• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Trends vs tijdloos

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Trends komen en gaan en komen weer terug, dat is wel zeker;



Een goeie 10 jaar geleden konden de keukens niet wit genoeg zijn (formica) en zat alles weg in kasten en nu mag er toch heel wat meer kleur gebruikt worden en mag het keukengereedschap ook wel zichtbaar blijven.



Misschien kunnen we hier samen met mensen die er oog voor hebben eens wat trends in de woningbouw opsommen die mogelijk van voorbijgaande aard zijn zodat we er eventueel rekening kunnen mee houden en onze huizen wat meer 'tijdloos' maken?



Nog een paar voorbeeldjes die ik bedenk:

- binnenmuren in van die grof aangebrachte crepi, binnenmuren in breuksteen of in dezelfde steen als de gevelsteen,...

- Een professionele keukenkraan met zo'n metalen veer erop.

- Tasso behangpapier (met van die kotjes zo).

- inox huisnummers.

- Ronde ramen (ossenoog)



Ik ga mij niet uitspreken over mooi of niet mooi en meestal kun je later altijd dingen weer aanpassen maar ik denk als je voor hetzelfde geld een huis kan bouwen die ietsje meer tijdloos is en dat je zelf ook mooi vind, dat wel mooi meegenomen is.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Toffe reacties allemaal.



Wat mij ook nog opvalt tijdens mijn verbouwing: hoe eenvoudiger en soberder je het wilt hoe moeilijker de uitvoering en tijdrovender.



Een oude bakstenen muur die je wil behouden, een poutrelle die je zichtbaar wil laten en waar er tot tegen moet geplakt worden,...
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
ko wrote:
Wat is er verkeerd met Mies van der Rohe ? Tijdlozer kan moeilijk.



nogmaals : tijdloos bestaat niet...gelukkig maar, vind ik, want volgens mij is een kwaliteit van goede architectuur dat ze historisch te situeren is.

de kathedraal van Bourges bv. kan ik moeilijk "tijdloos" noemen ;-)...



daarentegen, de verwaterde nawerking van de gothiek in de kleinste dorpskerken van bij ons, tot een eind in de 17de eeuw, ruikt niet alleen naar "tijdloos" maar ook naar "inspiratieloos" (of gebrek aan middelen... goeie bouwmeesters en architecten waren toen ook al duur...).
 
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
216
Waarderingsscore
0
Punten
0
"Bah, niet zo tijdloos dat ze het paviljoen na de tentoonstelling afgebroken hebben"



Mmm, is dat de reden dat ze het afgebroken hebben ? Had het niet met het tijdelijke karakter van de wereldtentoonstelling te maken ?
 

ko

Lid geworden
23 mei 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Natuurlijk en het is ondertussen opnieuw opgebouwd in Barcelona. Het gaat er echter over dat dit een stijl is die sedert tientalen jaren veel architecten inspireert. Het is een icon van moderne architectuur.



Ik zie dit nog niet gebeuren met een fermette of die zogenaamde moderne verkavelingswoningen.
 
Lid geworden
4 jul 2006
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
ko wrote:
Natuurlijk en het is ondertussen opnieuw opgebouwd in Barcelona. Het gaat er echter over dat dit een stijl is die sedert tientalen jaren veel architecten inspireert.



tiens, daar kwamen ze dan pas in 1986 achter, dat dat concept hen al tientallen jaren inspireerde. Ik wil hier niet per se gelijk krijgen, hoor, maar die stijl is echt wel tientallen jaren verguisd geweest. En nu is is ie weer terug, onder de vorm van pak 'm beet Habitat-design en een boel boeken en tentoonstellingen (oa. in het V&A). Niet erg, maar ook niet bijster origineel. Ik zou wel eens willen weten wat een calatrava met mijn woning zou doen.



ko wrote:
Ik zie dit nog niet gebeuren met een fermette of die zogenaamde moderne verkavelingswoningen.



Nee, maar da's dan ook geen architectuur.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goeie architectuur is sowieso altijd elitair!

Tijdloosheid is moeilijk te definieren omdat je eerst het begrip moet kunnen plaatsen! Zoals het begrip "kunst"!
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
763
Waarderingsscore
0
Punten
0
tijdloos = van alle tijden



je kunt niet zien van wanneer een huis is aan de stijl.



Je hebt stijlen waar je ziet "dit is typisch van die en die periode. "



Ook wordt vaak geprobeerd een stijl uit een bepaalde periode na te doen, maar dan op een net andere manier. zoals huidige pastorij woning met pvc schrijnwerk die dan ook weer gedateerd zijn.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
0
In ieder geval zie ik in België bitter weinig tijdloze architectuur! Zeker in de laatste jaren!

Het is niet omdat je een huisje anders ontwerpt dan de doorsnee achitect dat je daarom een tijdloos huis concipieert. Als we naar de belachelijke verkavelingen kijken van alleenstaande huizen op miniterreintjes zodat iedereen bij iedereen kan binnenkijken en waar alle regels op gebied van grond- en energiebesparing met de voeten worden getreden vraag ik mij af waar die tijdloze architectuur zich bevindt!
 
Lid geworden
4 jul 2006
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
v@go wrote:
je kunt niet zien van wanneer een huis is aan de stijl.



Wat 'n onzin. Je kan dat altijd zien.



Maar inderdaad, waar bevindt de goeie, zich onderscheidende hedendaagse Belgische architectuur zich? Zo van dezelfde grootte-orde als dit hier:



20050422_61_0_2.jpg
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
stevence wrote:
v@go wrote:
je kunt niet zien van wanneer een huis is aan de stijl.



Wat 'n onzin. Je kan dat altijd zien.



Maar inderdaad, waar bevindt de goeie, zich onderscheidende hedendaagse Belgische architectuur zich? Zo van dezelfde grootte-orde als dit hier:



20050422_61_0_2.jpg



Wie kaatst moet de bal verwachten, dus :



wat een onzin om aan de hand van een prentje een statement te willen doen over architectuur.
 
Lid geworden
4 jul 2006
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik deed bij mijn weten geen statement, maar stelde een vraag. Toch? Dat "prentje" is het woonhuis van Renaat Braem, hier in Deurne. Mijn vraag is: welke hedendaagse woningarchitect mag zich terecht meten met de status die Braem genoot in de jaren vijftig?



Ik weet het niet, dus vraag ik het hier. Is dat zo gek?
 
Lid geworden
30 nov 2006
Berichten
698
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ge moet gewoon kiezen wat je mooi vindt....



Wij gaan witte, greeploze keuken zetten , heel strak!!!!

Vanuit eerste topic vernam ik dat we dan al uit de mode zijn....

Jammer voor ons!



Wit gaat overal bij, is fris en je kan er tenminste dan eens een rode koffiezet bijzetten ofzo! wij houden niet van een cacafonie (hoe schrijf je dat woord!???) van kleuren...
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
7.182
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij trekken ons gewoon niets aan van trends. We doen wat we leuk vinden, en als anderen dat niet mooi vinden, so be it. Ik hou bijvoorbeeld van een leuke combinatie van strakke moderne spullen met shabby chic antiek (lees: ouwen brol die er leuk uitziet 8) ).



Als mensen mij vragen welke stijl we hebben, kunnen we daar gewoon niet op antwoorden. Ik ben altijd een beetje tegendraads geweest (als kind al). Als ze aan ons zeggen: 'diene zetel verkoopt heel goed op 't moment' dan denken wij meteen: da's niets voor ons.



Bij de keuze van onze keuken hebben we er, tegen onze gewoonte in, héél lang over gedaan. Het is een keuken in notelaar geworden. We vonden het moeilijk deze keer.



Onze oude woning vonden we eigenlijk helemaal niet mooi, maar het was een goede investering. En we hebben er toch iets heel knaps van gemaakt. Er waren dan ook heel wat kandidaat kopers.



Van onze nieuwe woning, kunnen we niet echt zeggen dat iedereen het mooi vindt. Maar het zal ons een zorg wezen. Als we er maar gelukkig in zijn.



Hieronder vind je (als 't lukt) een 3D tekening van onze nieuwe woning.





http://img249.imageshack.us/img249/143/ ... 01bmy2.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/2315 ... 02blg7.jpg





Is het modern, eigentijds of liever eigenwijs? :p
 
G

Guest

Guest
wel, ik moet zeggen dat wij toch bewust geprobeerd hebben een aantal trends aan ons voorbij te laten gaan, met als doel meer tijdloos te bouwen...dat de mensen niet kunnen zeggen: duidelijk een huis van 2006.

als je de huizen van 30 jaar geleden van onze architect ( niet allemaal hoor) zou herbouwen met nieuwe stenen, dan zouden ze nog steeds eigentijds zijn, en niet gedateerd... dat noem ik dus tijdloos.

Zo weet ik een huis van 30 jaar oud, van hem, en een huis van 3 jaar oud van hem, van ouders het eerste, en dochter het tweede, en daar komen veel dezelfde aspecten in terug!!



een voorbeeld, van wat ik trends noem, waarmee ik NIETS negatief zeg over mensen die dat dan wel kiezen:

bouwen in 2 kleuren, een wenge keuken, of wenge parket, donkergrijze/zwarte vloer, gegoten betonvloer, bouwen in 2 vierkante blokken(eentje huis en eentje garage), een zinken dak, een piramide dak, met hoekramen onder, zo ramen die de hoek maken weet je?

... ik vermeld alleen dingen die in moderne woningen worden gedaan, omdat ik niks van een anders stijl zoals pastorij ken:)





@ fatmanbert: voor mij doe je alvast mee met een "trend" , je bouwt in 2 kleuren :lol:
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
7.182
Waarderingsscore
0
Punten
0
potverdekke, ze heeft ons liggen! :D



Weer een illusie armer!

:lol:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan