Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Tuin: steenpuin onder bodem

• Tags steenpuin tuin
  • Lid geworden
    1 sep 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,

Ik ben sinds kort de eigenaar van een woning die in 2023 gebouwd werd. De woning heeft een tuin op het zuiden en het bodemtype in deze regio is hoofdzakelijk zandgrond. Voor de bouw van de woning stonden er coniferen op het perceel. De tuin werd bij de bouw vrij basic aangelegd: omheining, tuinhuis, tegelterras en al de rest grasmatten. Langs één kant van het perceel werd ook een beukenhaag gezet die we intussen al verwijderd hebben omdat ze morsdood was. De vorige eigenaren hebben hier best weinig mee gedaan waardoor de grasmat er nu vrij dramatisch en dood uitziet (Foto 3). Los van dat het gras zich waarschijnlijk wel grotendeels zal herstellen nu er terug regen valt, zou ik graag de tuin opnieuw inrichten om 1) meer biodiversiteit te hebben en 2) meer schaduw te creëren zodat de tuin meer resistent is tegen hitte en droogte. Ik dacht eenvoudig wat bomen en struiken te planten en in het voorjaar een border met meer bloemen aan te leggen maar helaas.

Om hieraan te beginnen ben ik eens beginnen graven om te zien hoe de bodem eruit ziet en dat was vrij teleurstellend. Zoals blijkbaar bij heel wat nieuwbouwwoningen lijkt men het bouwafval onder de tuin weggewerkt te hebben. Op bepaalde plaatsen stuit ik al na 15 cm op een laag steenpuin waar ik met mijn spade eigenlijk al niet meer voorbij geraak (Zie foto 1). In een andere zone kom ik na 25 cm op steenpuin waar ik losse stenen uit kan halen en andere stukken steen kapot kan maken en vervolgens eruit halen (Zie foto 2). In de omgeving van waar de buizen tussen onze warmtepomp en de buitenunit liggen, graaf ik gemakkelijk tot 50 cm diep. Het is dus gelukkig niet overal zo dramatisch. Desondanks vrees ik dat het grootste deel van onze ongeveer 150 vierkante meter aan gras bovenop steenpuin ligt.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik begrijp uit eerdere topics die ik hier gelezen heb dat deze bodem best gezeefd kan worden. Maar hoeveel moet ik dan afgraven? Hoeveel moet ik dan rekenen per m2 voor afgraven, zeven, nadien te nivelleren en het vuil af te voeren? Doe ik dan ook de volledige tuin of enkel de zones waar ik struiken/bomen wens te planten? Het gras kan ik volgens mij wel enigzins herstellen door onkruid te trekken, te verticuteren, en er microklavers doorheen te zaaien. En wat als ik een pad wil aanleggen? Dan is die verharding net wel een voordeel zeker?
    Ter info, de soorten die ik overweeg zijn: gele kornoelje (cornus mas), vuilboom/sporkehout, glansmispel (photinia fraseri), gewone vlier en een pruimenboom. Maar misschien kijk ik dan al beter naar soorten die het goed doen op rotsen of omkunnen met verharding...

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Foto 1.jpg
      Foto 1.jpg
      509,9 KB · Weergaven: 44
    • Foto 2.jpg
      Foto 2.jpg
      546,4 KB · Weergaven: 44
    • Foto 3.jpg
      Foto 3.jpg
      617,4 KB · Weergaven: 44
    Laatst bewerkt:
    Ideale oplossing is natuurlijk om de hele tuin af te graven, zeven, en aanvullen.
    Maar dat zal geld kosten.

De vraag is of het nodig is.
    Enkel waar je effectief diepere putten nodig hebt voor struiken of bomen is dat steenpuin echt een probleem.
    Tenzij het echt een betonlaag is, gaat je gras of kleinere planten daar wellicht niet zoveel last van ondervinden.
    De losse stenen uit je 2e zone zijn al helemaal geen probleem voor je planten, die groeien daar gewoon rond, en waterafvoer wordt daar ook niet door verhinderd.

Ik zou dus persoonlijk niet direct panikeren, en op basis van je uiteindelijk plan kijken welke zones er eventueel echt moeten geruimd worden.

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    afgraven
    Heb je een bodemanalyse laten uitvoeren ?
    Want die percelen die zijn opgehoogd met steenpuin zijn meestal ook niet denderend met kwalitatieve tuingrond.

Afgraven voor tuinplanten ( gazon en plantgoed) is cc 30-40 cm en dan diepspitten tot cc60-80 cm ten opzichte van het maaiveld
    Zeven van de bestaande grond kan ook maar dat is alleen acceptabel bij goede tuingronden die besmet zijn met puin.
    Aanvoeren van goede tuingrond verrijkt met bodemverbeteraar zoals compost a rato van 3m² per 100m²

Zoveel mogelijk steenpuin er uit halen.
    Steenpuin in de ondergrond komt nog jaren naar boven door de vorst dooicyclussen zelfs als deze 40 cm diep zijn gestoken.
    Ook niet vergeten dat grond niet alleen dient voor plantjes in te zetten maar ook een compleet microfauna en - flora herbergt. Voedingstoffen zitten in deze bodem maar ook lucht en water. Waar steenpuin of ader rommel zit kan geen grond, geen voedingstoffen, geen lucht en geen water zitten.

Dat is een van de rede dat in een vervuilde grond je ook niet alleen de plantputten kunt reinigen. Je grond rondom de put blijft ongeroerd en vervuild. Je plant blijft ' hangen ' in zijn plantput en zal niet de neiging hebben om met zen wortels in die slechte grond te gaan zoeken naar voedsel water lucht en voedingstoffen. Ook niet vergeten dat vele planten ondergrond in symbiose leven met microorganismen maar die zie je niet veel in vervuilde gronden, alle de goeie niet, slechte wel.
    Gevolg na een jaartje of 5 merk je groeiachterstand of afsterven van jegazon, je haagplanten, je struiken en je bomen en kan je opnieuw beginnen.

Ideale oplossing is natuurlijk om de hele tuin af te graven, zeven, en aanvullen.
    Zou je dat kunnen verhalen op de verkoper vermits die steenpuin heeft liggen sluikstorten?

Zou je dat kunnen verhalen op de verkoper vermits die steenpuin heeft liggen sluikstorten?
    Lijkt me sterk.
    Er is geen verontreiniging van de grond met gezondheidsrisico's.
    Als je het verkoper vraagt zal hij gewoon zeggen dat hij met goedkope, slechte grond aangevuld heeft. "Dat mag toch?"
    De tuin is ook bruikbaar.
    Dus welke schade zou je juist willen verhalen?

Trouwens, sluikstorten is het sowieso niet neem ik aan.
    Het is op zijn eigen grond gebeurd, en gaat niet om gevaarlijk afval en om kleine hoeveelheden. Daar is weinig illegaal aan.

@turboke
    Klopt niet, er moet geen gezondheidsrisico bestaan om grond als verontreinigd te beschouwen.
    Elke grond die geleverd wordt moet in bezit zin van een bodemattest van de grondbank. Dit attest bepaalt hoe deze grond mag verwerkt worden op eigen terrein (indien geen extern grondverzet) of voor welk doel dit wordt aangeleverd.
    Tuin met stenen in bestempelen als bruikbaar is niet helemaal correct.
    Dus ja, je kan dit inderdaad verhalen op de verkoper als je kunt aantonen dat er is aangevuld met verontreinigde grond en of dat er illegaal bouwafval is gedumpt.

Ovam heeft hier een zeer strenge reglementering in.

Definitie teelaarde :
    Kwaliteit van teelaarde wordt bepaald door volgende factoren
    Textuur van de bodem of anders gezegd uit wat is de teelaarde samengesteld. Zand/klei/leem en deze in verhouding met elkaar ( korrelgrootte dus)
    Textuur heeft zijn invloed op de ph waarde van de grond. Zangronden zijn normaal iets zuurder dan leem en die op hun beurt zuurder dan klei.
    Door de textuurbepaling kun je ook het percentage organische stof in de grond teelaarde berekenen. Kort gezegd hoe meer organische stof , hoe beter de planten groeien.
    Dan heb je nog natuurlijk de aanwezigheid van voedingsstoffen in de bodem, eten dus voor planten en microörganismen.
    Met andere woorden met een staalanalyse van 100€ kun je dus perfect bepalen of je met goede tuingrond te maken hebt of met rommel.

Zwarte aarde is een indicatie voor goede tuingrond maar niet meer dan dat. Goede tuingrond heeft een kruimel donkerbruine structuur en ruikt beetje naar bossen en verrotting.

Aanwezigheid van stenen in aangevoerde tuingrond of bij tuinwerken.
    Ik haal dit uit onze vuistregels voor het opstellen van bodemanalyse :
    gebaseerd op de bepalingen door ovam opgelegd.

1ste vraag : zijn het stenen van natuurlijke oorsprong of van menselijke oorsprong?
    Natuurlijke oorsprong ? ==>Er zijn geen regels opgelegd.
    Kunstmatige of niet natuurlijke oorsprong ( rotsen in de kempische zandgrond of bakstenen of .. dan zijn er wel regels.
    Ga naar post 2

2) Meet de grootte van de stenen :
    Kleiner dan 5 cm , geen regels
    groter dan 5 cm Niet toegelaten. Ga naar post 3

3)Bepaal het volume van de aanwezige stenen in de bodem. Neem een raster van 1meter *1 meter en raap daar alle stenen uit die je vindt in de bovenste 10 cm van de bodem. Je hebt dan een proef genomen op 100 liter. Doe de stenen in een emmer. Een emmer is circa 10 liter bepaal het volume van de stenen in de emmer ( tel aantal emmers of een deel van de emmer. )
    Je mag maar 5 liter stenen op 100liter grondvolume noteren of een halve emmer.
    Is het minder dan 5% ; goedgekeurd
    meer dan 5% dan afgekeurde teelaarde. Ga naar post 4

4) Intern of extern grondverzet?
    Als de bodem op het perceel wordt hergebruikt of hergeprofileerd dan zijn er geen regels voor stenen in de grond.
    wordt er grond aan - of afgevoerd dan weer wel.
    Je moet dus de grond zeven tot kleiner dan 5 cm
    EN
    zeven tot er minder is dan 5% volumegewicht aan stenen in de grond

5) Bijkomende restrictie
    aanwezigheid van voorwerpen totaal vreemd aan de bodem ( plastiek, glas, metaal .....)
    Hier mag de 1% aan volumegewicht NIET overschreden worden.

Terug
Bovenaan