• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Trap steiler maken

RedCropmaster

Nieuw Lid
Lid geworden
21 aug 2016
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik vroeg me af of je een trap steiler kunt maken? Wij hebben een vaste trap naar zolder toe. Die trap was vroeger (jaren 50) berekend op een dak zonder isolatie.
De zolder is nu geïsoleerd, dus is er een pak bijgekomen naar binnen toe. Als gevolg is de bovenste trede, indien je wat groter bent, eigenlijk niet meer bruikbaar. Je stoot dan namelijk je hoofd tegen de isolatie. Momenteel zijn we nog jong en fit en is dit geen probleem, maar dit zal waarschijnlijk nog veranderen ;-).
Onderaan zit een bocht in de trap. Het is eigenlijk na de bocht dat de wijzigingen zouden moeten gebeuren. Zou het mogelijk zijn om de treden wat "langer" te maken (zodat de trap meer naar voor komt). En daarna nieuwe stootborden erin te plaatsen? Of is er een andere manier waarop zoiets gedaan wordt?
Of wordt dit dan vervangen door een nieuwe trap?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ben niet mee. Kan je foto's/schets toevoegen?
Als je trap steiler gaat maken, dan lijkt mij, afgaand op uwen uitleg, dat je dan je hoofd al gaat stoten op de (tweede) voorlaatste trap.
Ik zou precies eerder zeggen trap minder steil maken?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Als je trede in de hoogte en/of in de breedte gaat wijzigen ( optrede en aantrede ) dan moet dit gebeuren op ALLE treden in de trap . Dus niet alleen na de bocht maar ook in en voor de bocht.
Je maakt anders een struikeltrap
nog ff de formule om je traphoogte ( optrede) te berekenen en dit in verhouding met de trapbreedte of aantrede.
2x optrede +1 x aantrede =64 cm.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Ben niet mee. Kan je foto's/schets toevoegen?
Als je trap steiler gaat maken, dan lijkt mij, afgaand op uwen uitleg, dat je dan je hoofd al gaat stoten op de (tweede) voorlaatste trap.
Ik zou precies eerder zeggen trap minder steil maken?

jij gaat ervan uit dat helling trap en dak gelijk zijn
ik denk dat TS met zijn hoofd stoot tegen andere dakhelling, voorbij de nok ...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Als je trede in de hoogte en/of in de breedte gaat wijzigen ( optrede en aantrede ) dan moet dit gebeuren op ALLE treden in de trap . Dus niet alleen na de bocht maar ook in en voor de bocht.
nog ff de formule om je traphoogte ( optrede) te berekenen en dit in verhouding met de trapbreedte of aantrede.

inderdaad, trap kan aangepast worden
maar enige goede oplossing is integraal vervangen
trap ter plaatse laten aanpassen door een schrijwerker zal nooit mooi zijn, niet confortabel en vooral HEEEEEEL veel manuren kosten

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83

Wij gebruikte vroeger in trapcontructies:
2x optrede + aantrede = 570-630mm

Kwestie van een beetje speling te hebben tussen de verdiepen. Want trapconstructies is geen eenvoudig puzzeltje om uit te tekenen, en al zeker niet als hem begint te draaien.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Let wel op of de trap comfortabel blijft als je hem steiler maakt, ander heb je er als je ouder wordt helemaal niks meer aan, behalve misschien een gebroken heup ;-) Is een andere draaiing niet mogelijk? (Dat wordt dan natuurlijk helemaal vervangen...)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
@ joske
Inderdaad , die waarde van 57-63 is voor BINNENTRAPPEN .
Ik was wat te snel en gebruikte de waarde van 64 voor BUITENTRAPPEN
maar het princiep is het hetzelfde
Geen gemix in aantredes of optredes

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan