• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Traptegels: afronden of trapneus gebruiken?

Buildyo

Actief Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
30
Punten
28
Dag allen,

We zijn momenteel in de afwerkingsfase van onze nieuwbouw. We willen graag onze trap ook betegelen zoals onze vloer. We twijfelen echter of we de rand van de trap afronden(foto 1) of een trapneus(foto 2) gebruiken. Zijn er voordelen of nadelen aan beide verbonden qua kwaliteit en breekbaarheid van de rand? Of is dit puur smaak..

Als we de traptrede afgerond bestellen hebben we een meerpijs van ongeveer 500 euro.

Iemand advies?

1695364310708.png1695364386117.png

Scherpe randen van tegels zijn fragiler dan afgeronde. Dus de afgeronde neus zal niet zo breekbaar zijn.
Natuurlijk, als er iets zwaars op valt, kan er schade zijn, maar dat is ook zo bij gebruik van het profiel.
En puur op smaak: is de trap zichtbaar in de hal/leefruimte? Of zit hij weg? Want met zo'n profiel heb je toch precies een trap van een middelbare school in je huis? 😇

ik zou voor afgeronde gaan... lijkt mij mooier te zijn... hoe minder profielen, hoe beter...

en zoals @I.V. zegt... ge zit dan precies in een openbaar gebouw :p

Wel opletten met de afgeronde hoeken… als er voldoende aantrede is, geen probleem, maar als die een beetje nauw berekend is, dan is een afgeronde neus gevaarlijk voor uitglijden.

Ik had 2 weken geleden exact dezelfde vraag voor mijn keldertrap. Mijn tegel is keramisch en heeft andere kleur in de kern/rand dan bovenop. Vloerder zei ook van af te ronden, maar dan te laten "emailleren" door de steenkapper/leverancier, dat kon in zelfde kleur en zelfs met zelfde patroon als tegel; nagevraagd en blijkbaar deden ze het toch niet voor een keldertrap omdat dat door gebruik heel snel afslijt (en dan trekt dat op niets).

Verstek kon ook, maar dan zit je opnieuw met een (nog meer fragiele 2x45°) scherpe hoek. Uiteindelijk maar gewoon recht gelaten (met 1 à 2 mm afschuining om de scherpe rand te 'breken'). Het is uiteindelijk maar de keldertrap. Als het nu in de living was geweest...

De profieltjes werden door de vloerder hard afgeraden, zijn verklaring: één keer verkeerd tegen zitten, en die lat zit dan niet meer op zijn plaats en krijg je nooit meer naar beneden geplooid. Mijne chef thuis had de profielen ook meteen afgekeurd, maar dan voor esthetische redenen.

Trap zelfde als vloer, ik zou een andere kleur/materiaal nemen.
Natuursteen of hout bv .

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan