• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuin heraanleggen...toegang doorheen de woning

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
hallo,
net een huis gekocht met enkel toegang via een waskot. De tuin zit zo'n 40meter van oprit/straat.

De pelouse komt van kunstgrassen Willy. Daar wil ik van af. Ik vermoed dat deze op een laag stabilisé ligt, toch?
Zal zo'n 50m² zijn. Hoe krijg ik dit best weg + hoe breng ik teelaarde aan voor echt gras? Bakwagens, torenkraan, big bags, ....?

Zelf hoop ik ook op een zwembadje....probleem nog groter. makkelijk 50m³ of meer weg te voeren + monobloc + stabilisé .... Hoe realistisch is dit?

thx voor alle creatieve ideeen

T

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
985
Punten
113
40m van de straat... Als je dan met een kraan niet korter bij de woning kan staan, dan kan je het vergeten om alles over het huis te laten heffen.

Hoe breed zijn de deuren, en moet je ook door keuken en living met alles?

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
enkel door het washok? Alleszins erg brede deuren en brede gang, wel 1 keer hoekje om binnen in washok, maar plaats genoeg

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Soms breken we dan ff de deuren eruit zo dat we vlot doorgeraken.
Of we halen een betonplaten schutsel neer zo dat de kraan binnen kan.
Of breken we de achtermuur vd garage eruit en plaatsen daarna een garagepoort extra
of we gaan via de buur
en als het echt niet anders kan, dan met torenkraan over het huis.

Mogelijkheden zat, maar zo via wat geschrijf ?
Lastig om dan te zeggen: dit kan, dit kan niet of kost veel te veel.

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
45
Punten
48
Soort transport-band systeem voor het afvoeren ? Volgens mij bestaan die modulair en kan je over langere afstand opbouwen in rechte lijn natuurlijk. Een zwembad leveren per helicopter kan ook.
Een mega torenkraan kan ook gebruikt worden. Maar da kost centen hé. Reken zeker 5000/dag
Een giek van 60m is mogelijk en dan kan daar nog 1700kg last aan hangen. Kan je dus gebruiken voor afvoer/aanvoer grond enz.
(https://www.maeshoogwerkers.com/huren/mobiele-torenkranen/)

Allez, ALLES kan maar gaat je gewoon een pak centen kosten.

In de buurt hebben ze op 1 dag een 11m x 4m bad uitgegraven + afvoeren + plaatsen monobloc + stabilise aanvoeren (via kraan) en in de namiddag zat alles erin...

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
952
Punten
113
Inderdaad, er is meer info nodig. Screenshotje van de omgeving? En hoeveel geld en/of hoe budgetvriendelijk wil je het doen? Je kan met een paar vrienden en kruiwagens alles door je huis doen maar dat gaat zweet kosten. Of vind je het niet erg om die 5k te leggen voor een kraan? Onlangs een bijgebouw afgebroken bij een kameraad en alles via emmers door het huis naar voor gedragen. Leuk is anders, maar het gaat.

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Geen idee hoe het gaat lukken....torenkraan om pelouse aan te leggen lijkt me er zo over (los van het prijskaartje)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
euh
neem eens foto's van de tuin en dat waskot
oprit enzo voort
Foto's van binnen zegt niet veel

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Hier wat foto's (ik woon er nog niet).
Je kan ook virtueel rondlopen op bovenvermelde link....
1698218850983.png
1698218878624.png

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
djiueµ
vraag maar of ze een omgevingsvergunning hebben voor al die verharding en plastiek gazon.
Wat een helicoptertuin.

Sorry maar de foto's die ik nodig heb , vind ik dus nergens.

Voor zover ik kan nagaan moet alles via die gang en deur ?
Meet die deur !
Dan wordt het klinken weghalen en zowel vloer als muren afdekken met karton en rijplaten .
En dan is het kruiwagenwerk.

2 gravers en 4 kruiwagenboys.
Vroeger toch zo een paar keer in tstad een vijvertje uitgegraven of een oerwoud leeg gemaakt
Huh onlangs nog voor een BI- er hebben de mannen een binnentuin aangelegd met minizwemvijver en houten terras.
Ze hebben op mij gevloekt, wie tekent nu een minizwemvijver in nen hof van 6 op 6 en hij zit ...
Maar ja, de minikraan kon niet door de keuken en de deur tussen garage en keuken.
Kruiwagens dus

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Inderdaad...normaal is een tuin geen prioriteit vlak na verhuis, maar de kitsch moet weg :)

Ik zat te denken om wat studenten een week aan het werk te zetten met wat kruiwagens.... maar dat is naief wellicht :)

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
381
Punten
63
En eens gaan praten met die buur rechts van je woning om via hun tuin te gaan?
Mits goede afspraken en een gezellige BBQ achteraf, laten ze dit wel toe?
1698220558425.png

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Euh
wat als een van die studenten met de kruiwagen die deur er uitrijdt? Of met kruiwagen en al in die vijver tuimelt ?
Dus neem een aparte verzekering voor die gasten.

Het gebeurt rapper dan je denkt hoor, zelfs bij ons. Zat kraanwerk uit te voeren in een landelijke tuin, cc 1.5 meter van de serre. Stond wel in helling met de bak vd kraan beetje hellingopwaarts. Klant komt iets vragen, stap uit en die verdomde krans draait toch door zeker, waarschijnlijk bij het uitstappen daar tegen getikt tegen de stick voor draaien van de kraan.
Serre in duigen, verzekering.

Stel ook een draaiboek op, niks zo vervelend om werken uit tevoeren en als alles klaar is, de vrouw die zegt: schat ik wil strijken in den hof, zet daar eens een stopcontact ( hier voor gehad )

En als ik jouw lijstje zie: zwemvijver, een echte gazon, echte planten staan er , hoop ik .
En dan die stenen voortuin....
Dan zou ik eens bellen naar mij om es van gedacht te wisselen over den hof.
Je moet het dan wel al hebben natuurlijk. :ROFLMAO:

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
Wanneer er overal stabilisé onder ligt kocht u eigenlijk een huis met een grote koer.
Een alternatief is dan om de onderlaag te laten voor wat het is en daarop een volwaardige tuin aan te leggen. Dat is een courante vraag. Het zou eenieder verbazen hoeveel ‘daktuinen’ er op de begane grond liggen, meestal bovenop ondergrondse parkings. Ook bij particuliere tuinen in een vergelijkbare situatie. Bij het ontwerp valt rekening te houden met de beperkte afmetingen van en ruimte voor het nodige materiaal. Bij het verplaatsen daarvan kan u, met of zonder studenten, veel zelf doen, geld uitsparen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Je kan daar inderdaad een daktuin op zetten, niet aan gedacht
Maar zoveel verharden ( ondergronds dan) wordt nooit goedgekeurd.
Vandaar mijn advies vraag de omgevingsvergunning voor dat kunstgras en al die verhardingen, veel kans dat ze dit niet hebben en dan sta je wat sterker in je onderhandelingen.

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Euh
wat als een van die studenten met de kruiwagen die deur er uitrijdt? Of met kruiwagen en al in die vijver tuimelt ?
Dus neem een aparte verzekering voor die gasten.

Het gebeurt rapper dan je denkt hoor, zelfs bij ons. Zat kraanwerk uit te voeren in een landelijke tuin, cc 1.5 meter van de serre. Stond wel in helling met de bak vd kraan beetje hellingopwaarts. Klant komt iets vragen, stap uit en die verdomde krans draait toch door zeker, waarschijnlijk bij het uitstappen daar tegen getikt tegen de stick voor draaien van de kraan.
Serre in duigen, verzekering.

Stel ook een draaiboek op, niks zo vervelend om werken uit tevoeren en als alles klaar is, de vrouw die zegt: schat ik wil strijken in den hof, zet daar eens een stopcontact ( hier voor gehad )

En als ik jouw lijstje zie: zwemvijver, een echte gazon, echte planten staan er , hoop ik .
En dan die stenen voortuin....
Dan zou ik eens bellen naar mij om es van gedacht te wisselen over den hof.
Je moet het dan wel al hebben natuurlijk. :ROFLMAO:

Laatste Paragraaf: helemaal mijn gedacht, inclusief de 'stenen voortuin'. Je zit wel te ver om bij mij te komen werken helaas :(

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
496
Punten
83
Een mega torenkraan kan ook gebruikt worden. Maar da kost centen hé. Reken zeker 5000/dag
Een giek van 60m is mogelijk en dan kan daar nog 1700kg last aan hangen. Kan je dus gebruiken voor afvoer/aanvoer grond enz.
5000 euro lijkt mij wel wat overdreven.
Een 60 meter zal rond de 300 euro/u ex zijn, meestal minimum 6 uur te huren (inclusief transport).
Wanneer je alles op voorhand klaarzet in big bags kan je makkelijk binnen die 6 uur blijven.

Maar,
Ik ben op CadGIS gaan meten en zie dat TS ook met een 44 meter toe komt en die is een stuk goedkoper. (rond de 200 euro/u)
Wel komen er nog kosten bij omdat de weg moet afgesloten worden maar dat gaat hier meevallen, in Wevelgem mag je 4 dagen gratis de openbare weg innemen (mits vergunning). Dus zal het enkel de huur van verkeersborden worden.

Het idee van de studenten zou ik zeker ook wel eens van dichtbij bekijken.
Dat zal altijd een stuk goedkoper zijn.
Zoals Luk schreef kan je met 6 studenten en voldoende kruiwagens. (voorzie wel iemand om het verkeer te regelen in het waskot)

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
Kruiwagens met plastic bak geven minder ernstige schade.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan