• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinhuis - ceder benageling

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi

ik ben van plan tuinhuis te plaatsen in cederplanken (horizontaal) en houten shingels.

Ooit ergens gelezen dat je met ceder moet oppassen in verband met benageling:

Je kan enkel INOX nagels gebruiken, of juist niet ?

Of inox begint juist op ceder te roesten ???

En hoe doe je dan je tuinhuisdeur ? Welke soort scharnieren ? En klink ?

Dank je

dave

Lid geworden
31 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier hebben we de cederplanchetten gewoon in de tand genageld met stalen nagels. Zo zie je niks van de nagels en is het één mooi vlak.

Aangezien de planchet erboven steeds de nagels afdekt is er volgens mij geen probleem met roesten ...

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
inox nagels, andere reageren met sappen van seder en gaan oxideren. Je krijgt garantie strpen op je planken met de tijd.

wdm

Lid geworden
7 apr 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
beeskerulez wrote:
hier hebben we de cederplanchetten gewoon in de tand genageld met stalen nagels. Zo zie je niks van de nagels en is het één mooi vlak.

Aangezien de planchet erboven steeds de nagels afdekt is er volgens mij geen probleem met roesten ...

Hebt ge een fotoke van het resultaat?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
gsmmer wrote:
inox nagels, andere reageren met sappen van seder en gaan oxideren. Je krijgt garantie strpen op je planken met de tijd.

juist

Lid geworden
31 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je moet maar eens op mijn bouwpagina kijken, bij tuin en dan doorklikken naar garage tuinhuis ...

wdm

Lid geworden
7 apr 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
beeskerulez wrote:
Je moet maar eens op mijn bouwpagina kijken, bij tuin en dan doorklikken naar garage tuinhuis ...

Heel schoon!

=> Wat heb je gedaan met de ramen?

Heb je een raam gekocht, of heb je het raam zelf gewoon tussen houten latjes geklemd?

=> Is ceder heel duur in vergelijking met Lariks?

=> heb je de ceder een beschermlaag en/of kleur gegeven, of gewoon natuur gelaten?

Ikzelf zou tegen mijn kader in CLS eventueel eerst nog menuiserite platen zetten: dit geeft nog extra stevigheid, en zo kan ik ook alles goed luchtdicht maken.

Lid geworden
31 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Raam gekocht en op voorhand het skelet van het tuinhuis op maat gemaakt voor de raam en deur zodat het perfect past.

Ceder is wel prijziger, ongeveer 4.40 (voor 185 stuks) euro voor een planchet van 1.85 m * 13 cm en 19 mm dik.

De ceder is momenteel ingeolied met Boss product (te vinden bij Colora in bv Beveren). De kleur is ceder dus ze zien er nu uit alsof ze pas nieuw zijn. Anders worden ze grijs en dat vond ik niet echt mooi.

Ik heb planchetten rechtstreeks op skelet genageld, zo is er nog genoeg verluchting achter de planchetten nadat de binnenkant geïsoleerd is. Want er is wel nog vochtindringing door de planchetten omdat ze niet perfect waterdicht afsluiten en de kopse kanten nog water kunnen opzuigen.

wdm

Lid geworden
7 apr 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Misschien nog 1 vraagje: heb je de latjes aan de hoeken gewoon in verstek gezet, of heb je een speciaal profieleke gebruikt?

Ik zou ze gewoon in verstek zetten....

Bedankt

Lid geworden
31 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons moet er nog een hoekprofiel op omdat in verstek niet mooi gaat zijn denk ik. Het zal in alle geval moeilijk zijn om dat perfect aansluitend en goed dicht te maken ! Ook splintert het hout redelijk snel op de koppen, dus het zou wel kunnen zijn dat het aan de kant dan begint af te splinteren

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan