Tuin inspiratie

MrPilops

Actief Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28
Hallo

De vrouw heeft beslist dat de kleine in de zomer op het gras moet kunnen rondlopen zodoende ben ik begonnen aan een van de laatste projecten, namelijk de tuin. Verleden weekend heb ik een graafmachine gehuurd en een 2,5kuub compost 70cm diep in de kleigrond gemengd en nadien de grond overal mooi recht getrokken.
Deze week dan nog een kuub compost boven op deze grond uitgespreid zodat de bakfrees vrijdag de grond nog eens mooi kan omwoelen. Nadien ben ik van plan om de grond nog mooi op te harken om de laatste stenen en imperfecties er uit te halen.

Echter zoek ik nog enige inspiratie voor bepaalde zaken waar ik nog niet zeker van ben, zo is er om te beginnen de talud in de tuin. Deze zal met een worteldoek worden bekleed en een gepaste bodembedekker. Bovenaan de talud zal nog een beukenhaag geplaatst worden om de privacy mooi te waarborgen. Nu ben ik echter verschillende opties aan het doornemen om de +/- 50cm onderaan de talud verticaal af te bakenen aangezien de talud niet tot op het gras doorloopt. Zo denk ik er aan om met betonpalen en betonplaten (zoals de keermuur op de foto's) de talud te ondersteunen zodat de grond niet omlaag komt bij hevige regenbuien. De grondbedekker dan gewoon over de platen heen tot op het gras laten uitkomen. Deze optie is volledig gratis aangezien ik in de buurt gratis deze palen en platen kan gaan ophalen.

Een ander idee was evenzeer met de betonplaten de grond te stabiliseren en voor deze platen dan schanskorven met stenen neer te zetten, ook relatief goedkoop (veel advertenties op 2dehands van mensen die deze weg doen). Nadeel is dan weer dat ik hierdoor een stukje van het gazon verlies (diepte korf). (Composiet)planken op de betonplaten bevestigen is ook een optie maar natuurlijk iets prijziger. Hebben jullie nog andere ideeën? Het originele plan van fundering met gevelsteen en blauwe steen bovenop dat heb ik reeds uit het hoofd van mijn vrouw kunnen praten want zoveel zin heb ik niet meer na het bouwen van het huis, en de bankrekening is ook ver uitgeput.

Het rechthoekig stuk grond bij de keermuur ga ik betonklinkers 40x60x5xcm leggen en daarop komt een tuinhuis met overkapping die ik verleden week via 2dehands heb kunnen verwerven. Daar blijft dan enkel de afscheiding met de buren over waar nu tijdelijk hondenhenrekken staan met groene doek. Hier dacht ik aan een simpele houten of composieten schutting. Daar moet ik ook nog richting talud een stuk keermuur bijzetten. Deze betonplaten moet ik (deels) ook nog afwerken waar het tuinhuis niet voor staat.

De afscheiding met de buren aan de rechterkant laat ik even voor wat het is, op de bouwvergunning (terreinprofiel) werd vergund dat het grondniveau van dit perceel aan dat van mij dient aan te sluiten. Praktisch gaat dit vrijwel onmogelijk zijn aangezien het vloerpeil van deze woning ruim 1,6m boven dat van mij ligt. Woning staat nog te koop, veronderstel dat de nieuwe buren graag L profielen willen zien maar daar wil ik financieel niet aan bijdragen omdat de huidige situatie niet vergund is. Een zorg voor later dus.

Voor de mensen met groene vingers; wanneer kan ik het beste inzaaien? Dit weekend nadat ik met de bakfrees en de hark de grond klaar gemaakt heb of laat ik eerst nog de compost zijn werk doen? Ik wil natuurlijk vermijden dat er onkruid ipv gras gaat opkomen dus ik wil ook niet te lang wachten. Op het forum lees ik ook verschillende meningen over het zaad wel of niet inharken alvorens men met de wals de grond plat drukt.

In bijlage enkele foto's van de huidige toestand.

Gr

Bijlagen

• 20250311_161549.jpg
    20250311_161549.jpg
    464,8 KB · Weergaven: 75
  • 20250311_164323.jpg
    20250311_164323.jpg
    275,8 KB · Weergaven: 73
  • 20250311_164339.jpg
    20250311_164339.jpg
    468,4 KB · Weergaven: 74
  • 20250311_164359.jpg
    20250311_164359.jpg
    442 KB · Weergaven: 74
  • IMG-20250311-WA0000.jpeg
    IMG-20250311-WA0000.jpeg
    279,6 KB · Weergaven: 73
  • Plattegrond.png
    Plattegrond.png
    89,4 KB · Weergaven: 72
  • 20240709_145408.jpg
    20240709_145408.jpg
    429,9 KB · Weergaven: 74
Hallo

De vrouw heeft beslist dat de kleine in de zomer op het gras moet kunnen rondlopen zodoende ben ik begonnen aan een van de laatste projecten, namelijk de tuin. Verleden weekend heb ik een graafmachine gehuurd en een 2,5kuub compost 70cm diep in de kleigrond gemengd en nadien de grond overal mooi recht getrokken.
Deze week dan nog een kuub compost boven op deze grond uitgespreid zodat de bakfrees vrijdag de grond nog eens mooi kan omwoelen. Nadien ben ik van plan om de grond nog mooi op te harken om de laatste stenen en imperfecties er uit te halen.
3.5 kuub op hoeveel vierkante meter ? 10, 100?
Kleigrond ... je hebt dus last van een slechte waterinfiltratie, dan raden we toch aan om cc 5 m³ per 100 m² in te werken in de bovenste 40 cm... dieper heeft weinig nut.
Wil je dieper gaan dan kan je beter enkele balen stro inwerken , die stropijpjes werken als drainagebuisjes.
Compost verteerd en heeft hiervoor zuurstof en bacterien nodig en op 70 cm diepte zit dat niet meer.
Echter zoek ik nog enige inspiratie voor bepaalde zaken waar ik nog niet zeker van ben, zo is er om te beginnen de talud in de tuin. Deze zal met een worteldoek worden bekleed en een gepaste bodembedekker. Bovenaan de talud zal nog een beukenhaag geplaatst worden om de privacy mooi te waarborgen. Nu ben ik echter verschillende opties aan het doornemen om de +/- 50cm onderaan de talud verticaal af te bakenen aangezien de talud niet tot op het gras doorloopt. Zo denk ik er aan om met betonpalen en betonplaten (zoals de keermuur op de foto's) de talud te ondersteunen zodat de grond niet omlaag komt bij hevige regenbuien. De grondbedekker dan gewoon over de platen heen tot op het gras laten uitkomen. Deze optie is volledig gratis aangezien ik in de buurt gratis deze palen en platen kan gaan ophalen.
Bovenaan en in kleigrond een beukenhaag zetten ?
Botanisch zou ik dan eerder aanraden voor carpinus haag. Deze groeit beter in kleigronden en kan veel beter droogte verdragen . En die kleigrond gaat uitdrogen, zeker als je plant op de top van de helling.
Privacy , carpinus gaat zijn blad wel verliezen in de winter maar heeft het voordeel dat dit zeer vlug gaat uitlopen maart /april terwijl beuk pas uitloopt in mei .

Worteldoek en bodembedekker gaan niet samen.
Je wil een onkruidremmer. Hiervoor zijn er betere oplossingen , boomschors, cacaodoppen , aanplanting met kruipende bodembedekkers.
Worteldoek , houdt geen onkruid tegen maar is wel druk verdelend . En dat heb je niet nodig in dit geval.
Je kan ook gebruik maken van enkamat maar dit is prijzig.
Planten : gaande van groenblijvende tot bladverliezende.
Rozen, siergrassen, klimplanten, lage breed uitgroeiende struiken en vaste planten of varens.
Om een degelijk advies te geven is het noodzakelijk om toch wat meer richting te krijgen: Grondsoort, ph , voedingsstoffen, zonnestand maar ook wat wil je ? Bloemen, welke kleur ? Of geen bloemen?
Beetje gek en te kostelijk om hier een ganse lijst op te geven als je geen botanische info heb.

Betonplaten en palen houden maximum de helft van een plaat tegen. Als je hoger aanvult heb je kans op breuk of scheefstand. Zeker als de steunpalen ondermaats zijn.
Persoonlijk zou ik werken met een keermuur in metselwerk ( betonblokken) of met L profielen.
Houten wand kan ook, zelfs trienbils maar iets lastiger om strak te plaatsen

Een ander idee was evenzeer met de betonplaten de grond te stabiliseren en voor deze platen dan schanskorven met stenen neer te zetten, ook relatief goedkoop (veel advertenties op 2dehands van mensen die deze weg doen). Nadeel is dan weer dat ik hierdoor een stukje van het gazon verlies (diepte korf).
Als je schanskorven plaats moeten die betonplaten niet geplaats worden. Je plaats achter de schanskorf gronddoek.
(Composiet)planken op de betonplaten bevestigen is ook een optie maar natuurlijk iets prijziger. Hebben jullie nog andere ideeën? Het originele plan van fundering met gevelsteen en blauwe steen bovenop dat heb ik reeds uit het hoofd van mijn vrouw kunnen praten want zoveel zin heb ik niet meer na het bouwen van het huis, en de bankrekening is ook ver uitgeput.
Euh, ik zou eens horen wat een professioneel zegt hoe je die tuin kunt aanpakken en met de juiste materialen en planten.
Het rechthoekig stuk grond bij de keermuur ga ik betonklinkers 40x60x5xcm leggen en daarop komt een tuinhuis met overkapping die ik verleden week via 2dehands heb kunnen verwerven. Daar blijft dan enkel de afscheiding met de buren over waar nu tijdelijk hondenhenrekken staan met groene doek. Hier dacht ik aan een simpele houten of composieten schutting. Daar moet ik ook nog richting talud een stuk keermuur bijzetten. Deze betonplaten moet ik (deels) ook nog afwerken waar het tuinhuis niet voor staat.
Opletten , tuinhuis moet op 1 meter van de perceelgrenzen staan , houd daar rekening mee.
Tuinhuis kan je niet gebruiken als grondkering.
De afscheiding met de buren aan de rechterkant laat ik even voor wat het is, op de bouwvergunning (terreinprofiel) werd vergund dat het grondniveau van dit perceel aan dat van mij dient aan te sluiten. Praktisch gaat dit vrijwel onmogelijk zijn aangezien het vloerpeil van deze woning ruim 1,6m boven dat van mij ligt. Woning staat nog te koop, veronderstel dat de nieuwe buren graag L profielen willen zien maar daar wil ik financieel niet aan bijdragen omdat de huidige situatie niet vergund is. Een zorg voor later dus.
:unsure: :unsure: :unsure:
Wacht effe, want zoals ik zie op de foto's heb JIJ het stuk grond naast Jouw woning geëgaliseerd en afgegraven. Met andere woorden JIJ verplicht je buur om ZIJN grond aftegraven om aan te sluiten op jouw maaiveld maar dat heb JIJ verlaagd
Met andere woorden de niet- vergunde situatie en al zeker met de plaatsing van een keermuur , daar ben jij verantwoordelijk voor.
Misschien toch maar eens overwegen om geen slapende honden wakker te maken om deze keermuur gemeenschappelijk te bekostigen.

Voor de mensen met groene vingers; wanneer kan ik het beste inzaaien? Dit weekend nadat ik met de bakfrees en de hark de grond klaar gemaakt heb of laat ik eerst nog de compost zijn werk doen? Ik wil natuurlijk vermijden dat er onkruid ipv gras gaat opkomen dus ik wil ook niet te lang wachten. Op het forum lees ik ook verschillende meningen over het zaad wel of niet inharken alvorens men met de wals de grond plat drukt.

Gr
Het vriest, wachten dus.
Grond is op veel plaatsen nog te nat, wachten dus
Na egaliseren inzaaien, dan graszaad inwerken en rollen met open rol.

Hallo

3.5 kuub op hoeveel vierkante meter ? 10, 100?
Kleigrond ... je hebt dus last van een slechte waterinfiltratie, dan raden we toch aan om cc 5 m³ per 100 m² in te werken in de bovenste 40 cm... dieper heeft weinig nut.
Wil je dieper gaan dan kan je beter enkele balen stro inwerken , die stropijpjes werken als drainagebuisjes.
Compost verteerd en heeft hiervoor zuurstof en bacterien nodig en op 70 cm diepte zit dat niet meer.
Oppervlakte is +/- 110m², best dan na het frezen morgen nog een goeie laag compost bovenop strooien en inharken vooraleer ik inzaai?
Hoe lang heeft de compost nodig om zijn werk te doen zodat de waterinfiltratie verbetert?
Bovenaan en in kleigrond een beukenhaag zetten ?
Botanisch zou ik dan eerder aanraden voor carpinus haag. Deze groeit beter in kleigronden en kan veel beter droogte verdragen . En die kleigrond gaat uitdrogen, zeker als je plant op de top van de helling.
Privacy , carpinus gaat zijn blad wel verliezen in de winter maar heeft het voordeel dat dit zeer vlug gaat uitlopen maart /april terwijl beuk pas uitloopt in mei .
Daar heb je inderdaad een goed punt! In de winter zitten we toch niet buiten dus dan is de privacy ook wat minder van belang. Zodoende gaan we voor de carpinus kijken ipv beukenhaag.
Worteldoek en bodembedekker gaan niet samen.
Je wil een onkruidremmer. Hiervoor zijn er betere oplossingen , boomschors, cacaodoppen , aanplanting met kruipende bodembedekkers.
Worteldoek , houdt geen onkruid tegen maar is wel druk verdelend . En dat heb je niet nodig in dit geval.
Je kan ook gebruik maken van enkamat maar dit is prijzig.
Planten : gaande van groenblijvende tot bladverliezende.
Rozen, siergrassen, klimplanten, lage breed uitgroeiende struiken en vaste planten of varens.
Om een degelijk advies te geven is het noodzakelijk om toch wat meer richting te krijgen: Grondsoort, ph , voedingsstoffen, zonnestand maar ook wat wil je ? Bloemen, welke kleur ? Of geen bloemen?
Beetje gek en te kostelijk om hier een ganse lijst op te geven als je geen botanische info heb.
Dus zinvoller om worteldoek weg te laten en direct bodembedekkers in te planten op de talud. Hier was ik aan het denken aan een kruiper zoals klimop, kamperfoelie of maagdenpalm. Iets dat niet teveel onderhoud vergt en relatief goedkoop is.
Betonplaten en palen houden maximum de helft van een plaat tegen. Als je hoger aanvult heb je kans op breuk of scheefstand. Zeker als de steunpalen ondermaats zijn.
Persoonlijk zou ik werken met een keermuur in metselwerk ( betonblokken) of met L profielen.
Houten wand kan ook, zelfs trienbils maar iets lastiger om strak te plaatsen
Ik begrijp je punt, daarom was ik ook van plan een dubbele plaat te plaatsen. Talud ligt sedert 2 jaar in huidige toestand en zelfs met de stortbuien in Limburg vorig jaar is de talud niet naar beneden gekomen. Zodoende zal de druk enigszins meevallen. Hier vermoed ik ook dat de beplanting van de talud ook nog wat extra steun kan bieden.
Een ander idee was evenzeer met de betonplaten de grond te stabiliseren en voor deze platen dan schanskorven met stenen neer te zetten, ook relatief goedkoop (veel advertenties op 2dehands van mensen die deze weg doen). Nadeel is dan weer dat ik hierdoor een stukje van het gazon verlies (diepte korf).
Als je schanskorven plaats moeten die betonplaten niet geplaats worden. Je plaats achter de schanskorf gronddoek.
Deze kunnen dus toch enigszins wat druk aan dan? Lijkt me dit een betere optie dan de betonpalen en platen
Opletten , tuinhuis moet op 1 meter van de perceelgrenzen staan , houd daar rekening mee.
Tuinhuis kan je niet gebruiken als grondkering.
Daarvan ben ik op de hoogte, is ook niet het geval.
:unsure: :unsure: :unsure:
Wacht effe, want zoals ik zie op de foto's heb JIJ het stuk grond naast Jouw woning geëgaliseerd en afgegraven. Met andere woorden JIJ verplicht je buur om ZIJN grond aftegraven om aan te sluiten op jouw maaiveld maar dat heb JIJ verlaagd
Met andere woorden de niet- vergunde situatie en al zeker met de plaatsing van een keermuur , daar ben jij verantwoordelijk voor.
Misschien toch maar eens overwegen om geen slapende honden wakker te maken om deze keermuur gemeenschappelijk te bekostigen.
Op de foto mag dat zo blijken echter is het perceel langs mij enorm opgehoogd nadat ze hier begonnen zijn aan de werken. In bijlage terreinprofiel (van de buren) zoals het is vergund. Projectontwikkelaar vorige zomer tevens er op aangesproken dat ik wateroverlast ondervond door de huidige setup waarna deze schriftelijk bevestigde dat dit een tijdelijke situatie is. Hierna hebben ze ook een tijdelijke sleuf gegraven aan de perceelgrens om water naar hun wadde om te leiden. De nieuwe buren die dit project kopen mogen meteen een 70 kuub opgehoopgte grond gaan wegvoeren. Alle grond van de kelder heeft de projectontwikkelaar achter het huis in de tuin gedeponeerd en dus langs mijn perceel de grond daarmee opgehoogd.

Gr
Het vriest, wachten dus.
Grond is op veel plaatsen nog te nat, wachten dus
Na egaliseren inzaaien, dan graszaad inwerken en rollen met open rol.
Nog wat extra compost strooien na het egaliseren en dan een 2tal weekjes wachten tot April met inzaaien?
Bedankt voor de duidelijke informatie Luk, wordt geapprecieerd!

Bijlagen

• TERREINPROFIEL.png
    TERREINPROFIEL.png
    56,1 KB · Weergaven: 14
Inharken van compost gaat lang duren voor dit effect heeft. Trouwens zaaien op compost is niet handig.
Best spreiden en infrezen.

Laat doek weg. Eerste jaar zorgt dat inderdaad voor vermindering onkruiden maar na enkele jaren merk je dat je bodembedekkers niet wortelen. Met die planten kan dat , maar nogal saai en vinca is nu niet echt 100% betrouwbaar. Valt soms dood na enkele jaren.
Klimop gaat in de eerste 3 jaar fantastisch zijn en dan vloek je je te pletter omdat ze ranken in je struiken, bomen en hagen.
Kamperfolie , de klimplant gaat niet lukken, de struikvorm wel ( lonicera nititda bv) maar saai , heel saai.

Waarom niet klimhortensia of rosa swany ?

Betonplaten dubbel plaatsen gaat niet veel bijdragen. Probleem is de zwakke wapening in de plaat die alleen berekend is op verticale belasting , niet op horzontale.

Schanskorven als keerwand
Als de hoogte rond de 1 meter zit moet de breedte cc 1/3 zijn vna de hoogte en dan kunnen die gebruikt worden als keermuur.
Opgelet ze moeten verankert staan in een magere betonfundering

Project dinges in gebreke stellen en eisen dat hij de bouwvergunning naar letter uitvoert. Klacht indienen bij de gemeente voor bouwovertreding en wateroverlast.

Na egaliseren geen compost inwerken of uitspreiden ( dit is alleen bij een topdressing)

Waarom niet klimhortensia of rosa swany ?
Ik durf bescheiden te zeggen dat ik wel relatief handig ben maar als het op flora aankomt heb ik tien rotte vingers.
Klimhortensia en rosa swany zien er inderdaad wel wat "fleuriger" uit om het zo te zeggen. Denk dat ik gewoon eens met vrouw en dochterlief naar een plantencentrum moet gaan om te zien wat er allemaal voor opties zijn.

klimhortensie is keischoon... te vroeg om ne foto te plaatsen, maar wij hebben dat in onze voortuin staan... Als die dingen in bloei staan vraagt iedereen: Wa is da? :p

Huidige staat van de tuin. Ik denk dat ik de talud gewoon wat stijler afgraaf en er niks voor zet. Enkel stuk bij de tuinhuis nog een keermuur maken. Makkelijker en oogt ook wat natuurlijker. Volgend weekend dan zaaien en walsen.

Morgen de carpinushaag halen, heb per meter een 5 tal stuks geteld, kleinste formaat. Hoeft niet meteen dicht te staan dit jaar.

Bijlagen

• IMG-20250314-WA0012.jpeg
    IMG-20250314-WA0012.jpeg
    333,3 KB · Weergaven: 41
  • IMG-20250314-WA0011.jpg
    IMG-20250314-WA0011.jpg
    298,7 KB · Weergaven: 41
properkes
alleen zou ik die wortels er nog uithalen want dat is penengras, groeit als zot en woekert.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan