• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Treinongeval Wetteren

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
In het kader van het treinongeval Wetteren vraag ik me het volgende af.



Die 30 en meer gewonden die bevangen werden door dampen: is het mogelijk dat men bevangen geraakt door giftige dampen die langs de openbare riolering, via het eigen sanitair (lavabo, wc, enz.) de woning binnendringen? Intuïtief zou ik zeggen van niet, omdat het waterslot zoiets toch afsluit tegen dampen, tenzij ik me daarin vergis.



Ik begrijp namelijk niet hoe al die mensen bevangen kunnen zijn geraakt. Die kunnen op dat uur toch niet allemaal buiten hebben gelopen?
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
misschien door drukvorming in de riolering dat deze dampen een uitweg zoeken? Er worden misschien gassen gevormd met een hoog volume, waardoor ze misschien door uw sifon door brubbelen? En wat met de ventilatiesystemen die lucht van buiten aanzuigen, moet je deze niet uitschakelen als de brandweer aanmaant tot "ramen en deuren gesloten houden en niet buiten komen"?
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Je moet in elk geval ook je ventilatie uitschakelen als ze je aanmanen om vensters en deuren dicht te houden. Dat is gisteren nog bevestigd op de radio.



De giftige dampen uit de riolering komen volgens mij vooral uit de openbare roosters in de straat.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Bart Aertgeerts;1830597 wrote:
De giftige dampen uit de riolering komen volgens mij vooral uit de openbare roosters in de straat.



Dan begrijp ik wel niet waarom ze de huizen individueel op dampen gaan controleren alvorens mensen terug binnen te laten.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Bart Aertgeerts;1830597 wrote:
Je moet in elk geval ook je ventilatie uitschakelen als ze je aanmanen om vensters en deuren dicht te houden. Dat is gisteren nog bevestigd op de radio.



De giftige dampen uit de riolering komen volgens mij vooral uit de openbare roosters in de straat.



bart, dat is heel kortzichtig, het is niet omdat je ramen en deuren dichthoudt dat er geen lucht meer binnenkomt



indien wel zou je binnen een paar uur dood zijn, bij gebrek aan zuurstof !



in luchtdichte woning ...
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Het is ook niet mijn idee. Ik vertel ook maar wat 'ze' opdragen aan de bevolking, stefan.



Ik weet ook dat een 'luchtdichte' woning niet luchtdicht is. Maar ze zal in elk geval toch iets luchtdichter zijn dan een gewone woning waarvan ramen en deuren gesloten zijn.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
stefan;1830618 wrote:
Bart Aertgeerts;1830597 wrote:
Je moet in elk geval ook je ventilatie uitschakelen als ze je aanmanen om vensters en deuren dicht te houden. Dat is gisteren nog bevestigd op de radio.



De giftige dampen uit de riolering komen volgens mij vooral uit de openbare roosters in de straat.



bart, dat is heel kortzichtig, het is niet omdat je ramen en deuren dichthoudt dat er geen lucht meer binnenkomt



indien wel zou je binnen een paar uur dood zijn, bij gebrek aan zuurstof !



in luchtdichte woning ...



Als de aanzuigrooster dicht bij een bron van damp bevindt, dan trek je die wel binnen in je huis en adem je ze in. Dan lijkt het me toch aangewezen D uit te schakelen.



Ik ken iemand die z'n aanvoerrooster op 2,5 m hoog van straatniveau heeft staan in een straat met enkel gesloten bebouwing, dus ook dicht bij een rioolrooster.



Als de woning dan te luchtdicht is om nog "gezond" te ademen, best woning verlaten dan.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Zal ook wel deels bedoelt zijn om de mensen 'rustig' te houden denk ik.



Iets psychologisch: je hebt gedaan wat je werd opgedragen en iedereen in de buurt doet hetzelfde.
 
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
1.873
Waarderingsscore
0
Punten
0
Straffe kost wat er daar aan het gebeuren is...



ik ben blij dat ik er niet in de buurt woon....



Veel sterkte aan de mensen die ginder in de buurt wonen
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Raf V;1831254 wrote:
monalisa;1831250 wrote:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795



Als dat waar is, dan heeft er iemand wel die serieuze gevolgen op z'n geweten...



Hmmm, zijn hier een paar man die net machinist zijn, maar nog geen licentie hebben, en niet veel later zo'n treinongeval. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :p



't Was een Nederlander hè.



Allez lap, het artikel achter mijn link is al zo aangepast dat er nu het tegenovergestelde staat van wat er stond toen ik reageerde. 't Was te denken, dat het niet waar ging zijn. Ignore, dus.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Als die dampen zeer wateroplosbaar zijn (zoals ammoniak bv), dan komen die dampen vanuit de riolering, en lossen op in je waterslot.

Nadien dampt het gewoon vanuit je waterslot naar binnen.



En waarschijnlijk zullen er wel watersloten zijn die niet zo dicht zijn als zou moeten.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Kan een terugslagklep in de riolering helpen? Ik ben echter niet zeker of die bij niet-gebruik altijd ook afsluiten, of gewoon open in een bepaalde hoek staan.
 
Lid geworden
30 sep 2006
Berichten
615
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hier in Wetteren terug heel hard aan regenen , straks mogen we nog echt ons koffers pakken ,.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
VVS;1830612 wrote:
Bart Aertgeerts;1830597 wrote:
De giftige dampen uit de riolering komen volgens mij vooral uit de openbare roosters in de straat.



Dan begrijp ik wel niet waarom ze de huizen individueel op dampen gaan controleren alvorens mensen terug binnen te laten.



Het gas is zwaarder als lucht ... dat kan zich in afgesloten ruimtes dus ophopen en dat trekt niet zomaar weg;



De kelders zullen waarschijnlijk een aandachtspunt zijn (Ik hoop dat ze ook zo slim zijn om de kruipkelders enzo te controleren ... )
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
VVS;1831305 wrote:
Kan een terugslagklep in de riolering helpen? Ik ben echter niet zeker of die bij niet-gebruik altijd ook afsluiten, of gewoon open in een bepaalde hoek staan.



Een terugslagklep kan soms bij een opstoot van water niet alles ineens tegenhouden ... daarom toezichtsputje of een u bocht (overloop regenwater) aan te raden om die "gulp" op te vangen.



Dus ik peins dat dat tegen gas gewoon geen rotte kloot gaat helpen ...



Er zit ook niet veel krachter achter zo een klep he - logisch ook, je wilt dat je afvalwater zonder hindere gewoon door kan.

Maar dat houdt dus ook in dat dat niet noodzakelijk dicht gaat vallen - alleen als er ineens een hoop water tegen begint te drukken blijft die dicht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan