Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Trilstamper gebruiken of niet?

kv12

Actief Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
79
Punten
28
Hallo,

Ik heb fundering stroken gestort in beton, bekisting is weg en alles is uitgehard ( maand geleden gestort) alles tussen in de fundering stroken is uitgevuld met zuivere gele zavel grond en aangedamd met een trilplaat.

Nu ga ik de sleuven graven voor de leidingen en vraag ik mij af of ik een trilstamper zou moeten huren om de sleuven extra te verdichten.
Ik lees dat ik best wel oppas zodat ik met een trilstamper niet tegen het beton kom.
Dus ik vraag me af het nodig is om een trilstamper te huren.

De gele is per 20-30cm verdicht met een trilplaat.

Je buizen gaan dat niet leuk vinden, vooral de ondiepe .

Je kan ook wateren maar de ene zavelsoort is de andere niet . Het zou kunnen dat je buizen dan komen boven drijven ( of zich toch een beetje verplaatsen )

Hoeveel en hoe vaak je ook trilt, aangeroerde grond zakt toch nog nadien . Anderzijds dient het toch maar als tijdelijke verloren bekisting om je betonplaat te kunnen gieten .

• Leuk
Waarderingen: kv12
Je buizen gaan dat niet leuk vinden, vooral de ondiepe .

Je kan ook wateren maar de ene zavelsoort is de andere niet . Het zou kunnen dat je buizen dan komen boven drijven ( of zich toch een beetje verplaatsen )

Hoeveel en hoe vaak je ook trilt, aangeroerde grond zakt toch nog nadien . Anderzijds dient het toch maar als tijdelijke verloren bekisting om je betonplaat te kunnen gieten .
ik zou met de stamper de grond op de bodem van de sleuven aanstampen en daarna pas de leidingen leggen.

het klopt wat je zegt , de vloerplaat is zelfdragend dus de gele gronbd is eigenlijk bekisting voorwat de betonplaat betreft . de leidingen is een ander ding , die wil ik liefst niet te ver zien verzakken over de tijd heen (zien doe ik het niet want zit onder de betonplaat maar je weet wat ik bedoel.

Waarom zou je die kapot stampen?

We spreken over beton…

Waarom zou je die kapot stampen?

We spreken over beton…
antwoord van AI . een trilstamper is wel een vlakke plaat onderaan maar het zelfde princiepe oscilerende machine in combinatie met een beitel word gebruikt om beton te verpulveren. vandaar mijn schrik...
Ik ben helemaal geen kenner maar beton is zeer hard en drukvast denk ik maar minder goed in het weerstaan van harde schokken/trillingen.

Mijn angst is mss ongegrond? ik weet het niet ...

AI zegt zelfs dat ik met een trilplaat moet oppassen dus ik weet het niet goed eerlijk gezegd .

Bijlagen

• 1785851317895.png
    1785851317895.png
    1,2 MB · Weergaven: 6
Om leidingen te leggen
graaf greppels uit op diepte
dam deze aan met MANUELE STAMPER !
Plaats een stabilisébed van cc 10 cm hoog.
Afgereid en aangedrukt.
Plaats je leidingen onder helling.
Tik deze aan met rubber hamer .
NOOIT stabilisé hoger dan het midden vd buis en zeker niet bovenop.

Om leidingen te leggen
graaf greppels uit op diepte
dam deze aan met MANUELE STAMPER !
Plaats een stabilisébed van cc 10 cm hoog.
Afgereid en aangedrukt.
Plaats je leidingen onder helling.
Tik deze aan met rubber hamer .
NOOIT stabilisé hoger dan het midden vd buis en zeker niet bovenop.
thanks lukanar .
wat is de reden stabilisee niet hoger dan helft van de buis?

practische reden
buizen volledig in de stabilisé hoor je niet " echoën " als je daar met een schup of kraanbak op gaat.
Is meer voor in open terrein, maar zelfs als we bovenop de buizen een poolhouze of zwembad steken hebben we nog die gewoonte om dat niet te doen.

Ai is iets geweldigs vooral voor it zaken maar slaat op bouw gerelateerd (maar ook andere) zaken de bal mis.

Ik durf gerust met een Wacker oo de zand en zelfs op de beton liggen dammen.

Als het ongeroerde grond is dan schep je de sleuf voor de buis net tot op de juiste diepte (bvb met behulp van laser).

Indien geroerd, eerst het geheel goed Verdichten op een overdikte (met zand/breekzand) en nadien de stap herhalen zoals hierboven beschreven.

Je buis moet vooral onderaan goed 'dragen' in de bedding. Los of dat dit stabilise of zand is.

Beton van een paar dagen oud kan al wel wat verdragen.

Als het ongeroerde grond is dan schep je de sleuf voor de buis net tot op de juiste diepte (bvb met behulp van laser).

Indien geroerd, eerst het geheel goed Verdichten op een overdikte (met zand/breekzand) en nadien de stap herhalen zoals hierboven beschreven.

Je buis moet vooral onderaan goed 'dragen' in de bedding. Los of dat dit stabilise of zand is.

Beton van een paar dagen oud kan al wel wat verdragen.
bedankt voor het antwoord , de beton is + 1 maand oud en de funderingsbalken zijn nogal overgedimensioneerd 60breed en 80 hoog , ik heb evoor gekozen om er er naaldjes in te doen , moest niet volgens de stab ingenieur maar wel gedaan dus optioneel . uiteraard de korven wel geplaatst zoals de ingenieur voorzien had .
Ik lijkt dus geen angst te moeten hebben om het beton kapot te slagen/trillen met een wacker.
Voor de plaat die gestort gaat worden maakt het niet uit , zelfdragend maar voor de leidingen wil ik graag dat ze goed blijven liggen en niet verzakken natuurlijk.

Ai is iets geweldigs vooral voor it zaken maar slaat op bouw gerelateerd (maar ook andere) zaken de bal mis.

DAn zal AI hier de bal misslaan wss . voor veel zaken is het wel een top tool vind ik , ik heb een advies gevraagd voor leiding diameter en krijg een duidelijk advies met de uitleg waarom .
zie hier het voorbeeld , ik heb duidelijk opgesomd welke afvoeren ik heb en in welke volgorde :

(toiletten is wel gescheiden afvoer van de rest van het sanitair , maar de diamters en de uitleg waarom lijken me wel goed , zeker voor de keuken(deel 4))

1785913175866.png

AI is niet meer dan een taalmodel.
Dat kijkt naar welke woorden in welke volgorde de "sterkste connectie" hebben.

Kijk maar naar het geweldige voorbeeld van "de carwash is op wandelafstand, je gaat best te voet".

Men moet taalmodellen gebruiken als een tool/hulpmiddel, maar mag er absoluut niet blind op vertrouwen.
Als ik jouw screenshot laat nalezen door Claude, krijg ik dit als samenvatting:
Kortom: de basislogica (dikte afneemt richting het verste punt, 45°-bochten, verloopstukken met platte kant boven) is correct, maar de indeling in "1e/2e/3e versmalling" klopt niet met de genoemde diameters, en de diameterkeuzes zijn op vuistregels gebaseerd in plaats van op een echte DU/hellingberekening.

DAn zal AI hier de bal misslaan wss . voor veel zaken is het wel een top tool vind ik , ik heb een advies gevraagd voor leiding diameter en krijg een duidelijk advies met de uitleg waarom .
zie hier het voorbeeld , ik heb duidelijk opgesomd welke afvoeren ik heb en in welke volgorde :

(toiletten is wel gescheiden afvoer van de rest van het sanitair , maar de diamters en de uitleg waarom lijken me wel goed , zeker voor de keuken(deel 4))

Bekijk bijlage 117412
Pak u een blad papier en teken uw afvoeren zelf eens uit. AI is idd goed voor sommige zaken maar voor zoiets zou ik het toch niet vertrouwen.

Bekijk bijlage 117412
Pak u een blad papier en teken uw afvoeren zelf eens uit. AI is idd goed voor sommige zaken maar voor zoiets zou ik het toch niet vertrouwen.
Ik heb het uitgetekend

1785933202939.png

Een domme vraag; afvoerleidingen onder vloerplaat begrijp ik.
Ik zie ook waterleidingen getekend; die wil je toch niet onder de vloerplaat?

die van de regenwaterput bedoel je? komen die niet onder de vloerplaat? voor de rest geen waterleidingen getekend , ik heb een buis voor socarex en een buis voor electriciteit van de regenwaterput naar het huis en ook naar het tuinhuis.

die van de regenwaterput bedoel je? komen die niet onder de vloerplaat? voor de rest geen waterleidingen getekend , ik heb een buis voor socarex en een buis voor electriciteit van de regenwaterput naar het huis en ook naar het tuinhuis.
Ok; de blauwe leidingen zijn dus geen waterleidingen, maar dus ook afvoer ;-).

Terug
Bovenaan