• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Topic #349 ontkoppelingsmat / chape

Lid geworden
31 jul 2014
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een goeiedag :)

 

Ik zit mn hoofd al enkele tijd te breken op een potentieel probleem met onze vloer in ons nieuwbouw huis.

De situatie:

 

Chape is gelegd op vloerpas -13mm, met een tegel van 10mm. Ik heb geen rekening gehouden met de ontkoppelingsmat die je best legt met onze tegels (keramisch parket van 114*20 cm), omdat ik het simpelweg nog niet wist toen.. mea culpa.

De vrouw wil geen "lelijke" profielen die we over de uitzetvoegen kunnen plaatsen, dus blijft de enige optie volgens mij een ontkoppelingsmat leggen.

 

Als ik zowat alle info bij elkaar raap die ik al heb gevonden leg ik best een schlüter ditra 25 op een bedje van ARDEX DITRA FBM 25KG. Juist tot dusver?

De totale opbouwhoogte zou dan ~16mm zijn: 

0.5mm lijm

3mm ditra

2.5-3mm lijm

10mm tegel

 

(gevonden in een post van vloerder jp)

 

Nu komt mijn totale vloeropbouw dus boven de 0 pas. Op zich geen probleem voor binnen denk ik, maar tgeeft dan wel een probleem aan onze achterdeur. Waar die mat ook zou moeten liggen, de voordeur hoeft misschien niet.

 

Ik heb de tegels al eens gepast aan de achterdeur (zie fotos), en de eerste 20 a 30cm komt echt te hoog (al bijna zonder lijm, laat staan met nog eens 3mm bij), ik denk wel dat ik die deur nog wat kan laten regelen. (deuren en ramen al geplaatst voor de pur & chape).

Die eerste 20-30 centimeter aan de achterdeur lijkt me zeer lastig.

 

Mijn vraagjes:

-Moet in elke ruimte die mat liggen? in de inkomhal zit bijvoorbeeld geen uitzettingsvoeg (pas in onze doorgang naar het woongedeelte, 2m dieper), kan ik op die 2 meter een (geleidelijke) overgang maken van 3mm? Om geen probleem te hebben aan onze voordeur?

-Ik vind ook een ontkoppelingsdoek op de markt (Isox) van 0.85mm, zou die voldoen?

- Is een vloermat een oplossing voor de achterdeur?

- Of de eerste strook een beetje afschuren van de chape?

- Andere suggesties?

 

Merci alvast :)

 
 

Bijlagen

  • 20181002_194703.jpg
    20181002_194703.jpg
    172,7 KB · Weergaven: 1
  • 20181002_194752.jpg
    20181002_194752.jpg
    272,9 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
De gemakkelijkste oplossing is een dunne ontkoppelingsmat. Er bestaan 25 soorten, gaande van 0.4 tot 7.5mm.  Ter  hoogte van een zetvoeg in de chape wordt de ontkoppelingsmat onderbroken en daarboven ook de tegelvloer.  Dat kan met een profiel of een elastische voeg.  

Het kader van een ingebouwde vloermat kan een paar mm lager dan de tegel geplaatst worden.  Dit kader dient dan een paar cm verder te liggen dan de draaicirkel van de deur.   

Er kan een helling in de chape gefreesd worden. Een  helling van 3mm over een afstand van 2 meter is niet zichtbaar en ook niet voelbaar. De tegels dienen dan in een richting geplaatst te worden, zodat er geen verschil in niveau wordt bekomen ter hoogte van de verspringende voegen. 

jp

 
 
Lid geworden
31 jul 2014
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerder jp zei:
De gemakkelijkste oplossing is een dunne ontkoppelingsmat. Er bestaan 25 soorten, gaande van 0.4 tot 7.5mm.  Ter  hoogte van een zetvoeg in de chape wordt de ontkoppelingsmat onderbroken en daarboven ook de tegelvloer.  Dat kan met een profiel of een elastische voeg.  

Het kader van een ingebouwde vloermat kan een paar mm lager dan de tegel geplaatst worden.  Dit kader dient dan een paar cm verder te liggen dan de draaicirkel van de deur.   

Er kan een helling in de chape gefreesd worden. Een  helling van 3mm over een afstand van 2 meter is niet zichtbaar en ook niet voelbaar. De tegels dienen dan in een richting geplaatst te worden, zodat er geen verschil in niveau wordt bekomen ter hoogte van de verspringende voegen. 

jp

 

 

Merci voor je reactie :)

Ik kan dus die van 0,85mm gebruiken? Ook zonder risico (als dat kan..) met scheuren in de tegels?

 

Waarom bestaan dan dikkere matten? :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan