• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Trillingen betonbaan tegengaan met isolatie?

Lid geworden
17 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

ons huis ligt vlakbij een drukke straat met betonplaten. Het verkeer komt net uit zone 50 en mag hier 70, maar het is eerder 90.
Elke keer als er een vrachtwagen langskomt, trilt het hele huis. De stad gaat hier waarschijnlijk niets aan doen gezien er niet genoeg huizen staan om het probleem echt aan te pakken.

Is er iets dat kan worden gedaan van onze kant uit? Er is niet veel ruimte tussen de weg en het huis, enkel een standaard stoep van ongeveer 1 meter. Zouden isolatieplaten ingraven tegen de wand van de muur hier helpen?

Indien jullie denken dat dit sowieso door een expert moet worden bekeken, geef gerust aan. Alvast bedankt voor de aanbevelingen!

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Er was 15j of meer geleden een pilootproject in een Nederlandse grootstad (ik denk Rotterdam) waarbij platen EPS van 10cm en meer tegen de funderingen ingegraven werden omwille van de trillingen van de tram.
Dat gaf initieel goede resultaten, maar aangezien we daar na al die jaren niets meer van horen zal dat misschien op lange termijn toch niet zo zaligmakend geweest zijn.

Het zijn allemaal artikelen die minstens 10 jaar oud zijn.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
Dat helpt niet
leer er mee leven of verhuis

• Leuk
Waarderingen: Fuss

bir

Actief Lid
Lid geworden
7 dec 2018
Waarderingsscore
28
Punten
28
ons huis staat 8m van een betonbaan . wel oprit in klinkers, maar ook breed voetpad op zavel ertussen . er is hier tijdje omleiding geweest waardoor er vrachtverkeer langs kwam ...ik was verrast dat dit zeer goed merkbaar was ...

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Uit de trillingsstudies wij hebben laten uitvoeren wanneer er scheurvorming was in huizen aan drukke straten, is altijd gebleken dat de trillingen niet relevant waren en meettechnisch zeer beperkt waren.
ik heb nooit geweten dat isolatie daar iets kan aan veranderen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
ik heb nooit geweten dat isolatie daar iets kan aan veranderen.
Het is gewoon contactgeluid… dat is behandelbaar, lijkt me.
Misschien met matig succes.

Het is tegelijk wellicht ook luchtgeluid.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.005
Punten
113
Hangt misschien ook van de grondsoort af en de fundering (Palen), ik woonde vroeger in een woning waar je in bed lag te schudden als en een camion langs kwam. Gelukkig geen drukke straat ;)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
Hangt misschien ook van de grondsoort af en de fundering (Palen), ik woonde vroeger in een woning waar je in bed lag te schudden als en een camion langs kwam. Gelukkig geen drukke straat ;)
+20 jaar in zo een huis gewoond, 30 jaar geleden, dus veel minder verkeer
en daarom ook mijn antwoord hierboven

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan