• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tredes wenteltrap opfrissen + deur schilderen

Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Ik ben een "long time lurker, first time poster" op dit forum - heb al veel opgestoken en veel topics gezocht en gevolgd, maar nu heb ik toch een vraagje waar de meningen op het internet een beetje verdeeld over blijken te zijn maar het antwoord van iemand die er wat van weet wellicht wel simpel kan zijn:

1. Tredes wenteltrap opfrissen.
In m'n nieuwe huisje is een vaste wenteltrap geïnstalleerd naar de (ingerichte) zolderverdieping.​
Ik heb de tredes gedemonteerd en de metalen/kunststoffen trap zelf al wit gespoten (was donkergrijs).​
Nu wil ik graag nog de tredes zelf een beetje "opfrissen" gezien de vorige eigenaars niet zo netjes geverfd hebben en er op sommige tredes dus verf zit; en vooral omdat ze (ik veronderstel door afslijting) grijze plekken vertonen, zie foto's hieronder.​
Probleem is dat ik ook niet 100% zeker weet welk hout dit is: ik zou denken beuk? (gebaseerd op googlen)​

IMG_9806.jpg
IMG_9807.jpg
IMG_9808.jpg
IMG_9809.jpg
IMG_9811.jpg

Ik heb al geleerd dat er een verschil is tussen vernissen, oliën en zelfs beitsen; maar ik weet niet goed wat het beste idee is voor deze tredes/houtsoort en wat de beste volgende stap is.
Vernissen legt gewoon een nieuw laagje op het hout, waardoor het uitzicht niet zou veranderen? Al moet ik dan wel eerst goed opschuren? Eerst ontvetten? Ik ga er van uit dat het grijze verkleurde de bestaande vernis is?
Dat is dan echt wel een dun laagje denk ik, gezien het niet aanvoelt alsof er een echte dikke laag op ligt.
Volstaat het dan met schuren zonder iets te moeten "afbijten"?

Oliën klinkt aantrekkelijk omdat het het hout voedt, maar dat beschermt dan weer minder? En moet blijkbaar ook jaarlijks herhaald worden? Heb ook horrorverhalen gelezen over beukenhout dat moeilijk te oliën zou zijn en heel gevoelig voor vlekvorming als het in het hout trekt? Ook bij vernissen al gelezen dat je eerste laag 10% vernis moet zijn (aangelengd met water dan?) en pas daarna echt vernissen? Beitsen klinkt dan weer als het beste van beide werelden: én voeden zoals olie én beschermen zoals vernis; maar is eerder voor buiten? ?

De uiteindelijke keuze heeft natuurlijk een invloed op de volgende stappen en het materiaal dat ik zal nodig hebben...maar ik weet dus niet goed wat hier de beste optie is? Zeker gezien (afhankelijk van welk hout dit volgens jullie is) je mogelijks eerst nog een speciale laag moet leggen zodat die vlekvorming wordt voorkomen?...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

2. Deuren schilderen
Overal in huis zitten onderstaande (niet zo mooie) deuren en omkadering:​

IMG_9802.jpgIMG_9803.jpg

IMG_9805.jpg

Voelt nogal goedkoop aan en de kleur is ook niet zo mooi. Ik heb net een kamer helemaal wit geschilderd, en had graag de deur en deurlijsten ook gewoon wit geschilderd.
Heb hiervoor Levis Ambiance Lak Satin (wit) gekocht, maar de technische fiche van dit product vermeldt onder "Voorbereiding nieuwe ondergronden" het volgende:
Hout, MDF, vezelplaat
Barstjes, gaten en oneffenheden in hout opvullen met het geschikte Polyfilla product. Gewoon hout (bv. grenen, vuren, meranti, eik), MDF en vezelplaat: ontvetten met synthetische thinner. 1 laag Ambiance Lakprimer aanbrengen. Na droging, licht schuren (korrel P150-P220) en ontstoffen. Hout met kleurstoffen (bv. afzelia, merbau): ontvetten met ammoniakwater (9 delen water en 1 deel ammoniak). Vervolgens het hout licht opschuren met schuurpapier korrel P150 en ontstoffen. 2 lagen Levis Universele Primer aanbrengen in plaats van Ambiance Lakprimer. Na droging, licht schuren (korrel P150-P220) en ontstoffen
PVC, non-ferrometalen (aluminium, zink, koper, gegalvaniseerd metaal, muurtegels
Ontvetten met synthetische thinner, met ammoniakwater (9 delen water en 1 deel ammoniak) of met Levis Ontvetter. 1 laag Levis Expert Special Primer Binnen aanbrengen. Indien nodig, na droging, de onzuiverheden wegschuren met schuurpapier P240 en ontstoffen.

Ik weet echter niet wat deze deur precies is (de plinten zijn in hetzelfde materiaal). Is dit een laagje fineerhout?
Het voelt nogal "kunststoffig" aan. Ik heb één kant van de deurlijsten al ontvet met Solarine en heel licht opgeschuurd, maar veel verschil zie ik nog niet. Ben nog niet aan het schilderen begonnen omdat ik niet weet of ik beter nog een primer koop ook (bv. "Levis Expert Universele Primer Binnen/Buiten - Wit") en/of ik beter de deur zelf ontvet met iets anders (St. Marc? Synthetische Thinner?...) en hoe/of ik de deur moet opschuren...op zich is er nergens schade die gerepareerd moet worden.

Zoals je ziet ken ik er niet veel van ? maar jullie zullen me hopelijk wel kunnen helpen?
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_9802.jpg
    IMG_9802.jpg
    320,8 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt door een moderator:

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Deuren
-
ontvetten met wasbenzine en vod
- schuren met water en schuursponsje
- 1 laag primer universal extreme van classidur (watergedragen) en nachtje laten uitharden (jaja staat op de pot 6H).
- afwerken met je Levis die ook watergedragen is (las ik)

Traptreden
- ontvetten met wasbenzine en vod
- schuren met een P120 en ontstoffen (met stofzuiger)
- schuren met een P220 en ontstoffen
- met vod en wasbenzine de treden afwassen en zo laatste stof meehebben
- het hout moet glansloos zijn en overal......dan is de oude vernis eraf
- 1 laag traelyx grondlak naturel en minstens 3h laten uitharden
- 1 laag traelyx parketlak ultra mat 1K en minstens nachtje laten drogen
- schuren met een P220 en ontstoffen met stofzuiger en vod/wasbenzine
- 2 lagen traelyx parketlak en 4H tussen laten (nog beter is nachtje er tussen)
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Deuren
-
ontvetten met wasbenzine en vod
- schuren met water en schuursponsje
- 1 laag primer universal extreme van classidur (watergedragen) en nachtje laten uitharden (jaja staat op de pot 6H).
- afwerken met je Levis die ook watergedragen is (las ik)

Traptreden
- ontvetten met wasbenzine en vod
- schuren met een P120 en ontstoffen (met stofzuiger)
- schuren met een P220 en ontstoffen
- met vod en wasbenzine de treden afwassen en zo laatste stof meehebben
- het hout moet glansloos zijn en overal......dan is de oude vernis eraf
- 1 laag traelyx grondlak naturel en minstens 3h laten uitharden
- 1 laag traelyx parketlak ultra mat 1K en minstens nachtje laten drogen
- schuren met een P220 en ontstoffen met stofzuiger en vod/wasbenzine
- 2 lagen traelyx parketlak en 4H tussen laten (nog beter is nachtje er tussen)

Waw ? bedankt voor de uitvoerige en stapsgewijze uitleg deco1966! (y)

Ik was je antwoorden in andere topics ook al vaak tegengekomen en had eigenlijk al stiekem gehoopt dat je ook hier een antwoord zou bieden ? maar had niet gedacht dat ik zó snel geholpen zou zijn, dus héél erg bedankt!

Mag ik je nog enkele kleine vraagjes stellen om te dubbelchecken dat ik het zéker juist heb?

1.) Die "universal extreme primer" van classidur, dat is toch de Classidur Universal Epoxy Primer he? Ik vind die inderdaad als watergedragen witte isolerende hechtgrondlaag, maar wil zeker zijn dat dat het juiste product is...ik heb geen ervaring met dat merk...stomme vraag mss
2.) Fijn dat je rekening houdt met de Levis Ambiance Lak Satin die ik inderdaad al gekocht had; stel dat ik die nog niet had, zou je dan een ander product hebben aangeraden voor bovenop de Classidur? (omdat ik dus van die Classidur ook nog nooit gehoord had)...er zijn immers nog veel van die deuren in het huis en met het potje witte lakverf dat ik nu heb schiet ik toch lang niet toe voor allemaal, daarmee! De muren zijn overigens mat wit geschilderd, maar ik had gelezen dat mat voor een deur geen goed idee is en dat je best altijd hoogglans of minstens zijdeglans neemt, vandaar satin gekozen...
3.) Traelyx grondlak naturel = duidelijk / Traelyx parketlak ultra mat 1K = duidelijk / die 2 lagen traelyx parketlak na het schuren met P220 etc.: je bedoelt dan toch opnieuw de ultra mat 1K he? Omdat er misschien ook een "standaard" Traelyx parketlak kan bestaan...

Nogmaals héél erg bedankt!!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Alle, en wanneer is den hof aan de beurt ?
Tis veel te schoon weer om binnen te zitten schilderen
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
alle gekken op een stokje en wij eerst.
Deco weet wel waar hij het over heeft. Alleen dat schuren en schuren en schuren schuren. Hatelijk vind ik dat

succes met je trap
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Waw ? bedankt voor de uitvoerige en stapsgewijze uitleg deco1966! (y)

Ik was je antwoorden in andere topics ook al vaak tegengekomen en had eigenlijk al stiekem gehoopt dat je ook hier een antwoord zou bieden ? maar had niet gedacht dat ik zó snel geholpen zou zijn, dus héél erg bedankt!

Mag ik je nog enkele kleine vraagjes stellen om te dubbelchecken dat ik het zéker juist heb?

1.) Die "universal extreme primer" van classidur, dat is toch de Classidur Universal Epoxy Primer he? Ik vind die inderdaad als watergedragen witte isolerende hechtgrondlaag, maar wil zeker zijn dat dat het juiste product is...ik heb geen ervaring met dat merk...stomme vraag mss
is geen stomme vraag. Is de naam die veranderd is en hij droogt sneller. Maar ik houd het op een nachtje uitharden. Old fashon.
2.) Fijn dat je rekening houdt met de Levis Ambiance Lak Satin die ik inderdaad al gekocht had; stel dat ik die nog niet had, zou je dan een ander product hebben aangeraden voor bovenop de Classidur? (omdat ik dus van die Classidur ook nog nooit gehoord had)...er zijn immers nog veel van die deuren in het huis en met het potje witte lakverf dat ik nu heb schiet ik toch lang niet toe voor allemaal, daarmee! De muren zijn overigens mat wit geschilderd, maar ik had gelezen dat mat voor een deur geen goed idee is en dat je best altijd hoogglans of minstens zijdeglans neemt, vandaar satin gekozen...
Ik werk met Sikkens BL Satura. Is niet echt satin blinkend en gaat het best met matte muren. Neen matte pu lak gaan ze ook verkopen maar uit ondervinding in mijn vorig huwelijk en beter gezegd huis......trekt het op geen kl**ten en vervuilt het snel en niet onderhoudbaar.
3.) Traelyx grondlak naturel = duidelijk / Traelyx parketlak ultra mat 1K = duidelijk / die 2 lagen traelyx parketlak na het schuren met P220 etc.: je bedoelt dan toch opnieuw de ultra mat 1K he? Omdat er misschien ook een "standaard" Traelyx parketlak kan bestaan...
klopt is ook de ultra mat. Heel goed opletten dat je geen diktes achterlaat.....borstelstrepen of rolstrepen want ze zullen wit uitdrogen. Komt door het matteringsmiddel die zorgt dat de vernis mat is. Na droging zal je nog niet geloven dat er vernis ligt op je treden en is net het effect die ik graag zie.
Nogmaals héél erg bedankt!!
Graag gedaan en tsja wil vrijblijvend komen kijken erna bij de aperitief........ :ROFLMAO: :ROFLMAO: ?.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Alle, en wanneer is den hof aan de beurt ?
Tis veel te schoon weer om binnen te zitten schilderen
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
alle gekken op een stokje en wij eerst.
Deco weet wel waar hij het over heeft. Alleen dat schuren en schuren en schuren schuren. Hatelijk vind ik dat

succes met je trap
Wees content dat je niet schildert. Anders kon je je gras schuren ipv af te rijden achter een zelftrekkerke.?
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Alle, en wanneer is den hof aan de beurt ?
Tis veel te schoon weer om binnen te zitten schilderen
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
alle gekken op een stokje en wij eerst.
Deco weet wel waar hij het over heeft. Alleen dat schuren en schuren en schuren schuren. Hatelijk vind ik dat

succes met je trap

Haha ? ja inderdaad, maar nog niet zo lang geleden was het dan weer véél te koud om te schilderen...dus hopelijk nu even doordoen en van dat werkje alvast af, want het zal alleen maar mooier weer worden!!

Bedankt voor succeswensen ?

Waw ? bedankt voor de uitvoerige en stapsgewijze uitleg deco1966! (y)

Ik was je antwoorden in andere topics ook al vaak tegengekomen en had eigenlijk al stiekem gehoopt dat je ook hier een antwoord zou bieden ? maar had niet gedacht dat ik zó snel geholpen zou zijn, dus héél erg bedankt!

Mag ik je nog enkele kleine vraagjes stellen om te dubbelchecken dat ik het zéker juist heb?

1.) Die "universal extreme primer" van classidur, dat is toch de Classidur Universal Epoxy Primer he? Ik vind die inderdaad als watergedragen witte isolerende hechtgrondlaag, maar wil zeker zijn dat dat het juiste product is...ik heb geen ervaring met dat merk...stomme vraag mss
is geen stomme vraag. Is de naam die veranderd is en hij droogt sneller. Maar ik houd het op een nachtje uitharden. Old fashon.
2.) Fijn dat je rekening houdt met de Levis Ambiance Lak Satin die ik inderdaad al gekocht had; stel dat ik die nog niet had, zou je dan een ander product hebben aangeraden voor bovenop de Classidur? (omdat ik dus van die Classidur ook nog nooit gehoord had)...er zijn immers nog veel van die deuren in het huis en met het potje witte lakverf dat ik nu heb schiet ik toch lang niet toe voor allemaal, daarmee! De muren zijn overigens mat wit geschilderd, maar ik had gelezen dat mat voor een deur geen goed idee is en dat je best altijd hoogglans of minstens zijdeglans neemt, vandaar satin gekozen...
Ik werk met Sikkens BL Satura. Is niet echt satin blinkend en gaat het best met matte muren. Neen matte pu lak gaan ze ook verkopen maar uit ondervinding in mijn vorig huwelijk en beter gezegd huis......trekt het op geen kl**ten en vervuilt het snel en niet onderhoudbaar.
3.) Traelyx grondlak naturel = duidelijk / Traelyx parketlak ultra mat 1K = duidelijk / die 2 lagen traelyx parketlak na het schuren met P220 etc.: je bedoelt dan toch opnieuw de ultra mat 1K he? Omdat er misschien ook een "standaard" Traelyx parketlak kan bestaan...
klopt is ook de ultra mat. Heel goed opletten dat je geen diktes achterlaat.....borstelstrepen of rolstrepen want ze zullen wit uitdrogen. Komt door het matteringsmiddel die zorgt dat de vernis mat is. Na droging zal je nog niet geloven dat er vernis ligt op je treden en is net het effect die ik graag zie.
Nogmaals héél erg bedankt!!
Graag gedaan en tsja wil vrijblijvend komen kijken erna bij de aperitief........ :ROFLMAO: :ROFLMAO: ?.

Top! Haha OK, ik laat je weten wanneer ik er klaar mee ben ?

Bedankt voor de tip naar Sikkens BL Satura, ik ga die dan eens proberen de volgende keer (als de Levis op is)...

P.S.Ik heb hier nog een pak schuurpapier korrel 240 liggen maar geen 220 (en dat lijkt me trouwens ook "moeilijker" te vinden in de DHZ winkels bij mij in de buurt); is schuren met 240 i.p.v. 220 ook OK? De pot Traelyx parketlak ultra mat is inmiddels al toegekomen en die vermeldt wel 180 voor het schuren tussen de lagen...dus weet niet of 240 dan al zeker niet grof genoeg zal zijn? Weet niet hoe nauw dat allemaal steekt (ik snap het grote verschil tussen korrel 120 en 220, maar tussen 220 en 240...)... ?
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Schuur maar met P240. Zoals ik lees zal het manueel gebeuren en dan kan je niks mis doen met die korrel.
Je treden blank schuren zal je toch met een schuurmachine moeten doen anders lukt da nooit.
 
Lid geworden
23 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Schuur maar met P240. Zoals ik lees zal het manueel gebeuren en dan kan je niks mis doen met die korrel.
Je treden blank schuren zal je toch met een schuurmachine moeten doen anders lukt da nooit.

Ik heb gelukkig een schuurmachine hoor (kunnen lenen van de papa ?) en heb daar pakjes schuurpapier korrel 120 en 240 bij, vandaar. Dus ook met de schuurmachine OK om P240 te gebruiken ipv P220 denk ik dan? ?

Dank je!
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
ja doe maar met schuurmachine p240
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan