• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Traptreden blanke vernis, wangen wit - beste werksequentie ?

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
482
Punten
63
Goedemorgen/middag/avond.
We willen onze oude houten trap renoveren. We willen de leuning en treden een natuurlijke look geven (al goede ervaring met Trae lyx op onze keldertrap, dus we denken daar aan), en de rest (wangen, stootborden en spijlen van de leuning) visueel laten "verdwijnen" door ze wit te verven net als de muren.

Ik vraag me nu af wat de beste werkvolgorde zou zijn. Vanzelfsprekend eerst schuren, maar dan : eerst het wit of eerst de blanke treden ? In beide scenario's ben ik bang de eerste kleur te beschadigen wanneer ik ga afplakken voor de andere kleur. Zonder afplakken werken lijkt me niet doenbaar.

Wat denken jullie ?

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
746
Punten
113
De stukken die met naturel lak behandeld gaan worden, moeten helemaal perfect kaal geschuurd worden.
Maar is het eigenlijk nodig de stukken die gaan wit geschilderd worden, tot op het blanke hout te schuren?
Ik zou hopen dat het daar wat minder mag, omdat die witte verf voldoende dekt (?)
Delen die je vermeld....mat schuren en ontvetten. Hoeft geen naakt hout te zijn.

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
482
Punten
63
En nogmaals dank !

(en je kunt je niet voorstellen hoe blij ik ben met die antwoorden ! :sleep:;))

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
482
Punten
63
Hier zijn we weer. Project is in september gestart, maar zoals gewoonlijk lopen we weer op wat onvoorziene hindernissen...

In dit geval, uitermate hardnekkige vlekken op de twee onderste treden, in de linkerhoek. De trap was in erbarmelijke toestand, en een aantal andere hardnekkige vlekken heb ik er zo uitgekregen. Maar deze twee geven het niet op. En het waren ook de zones die er veruit het ergst aan toe waren.

Ik heb deze zones na afkrabben van de vernislaag al een aantal keer (acht of zo) behandeld met ontweringswater (eerst au bain marie verwarmd, dan ingestreken, minstens 1 uur laten intrekken en grondig naspoelen) en ook zeer grondig geschuurd (tot op het punt dat je echt een putje voelt in die zone).

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit beter krijg ?

De andere treden zien er voor mij mooi uit, en ik zou dus echt liefst bij het plan willen blijven, ttz naturel look voor de treden en de handrail, en wit voor de rest (zoals in post 17 van deze thread). Het moet niet superstrak zijn, er mag leven in zitten - maar nu lijkt het me toch "erover".

Laatst bewerkt:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
884
Punten
113
Zeer voorzichtig zijn!
Bij de drogist/apotheker, oxaalzuur

• Leuk
Waarderingen: pkt

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan