• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

trampoline op betonplaat?

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
In onze pas aangelegde tuin hadden we een zonneterras voorzien. Uitgevoerd in gepolierde beton van 3,2 x 4 meter.
Dit is een tweede terras. Wij gingen er oorspronkelijk een loungeset of ligzetels op neerpoten maar we bedenken ons nu dat er in onze tuin weinig te beleven valt voor onze kinderen.

Dit terras willen we daarom de eerstkomende jaren graag gebruiken om er een trampoline op te plaatsen.

ik vroeg me af:
- Verschuift een trampoline van +100kg bij het springen / maken van salto's? Aangezien dit betonnen terras in een bloemenperk ligt en de trampoline ongeveer even groot is als het terras heb ik de mogelijkheid ze te verankeren in de aarde rondom het perk.

- Graag had ik het terras en de trampoline ook wat beschermd. De poten tegen het afslijten van verf zodat ze niet roesten en het terras beschermd tegen krassen. Grote matten zie ik niet zitten omdat dit wellicht een kleurverschil of aftekening zou geven op het gepolierde oppervlak na een tijdje. Ik dacht op dit moment aan stukken fietsband die ik over de buizen van de poten schuif. Zijn er betere opties?

Tips en ervaringen zijn welkom!

Dit zijn de poten:

Schermafbeelding 2021-02-25 om 09.26.58.png

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Verankeren moet je altijd doen of bij de eerste de beste storm ligt ze bij de geburen.

Ik zou proberen met daar zo van diene climatec climasnap rond te "klikken" Dat gaat misschien ook maar 1 sezoen meegaan, maar bon.

Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.477
Punten
113
Trampoline op beton.
en het enigste waar je een vraag over stelt is hoe je de trampoline kunt verankeren en hoe je de poten geen krassen geeft op je plaat.
Eerlijk, ik krab nu efkes in men haar.
Want een van de meest attractieve hersenklutsende spellekes van kinderen is juist om te springen en te stunten op zo'n trampoline .
En ja ik ben er zeker van dat je als bezorgde vader er een kooi rond genomen hebt en dat je duidelijke regels hebt opgelegd wat kan en niet kan.
Maar dan nog: in elk typebestek voor speelpleinen, sportvelden, scholen, crèches, scharrelkinderen , kind en gezin staat er als eerste punt: Trampoline's plaatsen op een ZACHTE ondergrond .

Misschien eens daar eerder over nadenken hoe je zachte ondergrond gaat bekomen?
Ik denk aan een ruime omkasting en dan witzand of boomschers of snippers.
Rubbermatten ?
Gras inzaaien ?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Trampoline op beton.
en het enigste waar je een vraag over stelt is hoe je de trampoline kunt verankeren en hoe je de poten geen krassen geeft op je plaat.
Eerlijk, ik krab nu efkes in men haar.
Want een van de meest attractieve hersenklutsende spellekes van kinderen is juist om te springen en te stunten op zo'n trampoline .
En ja ik ben er zeker van dat je als bezorgde vader er een kooi rond genomen hebt en dat je duidelijke regels hebt opgelegd wat kan en niet kan.
Maar dan nog: in elk typebestek voor speelpleinen, sportvelden, scholen, crèches, scharrelkinderen , kind en gezin staat er als eerste punt: Trampoline's plaatsen op een ZACHTE ondergrond .

Misschien eens daar eerder over nadenken hoe je zachte ondergrond gaat bekomen?
Ik denk aan een ruime omkasting en dan witzand of boomschers of snippers.
Rubbermatten ?
Gras inzaaien ?
TS zegt dat zijn trampoline bijna net even groot is als zijn terras. Totteren ze eraf liggen ze tussen de bloemen.
Alleen nu maar hopen dat daar geen cactussen tussen staan of yucca's (kan dat eigenlijk buiten?)

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
Dag Lukanar, daar ben ik zeker mee bezig :). Al vele berichten gelezen over veiligheid.
Aangezien het terras ongeveer dezelfde grootte heeft (terras = 4 x 3,2m, trampoline= 3,98x 2,44m) als de trampoline zouden ze in het ergste geval nog in het bloemenperk met schors of in het gras ervoor kunnen vallen.
Net naast het terras zou ik aan alle kanten staken in de grond willen slaan en daaraan de poten vastbinden om schuiven tegen te gaan. In tweede instantie denk ik nu aan geluidsoverlast en schade door contact poten en beton..

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.477
Punten
113
Je hebt rond het ' springgedeelte' een omkadering. Je wil niet weten hoeveel kindjes er daar door schieten.
Dus leg zeker iets onder het kaderment.
Vriend werkt op de spoeddienst en die heeft me vertelt dat ze daar al spreken over een toename van trampolinetrauma's door corona.

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik ben alvast op zoek gegaan naar een kwalitatieve trampoline.
Als ik mij niet vergis had ik gelezen dat je bij een trampoline van Exit niet meer met je benen door / langs de veren kan schieten. Momenteel heb ik wel een trampoline van Salta in gedachten. Ik verdiep me even verder.

Plan B is uiteraard de trampoline op het gras mocht dit de enige optie zijn en dan hebben wij ons terras terug, maar dan staat ze in het zicht en moeten we ze vaak verplaatsen voor het gras. Het terras dat geplaatst is lijkt ons dan ook de ideale plaats. Aan de zijkant in de tuin. De trampoline mooi geïntegreerd in het bloemenperk met een paadje ernaartoe :)

Laatst bewerkt:

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Je hebt rond het ' springgedeelte' een omkadering. Je wil niet weten hoeveel kindjes er daar door schieten.
Dus leg zeker iets onder het kaderment.
Vriend werkt op de spoeddienst en die heeft me vertelt dat ze daar al spreken over een toename van trampolinetrauma's door corona.
Sorry die uitleg snap ik niet Luk.
Rond het springgedeelte zit uw vangnet, daarbuiten de veren en een beschermingskussen.
Dat net is vastgesnoerd daar geraak je zelfs met veel moeite niet tussen.

Als uw netb uitenkant kussen zit is het natuurlijk anders, maar ik geloof zelfs niet dat ze dat nog mogen verkopen.

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
433
Punten
83
maar dan staat ze in het zicht en moeten we ze vaak verplaatsen voor het gras
Zo'n rechthoekige salta ga je niet even verplaatsen om je gras af te maaien. Ik kan 1 kant opheffen, mijn vriendin kan de andere kant een beeeeetje opheffen en zo hebben we dat al eens paar decimeter versleept om wat te heroriënteren.
Elke week de trampoline een paar meter verzetten om het gras af te rijden? I think not.

Laat u daarentegen niet wijsmaken dat zo'n zware trampoline wel blijft staan bij hevige wind, want NIET dus :rolleyes:

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
mijn vriendin kan de andere kant een beeeeetje opheffen
Mijn vrouw gaat dat zeker niet kunnen...

Laat u daarentegen niet wijsmaken dat zo'n zware trampoline wel blijft staan bij hevige wind, want NIET dus
Op het dak van mijn vorige woning zijn mijn zonnepanelen eens gaan vliegen dus ik neem geen risico's op dat vlak. Verankeren / afbreken bij hevige wind of storm zal sowieso gebeuren.

Is die van jou gaan vliegen?

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
433
Punten
83
Naar veiligheid toe zie ik niet zo'n groot probleem om dat op beton te zetten, zolang je inderdaad een net hebt.
Maar als ze op dat ding springen, en al helemaal als papa eens moet meespringen, dan bewegen die poten wel wat. Als ze in het gras staan mag zo'n poot al eens een cm weer opveren, dat valt wel weer in zijn zelfde putje terug, op beton gaat dat wel wat lawaai en krassen maken idd. Ik weet niet of een stuk isolatieschuim daar lang zal tegen bestand zijn.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.216
Punten
113
Dat rot in de winter :) (weet ik uit ervaring)
Je hebt Yucca's en Yucca's hoor, de Yucca filamentosa is zeker winterhard

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Wij hebben een ovale jumpking van dik 5m in lengte.
Wat dat weegt: geen idee, maar veel.
Die staat bij ons op het gras. Nu ja gras... wat ervan overblijft want hoe raar dat ook klinkt daaronder groeit dat door den duur niet meer.
Als ik gras afrij dan sleep ik die paar meter opzij. Meestal ik trekken langs ene kant, de kinderen duwen dan ff mee langs de andere kant. Als "verankering" ligt er op 2 de poten aan de kant van overheersende wind een zak zand van 25kg

Bij felle wind/storm dan laat ik dat net zakken en strap dat vast met linten.

Al ene keer voor gehad dat ik na 't werk thuiskwam en dat ze met zakken van 25kg en alles gewoon opgeschoven tot tegen de omheining, zo'n 6 tal meter verder (net was toen niet omlaag)

Gaan vliegen heeft de onze dus nog niet gedaan, maar ik denk dat we er ne keer dichtbij zijn geweest :)

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
Zie foto van het terras. De trampoline is even breed als het terras. Vooraan zou een halve meter over blijven. De vraag blijft of en hoeveel ze zou verschuiven bij het springen. De poten staan niet parallel langs de rand maar in een hoek van 45°. Wellicht ook een cm 5 à 10 met het raakvlak van de rand vandaan omwille van de gebogen buis.

Mijn idee is om aan beide zijden en tegen het terras palen in de grond te slaan tot 10 cm boven de rand en daaraan de trampoline te verankeren.

De zoektocht naar iets voor onder de poten gaat verder.

Bijlagen

• IMG_3256.JPG
    IMG_3256.JPG
    1.002,1 KB · Weergaven: 28

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.780
Punten
113
krassen en schuren gaat dat altijd doen, zelfs met een rubber tussen. Gepolierde beton is namelijk supergevoelig.
1) zet een grote trampoline op de scheiding met je geburen, dan kunnen de kindjes samen springen.
2) vergeet de mogelijkheid om die gepolierde beton deftig te houden, het is nu eenmaal een tuin, en dat moet afzien en beïnvloedt worden door moeder Natuur. Zo hoort het te gaan.
3) maak een houten frame langs en boven je terras, plaats daar multiplex platen op, en vergrendel daaraan je trampoline.

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Waarderingsscore
101
Punten
43
Geen idee hoe je krassen, strepen, verkleuringen gaat kunnen tegenhouden, dus even out-of-the-box: koop u in de plaats van een nieuwe trampoline een buitenkeuken/bbq, plaats een poortje naar de buren en laat de kinderen samen springen terwijl jullie met de buren aan de aperitief gaan op het betonnen terras. In de zomer plaatsen jullie het zwembad waar de buurkinderen mogen komen plonsen. Iedereen tevreden... ?‍♂️

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan