Goeiemiddag, bedankt voor de responsen.
Om op enkele bedenkingen/vragen te beantwoorden.
Ik heb overal tussen de min 40a50 diep gespit maar eerder richting de 50 (60 was net te diep om praktisch te kunnen doen).
Oef, kreeg het al spaans benauwd.
Waarom was 60 cm niet te doen?
Hopelijk geen verharde grondlaag ?
Het gebruikte zand was grof zand en wat overshot van fijner zand die ik nog liggen had (gelijk verdeeld dus niet 1 zone grof en 1 fijn, beiden verspreid over de ganse oppervlak.)
Als je 1 m³ zand uitspreidt over 10m² dan is dat een laagdike van 10 cm .... dus niet goed
Als je 1 m³ zand uitspreidt over 100m², dan is dat een laagdikte van 1 cm ... das al minder erg, maar geeft totaal geen effect meer.
Dus '
wat overschot' is voor mij, met beroepsmisvorming , echt niet wat ik wil horen
Lavameel is verkeerd verwoord van mij, excuses. Zijn effectief korrels, zou een de exacte grote moeten kijken maar dus geen poeder.
Gisteren 5kuub compost over de grond verdeeld, het infrezen zal voor volgende week zijn helaas.
5m³ compost op 85m² is cc 6 cm laagdikte.
Niet slecht,
voor zware kleigronden neem ik zelf een 8 m³ compost op 100m² oftewel cc 8 cm laagdikte
Vraag hier blijft 16kw of 5kw? Hopelijk met de nieuwe info hier mogelijks een beter beeld op? Is dus gespit maar zitten her en der toch nog redelijke klompen tussen (meeste heb ik wel in kleinere stukken proberen breken). Daarom dacht ik te moeten frezen en best de 16kw om wat diepte te kunnen krijgen, de 5kw zal vermoedelijk maar enkele cm diep raken. Of zijn die paar cm voldoende?
of toch manueel inwerken? hier tips voor?
16 kw of 5 kw ... ik werk nog met PK
Een frees van 5 pk moet je veel te lang laten frezen om alles netjes onder te krijgen.
Als je veel freest , dan krijg je van die smeuige grond waar alle lucht en water eruit is gemalen.
Ben je geen kloten mee vooruit.
Voor kleine tuinen, gebruikten we ofwel de minikraan ( kleigronden) of moterbakfrees van 15 pk of tractor van 50 PK
Hoe groter de tuin, hoe zwaarder het toestel van motorvermogen ( niet van gewicht !!!)
Hoe zwaarder de grond , hoe meer pk je moet hebben om in 1 werkbeurt hetzelfde reslultaat te hebben
Hoe meer werkbeurten je nodig hebt voor de zelfde stuk grond, hoe meer je de bodem structuur kapot maakt.
Kleigrond
ploegen voor de winter en dan zo de winter in laten gaan, en dan hopen dat het regent en goed vriest en al die klompen zijn dan door de natuur verkruimeld.
Zandgronden is bewerken en afwerken
Leemgronden persoonlijk methode van wintertje laten overgaan
echter ze willen liever vandaag een gazon dan effe te wachten.
Blijf weg met die freesmachines voor 85 m² , gebruik spitvork als je die klotten wil breken.
De reg zal ik niet gebruiken maar manueel werken en alles mooi effen leggen. Goeie tip van Marc inderdaad, topic had die al eens gelezen, chapeau voor het harde en mooi werk.
Nog enkele vraagjes zodat ik het zeker goed voorheb en goed doe.
- Volgende stap infrezen, zie enkele vragen hierboven nog.
- Na het infrezen alles manueel mooi effen leggen en met rol goed aandrukken?
Ja, best met open wafelrol... maar die ga je niet vinden.
Integendeel , we hebben die zelf moeten maken.
GEsloten rol dus
Ja
Mag ik hierop direct matten leggen?
NEE
bij een gerolde grond heb je de bodem afgesloten dat is dus een harde effen plaat.
Daar krijgen die wortels zich niet door en je mat blijft los liggen.
Je moet terug oprijven met een grashark of gewone rijf
De open structuur zorgt voor een snellere, betere en diepere penetratie van de wortels.
Of beter enkele weken wachten zodat de grond wat kan zakken?
Na rollen ?
NOOIT wachten
De regen slaat alles nog eens extra potdicht en het water heeft met een geweld oppervlak nog meer moeite om te infiltreren.
(dan wacht ik tot begin volgend jaar om matten te leggen, eventueel wat gele mosterd ofzo planten tegen onkruid in de tussenperiode.)
Bodemverbeteraars zoals wikke, lupine, luzerne en gele mosterd zijn goede planten.
Alleen gele mosterd ga niets meer uithalen , je moet dit in het voorjaar zaaien.
Zou moeten kijken naar degene die wel de winter in kan.
Ik heb ook nog wat toplaag aarde liggen uit een moestuin van een buur die ik eventueel na het infrezen enkele cm op de grond wou leggen om makkelijker te kunnen fijn leggen en om wat hoogteverschillen eventueel op te vangen. Dit om zo dicht mogelijk bij het genoemde biljardlaken te komen
Zo werken of gewoon mee infrezen of gewoon niet gebruiken?
Niet gebruiken en al zeker niet van uit een moestuin.
Ken er die hun grond ijverzig spuiten met aftreksels van sigaretten, brandnetel, azijn , zout en wat nog allemaal van nonkel isidoor.
Als je grond extra nodig hebt dan haal je dat bij een erkend tuinhandelaar die zowel compost als grond verkoopt ( en andere tuinprodukten)
Extra tips over deze fazen zijn ook altijd welkom, is een werkje die ik normaal maar 1 keer zal doen. Dus wil het zo goed en correct mogelijk doen om goeie gezonde bodemstructuur te hebben en optimale watercontrole.
Nogmaals bedankt voor alle hulp
Als je dit werkje maar 1 keer ga doen en je wil dit zo correct mogelijk voor een goede bodemstructuur ???
Dan moet ik je aanraden om dit te laten uitvoeren door een profesioneel . Die hun lat ligt hoog, veel hoger , zeker als ze voor mij werken.
De tips die ik je gegeven heb, is eigenlijk de werkomschrijvingen die ik geef aan aannemers hoe ze mijn tuinen moeten aanpakken.