• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

trap inkomhal + deur leefruimte

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
26
Punten
28
Ons gelijkvloers ligt eigenlijk vast, op tekening alvast. (zie bijlage)

Vermits wij niet zo goed een plan kunnen lezen (we kregen het per mail van de architect en hebben er normaal eind komende week afspraak mee, maar we proberen het op voorhand al wat te begrijpen), toch vragen ivm trap naar 1e verdieping. Misschien handig om weten, wij gaan standaard hoogten van verdiepen laten toepassen, vraag me niet hoeveel het is :) :

1) maar is die trap in de inkomhal naar 1e verdiep, niet te steil? Op 1e verdiep zou dit uitkomen op een gangpad van +/- 1m breed en xm lang. Ok, ik lees hier wel van een formule etc, maar dat lukt me niet om zelf uit te rekenen, omdat er bij ons zo'n bocht inzit. Die trapdiepte (aantrede) zou wel liefst op 22 of 23cm gezet worden, gezien er op dit forum geschreven wordt dat 20cm toch wel het minimum is.

2) Over de raamkeuzes en deurkeuzes hebben we ons nog niet gebogen, dus dat ligt ook nog op tafel, meer bepaald nu de deur van de inkomhal naar de leefruimte: dubbel of enkel of een bredere enkel.
Indien we die dubbele weglaten en vervangen door een smallere, kunnen we eventueel de inkomhal wat smaller maken of trap wat breder dan 90cm. Had altijd in men hoofd dat 95cm veel aangenamer is tussen gesloten ruimten dan 90cm. Eén van de bezochte architecten bij de inforonde gebruikte in het verleden, wel eens de term een trap met muur op borsthoogte. Gezien er nu een vestiaire voorkomt, lijkt er mij een volledige muur tot aan plafond te komen en is die trap dus eerder gesloten. Want als je ook nog een leuning tegen die muren wil plaatsen, gaat er misschien nog eens 10cm van de breedte af. Ik weet niet of dat storend is, maar wat doen anderen hier?

vriendelijke groeten

Bijlagen

• indeling glvl.jpg
    indeling glvl.jpg
    189,5 KB · Weergaven: 37

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
843
Punten
93
1) Vraag je architect om een snede te maken over je trap, dan is het snel te zien hoe stijl ze zal worden.

2) Ik zie geen enkel nut voor die dubbele deur naar de gang, maak die deur gewoon even breed als je voordeur zodat alles dat door de voordeur past ook door de deur van de gang past. Grote stukken kan je altijd langs achter binnendragen door die dubbele deur daar.

• Leuk
Waarderingen: JP's

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Zeker de trap 100 breed maken. Met een wasmand naar boven tussen 90- leuning is heel krap.

Standaard hoogte is relatief. Hier is het plafond 260 hoog, maar de buren hebben 245 genomen, nuja hun architect.
Voor ons is die 245 laag, wij zijn hoger gewoon.

• Leuk

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
383
Punten
63
Voor de breedte: eventueel een snelbouwsteen van 9 cm breed i.p.v. 14 cm voor de vestiaire in de gang en de muur grenzend aan de garage?
Dan win je 10 cm.
Ik weet niet of dit iets uitmaakt naar je bovenverdieping en stabiliteit toe.

• Leuk
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan