Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Traag verlies van water uit regenwaterput (30ml/min)

• Tags regenwaterput water
  • ellyjore

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    27 jan 2024
    Waarderingsscore
    179
    Punten
    43
    Sinds eergisteren hangt er een precisie drukmeter in onze waterput. Deze heeft normaal genoeg resolutie om tot op minder een liter ongeveer ons water in de regenwaterput (7500 liter, 1m35 diep) te meten. En dat zie ik ook - ik kan duidelijk zien wanneer er iemand naar het toilet gegaan is, of een watergieter van 3l gevuld is.

Ik merk echter ook een continue verlagen van water niveau. Ik heb het verlies over enkele blokken van een aantal uur waar er geen 'normaal' verbruik was gemeten, en kom op een 30 ml/minuut, of net geen 2 liter per uur.

Om te controleren dat het niet aan de binnenleidingen ligt (want daar had ik het meeste bang voor) heb ik de pomp uitgeschakeld voor een nacht, en dat gaf geen verschil. Gok dus dat het aan de put zelf ligt.

Ik heb momenteel nog geen andere manier om het waterniveau in de put te meten tot een nauwkeurigheid waar ik dit verlies op kan zien. 2 liter in onze put komt overeen met een fractie van een millimeter, dus zelfs over het verbruik van een dag is dat niet te meten.

Ik gok dat het de put zelf is die lekt. Die is geplaatst als deel van een SoD woning die anderhalf jaar geleden opgeleverd is.

Nu heb ik dus twee vragen:
    1) Is dit echt een lek? Ik heb me ook al afgevraagd of het gewoon verdamping kan zijn, maar dat lijkt me wel heel snel? Dat is op deze put een 7 mm/dag!
    2) Als het antwoord op bovenstaande vraag 'ja' is: Is deze ene sensorwaarde voldoende bewijs dat er een probleem is? Onze WCs en wasmachine staan op regenwater en kunnen niet zomaar naar stadswater geschakeld worden, dus het is niet dat ik gewoon een week geen regenwater kan gebruiken om zo een verschil in niveau te krijgen dat wel met een andere meetmethode kan verifieren (nogns, 7 mm per dag, dus ik moet al een week geen water zou gebruiken op 5 cm verschil te zien)
    3) Gezien het SoD is, kan ik gewoon eisen dat ze het komen oplossen?

Ze komen begin volgend jaar de bestrating rond ons huis doen normaal, dus zou optimaal zijn, moest de put er terug uit moeten, dat dat daartegen in orde is natuurlijk.

Ik heb al 3 jaar 2 precisiemetingen in de put hangen en heb nog nooit een verlies vastgesteld. Ik vrees dus dat je put ergens een klein lek heeft. Zie je het enkel als de put hoog gevuld is, of ook op laag niveau? In dat eerste geval kan het misschien aan de dichting van de buizen van en naar de put liggen.

De put is momenteel bijna vol (rond de 7000 liter momenteel). Sensor hangt er nog maar 2 dagen in, dus ik heb geen idee hoe 'hoog' dit lek zit. Als ik juist ben zit er normaal geen enkele buis 'in' de put (aanvoer zit in de 'toezichts opening' onder het deksel, afvoer gebeurt via dompelpomp en darm naar boven).

Ik kan de put natuurlijk gewoon leegtrekken en elke paar honderd liter een uurtje wachten om te zien of het lek er nog is.

Wat is voor u een preciese druk meter? Tolerantie? Wat is het bereik van deze meter? 1.35m is maar 135mbar.
    Datasheet van deze sensor zegt een 0.2% lineariteit en 0.05% fullscale resolutie met een maximale druk van 200 mbar (of 2 meter water).

Ik besef nu dat de druk dat die sensor effectief meet natuurlijk waterkolom + luchtdruk is. Ik zal straks is op papier uitrekenen wat voor drukverschillen in atmosferische druk we de laatste dagen hebben.

Laatst bewerkt:
    En wordt er rekening gehouden met de luchtdruk buiten ?

vb. een atmosferische luchtdrukverhoging van 1000mbar naar 1010mbar in een etmaal levert dat 2L per uur verandering op in een put met een diameter van 2,5 meter .
    Ik ben nogns in de manual gedoken om te controleren, maar de sensor heeft in zijn kabels inderdaad een referentie buis om de atmosferische druk te meten, zodat hij dus enkel de meerdruk meet. Die buis komt uit in een goed geventileerde kelder, dus dat zou normaal niet deze meting kunnen verklaren

Ter illustratie heb ik even de grafiek erbij gehaald hier. De duidelijke sprongen zijn telkens een gebruik van het toilet (en op het einde het aanzetten van de wasmachine). Je ziet tussen die sprongen dus mooi steeds het gradueel naar-beneden verloop van de druk
    1787388632598.png

En voor alle duidelijkheid: Ik ben zelf ook skeptisch van deze metingen, ik besef maar al te goed hoe snel meetfouten in termen van spanning en dergelijke kunnen optreden die op de zelfde groteorde zijn van meetuitgang van deze sensor.
    Ik zie momenteel gewoon geen andere verklaaring waarom dit zo een 'perfect' verloop heeft, als het ruis/meetfout is zegt mijn ervaring dat het resultaat veel rommeliger zou moeten zijn.

Bijlagen

• 1787388541328.png
      1787388541328.png
      22,7 KB · Weergaven: 4
    Laatst bewerkt:
    Lijkt mij toch een lek te zijn. Ik zou het wel nog een tijdje goed monitoren alvorens actie te nemen.

Ik ga kijken om straks en morgen de put leeg te pompen in blokjes van 500-1000 liter (naar de putten van de buren zodat niets verloren gaat). Ga dan na elk blokje een uur of twee monitoren om te kijken of er nog steeds die 2L/u verlies op zit. Als het plots stopt weet ik dat het een lek in de wand is.

Wel, tot zover het troubleshooten.

Gisteren niet meer gekomen tot het water uit de put halen voor troubleshooting - veel kleding gewassen, onze auto gewassen, etc... en dus zat er te veel gewoon verbruik om nog te kunnen zien of er water wegliep. Tegen dat we gingen slapen zat er nog 6700 liter water in de put.

Dan deze nacht maar gewoon laten zijn, en deze nacht is er over heel de nacht... 1 liter water verdwenen volgens de sensor. Lijkt dus dat whatever lek er was, boven de 6700 liter zat.

Ik ga kijken om volgende week het omgekeerde te doen, gewoon in blokjes van 100 liter ofzo bijvullen en kijken vanaf wanneer mijn verlies van 2L/minuut terug is.

Loopt het niet traag weg via u overloop?
    Lijkt me sterk want ik kan de overloop zelf zien aan de put en deze zit duidelijk hoger als het waterniveau.

ik denk dat de "fout" in de meting zit en niet in de put of leidingen
    Dat kan, maar het lijkt me straf. Als het iets met de luchtdruk te maken had lijkt het me sterk dat het 2 dagen bijna exact 30 ml/minuut lekt, om dan nu perfect vlak te zijn.

Als het sensor drift is verwacht ik meer variatie en ook niet dat dat echt plots gewoon stopt uit het niets. Maar als je ideeën hebt over hoe dit meetfout zou kunnen zijn sta ik daar zeker voor open! Enige wat ik me ergens kan voorstellen is dat het een soort van sensor 'break in' is omdat die voor het eerst ooit onder water zit, maar ook daar verwacht ik niet dat dat plots gewoon stopt.

Hoe dan ook - als het effectief een lek is boven de 6700 liter, is het mij de miserie van dat op te lossen niet waard. Moesten er nog updates komen houd ik jullie zeker op de hoogte.

Hoe dik is dan die betonwand van je put ?
    Want beton is pas waterdicht met een dikte van cc 30 cm en eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een betonput gezien met die dikte ...
    Betonzweet, dat zorgt er juist voor dat het water in de put koel blijft.

Je gaat voor 30ml per minuut NOOIT verhaal kunnen halen bij de plaatser of SOD

Ik heb hier ook zo'n sensor die een waarde in mA uitstuurt. Dat moet door een converter, zodat een ESP32 de spanning kan uitlezen via een analoge pin. Ik veronderstel dat je iets gelijkaardigs hebt.

De waarden fluctueren hier, deels omdat ik de interne DAC van de ESP32 gebruik. Ik zet de waarden om naar een percentage, da's bewust gekozen. Het ijken blijft voor een stuk giswerk in mijn opstelling, dan geeft een percentage een betere benadering dan het aantal liter, in mijn ogen. Je put kan ook technisch nog niet leeg zijn, maar voor praktische doeleinden wel. 't Is niet omdat er nog wat instaat dat uw pomp het er nog uit kan halen.

Ik heb hier ook zo'n sensor die een waarde in mA uitstuurt. Dat moet door een converter, zodat een ESP32 de spanning kan uitlezen via een analoge pin. Ik veronderstel dat je iets gelijkaardigs hebt.

De waarden fluctueren hier, deels omdat ik de interne DAC van de ESP32 gebruik. Ik zet de waarden om naar een percentage, da's bewust gekozen. Het ijken blijft voor een stuk giswerk in mijn opstelling, dan geeft een percentage een betere benadering dan het aantal liter, in mijn ogen. Je put kan ook technisch nog niet leeg zijn, maar voor praktische doeleinden wel. 't Is niet omdat er nog wat instaat dat uw pomp het er nog uit kan halen.
    Zo'n veertig jaar terug hadden wij altijd een afgesloten pvc-buis mee om in de put te plaatsen . De nulpunt ijking van de sensor moest beneden in de put, ook al stond die vol met water . Als de put leeg was moesten we dan enkel maar de buis vullen om het maximum punt te bepalen . Putjes met een diameter van 30 à 35 meter waren net ietsje te groot om eventjes te vullen of leeg te maken .

En dit: de beton heeft vermoedelijk lange tijd geen water gehad want het is droog geweest. Zou het dan kunnen dat beton water opzuigt zoals een spons als die na lange tijd droog toch water krijgt?
    Sluit een beetje aan bij wat @lukanar zegt...

Sinds dat er minder als 6750 liter (volgens sensor) is het verlies versus tijd nul geworden. Lijkt me dan toch straf dat dat iets zou zijn zoals droge beton die plots stopt met water opnemen ofzo.

Hoe dan ook, gezien het zo een laag debiet is en het stopt bij 6750 liter, ga ik er niet echt verder iets aan doen. Gewoon kijken naar wat het zegt als het nogns regent en de put terug voller zit.

nog nooit gehoord van verzadigingspunt ?

Terug
Bovenaan