• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuin project overzicht

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Hallo,

In dit topic ga ik de "transformatie" van onze tuin bijhouden :)
Dit blanco canvas kwam uiteraard bij het huis dat we dit jaar kochten. De vorige eigenaars hadden er niets mee gedaan...

Tuin is 8 are en Noord-Oost gericht.
De rechterkant zit al helemaal toe door de hagen e.d. van de buur. Links is er nog niets en dus veel inkijk.

Dit zal dicht gemaakt worden met een gemengde haag en hier en daar (fruit)boompjes. Achteraan zal er een moestuin komen.

Start:

DSC_0001.JPG

Plan dat we +- in gedachten hadden:

DSC_0009.JPGDSC_0010.JPG

Uitzetten "Metselkoord" :)

IMG-20201206-WA0008.jpeg

Vakken waar geen haag maar borders komen omsteken.
De 2 bakken en het oud pad in het midden zullen ook verwijderd worden.

DSC_0008.JPG


Meer volgt de komende weken :)
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pff
daar wordt dat motoritje los door mijne neus geboord
:Fietser op zijn bek:
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Ik kan misschien wel nog wat ideeën opdoen van de gerealiseerde projecten op (jouw?) website ?
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Ondertussen begint het gras al bruin uit te slaan in de vakken waar de gemengde hagen komen. Een aanvraag voor aankoop van de gemende haag / bosgoed etc is ook buiten.

Nu is er aan de overkant van ons huis landbouw. Wij zitten ook op een heuvel. Het gevolg is dat de wind vaak inbeukt op ons huis
en langs de zijkant doorraast naar de tuin (blauw). Je kan het vergelijken met wind aan zee :)

Daarom wil ik links dus een haag zetten (groen) waar je door slalomt (rood) om zo de wind te breken. Ik weet even de naam niet voor zo een opstelling maar de afbeelding zal helpen:

1609231751016.png


Nu de vraag: Ik zal deze haag moeten ondersteunen met palen en draad. De beuk zal toekomen als plant van 1m-1.2m.

Hoe doe ik dit het beste ?

Eenvoudige ronde palen met punt in de grond slaan en een draad er op spannen ? Of moet het wat steviger gezien de windvlagen...

Alvast bedankt
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Sorry sorry sorry was dit uit het oog verloren.

euh wat is de bedoeling, dat je palen ziet of haagplanten?
Duidelijk, voor mij , dat eze beschrijving onnodige werken , materialen en tijd uit awe zak klopt. Man hiervoor moete ingenieur zijn. Ik ga niet verder in mijn kritiek op deze werkwijze want tis de leste dagen vh jaar.

Haagplanten tot 60/80cm hoog hebben nood aan 1 leidraad, vanaf de hoogte 80/100 tot 2 00 nemen we 2 leidraden.
Maximale afstand tussen 2 palen, gepunt, geimpregneerd en 1.80 lang ( 80 de grond in) is 30 meter . Dertig !
Plaats de haagpalen met grondboor of met hamer in de grond. Zorg ervoor dat ze uit het lood staan. Tegengesteld aan de kant van de haagplanten. Klop stevig vast. Bij het opspannen van de leidraad komen de palen rechter te staan.

Maak je metselkoord vast op de lukiaanse wijze aan dezelfde zijde van de palen . Graaf greppel uit. Je steekt eerst met de spade een rechte kant langs de koord en dan haal je de grond eruit. Bij blote wortel leg je de grond aan 1 zijde van de greppel. Je plant de hagen , je slaat de wortel tegen de recht afgestoken kant en je vult aan met grond. Leuter wat met de plant zodat de grondtussen de wortels komt. Duw aan met de hiel. Opgelet , diepte van je plant moet even diep of iets hoger zijn dan de diepte in de kwekerij. Je ziet dat aan de verkleuring stam/wortel = wortelhals. Na planten troeffel je met de troeffel grond verder aan . En recht je de planten .
Span op kniehoogte of bijkomend op -- iets onder de navelbuik-- :rolleyes: jegegalvaniseerde metaaldraad van cc 1.4/2mm. Gebruik hiervoor spanners. Opletten de zijde waar je metselkoord heeft gehangen is de zijde waar je de leidraad spant.

Maak je plantjes vast met een maxtape ( handig en niet al te duur als je meer dan 500 planten gaat zetten) of kom deze hier lenen. Je kan ook werken met een dubbele draad, voor en achterkant haagplanten en deze dan om de 5-8 planten verbinden maar je planten kunnen hiervoor te veel bewegen. Geen voorstander van.

Je kan ook met binddraad vastzetten.
Bij het graven van d esleuf kun je bodemverbetering onderwerken in de sleuf of extra spreiden en onderwerken in de uitgegraven grond.

Enkel op aanvraag zal ik de link verder op de rooster leggen :ROFLMAO:
Maar het beloofd , eerste zin is al dik tegen mijn gedacht, mijn gedacht.

He, heb ik dat niet al een paar keer hier uitgelegd ?
staat begot zelfs op mijne website Wurg ik mijn planten? › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch
:cry:
na dacht ik echt dat ge die al had uitgeplozen.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Sorry sorry sorry was dit uit het oog verloren.

euh wat is de bedoeling, dat je palen ziet of haagplanten?
Duidelijk, voor mij , dat eze beschrijving onnodige werken , materialen en tijd uit awe zak klopt. Man hiervoor moete ingenieur zijn. Ik ga niet verder in mijn kritiek op deze werkwijze want tis de leste dagen vh jaar.

Haagplanten tot 60/80cm hoog hebben nood aan 1 leidraad, vanaf de hoogte 80/100 tot 2 00 nemen we 2 leidraden.
Maximale afstand tussen 2 palen, gepunt, geimpregneerd en 1.80 lang ( 80 de grond in) is 30 meter . Dertig !
Plaats de haagpalen met grondboor of met hamer in de grond. Zorg ervoor dat ze uit het lood staan. Tegengesteld aan de kant van de haagplanten. Klop stevig vast. Bij het opspannen van de leidraad komen de palen rechter te staan.

Maak je metselkoord vast op de lukiaanse wijze aan dezelfde zijde van de palen . Graaf greppel uit. Je steekt eerst met de spade een rechte kant langs de koord en dan haal je de grond eruit. Bij blote wortel leg je de grond aan 1 zijde van de greppel. Je plant de hagen , je slaat de wortel tegen de recht afgestoken kant en je vult aan met grond. Leuter wat met de plant zodat de grondtussen de wortels komt. Duw aan met de hiel. Opgelet , diepte van je plant moet even diep of iets hoger zijn dan de diepte in de kwekerij. Je ziet dat aan de verkleuring stam/wortel = wortelhals. Na planten troeffel je met de troeffel grond verder aan . En recht je de planten .
Span op kniehoogte of bijkomend op -- iets onder de navelbuik-- :rolleyes: jegegalvaniseerde metaaldraad van cc 1.4/2mm. Gebruik hiervoor spanners. Opletten de zijde waar je metselkoord heeft gehangen is de zijde waar je de leidraad spant.

Maak je plantjes vast met een maxtape ( handig en niet al te duur als je meer dan 500 planten gaat zetten) of kom deze hier lenen. Je kan ook werken met een dubbele draad, voor en achterkant haagplanten en deze dan om de 5-8 planten verbinden maar je planten kunnen hiervoor te veel bewegen. Geen voorstander van.

Je kan ook met binddraad vastzetten.
Bij het graven van d esleuf kun je bodemverbetering onderwerken in de sleuf of extra spreiden en onderwerken in de uitgegraven grond.

Enkel op aanvraag zal ik de link verder op de rooster leggen :ROFLMAO:
Maar het beloofd , eerste zin is al dik tegen mijn gedacht, mijn gedacht.

He, heb ik dat niet al een paar keer hier uitgelegd ?
staat begot zelfs op mijne website Wurg ik mijn planten? › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch
:cry:
na dacht ik echt dat ge die al had uitgeplozen.

Dag Lukanar,

De link is lauter informatief om te weten hoe ik het aanpak, ik ga daar niets kopen.
Een snelle excel leert me dat de doehetzelfzaak mij meer geeft voor minder geld :)

1609322143584.png

Maar nu heb jij hier heel het proces neergeschreven, wat nog beter is!

De haagbeuk of beukhaag (weet het niet meer) is 1m - 1.2m bij aanschaf. Dus 2 leidraaden.
De haagjes (meerdere) zijn nu niet bijzonder lang, max 5 meter. Dus met 2 palen en bijkomde steunpalen lijkt me dat stevig genoeg.

De palen die ik zou nemen zijn 2m x 6cm. Die zou ik dan 50cm de grond inkloppen. Lukt dit met een zware hamer ?
Een grondboor heb ik niet :(

Ohja en de bedoeling is da met de jaren deze hagen 2 meter hoog worden om de wind te breken uiteraard :)

EDIT: Ik moet me inderdaad dringend bezig houden met jouw website uit te pluizen :D
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Neeneeenee
Afstand van 5 meter kan je dus perfect doen met 1 beginpaal en 1 endpaal. Daar moeten geen extra steunpalen bij. Zet ze uit het lood.
Diepte van 70-90 cm voor die palen is echt het minimum . Hoe dieper hoe steviger dat die staan. 50 cm is stoemmesweg neit diep genoeg om als steun te hebben.

Kan met zware hamer, zet er boven de houten paal een conserven blik anders sla je die naar de genou.
Zandgrond zou je zelfs manueel kunnen 'inslaan' met krachtig de paal in de grond te rammen, draaien en er terug uit en zo verder maar dat is voor de oertijd... of als je niks hebt liggen in niemandsland.

Manuele of motorgrondboor kun j huren.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Composthoop wat aangepast, midden bak verwijderd en het gras is al verkleurd. Palen zetten (naast het huis, niet op het lange stuk dat je ziet) en planten hopelijk deze maand erin.
xx.jpg
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
en planten hopelijk deze maand erin.

Nu ik dit zie, is dit eigenlijk een geschikt tijdstip om aan te planten? Op zich hebben we hier al lang geen echt strenge winters meer maar is het niet te laat (oktober, november) of the vroeg (maart-april) om aan te planten? Of maakt dat niet zoveel uit?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Hangt van de plant af, planten in pot of niet, en of de grond bevroren is.
En de winter die men vroeger in de mond nam, die bestaat niet meer.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Planten start vanaf eind oktober ( bladval) en stopt bij het ontluiken van de bladeren, bloemknoppen.

Er kan niet geplant worden als de grond in de dag bevroren is ( aja , je geraakt er niet) OOK NIET met zware plantmachines !!
Er kan niet geplant worden als de grond verzadigd is van regenwater .
Er kan niet geplant worden als er sneeuw ligt.

Dit geld voor potplanten, blote wortel, containers als voor kluitplanten.

voor de volledigheid : 1 uitzondering , bij het VERplanten van grote bomen en of struiken is wat vorst tijdens de dag ideaal om de uitgestoken kluit niet te laten verkruimelen.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Neen is goede periode nu, en goedkoper :)
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Palen geplaatst

IMG-20210116-WA0010.jpeg

DSC_0050.JPG
 

Bijlagen

  • DSC_0049.JPG
    DSC_0049.JPG
    877,5 KB · Weergaven: 24

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Volop geplant dit weekendIMG-20210205-WA0012.jpeg
DSC_0066.JPG
IMG-20210207-WA0004.jpeg
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Awel, ge moest kletsen krijgen dat je dit gisteren gedaan hebt met de sneeuw.
Ik zit al jaren te zeggen : nooit beplantingswerken uitvoeren als het sneeuwt !!!
je draait die sneeuw mee onder je grond en je duwt dat in het gat.
Bijkomend met die vorst in den dag en snachts vraag ik me af hoeveel ijsklompen er mee onder zijn geschupt ?
Want kan goed zijn dat dat ijs daar nog enkele maanden blijft steken.

Staan wel mooi recht en met zeker voldoende boompalen erbij.
Enigste probleem is dat met deze methode het langer gaat duren voor de wortels zich gaan vastbijten in de grond.
Nieuwe trent is om 1 lage boompaal te plaatsen om enkel de wortelpruik te fixeren, laat die kroon maar bewegen , wordt hij sterk van en knapt dan ook niet af bij het eerste windje.

Wie zei dat ook al weer dat je niets moest kunnen voor tuinen aan te leggen ???
Aja die schouwvromvlieghe.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Awel, ge moest kletsen krijgen dat je dit gisteren gedaan hebt met de sneeuw.
Ik zit al jaren te zeggen : nooit beplantingswerken uitvoeren als het sneeuwt !!!
je draait die sneeuw mee onder je grond en je duwt dat in het gat.
Bijkomend met die vorst in den dag en snachts vraag ik me af hoeveel ijsklompen er mee onder zijn geschupt ?
Want kan goed zijn dat dat ijs daar nog enkele maanden blijft steken.
Premier De Croo en minister Van der Straeten doen dat toch ook? :Fietser op zijn bek:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan