• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Totaalrenovatie: plafondhoge ramen meerkost waard?

Lid geworden
12 okt 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goeiedag,

Wij gaan een totaalrenovatie laten uitvoeren (buitenmuren blijven staan, zoveel als mogelijk draagmuren binnenin behouden, ramen worden doorgetrokken tot de vloer, eerste verdiep wordt toegevoegd, ...).

Tijdens de ingenieursstudie zijn we op het volgende probleem gestoten: De huidige draagvloer zou niet volstaan om het gewicht van het nieuwe eerste verdiep te kunnen dragen.
Verscheidene mogelijkheden nagegaan; hetgeen zal gebeuren is het verwijderen van bestaande draagvloer en het steken van een nieuwe.

Dit opent perspectieven om het huidige gelijkvloers hoger te maken (plafondhoogte bedraagt momenteel 2,5 meter) en de ramen ook te verhogen.
Dit impliceert logischerwijze een meerkost.
Ramen (raamhoogte beneden bedraagt + - 225cm) verhogen houdt ook in overal nieuwe balken voorzien.
Wat denken jullie in deze situatie?
Plafondhoogte verhogen met x-aantal cm, raamhoogte behouden (daardoor nog meer spatie tussen plafond en bovenste punt raam..)?
Plafondhoogte behouden, maar ramen wel plafond hoog maken (nieuwe balken, ...)?
Of plafondhoogte verhogen alsook de ramen verhogen tot eventueel plafondhoogte?

Ons budget is niet eindeloos, maar we geven liever nog iets extra uit om op lange termijn goed te zitten i.p.v. achteraf spijt te hebben.
De laatste optie is wellicht te duur.
Aan wat heb je uiteindelijk het meest?
Hogere plafondhoogte of hogere raamhoogte of de verhouding dit goed zit of ...?
Alvast bedankt om mee na te denken :).

D-Catwoman

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het dan nog de moeite om die buitenmuren te laten staan ?
Volgend jaar krijg je dan 10k afbraak-premie.

Al eens overlegd met je architect? Veel is gewoon een kwestie van smaak.

Zulke verbouwingen komen finaal qua kostprijs per m² meestal op hetzelfde bedrag als nieuwbouw... mijn advies, alles afbreken (zie ook Mario). Tenzij het bestaande pand enige architecturale waarde heeft natuurlijk maar als je spreekt over lage plafonds en het vergroten van de ramen, dan vermoed ik niet dat dit het geval is.

Zit je met funderingen die maar half en half zijn (net niet voldoende diep), overweeg dan HSB.

Zit je met een beperkt budget, overweeg dan een concept dat uitbreidbaar is.

Als je er al woont, heb je recht om tijdelijk in een verplaatsbare inrichting te wonen op dezelfde locatie.

Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Als je al die wijzigingen wil gaat het een verbouwing zijn die meer kost dan een nieuwbouw. Onderzoek eens of je niet van de komende 6% btw regeling voor sloop en herbouw kan genieten?

Los van het financiële plaatje (waar ik het volkomen eens ben met hierboven)

Hoge plafonds vind ik altijd een meerwaarde. Zelf heb ik 3m op het gelijkvloers en dat geeft zoveel meer aan je leefruimtes.

Als er alleen enkele muren op gelijkvloers blijven staan, toch de optie om alles af te breken bekijken. Fundering en isolatie zal dan iets beter kunnen.

Soit, als je toch door gaat met bestaande muren: plafond hoger vind ik een heel grote meerwaarde. Hogere ramen ook, maar dat hoeft niet per se tot aan het plafond te zijn. Prijs voor nieuwe balken gaat relatief meevallen (betonnen lintelen zijn niet zo duur, metalen poutrels kunnen eventueel gerecupereerd worden).
Ramen zelf worden dan ook ietsje duurder (want groter).

Toen ik mijn ramen bestelde (Reynaers alu), was er voor de profielen die ik had wel een maximum van 2m40 voor hoogte van ramen dat nog onder garantie zat (deur kon wel hoger). Hoger dan dat geeft dus misschien ook meerkost.

Ik mis ontwerpplannen.
laat eens uittekenen met hoge of lage ramen. Een tekening is zoveel duidelijker, niet alleen voor ons maar zeker voor jullie.

Is het dan nog de moeite om die buitenmuren te laten staan ?
Volgend jaar krijg je dan 10k afbraak-premie.
De architect heeft de optie "vernieuwbouw" ook aangehaald gezien de nieuwe regelgeving.
Als we voor renovatie opteren, dan hebben een bewoonbare oppervlakte van zo'n 250 m². Voor de vernieuwbouw zou dat met de huidige regelgeving max. 200 m² mogen zijn. Extra oppervlakte lijkt ons wel een grote plus.

Wat betreft de gunstige situatie (6%) mbt sloop en heropbouw: dit geldt alleen als het over je enige woning gaat. Gezien ik op het moment reeds een woning bezit (en deze pas verkoop over een jaar als we in het nieuwe huis kunnen), kan ik volgens mij geen gebruik maken van deze 6%?

Zulke verbouwingen komen finaal qua kostprijs per m² meestal op hetzelfde bedrag als nieuwbouw... mijn advies, alles afbreken (zie ook Mario). Tenzij het bestaande pand enige architecturale waarde heeft natuurlijk maar als je spreekt over lage plafonds en het vergroten van de ramen, dan vermoed ik niet dat dit het geval is.

Zit je met funderingen die maar half en half zijn (net niet voldoende diep), overweeg dan HSB.

Zit je met een beperkt budget, overweeg dan een concept dat uitbreidbaar is.

Als je er al woont, heb je recht om tijdelijk in een verplaatsbare inrichting te wonen op dezelfde locatie.
Het pand heeft geen architecturale meerwaarde, maar is op zich wel goed gebouwd. Het plafond beneden is net 260cm, maar met huidige plafondbekleding slechts 250cm. We hebben nog geen eerdere bouwervaring, maar vrezen dat dit wat laag gaat aanvoelen. Momenteel wonen we in een smalle rijwoning met een plafondhoogte van 275cm, wat op zich goed aanvoelt. De nieuwe woning wordt een ruime alleenstaande woning met grotere ruimtes dan hetgeen we nu gewoon zijn. Het voelt wat dubbel aan: van een smalle compacte woning met een redelijk hoge plafondhoogte naar een ruime brede woning met lagere plafondhoogte. Of maak ik me hier nu te druk in?

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Als je al die wijzigingen wil gaat het een verbouwing zijn die meer kost dan een nieuwbouw. Onderzoek eens of je niet van de komende 6% btw regeling voor sloop en herbouw kan genieten?
De verbouwing zal wellicht meer kosten dan als we voor nieuwbouw zouden opteren. Grote nadeel is een pak minder m². Ook niet zeker of we van die 6%btw regeling voor sloop en heropbouw kunnen genieten, gezien ik momenteel al eigenaar ben van mijn huidige woning (dewelke we wel gaan verkopen eens we verhuizen naar de nieuwe woning).

Los van het financiële plaatje (waar ik het volkomen eens ben met hierboven)

Hoge plafonds vind ik altijd een meerwaarde. Zelf heb ik 3m op het gelijkvloers en dat geeft zoveel meer aan je leefruimtes.
En hoe hoog zijn je ramen? Is er nog een groot stuk muur tussen bovenkant van je ramen en plafond?

Als er alleen enkele muren op gelijkvloers blijven staan, toch de optie om alles af te breken bekijken. Fundering en isolatie zal dan iets beter kunnen.

Soit, als je toch door gaat met bestaande muren: plafond hoger vind ik een heel grote meerwaarde. Hogere ramen ook, maar dat hoeft niet per se tot aan het plafond te zijn. Prijs voor nieuwe balken gaat relatief meevallen (betonnen lintelen zijn niet zo duur, metalen poutrels kunnen eventueel gerecupereerd worden).
Ramen zelf worden dan ook ietsje duurder (want groter).

Toen ik mijn ramen bestelde (Reynaers alu), was er voor de profielen die ik had wel een maximum van 2m40 voor hoogte van ramen dat nog onder garantie zat (deur kon wel hoger). Hoger dan dat geeft dus misschien ook meerkost.
Buitenmuren blijven staan. De binnenmuren dienen ook zoveel als mogelijk te blijven staan (er is een kruipkelder en het zou beter zijn voor de steun dat de muren op het gelijkvloers overeenkomen met de muren in de kruipkelder, zegt de architect...). Natuurlijk wordt er hier en daar wel iets meer open gemaakt.

6% btw voor sloop en heropbouw is dan inderdaad onzeker, vooral omdat er nog geen sluitende wetgeving is, en het goed kan zijn dat de kleine lettertjes ervan pas na een paar maanden duidelijk worden. Dan vooral qua bezit andere woning en dergelijke. Die 200m2 kan je veel mee 'foefelen' bvb onbewoonbare zolder, garages, bergingen,.. om er toch aan te voldoen, maar zolang er geen wetgeving is weet je natuurlijk niets.

Misschien de architect eens een raming laten maken wat de prijs zou zijn voor nieuwe verdiepingsvloer en aanpassen bestaande ramen? Ik vermoed dat jullie los van die werken sowieso een verdiep bijplaatsen.

En ga je nu voldoen aan de voorwaarden om 6% te hebben ?
Ken jou gezins-situatie niet, maar 200m² is een ruime woning en met een beetje slim in te delen kan dit heel ruim zijn.

Met dank aan tip en advies bouw die dit artikel op 16/11/2020 gepubliceerd hebben en wat ik even integraal heb overgenomen want ik heb al de wildste cowboyverhalen gehoord --- En nee, sorry tuinaanleg volledig aan 6% zit er dus niet bij .Jaargan 23 nummer 20

6%-BTW-TARIEF - AFBRAAKWERKEN

Slopen en heropbouw tegen 6% voor heel België?

Uw particuliere klant wil een gebouw afbreken en een woning in de plaats zetten. Uw klant had gelezen dat het 6%-btw-tarief in dat verband voor heel België zou gelden en vraagt u om dat te factureren met 6% btw. Kan dat zomaar of zijn er bijzondere voorwaarden na te leven?

Afbraak en wederopbouw tegen 6% btw

Enkel in 32 bepaalde steden en gemeenten? Ja. Daar kan onder bepaalde voorwaarden weliswaar een pand afgebroken worden en gevolgd worden door de bouw van een volledig nieuwe woning tegen 6% btw. Het gaat dan concreet om o.m. de grote steden, zoals Antwerpen, Gent en Brussel, en een aantal belangrijke centrumsteden, zoals Mechelen, Oostende, Aalst, Bergen, Seraing.
Tip. Niet alleen de afbraakwerken genieten dan het verlaagde btw-tarief van 6%, maar ook de volledige bouw van de nieuwe woning.
Voor heel België? Ja, de uitbreiding van het verlaagde btw-tarief van 6% voor afbraak en wederopbouw is geconcipieerd als een tijdelijke maatregel. Voorzien wordt namelijk dat dit slechts zal gelden voor twee jaar, nl. voor 2021 en 2022.

Wat zijn de voorwaarden?

Een woning is nu voldoende. Op dit moment geldt in de 32 steden en gemeenten inderdaad als voorwaarde dat de nieuwbouw een privéwoning is. Uw klant-bouwheer zal hierover een verklaring moeten afleggen bij het btw-kantoor van de plaats waar het pand gelegen is. Die verklaring moet vergezeld zijn van een afschrift van de bouwvergunning inzake afbraak en heropbouw.
Moet uw klant er zelf gaan wonen? Het is op dit moment inderdaad niet vereist dat uw klant zelf in de nieuwe woning gaat wonen. Ook tweede verblijven, of panden die dienen om verhuurd te worden, komen in aanmerking voor de toepassing van het verlaagde tarief bij afbraak en wederopbouw, zolang u de nieuwe panden dus maar bestemt voor privébewoning.
Tip. Op dit moment volstaat het dat de heropgebouwde woning ‘hoofdzakelijk’ als privéwoning gebruikt wordt. Gebruikt uw klant dus een deel van zijn woning als beroepspraktijk of verhuurt hij een deel van zijn woning aan zijn vennootschap, maar blijft het hoofdgebruik van de woning privé, dan is het verlaagde tarief van toepassing op het geheel van de werkzaamheden.
Vanaf 2021 wel zelf te bewonen? Ja! Vereist zal zijn dat het gaat om de enige en de eigen woning van de bouwheer en dat gedurende minstens vijf jaar. Uw klant mag daarnaast geen eigenaar zijn van andere woningen.
Oppervlakte woning moet beperkt zijn! De nieuwbouwwoning mag maar een bewoonbare oppervlakte van 200 m² hebben. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen woningen en appartementen. Hoe die oppervlakte precies berekend moet worden, moet nog bepaald worden.
Uw klant mag het dus niet meer verhuren? Neen, tenzij hij de nieuwe woning voor minstens 15 jaar verhuurt aan een sociaal verhuurkantoor. In dat geval komt u ook in aanmerking voor het verlaagde btw-tarief bij afbraak en wederopbouw.
Strengere voorwaarden in heel België? Neen! De huidige regeling in de 32 steden en gemeenten blijft zonder meer van kracht. Daar kunt u dat verlaagde tarief van 6% dus nog wel genieten om een woning te bouwen om te verhuren en/of om er zelf in te gaan wonen, niettegenstaande u al een andere woning heeft. Alleen buiten die 32 steden en gemeenten gelden de nieuwe, strengere maatregelen.
De uitbreiding naar het hele grondgebied geldt slechts voor de jaren 2021 en 2022, zij het alleen voor de enige en eigen woning met een bewoonbare oppervlakte van maximaal 200 m². Van belang is wel dat de huidige, minder strenge regeling voor de 32 steden en gemeenten niet afgeschaft wordt, maar ook blijft bestaan.

My cup of tea: wij hebben op de zuidwest-zijde van onze woning plafondhoge ramen. Twee struikelblokken komen we daar mee tegen; geen plaats meer voor zonnewering, en zeer moeilijk om langs de binnenkant raamdecoratie (zoals vouwgordijnen) te bevestigen.

My cup of tea: wij hebben op de zuidwest-zijde van onze woning plafondhoge ramen. Twee struikelblokken komen we daar mee tegen; geen plaats meer voor zonnewering, en zeer moeilijk om langs de binnenkant raamdecoratie (zoals vouwgordijnen) te bevestigen.
Kan ik zeker in komen! In die zin is het misschien beter om toch wat spatie te voorzien tussen bovenkant raam en plafond? Hoe hoog is bij jullie de plafondhoogte/raamhoogte?

Kan ik zeker in komen! In die zin is het misschien beter om toch wat spatie te voorzien tussen bovenkant raam en plafond? Hoe hoog is bij jullie de plafondhoogte/raamhoogte?
Oei, daar vraag je met wat, standaardplafondhoogte voor een nieuwbouw, wat is dat? 260 of zo? De ramen komen letterlijk tot tegen het plafond, dus geen spatie, misschien en halve centimeter. Ze starten op heuphoogte ongeveer. Het zijn er twee naast elkaar van 1.10 m breed

Mbt raamdecoratie: al eens gedacht aan stores op/tss de glaslatten?
IMG_0077.JPG

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan