• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuin frezen

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
403
Waarderingsscore
15
Punten
18
Hallo,

Als beetje beter weer gaat worden ga ik mijn tuin om frezen. Het ligt nu nog ongelijk en met het oude gras er op.
Deze moet volledig weg en opnieuw zaaien.
Nu sta ik vorig weekend te praten met iemand ( is eind de 70 )uit de buurt.
Er kwam sprake over het frezen en ik heb nog wat stabilise liggen die bijna verpulverd is omdat er nog gewoon zand tussen zit ook.
De buur zei me dat ik gerust het zand/stabilise mag open doen op het gras en dan frezen. Dit zou de grond luchtiger maken omdat het in de streek van Aalst nogal zware grond is.
Nu voor ik dit doe wil ik toch nog een paar reacties of ik daar wel goed aan doe dit te doen.
doen of weg met het zand. Nu veel is het niet meer ik denk nog een 10tal kruiwagens max
 
@marc.vv u spreekt over diepspitten en toevoegen van compost, heeft u op voorhand het oude gazon ook verwijderd of werd dit mee diepgespit?
 
Dat oude gazon is toen verwerkt in de diepte, @Willy W

Even meegeven dat bij correct diepspitten de onderste grond onderaan blijft en de bovenste bovenaan.
Een goeie grondwerker weet dat.

Sowieso rijdt de kraan achteruit bij dat werk.
Hij schraapt eerst de groene laag af en leg deze net voor zijn kraan.
Daarna graaft hij een bak grond uit en legt deze achter de put.
Het groen wordt dan in de put geduwd.
De kraanman haalt nog een tweede bak uit de put en draait die om en duwt daar dan enkele keren met het snijmes van de bak in.
De eerste uitgegraven grond wordt terug in de put getrokken.
Enkele keren steken en gelijk trekken.
 
mmm
Niet slecht, maar een grondwerker die op deze manier in mijn opdracht een tuin ga diepspitten mag vertrekken.
Effe de puntjes aantonen waar ik aandacht aan geef of die een extra bewerking moeten hebben.
Dat oude gazon is toen verwerkt in de diepte, @Willy W
Ouide gazon MOET doorsneden zijn.
Hiervoor gebruikten wij een bakfrees waarbij de messen recht waren ( snijmes) en dus NIET met een haak aan.

Even meegeven dat bij correct diepspitten de onderste grond onderaan blijft en de bovenste bovenaan.
Een goeie grondwerker weet dat.
Klopt volledig
maar je moet ook kijken naar de grondlagen in je bodem.
Als de teeltlaag een diepte heeft van 40 cm dan mag die 40 cm geroerd worden en gedraaid.
Als deze laag 100 cm is dan is het best deze op te splitsen in diepte van 60 en diepte van 60 tot 100 cm. Hierin mag wel geroerd en gedraaid worden maar menging moet vermeden worden.
Dus om te stellen dat de onderste grond onderaan blijft moet je eerst weten door schouwing hoe het gesteld is met de verschillende laagdiktes.
Je moet dan ook kijken /onderzoeken of er een harde laag aanwezig is, of deze te breken is en of deze kan gemengd worden met de aanwezige onder- of boven laag.

Sowieso rijdt de kraan achteruit bij dat werk.
Velen vergeten dat.
Hij schraapt eerst de groene laag af en leg deze net voor zijn kraan.
Kan, maar handiger is om deze naast je te leggen. Wordt gedaan als je diepspit met aandacht voor de lagen in de bodem.
Daarna graaft hij een bak grond uit en legt deze achter de put.
Als de volledige diepte goede tuingrond is, dan wordt dit achter gelegd.
Als er maar voor x cm goede grond aanwezig is , dan wordt de 2 de uitgraving die dieper zit uitgegraven en voor de kraan gelegd .

Het groen wordt dan in de put geduwd.
Onderaan in de put wordt de bodem doorgestoken met de bak ( bak in de grond duwen en dan leuteren . De grond wordt eventueel gelicht en gedraaid en dan pas wordt het groen in de put geduwd en terug doorsteken en leuteren of lichtjes omspitten ( eruit en draaien met schudden)
De kraanman haalt nog een tweede bak uit de put en draait die om en duwt daar dan enkele keren met het snijmes van de bak in.
Dit zit dus bovenaan
De eerste uitgegraven grond wordt terug in de put getrokken.
Dan wordt de 2 de uitgelichte bak open gespreid in de put
En hierna de goede grond.
Met de kraan wordt dan nog eventueel compost uitgespreid over het werkstuk.
Opgelet bij zeer slecht drainerende gronden wordt organisch materiaal mee ondergewerkt in de diepte tot cc 60 cm .
Enkele keren steken en gelijk trekken.
Steken moet zeker niet , veel kans dat bij het lichten van de bak je bij slecht of ondiep spitten terug groes naar boven trekt.
Voor gelijk te trekken trek je enkele richt metselkoorden ( dubbel ) over het werk , kan ook visueel na ervaring
Als je compost hebt gespreid met de kraan dan moet je deze nog even met een bakfrees inwerken en dan egaliseren met een rotoreg.
 
Dag iedereen, even dit topic kapen, daar ik toch nog enkele vragen heb hierover.
Zoals steeds hopeloos te laat in het jaar maar mijn tuin (85m2) is eindelijk omgespit, morgen compost erover samen met wat lavameel en zand om de zware kleigrond (kust) wat luchtiger te maken.
Eerste vraag hierbij is frees ik dit alles best een goed om met een frees van 16kw of om de structuur te behouden best terug manueel?
Is een 5kw frees eventueel voldoende gezien er al gespit is geweest?
Normaal zou ik na het frezen met de rottereg de grond gelijk trekken maar kan dit eventueel manueel? Reg huren is precies wat duurder dan ik dacht en is relatief klein oppervlak.
Mag reggen direct na het frezen? Of best een week ofzo wachten?
Na reggen sowieso wat wachten dacht ik voor matten te leggen of niet?
En is het nog niet te laat inhet jaar om nog matten te leggen?
Vele vragen maar wil zeker zijn dat ik het goed doe met de beperkte kennis die ik heb (en voor ik veel geld uitgeef aan machines die misschien niet nodig zijn ;) ).
Hopelijk vele antwoorden en advies. Waarvoor alvast dank!
 
Normaal zou ik na het frezen met de rottereg de grond gelijk trekken maar kan dit eventueel manueel?
Reg huren is precies wat duurder dan ik dacht en is relatief klein oppervlak.
Dit was mijn hoog-technologische rotoreg:

20161009_181943.jpg

Het hoog-technologische zat vooral in de trekker :)

Was een goede sporttraining.
Goed voorover leunen om de rug te sparen.

Op die manier een 1000 m² gedaan, en met prima resultaat:

20161017_145526.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag iedereen, even dit topic kapen, daar ik toch nog enkele vragen heb hierover.
Zoals steeds hopeloos te laat in het jaar maar mijn tuin (85m2) is eindelijk omgespit, morgen compost erover samen met wat lavameel en zand om de zware kleigrond (kust) wat luchtiger te maken.
Nee, het is zeker niet te laat om te zaaien. temperaturen zitten nog ruim boven de 0 graden.
Je hebt een kleigrond, die heb je manueel omgespit .... maar hoe diep ?
Een spade diep is cc 20 cm, dat is veel te weinig om een kleigrond met grondverbetering te verbeteren.
Het toevoegen van lavameel ( waarom meel ?) Is veel te stoffig en neemt dus geen lucht op , je moet lavagruis 0/6 gebruiken en liefst van al nog met de minimum korrelgrootte van 2 mm in plaats van 0 mm . Want lavameel is dus ... 0 mm.
Hierdoor heeft dit geen enkel effect om de kleigrond luchtiger, waterdoorlaatbaarder en meer infiltratievermogen te geven !!!

Zand is juist het zelfs, niet echt een bodemverbeteraar maar brengt wel iets meer lucht in de bodem tot de bodemverdichting toeslaat ( spelende kinderen, zitten .. ) en je hebt teug het probleem van plassen.

Enigste wat in gang moet gestoken worden is het bodemleven extreem activeren door middel van compost, compost en nog eens compost.
Compost dus.
Hier zitten microorganismen , pieren, kevers, mollen en al wat in de grond leeft, in. Deze klepers gaan die compost verder composteren en zorgen daarmee dat er 1000.000000 gangetjes in je kleigrond komen die water kunnen transporteren, lucht kunnen bevatten en er voor zorgen dat de bodem niet verdicht en luchtiger is.

Snap niet dat iemand die professioneel met tuinen bezig is lavameel en zand aanraad.
Eerste vraag hierbij is frees ik dit alles best een goed om met een frees van 16kw of om de structuur te behouden best terug manueel?
Euh, eerst je bewerkingsdiepte terug op punt zetten .
En dan spreken we over een spitzone van 40 tot 60 cm diep.
Is een 5kw frees eventueel voldoende gezien er al gespit is geweest?
Normaal zou ik na het frezen met de rottereg de grond gelijk trekken maar kan dit eventueel manueel? Reg huren is precies wat duurder dan ik dacht en is relatief klein oppervlak.
Doe maar manueel zoals Marc gedaan heeft.
Iemand die voor de eerste keer met een rotor ga werken, heeft ruimte nodig , zo'n machine meet cc 1 meter breed en is 2.50 lang.

Mag reggen direct na het frezen? Of best een week ofzo wachten?
Na het omspitten , hark je de bodem of frees je deze lichtjes in.
Als je werkt met een rotoregge dan kan je door de juiste instellingen van pendiepte en egalisatieplaat eerst frezen en dan gelijk leggen .
Maar als je dit nog nooit gedaan hebt , dan zou ik op 85m² daar niet mee starten.
Je gaat je gewenten ( eind en begin van je werkvlak) niet mee krijgen en je gaat daar putten krijgen .

Begot dat zie ik zelfs nog bij tuinaanleggers die pretenderen dat ze een gazon biljart kunnen leggen, tot ik effe is de puntjes zet.
Na reggen sowieso wat wachten dacht ik voor matten te leggen of niet?
En is het nog niet te laat inhet jaar om nog matten te leggen?
Waar is je tussenstap ?
Je kunt NOOIT matten leggen op een geroterde werkvlak !!
De open wafelrolstructuur is te grof om een goed en nauw contact te maken tussen mat en grond.
Je moet dit eerst opharken met een speciale grashark.
Tanden staan heel dicht bij elkaar.
En dan mat voor mat extra rijven voor het plaatsen
en zorg er dan ineens voor dat deze stotend en verspringend tegen elkaar liggen.
Vele vragen maar wil zeker zijn dat ik het goed doe met de beperkte kennis die ik heb (en voor ik veel geld uitgeef aan machines die misschien niet nodig zijn ;) ).
Hopelijk vele antwoorden en advies. Waarvoor alvast dank!

Je hebt geen enkele machine nodig voor 85 m²
Een kruiwagen , een goede scherpe spade, een grasrijf en gewone rijf en een rechte halve maan voor je grasmatten te snijden
 
Goeiemiddag, bedankt voor de responsen.
Om op enkele bedenkingen/vragen te beantwoorden.
Ik heb overal tussen de min 40a50 diep gespit maar eerder richting de 50 (60 was net te diep om praktisch te kunnen doen).
Het gebruikte zand was grof zand en wat overshot van fijner zand die ik nog liggen had (gelijk verdeeld dus niet 1 zone grof en 1 fijn, beiden verspreid over de ganse oppervlak.)
Lavameel is verkeerd verwoord van mij, excuses. Zijn effectief korrels, zou een de exacte grote moeten kijken maar dus geen poeder.
Gisteren 5kuub compost over de grond verdeeld, het infrezen zal voor volgende week zijn helaas.
Vraag hier blijft 16kw of 5kw? Hopelijk met de nieuwe info hier mogelijks een beter beeld op? Is dus gespit maar zitten her en der toch nog redelijke klompen tussen (meeste heb ik wel in kleinere stukken proberen breken). Daarom dacht ik te moeten frezen en best de 16kw om wat diepte te kunnen krijgen, de 5kw zal vermoedelijk maar enkele cm diep raken. Of zijn die paar cm voldoende?
of toch manueel inwerken? hier tips voor?

De reg zal ik niet gebruiken maar manueel werken en alles mooi effen leggen. Goeie tip van Marc inderdaad, topic had die al eens gelezen, chapeau voor het harde en mooi werk.
Nog enkele vraagjes zodat ik het zeker goed voorheb en goed doe.

- Volgende stap infrezen, zie enkele vragen hierboven nog.
- Na het infrezen alles manueel mooi effen leggen en met rol goed aandrukken?
Mag ik hierop direct matten leggen?
Of beter enkele weken wachten zodat de grond wat kan zakken?
(dan wacht ik tot begin volgend jaar om matten te leggen, eventueel wat gele mosterd ofzo planten tegen onkruid in de tussenperiode.)


Ik heb ook nog wat toplaag aarde liggen uit een moestuin van een buur die ik eventueel na het infrezen enkele cm op de grond wou leggen om makkelijker te kunnen fijn leggen en om wat hoogteverschillen eventueel op te vangen. Dit om zo dicht mogelijk bij het genoemde biljardlaken te komen ;) Zo werken of gewoon mee infrezen of gewoon niet gebruiken?

Extra tips over deze fazen zijn ook altijd welkom, is een werkje die ik normaal maar 1 keer zal doen. Dus wil het zo goed en correct mogelijk doen om goeie gezonde bodemstructuur te hebben en optimale watercontrole.

Nogmaals bedankt voor alle hulp :)
 
Goeiemiddag, bedankt voor de responsen.
Om op enkele bedenkingen/vragen te beantwoorden.
Ik heb overal tussen de min 40a50 diep gespit maar eerder richting de 50 (60 was net te diep om praktisch te kunnen doen).
Oef, kreeg het al spaans benauwd.
Waarom was 60 cm niet te doen?
Hopelijk geen verharde grondlaag ?
Het gebruikte zand was grof zand en wat overshot van fijner zand die ik nog liggen had (gelijk verdeeld dus niet 1 zone grof en 1 fijn, beiden verspreid over de ganse oppervlak.)
Als je 1 m³ zand uitspreidt over 10m² dan is dat een laagdike van 10 cm .... dus niet goed
Als je 1 m³ zand uitspreidt over 100m², dan is dat een laagdikte van 1 cm ... das al minder erg, maar geeft totaal geen effect meer.
Dus ' wat overschot' is voor mij, met beroepsmisvorming , echt niet wat ik wil horen :ROFLMAO:

Lavameel is verkeerd verwoord van mij, excuses. Zijn effectief korrels, zou een de exacte grote moeten kijken maar dus geen poeder.
Gisteren 5kuub compost over de grond verdeeld, het infrezen zal voor volgende week zijn helaas.
5m³ compost op 85m² is cc 6 cm laagdikte.
Niet slecht,
voor zware kleigronden neem ik zelf een 8 m³ compost op 100m² oftewel cc 8 cm laagdikte
Vraag hier blijft 16kw of 5kw? Hopelijk met de nieuwe info hier mogelijks een beter beeld op? Is dus gespit maar zitten her en der toch nog redelijke klompen tussen (meeste heb ik wel in kleinere stukken proberen breken). Daarom dacht ik te moeten frezen en best de 16kw om wat diepte te kunnen krijgen, de 5kw zal vermoedelijk maar enkele cm diep raken. Of zijn die paar cm voldoende?
of toch manueel inwerken? hier tips voor?

16 kw of 5 kw ... ik werk nog met PK
Een frees van 5 pk moet je veel te lang laten frezen om alles netjes onder te krijgen.
Als je veel freest , dan krijg je van die smeuige grond waar alle lucht en water eruit is gemalen.
Ben je geen kloten mee vooruit.
Voor kleine tuinen, gebruikten we ofwel de minikraan ( kleigronden) of moterbakfrees van 15 pk of tractor van 50 PK

Hoe groter de tuin, hoe zwaarder het toestel van motorvermogen ( niet van gewicht !!!)
Hoe zwaarder de grond , hoe meer pk je moet hebben om in 1 werkbeurt hetzelfde reslultaat te hebben
Hoe meer werkbeurten je nodig hebt voor de zelfde stuk grond, hoe meer je de bodem structuur kapot maakt.

Kleigrond
ploegen voor de winter en dan zo de winter in laten gaan, en dan hopen dat het regent en goed vriest en al die klompen zijn dan door de natuur verkruimeld.
Zandgronden is bewerken en afwerken
Leemgronden persoonlijk methode van wintertje laten overgaan

echter ze willen liever vandaag een gazon dan effe te wachten.

Blijf weg met die freesmachines voor 85 m² , gebruik spitvork als je die klotten wil breken.

De reg zal ik niet gebruiken maar manueel werken en alles mooi effen leggen. Goeie tip van Marc inderdaad, topic had die al eens gelezen, chapeau voor het harde en mooi werk.
Nog enkele vraagjes zodat ik het zeker goed voorheb en goed doe.

- Volgende stap infrezen, zie enkele vragen hierboven nog.
- Na het infrezen alles manueel mooi effen leggen en met rol goed aandrukken?
Ja, best met open wafelrol... maar die ga je niet vinden.
Integendeel , we hebben die zelf moeten maken.
GEsloten rol dus
Ja
Mag ik hierop direct matten leggen?
NEE
bij een gerolde grond heb je de bodem afgesloten dat is dus een harde effen plaat.
Daar krijgen die wortels zich niet door en je mat blijft los liggen.
Je moet terug oprijven met een grashark of gewone rijf
De open structuur zorgt voor een snellere, betere en diepere penetratie van de wortels.
Of beter enkele weken wachten zodat de grond wat kan zakken?
Na rollen ?
NOOIT wachten
De regen slaat alles nog eens extra potdicht en het water heeft met een geweld oppervlak nog meer moeite om te infiltreren.
(dan wacht ik tot begin volgend jaar om matten te leggen, eventueel wat gele mosterd ofzo planten tegen onkruid in de tussenperiode.)
Bodemverbeteraars zoals wikke, lupine, luzerne en gele mosterd zijn goede planten.
Alleen gele mosterd ga niets meer uithalen , je moet dit in het voorjaar zaaien.
Zou moeten kijken naar degene die wel de winter in kan.
Ik heb ook nog wat toplaag aarde liggen uit een moestuin van een buur die ik eventueel na het infrezen enkele cm op de grond wou leggen om makkelijker te kunnen fijn leggen en om wat hoogteverschillen eventueel op te vangen. Dit om zo dicht mogelijk bij het genoemde biljardlaken te komen ;) Zo werken of gewoon mee infrezen of gewoon niet gebruiken?
Niet gebruiken en al zeker niet van uit een moestuin.
Ken er die hun grond ijverzig spuiten met aftreksels van sigaretten, brandnetel, azijn , zout en wat nog allemaal van nonkel isidoor.
Als je grond extra nodig hebt dan haal je dat bij een erkend tuinhandelaar die zowel compost als grond verkoopt ( en andere tuinprodukten)
Extra tips over deze fazen zijn ook altijd welkom, is een werkje die ik normaal maar 1 keer zal doen. Dus wil het zo goed en correct mogelijk doen om goeie gezonde bodemstructuur te hebben en optimale watercontrole.

Nogmaals bedankt voor alle hulp :)
Als je dit werkje maar 1 keer ga doen en je wil dit zo correct mogelijk voor een goede bodemstructuur ???
Dan moet ik je aanraden om dit te laten uitvoeren door een profesioneel . Die hun lat ligt hoog, veel hoger , zeker als ze voor mij werken.

De tips die ik je gegeven heb, is eigenlijk de werkomschrijvingen die ik geef aan aannemers hoe ze mijn tuinen moeten aanpakken.
 
Dag Luk, zoals steeds bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ben blij dat mijn bedenkingen en vragen beantwoord zijn. we weten weer wat gedaan :) Zeker nu het nog enkele dagen mooi weer zal zijn wil ik er van profiteren om dit af te werken (en eindelijk van mijn vrouw haar geza*** af zijn ;) )
 
soms zijn de verwachtingen van de vrouw zo buitensporig dat je beter van vrouw kunt veranderen dan te proberen aan de verwachtingen te voldoen
:Fietser op zijn bek:
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
niet tegen haar zeggen dat ik dat gezegd heb
 
Korte tussentijdse update, vandaag verlof genomen om te kunnen werken aan de tuin met de ontvangen tips in gedachten. Graag deel ik dan ook mijn ervaringen ter info voor het forum, hopelijk leert er iemand van, ik alvast wel :D
Begonnen met de tuingrond van nonkel Isodoor uit te spreiden, had deze echt nodig voor het volume. Deze was door even te liggen begroeid. Dus veel gras en wortels, met alle miserie van dien. Meeste er wel van tussen gehaald. De rest was hele goeie grond. Dan mijn kubiekje zand dat ik nog had erover verspreid.
Daarna met 16pk frees gefreesd, ik wou 1max 2 gangen doen om de textuur van de grond te behouden. Handige met het zand als laatste was dat door het kleurverschil kon ik heel goed zien waar ik al gefreesd had en waar nog niet.

Na het frezen mijn niveau uitgezet en touw gespannen en hier beginnen de wijze lessen!!
Met het spitten en andere werken niet echt op het niveau gelet resultaat; Bij het frezen wat moeite op de bulten met de frees, bumpy ride zoals ze zeggen. Na het frezen zat ik sommige plaatsen serieus boven mijn niveau en heb ik die grond allemaal manueel moeten verscheppen. Verschil was te groot om met de ladder en touw te doen. Frees was ook minder diep gegaan dan ik dacht waardoor na grof te levelen ik terug op gewone grond zat. Nadeel is ook dat mijn compost en zand enzo in die toplaag zat en dus grotendeels verschept is geweest.
Na het ongeveer levelen heb die zone opnieuw gefreesd. Nu ligt het allemaal relatief effen, zal morgen of zaterdag met shop en dan ladder en touw alles precies fijn leggen. Zal vermoedelijk nog redelijk wat met de shop moeten doen.
te leren les, niveauleer al van de eerste stap om dit geklooi te vermijden. amaai mijn rug (al bij al ca va ze maar gwn meer werk dan verwacht) :)

ivm niveau nog klein vraagje, ik heb nu als pas gerekend -2 cm onder mijn terras met een kleine afshot naar 1 hoek van de tuin. Door tuinhuis aan 1 zijde afshot van 5cm op 10m andere zijde wel 10cm op 10m kunnen doen. In de dwarse richting heb ik gewoon op de verste kant een afshot van 5cm op 8m gegeven. nodig niet nodig? Meer of minder? ander advies?

Nog kleine wijziging in het plan, zullen nu toch zaaien ipv matten leggen, wegens serieus verschil in prijs. Tips of suggesties hierover zijn ook altijd welkom. Zeker naar welke zaadmix ofzo. We hebben enkele kleine kindjes en redelijk veel schaduw op grootste deel van de grond.

feedback is zoals steeds welkom :) alvast bedankt.


1729102544341.png
 
Komt er op het laagste punt een wadi ?
 
Waarom moet je tuin afwateren naar 1 hoek ?
Als dat een zandgrond is , is infiltratie geen enkel probleem.
Bij kleigrond ga je in die hoek veel water krijgen maar ook toplaagverdichting.
Nu op zich kun je dat vermijden door een drainstreng te steken maar is dat nodig ?
Als je tuinhuis 5 cm boven de grondslag uitsteekt zal het lang moeten duren voor je water daar in binnenkrijgt.
En die drain moet afgevoerd worden en aangesloten op DWA. ( kans op ijzerpartikels )

Voor zaaimengsel.
Ik kan beginnen over agrostis, poa's , festuca huppeldepup en festuca pipo en festuca isi.
En dan word je zot.

Je hebt gazons voor speciefiek in de schaduw, voo natte gronden, droge gronde, flucturende vochtigheid , voor zwaar bespeelbaarheid, voor verboden voor kindjes en oudjes , voor ....
Met of zonder bloemmekes ?
Je ziet , dat is een heel studie op zich om je een goed en degelijk advies te geven maar dat kost meer dan 85 m² aan grasmatten ( en daar geldt dat advies ook voor)

Daarom gratis en voor niks .
Ga naar eender welke winkel voor graszaadzakjes en tel hoeveel verschillende soorten aanwezig zitten in die mix .
3 soorten en allemaal Poa ? Zak laten staan
7 soorten waaronde agrostis, poa, festuca en dan nog enkele varieteiten ... das al beter.
En je vind een mix met 3 nog andere soorten ?
Pak mee en meng zelf.

Je zaait circa 3kg /100m² in
 
voor een ev. volgende of andere gelegenheid, zelfs bodemverbeteraar Phacelia, vermits te zaaien voor half oktober. jonge plantjes kunnen overwinteren.
 
Naast die hoek en omheining ligt er een sloot van omliggende weide. dacht het overtollig water die afvloeit en niet kan infiltreren door de kleigrond naar daar te kunnen geleiden.
Heb geen afvoerbuis voorzien maar langs die rand van het tuinhuis wel dieper uitgegraven om het water wat meer te geleiden en kans te geven te infiltreren.
Goed idee of niet?
indien geen nut dan voorzie ik gewoon overal even hoog.


Bedankt voor de tip Nadine, indien gras zaaien niet meer lukt probeer ik dat eventueel om de winter te overbruggen ;)
 
als daar langs een gracht loopt , dan is dat inderdaad een goed idee om een lichte helling naar de gracht te nemen.
 
Goeieavond, laatste update. Na het egaliseren onlangs was het nog altijd niet effen genoeg voor mij. de zware kleigrond maakt ook dat de grond overal bleef kleven wat het egaliseren moeilijk maakte. De spantouwen toonde ook dat de grond na dat alles op enkele plekken hoger moest komen. Vandaag potgrond uitgespreid en afgereid op niveau zoals je met terras zou doen.
Grond goed nat gemaakt zodat wat kon zaken. Erna aangedrukt, geharkt, zaad gezaaid, terug dicht geharkt en opnieuw nat gemaakt. (is dacht ik/hoop ik de juiste volgorde)
Het resultaat laad ik wel nog eens op. Het is niet perfect perfect maar denk het beste wat ik gezien de omstandigheden en zelf kon doen. Nu hopen dat alles mooi egaal uitkomt :D
De potgrond trok gelukkig makkelijker af dan de kleverige kleigrond. Deze vulde ook de aanwezige oneffenheden in de grond mooi op. Hierdoor toch een vrij egaal resultaat verkregen. Met het aandrukken en nat maken hoop ik dat de potgrond niet te ver inzakt daar waar deze wat dikker ligt. Zodat deze effenheid behouden blijft.
Deedback is altijd welkom.

Moest de grond na het uitkomen van het gras toch verzakken, wat is de beste methode om dit terug op te vangen? Wat extra potgrond/ compost op de plaatsen waar het lager ligt?
Zowiezo ben ik van plan jaarlijks wat zand en compost te strooien om de structuur te blijven verluchten. Dit zou denk ik oneffenheden ook moeten opvangen of niet?
 
Als je verschil ziet tussen de zones met potgrond en deze uit klei, dan ga je dat gegarandeerd ook zien in de gazon.
Gras gaat beter kiemen op potgrond dan op klei. Gaat gemakkelijker voedingstoffen opnemen dan op klei.
Is net hetzelfde als Dyslex die ligt te zonnen op spaanse stranden en dan ligt de zonnen in de winter ergens in noorwegen. Waar ga je het bruinst zien?

Het natmaken , en zeker bij kleigronden is NIET optimaal voor graszaad. Graszaad kan beginnen te rotten als er nog geen kieming heeft plaatsgevonden en het water kan niet weg.

Water geven is pas effecient na enkele dagen als het gras kiemt.

Na kieming, als gras cc 5 cm hoog staat, terug wellen met een gesloten wel.
Je drukt daarmee de wortels vast in de bodem en je zorgt voor uitstoeling zeker na het maaien.
Oneffenheden kan je wegwerken met een zanddressing
Elk jaar zand smijten ??? wat wil je bereiken ? Dat je na 10 jaar je gazon 15 cm hoger hebt liggen ? Zand verteert niet, compost wel.
Dus als je de grond luchtiger wil houden moet je met een prikrol gaan werken en dan een compostdressing gaan uitvoeren.

Je moet wel beseffen dat deze normering die je hanteert , eerlijk gezegd , niet houdbaar is als je al verkeerd start met je bodembewerking.
Je kunt een perfect diepgroene onkruidvrije gazon krijgen mits een verdoorgedreven bodembewerking en bodemverbetering MAAR dan moet je nagenoeg dagelijks dit tapijt gaan onderhouden.
Stel je even de vraag of je dit echt wil ?

Of wil je dat je gazon bespeelbaar en gebruiksvriendelijk is en blijft ?
 
Dag Luc,

Bedankt voor de tips, hopelijk snelle kieming en geen rot. Vreesde al voor de mogelijk verschil tussen pot en klei al is het maar fijne laag pot om de laatste oneffenheden weg te krijgen. Wortels zullen overal in de klei zitten normaal. Maar zal erop letten en zeker goed aanwallen enz.
Compost ipv zand, check. Bedoeling is inderdaad om de grond blijvend te verluchten en beter waterdoorlatend te maken.

In mijn gazon wil ik met plezier veel tijd steken, dus die doorgedreven verbetering enzo klinkt top. Advies hierover altijd welkom. :)
zal het proces wat opvolgen en wat foto's plaatsen ;) samen met de foto's tijdens de werken enz al heb ik er eigenlijk te weinig genomen, eenmaal bezig vergeet ik zoon dingen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan