• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Transformator aansluiten

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Hallo,



Ik heb een elektrische installatie met teleruptoren.

De bediening daarvan gebeurd met drukknoppen op een spanning van 24V.



Daarvoor heb ik een scheidingstransfo van Gardy van 63VA.



Hoe moet ik die nu afzekeren?



De primaire: Aangesloten met 1,5mm2, mag ik dan afzekeren dubbelpolig 16A?

Secundaire: moet die ook afgezekerd worden? En mag dat dan met een kleine smeltveiligheid die je los tussen de leidingen kan plaatsen?
 
Lid geworden
28 jun 2006
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Diameter 1,5 mm (Licht) mag daar max een zekering van 10 A voorzien worden :!:

Vanaf 2,5 mm (meestal stopcontacten) 16 A

De Ampere's van de zekeringen zijn steeds de bedoeling om uw kabel voor overbelasting (smelten/branden) te beschermen en dat heeft niets of toch weinig met uw voltage te zien.

Denk maar aan uw auto? er zitten ook zekeringen van 8, 10, 15 of 25 A in, en uw wagen is maar 12 volt! :roll: en in uw huis 220 volt!



Ofwel moet U de wetten van poellet of Ohm toepassen om de juiste zekering te zoeken, maar da ga ik U niet uitleggen, want anders ben morgen nog bezig om alles uit te leggen, want dan moet je lengte van de draad weten, de diameter, de weerstand van de draad/toestel, de voltage enz..... Je moet alleen maar onthouden van wat ik U hierboven geschreven heb. :wink:





Groeten vanuit zwalm.
 

Scooby

Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als je enkel een zekering van 16A gaat plaatsen heb je wel nog niet je transformator beveiligd. Als je bijvoorbeeld een transformator hebt van 63VA dan is je primaire stroom bij 240V ongeveer 260mA dan zou ik deze transformator toch beveiligen met een smeltzekering van 250mA en secundair zou ik dan een zekering plaatsen van 2,5A. OK, je hebt dan maar 60W van je 63W beschikbaar maar je transformator is dan wel beveiligd. De automatische zekering van 16A kan je wel behouden.
 
Lid geworden
11 mei 2006
Berichten
71
Waarderingsscore
0
Punten
0
mathiasroelandt



Kijk eens op de site van Erea.

Die hebben van die fuseboxen om aan te sluiten op de secundaire.

Vandaar gaat het verder naar de spotjes.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik denk inderdaad om de primaire af te zekeren met 16A (1,5mm2) en de secundaire met een smeltveiligheid van 2A vlak bij de transformator, ik denk aan zo'n hulsje dat je tussen de leiding kan steken en een glazen zekering kan in stoppen.



Volgens mij mag je het veiligheid aspect in dit geval zeker niet onderschatten: als de secundaire van een veiligheidstransformator van 63VA in kortsluiting staat dan kan er al heel wat warmte geproduceerd worden en de vraag is hoe snel de zekering in de primaire zal uitvliegen.
 
Lid geworden
27 sep 2016
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
een draad van 1,5mm² mag op een zekering van 16A gehangen worden dat is voor verlichting, 2,5mm² is standaard voor zekeringen van 20A voor stopcontacten. DIT IS BASISKENNIS VAN OP HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Dit is een thread van 10 jaar oud, niet nodig om je daarover op te winden.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Jer Lag zei:
een draad van 1,5mm² mag op een zekering van 16A gehangen worden dat is voor verlichting, 2,5mm² is standaard voor zekeringen van 20A voor stopcontacten. DIT IS BASISKENNIS VAN OP HET SECUNDAIR ONDERWIJS.

Eveneens basiskennis is dat er tegenwoordig automaten gebruikt worden ipv zekeringen.

Dus:
16A automaat (of 10A smeltzekering) voor verlichting op 1,5mm², en
20A automaat (of 16A smeltzekering) voor stopkontakten op 2,5mm².
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan