• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Traptredes met randje?

Buildyo

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
15
Punten
8
Dag allen,

Voor de afwerking van onze trap (nieuwbouw) wilden we deze tegeltrede met een randje gebruiken. Als ik wat rond google dan zie ik echter alleen afbeeldingen waarbij dit soort tegeltredes met een neus bij zwembaden gebruikt worden. Weet er iemand of deze ook te gebruiken zijn voor trappen binnenshuis ? we hebben dezelfde tegel voor de vloer en zouden deze mooi willen laten overlopen in de trap.

1693838204210.png
1693838080541.jpeg

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
151
Punten
43
Je kan een betonnen trap bekleden met keramische tegels. Hou er rekening mee dat een bloktrede eenvoudiger te maken zal zijn dan een Z-trap, gezien het verstek bij een Z-trap kleiner is dan 45°.
Of wil je de zwembadranden gebruiken als bekleding van de trap? In dat geval zou ik goed bekijken hoe hoog die retour is en dus hoe dik de trapneus zal zijn. In principe kan dit ook gemaakt worden uit gelijk welke vloertegel (laat dit dan best verzagen en verlijmen bij een natuursteenkapper, die hebben daarvoor het juiste materiaal)

Voer om eens te bespreken met je vloerder.

Buildyo

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
15
Punten
8
Je kan een betonnen trap bekleden met keramische tegels. Hou er rekening mee dat een bloktrede eenvoudiger te maken zal zijn dan een Z-trap, gezien het verstek bij een Z-trap kleiner is dan 45°.
Of wil je de zwembadranden gebruiken als bekleding van de trap? In dat geval zou ik goed bekijken hoe hoog die retour is en dus hoe dik de trapneus zal zijn. In principe kan dit ook gemaakt worden uit gelijk welke vloertegel (laat dit dan best verzagen en verlijmen bij een natuursteenkapper, die hebben daarvoor het juiste materiaal)

Ja die trede zoals te zien op de foto zou als bekleding van de trap moeten dienen.. ik had gedacht dat het makkelijker zou zijn te plaatsen gezien deze als een ‘zwembadrand’ heeft. Maar mij vraag is of zo’n trede gebruikelijk is voor een trap binnenhuis.

Wat bedoel je met ‘retour’ ?

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
482
Punten
63
Niet gebruikelijk, maar zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
378
Punten
63
Wij zijn ook al erg lang zoekende om onze (ruwbouw) beton trap te kunnen betegelen met dezelfde tegel als van de vloer. Wij hebben boven een parkettegel, en willen die dus doortrekken in de trap. De fabrikant van deze parkettegel biedt specifiek een artikel aan van een tegel met een gelijmde neus:
1693857569162.png
Onze tegelleverancier is al erg lang aan het zagen bij de fabrikant om een foto te kunnen verkrijgen waarin dit is verwerkt, maar geen succes. Echter (of zelfs beter) gaan ze nu één staal opsturen. Wij zijn benieuwd.

Ik zit een beetje in twijfel omdat de neus slechts 4cm is. We moeten daar dus nog een opstaande kant van zo'n 16cm onder zetten en ik vrees dat het een lelijke puzzel gaat worden in parkettegel. Maar ik laat mij verrassen. Liever één tegel plat en één tegel recht maar dat bieden ze dus niet aan.

Buildyo

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
15
Punten
8
Wij zijn ook al erg lang zoekende om onze (ruwbouw) beton trap te kunnen betegelen met dezelfde tegel als van de vloer. Wij hebben boven een parkettegel, en willen die dus doortrekken in de trap. De fabrikant van deze parkettegel biedt specifiek een artikel aan van een tegel met een gelijmde neus:
Bekijk bijlage 96739
Onze tegelleverancier is al erg lang aan het zagen bij de fabrikant om een foto te kunnen verkrijgen waarin dit is verwerkt, maar geen succes. Echter (of zelfs beter) gaan ze nu één staal opsturen. Wij zijn benieuwd.

Ik zit een beetje in twijfel omdat de neus slechts 4cm is. We moeten daar dus nog een opstaande kant van zo'n 16cm onder zetten en ik vrees dat het een lelijke puzzel gaat worden in parkettegel. Maar ik laat mij verrassen. Liever één tegel plat en één tegel recht maar dat bieden ze dus niet aan.
Degen die wij zouden willen plaatsen is de Clunia Natural van Durstone. Deze heeft een tegel en traptrede (met neus) in dezelfde look. De neus is wel kant en klaar en wordt dus niet gelijmd zoals bij jullie.

Maar waar hebben jullie het idee gehaald om zo'n trede met een neus te plaatsen? Want ik kan er precies niet veel over terugvinden als ik het google, ik ben dus aan het twijfelen of dat komt omdat het niet praktisch om te plaatsen is of niet mooi om te zien.. Mijn vloerder had het in ieder geval nooit gezien en dat baart ons wel zorgen --'

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
378
Punten
63
Degen die wij zouden willen plaatsen is de Clunia Natural van Durstone. Deze heeft een tegel en traptrede (met neus) in dezelfde look. De neus is wel kant en klaar en wordt dus niet gelijmd zoals bij jullie.

Maar waar hebben jullie het idee gehaald om zo'n trede met een neus te plaatsen? Want ik kan er precies niet veel over terugvinden als ik het google, ik ben dus aan het twijfelen of dat komt omdat het niet praktisch om te plaatsen is of niet mooi om te zien.. Mijn vloerder had het in ieder geval nooit gezien en dat baart ons wel zorgen --'
Het idee kwam gewoon door het feit dat wij graag parket tegel op de verdieping wilden leggen, en dan dachten we (als leek) dat we die tegel ook gewoon zouden kunnen gebruiken als bekleding van de trap net zoals deze met hout bekleed zou worden. We hebben dit voorgelegd aan onze tegelleverancier en hij kwam af met die tegel met gelijmde neus. Hij had het inderdaad ook nog niet veel gezien, maar aangezien de fabrikant dit aanbiedt was hij ook wel erg geïnteresseerd om het verder uit te spitten. Een Z-trap moesten we sowieso vergeten omdat de rand dan zou afbrokkelen.

Als ik 'peldano recto' google dan kom ik toch hier en daar een foto tegen van een trap met dergelijke neus. Ook voor zwembaden inderdaad, maar ook gewone trappen. Wel vaakst waarbij die neus overhangt over een rechtstaande tegel, en niet 'op' de rechtstaande tegel.

Ik laat u zeker iets weten (in dit topic) wanneer we dat staal van die traptegel eens gepresenteerd hebben.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
151
Punten
43

Ja die trede zoals te zien op de foto zou als bekleding van de trap moeten dienen.. ik had gedacht dat het makkelijker zou zijn te plaatsen gezien deze als een ‘zwembadrand’ heeft. Maar mij vraag is of zo’n trede gebruikelijk is voor een trap binnenhuis.

Wat bedoel je met ‘retour’ ?

Met retour bedoelde ik de smalle strook dat tegen de tegel verlijmd is, om de trede te maken. Is dit 4 cm (zoals het voorbeeld van Aguynguerran) of 5,6,... cm.
Het is niet omdat het niet zo vaak wordt toegepast, dat het niet kan ;)

Hier kan je wat extra info vinden over keramische trapbekleding: https://kronosceramiche.nl/ontwerp/trapbekleding-op-maat/

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.139
Punten
113
Traptrede met retour komt eigenlijk heel veel voor in ... houten treden, natuursteen en keramische tegel.

Historiek
Hout en Natuursteen
Een retour wordt er opgezet om de indruk te geven dat de kopers schatrijk zijn en dus in plaats van een dunne tegel van cc2 cm dikte in blauwe steen te laten zien hadden ze nu een ( valse ) blauwe steen van 4 cm dik ... of 5 of zelfs 15 cm dikte ( men nam dan ineens het stootbord mee.
Meestal is het 4 of 5 cm .
De echte rijken betaalden voor een natuursteen die overal even dik was. Geld genoeg .
Deze met minder wouwen ook zier maken dus die gingen daar een stukje tegen lijmen.
Met hout hetzelfde, hout was vroeger, nu weer, strontduur en te kostbaar om daar tredes van 5 cm dik mee te maken.

Keramische tegel is maar 9 mm dik .Als je dat ziet in front dan is dat lijk een blad papier en komt goedkoop over. ( prijs is verdomme wel natuursteen benaderend en zelfs meer ) Maar je hebt dus geen indruk van massa.
Daarom wordt er op de keramische tegel nu zoals op natuursteen een retour opgezet. IS dus in verstek gezaagd en gelijmd. Zo geven wij de indruk, zie eens hoe rijk we zijn , we kopen tegels van ... 4 cm dik.

Neus is in de trapwereld een heel ander begrip . Neus is de oversteek naar voren die een trede maakt en waarbij het stootbord enkele centimeters achter de neus zit.
Hoe dunner die aantrede oversteek , hoe meer kans op afscheuren.
Een neus van 9 mm dik of ene van 4 cm dik is qua stevigheid en uitzicht wel een opmerkelijk verschil.

HA ja hier , een tekeningske
https://vrebosch.be/blog/struikeltrappen

Gebruik van zwembadtegels voor binnen ? Waarom niet, maar niet denken dat je daar mee beter bent. Zwembadtegels zijn van zich al dikker ( tegels van 2 cm dik)
En de neus en de konkel zijn meestal ook groter, neuze van 4 cm en meer ( om folie of liner weg te steken ) met een retour die hoger is ( 5-6 cm) om juist de rand tussen zwemvijvermuur met daarop de liner en dan pas de afwerktegel zeker weg te werken.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
378
Punten
63
Wij hebben ons staal ontvangen van de tegel met gelijmde neus in verstek. Hieronder een aantal foto's.

Voelt alleszins degelijk en stevig aan. De scherpe hoek werd ook al ietske afgevlakt zodat het geen scherpe rand meer is.

Onze leverancier heeft een firma gevonden om dezelfde uitvoering te laten maken maar dan met twee volle tegels. Want nu is het een volle tegel met dan een neuske van 4cm. Dan moet er nog een opstaande tegel onder en dat zou bij een parket tegel zoals deze nogal chaos zijn denk ik. Wij gaan die piste proberen.

IMG_20231003_202409.jpg
IMG_20231003_202453.jpg
IMG_20231003_202602.jpg

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan