• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Tuin aanleggen, wat met onkruid?

BasGenk

Nieuw Lid
Lid geworden
23 aug 2021
Waarderingsscore
2
Punten
8
Wij hebben ene klein tuintje en willen in september oktober graag van de braakliggende grond, het gras aanleggen.
De terrasleggers hebben in maart reeds de grond wat opgehoogd met goeie grond. Sindsdien is de onkruid ongezien hoog geschoten. Als we het onkruid verwijderen, 2 weken later is het daar weer met hopen.

In de tuincentra verkopen ze geen deftige roundup meer die onkruid met wortel er bij kan uitschakelen.

Iemand een idee? Waar ik nog goeie verdelger kan vinden en hoe ik dit het beste aanpak?

Als je met karton wil werken, neem dan effectief groot en blanco karton (fietsenwinkel is een goede tip van @stimpie79 ). Gekleurd karton of karton met veel opdrukken, is al even slecht voor de bodem

"goeie" roundup waar je alleen de tofste kankers van krijgt. :D

zoals hier al 17 maal gezegd, als je grond braak laat liggen dan groeit er onkruid. effe een maandje volhouden en af en toe wat wieden tot je kan planten wat je wel graag ziet en dit voldoende kan groeien.

Er is discussie over de carcinogeniteit van glyfosaat. Voor wie het interesseert staat er hier interessante literatuur: | (fytoweb.be)
Het product is ten onder gegaan aan zijn populariteit, er zijn veel slechtere producten (lees gevaarlijker voor de gezondheid).

Bofix, hierboven vermeldt, en ook enkel voor professioneeel gebruik, is ten zeerste af te raden. Het is een samenstelling van 3 actieve stoffen waarvan er 1 zeer persistent is (lees zeer lang nawerkt in de bodem). bv. is aangetoond dat er problemen kunnen optreden met compost waar restanten van bofix in zitten.

Ik hoop dat ik me vergis maar ik vermoed dat TS gewoon opzoek is naar een goed adresje en nu verontwaardigd is van deze tegenstand tegen verdelgen.

Wat zou het leuk zijn als alle stemmen die hier op gaan tegen het gebruik van verdelgingsmiddelen een afspiegeling was van ons Vlaanderland maar ik denk dat dit ijdele hoop is.

Toch spijtig dat de mens van nature zo destructief is...

Een goed adresje is in dit geval een illegaal adresje.

Ik heb niets tegen "verdelgingsmiddelen", er worden hier trouwens zeer veel adviezen gegeven over biociden en om deze wel te gebruiken. De gewasbeschermingsmiddelen zijn daar slechts een deel van de biociden en worden meestal "schever" bekeken dan een product voor bv. houtbehandeling.

Maar als ik lees hoe mensen zonder kennis van zaken redeneren en naar een vaak ongeschikte aanpak grijpen ... tja, dan moet ik de wetgever gelijk geven om die middelen uit de handen van jan en alleman te houden.
Vandaag nog op een nieuwspagina: Kakkerlakkenplaag! het blijken onschuldige kevers.
Maar ja, een ongewenst plantje of beestje is overlast.

Hopelijk komt die foto nog, dan kunnen we weer ter zake komen en een gericht advies meegeven.

"een klein tuintje"........"Als we het onkruid verwijderen, 2 weken later is het daar weer met hopen." Wat bedoel je exact ? Wat vinden jullie klein? Is dat verwijderen handenarbeid (bv. afsnijden, uittrekken, zeisen...), machinaal (zoals grasmaaier, onkruidbrander, frezen, ...), chemisch (onkruidverdelger), iets anders? Daarna laten liggen, op composthoop, afvoeren? ..... een fotootje ? ....

en wat met tuin van een 350m² die momenteel braak ligt, pas in april volgend jaar wordt aangelegd want nu moet hij inklinken (inzakken).
Buren met net aangelegde tuinen zijn al komen horen hoe ik mijn begroeiing/onkruid (ondertussen 25cm hoog netels, distels, klimop, ik ken alles wat er nog tussen staat niet) ga beheersen. Afmaaien voor het in het zaad schiet las ik al wel. Maar 350m² is wel stevig met de bosmaaier.

Er kwamen al 2 tuinaanleggers langs en beiden spraken over kapotspuiten met roundup. 1e keer vanaf eind volgende week als het droog is buiten en dan 3 weken later nog eens, want dan zouden de meeste zaden uit de nieuw aangehoogde grond ook welk komen piepen zijn en dan zijn die ook ineens mee geraakt.

Zo'n oppervlak met karton en plastic gaan bedekken is niet te doen en het licht dan ook nog eens redelijk open voor de wind van de weiden achteraan.

(en ja die spraken ook allebei als het onkruid in gazon ooit moet behandeld worden dat ze dan bofix gebruiken).

Ik hoop dat ik me vergis maar ik vermoed dat TS gewoon opzoek is naar een goed adresje en nu verontwaardigd is van deze tegenstand tegen verdelgen.

Wat zou het leuk zijn als alle stemmen die hier op gaan tegen het gebruik van verdelgingsmiddelen een afspiegeling was van ons Vlaanderland maar ik denk dat dit ijdele hoop is.

Toch spijtig dat de mens van nature zo destructief is...
En dan is het antwoord al een paar keer gegeven.
Je zoekt een lokale tuinman met licentie, je stuurt die een paar foto's of hij/zij komt even kijken, en zegt wat het moet kosten.
Dat zal geen fortuin zijn, en dan is alles perfect legaal en goed gedaan.
Maar als er binnenkort gras gezaaid wordt, dan kan je ook alles onderfrezen, en dan is er ineens groenbemester in de grond.
Ja, nadien komt er wel wat onkruid boven, maar dat kan je dan wieden of laten behandelen.

Ik heb een terras in blauwe steen klinkers, en daar komt altijd wel wat onkruid tussen.
Ik laat in April mijn tuinman komen die zijn moment goed kiest ivm het weer.
Dat kost me 35€ voor terras en oprit, en normaal blijft het dan beheersbaar tot september - oktober.
Tussenin ga ik eens rond me zo'n machientje met een nylon borstel op, of met een paar handschoenen, en het ziet er goed genoeg uit.
Alles legaal, geen overdaad aan vergif, en een goed compromis tussen werk en properheid.

@JP's Ik begrijp je problematiek, maar 350 m² is toch goed te doen met een bosmaaier?

Ik heb zelf zo'n 3000 m² die ik in de zomer te lijf ga met een Stihl FS-55 (betaalbaar met dubbele handgreep).
Op één zondag aan een zondags tempo lukt me dat toch al 3 jaar hoor.

Zelf heb ik erg veel Canadese fijnstraal, die probeer ik meestal tussendoor manueel inclusief wortel uit te trekken.
Ik heb bergen van zavel en teelaarde staan, open vlakten vergeven van wild gras, Canadese fijnstraal, heermoes en distels.
Heermoes maai ik dan af met de bosmaaier, want uitrekken breekt toch maar af.
Ik heb wel onlangs hier op het forum een tip zien passeren over een gier van heermoes en bewaard voor later.
Om eens uit te proberen eens een tuin in zicht komt.

Onkruid trekken of met de bosmaaier rondgaan, ik heb daar ook niet echt tijd voor (wie wel?). Omdat ik heel mijn huis zelf aan het bouwen ben naast m’n fulltime job (en klein kinderen). Bovendien heb ik al een huidige (verwaarloosde) tuin te onderhouden. Ik heb dus andere prioriteiten dan het meters hoge onkruid dat in 't zaad staat op mijn werf.
Hier geen buren met nieuw aangelegde tuinen, maar wel even 'bezorgde' gepensioneerden die elk kiemend onkruidje geen schijn van kans geven tijdens hun dagelijks tuinier rondje. Ik zie het meestal aan hun blik, vanwaar de wind komt die dag. :oops:
Ik heb bovendien een vader die in de zomer helaas wekelijks voorstelt om alles eens goed kapot te spuiten met glyfosaat.
Zelf zijn we absoluut geen voorstander van zo'n producten. Dus in plaats van het gratis te laten spuiten, verkiezen wij om daar af en toe toch wat tijd in te steken.
Maar onkruid? Ik kan dat goed zien groeien :cool: ... mijn vrouw en de buren iets minder. :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Gene paniek, het meest onkruid gaat vanzelf dood in de winter.
September is altijd een betere maand om gras te zaaien dan het voorjaar.
Wat betreft dat 2x spuiten, als die tuinaanlegger dat goed wil doen dan maakt hij beter van de eerste keer een echt vals zaaibed en als je moet wachten, dat kan ook in het voorjaar, dat hoeft nu nog niet.

Uitrekken, schoffelen, afmaaien of laten spuiten, opties genoeg.
Ieder zijn gedacht maar op onze werf staat geen onkruid . :)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan