• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinafscheiding discussie buren

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
We zijn op dit moment in discussie met onze buren over de erfafscheiding. We zijn akkoord dat de eerste 5 meter er een gesloten afsluiting geplaatst geplaatst gaat worden voor de privacy. Zij willen een standaard tuinscherm plaatsen met een breedte en hoogte van 180 cm waarbij je de planken tussen 2 palen plaatst.

Wij zien het iets strakker en willen een constructie opzetten waarbij we een afwerking plaatsen tegen de palen, en ieders zijn eigen kant kan afwerken. Iets duurder, maar het eerlijkste zodat ieder zijn eigen afwerking kan kiezen. De buren zijn hier niet mee akkoord en willen de prijs laag houden en ook minimaal werk in steken. Zeker en vast hun recht.

We hadden dus vervolgens voorgesteld om de palen op onze grond te plaatsen en dus onze constructie volledig te betalen. De buren kunnen dan achteraf hun eigen scheiding plaatsen op hun grond. Op deze manier is de discussie gedaan dachten we. Meneer de buurman heeft blijkbaar alleen geen rekening gehouden met zijn afgewerkte terras van enkele maanden gelezen. Deze is afgewerkt tot op 1-2 cm van de erfgrens. Als wij dus onze palen op onze grond plaatsen heeft meneer geen plaats meer om een eigen schutting te plaatsen :) De buurman vind dus dat wij maar tot een compromis moeten komen en voor een standaard afsluiting moeten kiezen.

Nu vraag ik mij af. Stel we plaatsen sleufpalen op 180 cm van elkaar zodat de buren deze kunnen afwerken zodra ze terug budget hebben. Ik zou dan vervolgens de palen kunnen gebruiken om mijn afwerking tegen te plaatsen. We zijn aan het kijken om thermowood ayous triple blokprofielen verticaal te plaatsen. Is dit mogelijk als de steunpalen op 180 cm van elkaar staan?

Kunnen we de constructie op de één of andere manier nog verstevigen zonder de afwerking van onze buren te verstoren?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
Die man beseft wellicht niet dat je voor een paal van 10x10 een put van 30cm moet maken die je volstort met beton? Of aangedamde chape.
Het is dus geen 5cm op zijn grond, maar 15cm…
Vooral als je er iets wil zetten dat erg dicht is en dus veel wind vangt, dan gaan die palen diep moeten zitten en stevig ingebed moeten zitten.
Ow, dat zou willen zeggen dat die palen dus nu sowieso op mijn grond gaan komen te staan. Dan is de discussie natuurlijk gedaan 😅
Waarom ? Dan zou je de kosten volledig moeten dragen, nu kan je tenminste nog delen, ook al staat dat enkele cm's op jou grond.
Als ik het hier goed begrijp moet die paal rondom 15 cm in de beton staan. Dan zijn wij dus minstens 13 cm extra grond kwijt. Dan mogen ze toch minstens wat flexibeler zijn over de keuze van afwerking, en inderdaad nog bij betalen voor de constructie van de schutting.
Je bent die grond niet kwijt he.....
Want als je beiden apart doet, komt die 15cm op jou grond te staan...en betaal je de volle pot..
Klopt, maar je kan toch wel toegeven dat de buren in deze situatie veel meer voordeel halen? Ze krijgen een schutting, en moeten hier bijna geen grond voor inleveren?
So what...?
Als je geen akkoord vindt, kost het je meer en "verlies" je meer grond

Sorry, maar die afgunst begrijp ik soms niet. Kijken naar wat het een ander oplevert...kijk wat jij erbij wint.

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Die man beseft wellicht niet dat je voor een paal van 10x10 een put van 30cm moet maken die je volstort met beton? Of aangedamde chape.
Vooral als je er iets wil zetten dat erg dicht is en dus veel wind vangt, dan gaan die palen diep moeten zitten en stevig ingebed moeten zitten.
Ow, dat zou willen zeggen dat die palen dus nu sowieso op mijn grond gaan komen te staan. Dan is de discussie natuurlijk gedaan 😅
Waarom ? Dan zou je de kosten volledig moeten dragen, nu kan je tenminste nog delen, ook al staat dat enkele cm's op jou grond.
Als ik het hier goed begrijp moet die paal rondom 15 cm in de beton staan. Dan zijn wij dus minstens 13 cm extra grond kwijt. Dan mogen ze toch minstens wat flexibeler zijn over de keuze van afwerking, en inderdaad nog bij betalen voor de constructie van de schutting.
Je bent die grond niet kwijt he.....
Want als je beiden apart doet, komt die 15cm op jou grond te staan...en betaal je de volle pot..
Klopt, maar je kan toch wel toegeven dat de buren in deze situatie veel meer voordeel halen? Ze krijgen een schutting, en moeten hier bijna geen grond voor inleveren?
So what...?
Als je geen akkoord vindt, kost het je meer en "verlies" je meer grond

Sorry, maar die afgunst begrijp ik soms niet. Kijken naar wat het een ander oplevert...kijk wat jij erbij wint.
Het ligt wat gevoeliger 😁 wij bouwen 2 meter verder als hun. Onze muur is te paard voorzien. Onze isolatie gaat 5 cm over de erfgrens. Onze architect had nooit vermeld dat we hier toestemming voor moesten vragen.

Buren waren hier niet blij mee, en zijn beginnen dreigen met advocaten. We hebben hier dan in onderling overleg een som geld voor betaald. Vervolgens willen zij nu ook een gezamelijke schutting plaatsen en vinden het dan normaal dat deze voor een groter deel op onze grond komt te staan.

Het kan nu zijn dat ik wat overdrijf, of het niet correct begrijp, maar is toch ergens een gelijkaardige situatie.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.199
Punten
113
Als daar een som geld voor betaald is, is die zaak toch afgehandeld.
De omheiningskwestie die nu actueel is, staat er toch los van?

Laatst bewerkt:

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Als daar een som geld voor betaald is, is die zaak toch afgehandeld.
De omheiningskwestie sie nu actueel is, staat er toch los van?
Ligt gewoon nog wat gevoelig. Is inderdaad een apparte afgehandelde zaak, maar nu zijn wij niet in fout en doen ze nog steeds moeilijk en denken niet duidelijk mee aan een goede oplossing in mijn ogen.

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Bedankt allemaal voor de oplossingen/adviezen. Ik neem ze zeker mee in de discussie met de buren. Het is natuurlijk belangrijk dat we overeen blijven komen, wat de uitkomst ook is :)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Als zij hun terrein uitbreiden omdat de scheiding op jouw grond komt, dan mag daar ook een som geld tegenover staan…

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.199
Punten
113
Ligt gewoon nog wat gevoelig.
...dit, samen met dit:
en doen ze nog steeds moeilijk en denken niet duidelijk mee aan een goede oplossing in mijn ogen.
... zijn voor mij een echte "red flag".

Nu ga ik eens een crue voorspelling doen a.d.h. van wat je al verteld hebt, maar volgens mij bij jouw zelf nog niet helemaal is doorgekomen qua besef.

In de eerdere zaak van de overhangende isolatie is er in onderling overleg een rationele oplossing/compromis gevonden en uitgevoerd. Klinkt heel correct van jullie daarvoor betaald te hebben. Normaal case closed...
... maar toch ligt het nog gevoelig bij de buren, zonder rationele reden.

Nu in de zaak van de omheining, ga jij ook actief op zoek naar een compromis om dit in onderling overleg te regelen zodat het financieel voordelig is voor beiden. Ze zijn daarin niet echt meewerkend en droppen het probleem bij jou om een compromis/oplossing voor te dragen die hun toch kan bekoren. Maar zelf niks.
Stel dat je nu een compromis vindt, waar de buren zich (ogenschijnlijk rationeel) akkoord mee verklaren en het zo uitvoert.
Normaal case closed...
... maar toch gaat dit nog... [vul nu zelf maar aan]

Mijn voorspelling is dat, welke oplossing of compromis je ook gaat aandragen (zonder dat het 100% hun goesting is en dan ook nog eens heel goedkoop), ook al gaan ze ermee "akkoord" en wordt het zo uitgevoerd, het voor de buren ook voor wat betreft de omheining nooit echt "case closed" gaat zijn. Ook dit gaat een gevoeligheid blijven, ze gaan hier over blijven doorneuten en zich blijven gedragen alsof hun onrecht is aangedaan.
Je gaat dan al gecumuleerd 2 gevoeligheden in de burenrelatie hebben.

Als ik het zo een beetje bijeen lees, dan vind ik @NicoP zijn insteek het overwegen waard
Alles op jouw grond, alles op jouw kosten en alles naar jouw wens.
Dan moet hij, de buurman, geen inspraak hebben en het kost hem niks (de kosten voor hem zijn minimaal).
En geen gekloot met z'n terras en er zijn geen compromissen te sluiten. Maar ik zou hem wel op de hoogte brengen. (En misschien erbij zeggen dat hij niets mag bevestigen aan jouw schutting.)
Wil hij een schutting naar zijn eigen wens, dan moet hij dat maar op het zijne zetten, naar zijn goesting.
Maar kijk eerst en vooral de bouwvoorschriften na of je een gesloten afsluiting mag plaatsen.

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
245
Punten
63
Als je alles op eigen grond zet, moet je dan ook 60 CM van de perseelgrens blijven? Of is dit enkel met een 'haag'?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.967
Punten
113
Ik herinner me een uitleg van @lukanar dat als je een scheiding net tegen de grens zet dit aanzien wordt als een gedeelde scheiding. Ookal betaal je die helemaal zelf.
Dus als je buur die achteraf roze spuit, of klimop tegen zet mag hij dat.

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
Wanneer de buur akkoord gaat met de scheiding (die jullie kiezen, jullie betalen) dan is dat volledig jullie eigendom. Wordt het bij een volgende discussie aanzien als een gedeelde scheiding, geen probleem. Indien aanzien als jullie eigendom is het hen niet toegestaan er iets aan te veranderen zonder jullie toestemming. Hou het zeker niet bij een gesprek, zet het correct op papier. Het is immers nooit zeker dat huidige buren altijd buren blijven. Is het meteen duidelijk voor de volgende wat mag en niet. Een kleine moeite die grote problemen voorkomt. Meestal heeft de gemeente een gratis juridische dienst om info te krijgen, papier helpt opstellen.

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Ligt gewoon nog wat gevoelig.
...dit, samen met dit:
en doen ze nog steeds moeilijk en denken niet duidelijk mee aan een goede oplossing in mijn ogen.
... zijn voor mij een echte "red flag".

Nu ga ik eens een crue voorspelling doen a.d.h. van wat je al verteld hebt, maar volgens mij bij jouw zelf nog niet helemaal is doorgekomen qua besef.

In de eerdere zaak van de overhangende isolatie is er in onderling overleg een rationele oplossing/compromis gevonden en uitgevoerd. Klinkt heel correct van jullie daarvoor betaald te hebben. Normaal case closed...
... maar toch ligt het nog gevoelig bij de buren, zonder rationele reden.

Nu in de zaak van de omheining, ga jij ook actief op zoek naar een compromis om dit in onderling overleg te regelen zodat het financieel voordelig is voor beiden. Ze zijn daarin niet echt meewerkend en droppen het probleem bij jou om een compromis/oplossing voor te dragen die hun toch kan bekoren. Maar zelf niks.
Stel dat je nu een compromis vindt, waar de buren zich (ogenschijnlijk rationeel) akkoord mee verklaren en het zo uitvoert.
Normaal case closed...
... maar toch gaat dit nog... [vul nu zelf maar aan]

Mijn voorspelling is dat, welke oplossing of compromis je ook gaat aandragen (zonder dat het 100% hun goesting is en dan ook nog eens heel goedkoop), ook al gaan ze ermee "akkoord" en wordt het zo uitgevoerd, het voor de buren ook voor wat betreft de omheining nooit echt "case closed" gaat zijn. Ook dit gaat een gevoeligheid blijven, ze gaan hier over blijven doorneuten en zich blijven gedragen alsof hun onrecht is aangedaan.
Je gaat dan al gecumuleerd 2 gevoeligheden in de burenrelatie hebben.

Als ik het zo een beetje bijeen lees, dan vind ik @NicoP zijn insteek het overwegen waard
Alles op jouw grond, alles op jouw kosten en alles naar jouw wens.
Dan moet hij, de buurman, geen inspraak hebben en het kost hem niks (de kosten voor hem zijn minimaal).
En geen gekloot met z'n terras en er zijn geen compromissen te sluiten. Maar ik zou hem wel op de hoogte brengen. (En misschien erbij zeggen dat hij niets mag bevestigen aan jouw schutting.)
Wil hij een schutting naar zijn eigen wens, dan moet hij dat maar op het zijne zetten, naar zijn goesting.
Maar kijk eerst en vooral de bouwvoorschriften na of je een gesloten afsluiting mag plaatsen.
We gaan de discussie nog even verder zetten, maar dit zal inderdaad de uitkomst worden als we er niet uit komen :)

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
meestal is er ook de dienst burenbemiddeling die kan zorgen dat de discussie terug een beschaafd gesprek is.

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
529
Punten
113
Zorg er zeker voor dat je niet met 2 afsluitingen zit.
De vuiligheid ertussen is niet op te kuisen.

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Heb dit gemeld. Zijn antwoord:
Als we de paal tegen een bestaande verharding aan betonneren er geen probleem gaat zijn omdat er ook aan onze kant nog stabilisé geplaatst gaat worden. Wat is jullie ervaring?

Laatst bewerkt door een moderator:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.967
Punten
113
De kans dat je met deze situatie een stuk tegel afbreekt is wel groot.
Je moet een gat boren of schuppen, dat is niet eenvoudig in betonpuin.
Dat gat moet 60cmdiep zijn, of je moet op een metalen paal kunnen kloppen 20-30cm diep? Maar als die paal dan tegen een tegel staat breekt er een stuk af.
Bij betonnen palen moet je maar een tikje geven en er breekt een stuk af.

Ik zou als installateur wijselijk vanaf blijven.
Zelf installeren? Dat voel je aan je tenen dat als er 1 dingetje mis loopt jij verantwoordelijk bent.

Hoeveel terras moet je eigenlijk overbruggen?

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
466
Punten
83
Toch best leuk al die woonwijken hé. En die verhalen :rolleyes: :eek::):sneaky:. Zelf hebben wij het geluk hoge dikke hagen rond de eigendom te hebben. Oké ik moet kijken op een groene muur terwijl ik wat meer voor openheid ben Maar daar zitten ook vogeltjes in en allerlei ander gewriemel waar de hondjes dan weer hun werk en lol mee hebben. Wat ze aan de andere kant uitsteken zal mij worst wezen. Ja hoor ik ben gelukkig met mijn oud kot. Die dikke hagen zijn verfrissende schaduwen , geluidsisolerend en pottedicht.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Dat gat moet 60cmdiep zijn
Als het een gesloten afsluiting wordt van 180 hoog dan moet dat gat liefst zelfs 90 diep zijn.

Op die diepte gaat er geen beton of stabil van zijn terras meer steken, denk ik…

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
144
Punten
63
Ik had met mn buur dezelfde situatie. Zijn terrassenlegger was ook tot aan de scheidingslijn gegaan, zonder de afsluiting te bevragen. We hebben er een paar tegels uitgewipt, een deftig putteke geboord / gegraven / geklooid, daar dan een stevige paal in en een (gelukkig) gemeenschappelijke afsluiting gezet. (Er stond al een scheidingsmuurtje - jaja, zo'n verkaveling - daaraan de eerste paal, dan die tweede paal en de derde paal kwam al voorbij de terrassen.)

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Net met onze andere buurman gesproken over de afsluiting. Op 10 minuutjes was alles geklaard. Volgende week plaatsen we hem samen zonder probleem. Toch echt ongelooflijk wat dat kan doen als iemand gewoon deftig mee praat en nadenkt :)

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
466
Punten
83
Net met onze andere buurman gesproken over de afsluiting. Op 10 minuutjes was alles geklaard. Volgende week plaatsen we hem samen zonder probleem. Toch echt ongelooflijk wat dat kan doen als iemand gewoon deftig mee praat en nadenkt :)
Aaaaaaaaah zie hier het probleem dat begon bij Gen X, nu bij Gen Y zit en zonder twijfel exponentieel zal groeien bij Gen Z . Dat zie je hier in veel topics. L.O.L.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan