Tuin nieuwbouw - seringen/druivelaar/kamperfoelie/toscaanse jasmijn

Thundernimf

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
15
Punten
8
Hallo iedereen,

Ze zijn nog niet begonnen aan het huis, maar dat betekent niet dat ik nog niet mag dromen van de tuin.

Mijn absolute favoriete planten allertijden zijn seringen. In onze kleine stadstuin doet onze dwergsering het goed, maar ik zou graag de hoge variant zetten in onze nieuwe tuin. Het allerliefst zou ik een soort van overkapping met seringen krijgen (zoals een rozenboog) langs de halfopen kant van het huis. In mijn hoofd wandel ik al onder de seringen door, maar kan dit in praktijk? Is dit een struik die gemakkelijk te leiden valt om dit effect te bereiken? Mag een sering dichtbij een muur worden geplant (wortels)?

Daarnaast willen wij ook graag planten tegen de gevel laten opgroeien. Momenteel groeit er inheemse kamperfoelie tegen onze gevel (en die doet het goed). We hebben ook toscaanse jasmijn in de tuin (die de winter steeds goed overleeft) en een druivelaar die groeit als zot. Onze voorkeur gaat uit naar de toscaanse jasmijn om tegen de gevel te laten groeien, maar is dit goed doenbaar? De onze groeit momenteel tegen Beckaertpaneel, wat uiteraard veel meer grijpmogelijkheid geeft dan een muur.

Ook zoeken we een boom(pje) dat in de voortuin kan groeien! Liefst met veel bloesem/bloemenpracht. Deze hoeft in de winter niet mooi te blijven.

Als er nog tips zijn voor andere planten, horen we het graag. Bovenstaande planten (muv de druivelaar) zijn gekozen omdat ze ZO lekker ruiken. :)

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
286
Punten
83
Seringen en wortels, dat kan een probleem vormen, maar in de zin dat seringen uitlopers kunnen vormen en dat kan nogal gaan woekeren. Een muur zal dat vanzelf beter begrenzen. Klimmen, dat zie ik niet goed zitten. Je hebt het toch over gewone seringen en niet Ceanothus die men soms Amerikaanse sering noemt?
Verder bloeien seringen niet heel lang, rozen op een boog wel.

Als je graag lekker ruikende planten hebt, kijk eens naar Hamamelis, winterbloeier en super goede geur, misschien leuk als boompje voor je voortuin, groeit wel breed uit. Of Ligustrum ook super geur in de zomer, en Sarcococca ook winterbloeiend met zeer goede geur.

Thundernimf

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
15
Punten
8
Seringen en wortels, dat kan een probleem vormen, maar in de zin dat seringen uitlopers kunnen vormen en dat kan nogal gaan woekeren. Een muur zal dat vanzelf beter begrenzen. Klimmen, dat zie ik niet goed zitten. Je hebt het toch over gewone seringen en niet Ceanothus die men soms Amerikaanse sering noemt?
Verder bloeien seringen niet heel lang, rozen op een boog wel.

Als je graag lekker ruikende planten hebt, kijk eens naar Hamamelis, winterbloeier en super goede geur, misschien leuk als boompje voor je voortuin, groeit wel breed uit. Of Ligustrum ook super geur in de zomer, en Sarcococca ook winterbloeiend met zeer goede geur.
Hoi, ja ik weet dat ze niet zo lang bloeien, maar ik vind ze echt zo geweldig dat ik ze in mijn tuin wil. In de tuin van mijn grootmoeder werden ze echt heel groot, dus 'klimmen' is niet het juiste woord, maar misschien kan ik ze wel afbuigen?

Bedankt voor de tip van de geurende planten. Ik zet ze op mijn lijst om eens te gaan proefruiken ;)

Bovenaan