• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Traditionele vloeropbouw of kostenbesparend

Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor een volledige renovatie ben ik momenteel de vloeropbouw aan het onderzoeken, ± 110 m².
Het uitgraven van de vloer is reeds gebeurd, verder graven is ook mogelijk dus de dikte van de vloeropbouw speelt weinig rol.
De architect had een gepolierde vloer voorgesteld om zo een kost te kunnen uitsparen, al loopt dit toch ook snel op qua prijs, € 65/m².
Gezien ik zoveel mogelijk zelf wil doen zou een traditionele vloeropbouw zelf kunnen uitgevoerd worden, gepolierd beton echter niet.
Vandaar dat ik de volgende voorstellen had, waarbij ik graag eens jullie mening had verkregen.
Het linkse op de afbeelding stelt traditionele vloeropbouw voor, waarbij ik alles zelf zou kunnen uitvoeren.
Het rechtse werkt met Betopor, wat ik door het volume zou moeten laten uitvoeren, maar waarbij enkele stappen kunnen worden uitgespaard.
De Betopor zou dikker moeten worden uitgevoerd om de isolatiewaardes van PIR-platen te evenaren (3x dacht ik?), maar hierbij zou ik wel de traditionele vloerplaat + chape kunnen weglaten.
De leidingen voor water en elektriciteit zou ik op de wapeningsnetten kunnen vastleggen.

Hebben de compactere PIR-platen een beter effect dan de Betopor met zijn grotere volume? 
Ik denk dan vooral aan de warmte die nog redelijk diep in de Betopor kan stralen in vergelijking met de beperktere doorstraling in de PIR?
Ik heb nog geen aannemers voor Betopor gecontacteerd aangezien ik eerst nog jullie meningen/voorstellen wou zien.

Wat zijn jullie bedenkingen hierbij?
 

Bijlagen

  • vloeropbouw.jpg
    vloeropbouw.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 23

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Waarom bij de linkse opstelling niet de uitvulchape en isolatieplaten vervangen door vb 15cm gespoten pur ?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Betopor is een UITVULchape en geen isolatieproduct! Er is een verschil tussen "uitvulchape met isolerende eigenschappen" en "isolerend product" ;)... marketing...

Hout isoleert ook een beetje maar ga je daarom 1 meter hout gebruiken als isolatie?

Gebruik de producten dus waarvoor ze ontworpen zijn, bv voor die 8 cm uitvullaag voor je leidingen weg te werken.
 

tamara1

Lid
Lid geworden
1 mrt 2014
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
zou voor het linkse gaan

maar heb je 8cm uitvulchape nodig? hoe dik zijn je leidingen die daar komen te liggen? Misschien kan je beter dikker isoleren vb 12/14cm?
 
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
tjay zei:
Betopor is een UITVULchape en geen isolatieproduct! Er is een verschil tussen "uitvulchape met isolerende eigenschappen" en "isolerend product" ;)... marketing...

Hout isoleert ook een beetje maar ga je daarom 1 meter hout gebruiken als isolatie?

Gebruik de producten dus waarvoor ze ontworpen zijn, bv voor die 8 cm uitvullaag voor je leidingen weg te werken.

Ik had dit type systeem op een renovatiebeurs gezien. Maar omwille van mijn bedenkingen had ik de vraag hier dus nog eens gesteld.

De Betopor zou eventueel wel kunnen dienen om de betonplaat en uitvulchape te vervangen?
​Hierbij worden de leidingen dan vastgehecht aan de wapeningsnetten. Daarna worden dan nog PIR-platen voorzien.
 
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Donat zei:
Waarom bij de linkse opstelling niet de uitvulchape en isolatieplaten vervangen door vb 15cm gespoten pur ?

Omwille van de uiteenlopende reacties/ervaringen wat betreft de gespoten PUR en de bijkomende kostprijs.
 
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
tb1983 zei:
zou voor het linkse gaan

maar heb je 8cm uitvulchape nodig? hoe dik zijn je leidingen die daar komen te liggen? Misschien kan je beter dikker isoleren vb 12/14cm?

Bedankt voor de reactie.

Hoeveel uitvulchape voor de leidingen precies nodig is weet ik nog niet, ik dien mijn elektrische installatie nog nader te bekijken. Maar het gaat nu vooral om het principe van de mogelijke oplossingen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ex-bankbediende zei:
Donat zei:
Waarom bij de linkse opstelling niet de uitvulchape en isolatieplaten vervangen door vb 15cm gespoten pur ?

Omwille van de uiteenlopende reacties/ervaringen wat betreft de gespoten PUR en de bijkomende kostprijs.

PUR laten spuiten was voordeliger dan uitvulchape en isolatieplaten plaatsen .

Persoonlijk nog nergens problemen gezien met gespoten PUR
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
ex-bankbediende schreef:
De Betopor zou eventueel wel kunnen dienen om de betonplaat en uitvulchape te vervangen?
​Hierbij worden de leidingen dan vastgehecht aan de wapeningsnetten. Daarna worden dan nog PIR-platen voorzien.

Euhhhhh... ik ben geen expert in vloeropbouw, maar ik zou precies dat niet als vervanging van de beton gebruiken? Dat zijn gewoon isomobollekes met een extreem lopend cementsausje erover. Heb hier een soortgelijk product (Fimlite) als uitvullaag gebruikt. Enkel... als uitvullaag.

De eerdere opmerking rond dikte uitvullaag zou ik ook ter harte nemen. Als je met 3cm uitvullaag toekomt (bv omdat uw sanitair en elektriciteitsaannemer nadenken over hun leidingtrajecten ipv alles op nen hoop te gooien), kan je 5cm dikker isoleren.

Voor vloeren zou ik eerder geneigd zijn platen (bv Resolschuim) te nemen ipv gespoten PUR. Kan je zelf leggen, fabrieksproductie lijkt me betrouwbaarder dan ter plekke mengen, geen marsmannetjes of gesmos met afplakken en pur druppels overal...
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Met  27 cm vloeropbouw heb je wel een redelijk groot pakket.

Zoals hier reeds geschreven kun je beton niet zomaar door iets anders vervangen.
Rond je leidingen ben je het gemakkelijkste met een product die er goed onder en rond loopt zodat deze goed zijn aangevuld. Dat kan onder andere met betopor of met PUR

Betopor isoleert minimaal en wordt vb gebruikt tussen twee verdiepen of als er nog een aparte isolatie laag opkomt.
Zie ook na wat de EPB berekening vraagt , welke isolatiewaarde moet je halen boven volle grond?

 

--> Je zou dus vb wel voor de linkse optie kunnen gaan.
- vloerbekleding
- chape 
- zelf te plaasten vaste isolatieplaten
- betopor om  rond je leidingen uit te vullen (zo min mogelijk)
- draagvloer

 

En waarschijnlijk heb je de rechtse optie verkeer begrepen? en was het voorstel daar het volgende.
- vloerbekleding
- chape
- dikke laag betopor (die door zn  grote dikte-18cm net genoeg isoleert)
- draagvloer


 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je gaat dus uit van een vloeropbouw van 42 cm. Hiermee zijn talrijke optie's mogelijk, ik zou zeker de volgende overwegen van onder naar boven:

- pe-folie

- maximum 8 cm uitvulchape met daarin de leidingen

- 25 cm drukbestendige isolatieplaten

- minimum 7 cm chape

- 2 cm vloerafwerking

Wellicht heb je een stabiele ondergrond vermits hierop vroeger al een vloer op volle grond is gelegd en dat deze nu nog verder is uitgediept, zo nodig kan je die met een drilplaat nog verdichten. Die betonplaat is dan helemaal overbodig.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Even mijn duit in het zakje doen :)

Met het oog op DHZ-vriendelijkheid, van onder naar boven:
  • PE-folie (omgeplooid tot op plinthoogte)
  • 15cm Glasschuimgranulaat (komt in Big-Bags)
  • Geotextiel
  • Leidingen ingewerkt in 8cm FIM Lite
  • 2 x5cm drukvaste EPS100 of EPS150 of alternatief nog eens 10cm FIM lite
  • 7cm chape met vloerverwarming
  • 2 cm tegels

Hiermee kom je aan een u-waarde van minimaal 0,17W/m².K 
 
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hartelijk bedankt voor de verschillende voorstellen.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de traditionele vloeropbouw.
Zie bijlage

Nu had ik toch nog een vraag wat de elektrische leidingen betreft, ik vind er ook geen antwoord op bij de zoekfunctie of via google.

Kunnen de elektrische leidingen in de vloerplaat geplaatst worden? Vastgebonden op de wapeningsnetten en omhoog geplaatst d.m.v. verticale stokken in de volle grond geklopt. Dan wordt toch een vulchappe uitgespaard. De gewonnen plaats en kost kan dan eventueel benut worden voor wat extra isolatie.
(Er moet dan wsl enkel een egalisatie gebeuren voor het plaatsen van de vaste isolatieplaten)

Lijkt dit jullie wat?
 

Bijlagen

  • vloeropbouw_voorstel.jpg
    vloeropbouw_voorstel.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 13

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Dat kan. Naar kostenbesparing toe kan het goedkoper zijn door PUR te laten spuiten.
Wat met waterleidingen ?
 
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mario_ zei:
Dat kan. Naar kostenbesparing toe kan het goedkoper zijn door PUR te laten spuiten. Wat met waterleidingen ?

In principe komen er niet veel waterleidingen te liggen.

De keuken ligt boven een kelderruimte, dus kan ik met die leidingen door het plafond. Voor de andere leidingen is er een wachtbuis voorzien.

Maar als er toch niet teveel waterleidingen zijn, zouden deze wsl ook in de vloerplaat kunnen?

Nu, ik zal wsl toch de leidingen op de vloerplaat leggen, zo kan ik de elektrische installatie en dergelijke op een makkelijke manier en rustig tempo plaatsen. Voor PUR-isolatie zal ik dan eens wat offertes opvragen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan