Toleranties plaatsing betonklinker

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Momenteel zijn ze bij mij een betonklinker van 100x100 aan het plaatsen voor mijn terras. Er was gisteren al een stukje geplaatst en ik vroeg mij af hoe strikt ik mag zijn.

- Hoe vlak moet/kan dit zijn? Ik zag bv een overgang tussen 2 klinkers met (geschat) 3à4mm hoogte verschil.

- Wat met de klinkers zelf, hoe perfect moeten die zijn? Ik zag er al 2 waar er een klein stukje van een hoek is.

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0

U lijkt mij alvast streng genoeg ...

Normaal komen die toch nog wat vlakker te liggen met het aantrillen ... maar dat zou men dus gisteren al moeten gedaan hebben ...

Het is natuurlijk   "een bestrating"  en geen vloer ...

En die stukjes ...  Ik zou zeggen ... het is een betonproduct / ruwbouw maar als je "strakke" stenen hebt gekozen is het toch aan de verwerker om te zien dat hij bvb stenen met belangrijke hoeken af gebruikt voor te verzagen  ( ik droom even omdat ik mijn klinkers zelf plaatste )

Persoonlijk heb ik het een beetje moeilijk met de "kleurvervaging" die onze stenen al hebben , ... ze liggen er amper één jaar en je ziet al duidelijk kleurverschil tussen de stenen die liggen en deze die staan als afboording  

k.b.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.427
Punten
113
Betonklinkers van 100x100??

Dat zijn geen klinkers maar tegels en de verwerking is heel anders.

Hopelijk gaan ze deze niet aandrillen want dan heb je flagstones liggen.

Schatten is gokken, meten is weten.

3 a 4 mm geschat kan dus gaan over 2 mm maar ook over 6 mm

Neem minstens een lange waterpas van 2 meter en  meet met een vouwmeter , het verschil. Dan weet je tenminste over wat je het hebt.

Afwijking in betontegels zijn afhankelijk van keurmerk: benor of niet.

Zoek de tolerantie van de tegel op !

Hou ook rekening mee dat ongekeurde tegels een lichte afwijking kunnen hebben.

En 2 mm is perfect aanvaardbaar op een afstand vn 2meter met een tolerantie van 0.1 %

Een klein stukje is weer zoiets wat moeilijk te vatten is. Neem hiervan een foto, zegt al dadelijk iets meer en leg even een meter erbij. Spreken we over 1 mm of over 1 cm.

Worden de tegels stotend gelegd , met voeg , of met tussenafstand en daarna opgevuld?

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
"Grootste" probleem is ondertussen opgelost. De tegel die wat hoger lag was blijkbaar gebarsten en is vervangen.

Zal vanavond eens een foto proberen plaatsen, gisteren was het al donker toen ik thuis kwam.

@luk: Wat is het verschil tussen een klinker en een tegel? Tegel/klinker is 100x100x6 en van beton, je hebt ze ook in kleinere maten en dan is het duidelijk wel een klinker.

Te zijn bovendien wel aangedrild.

Tolerantie op tegel is 2mm (zowel in dikte als in lengte en breedte)

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Ben je wel zeker dat de door jou opgegeven maten kloppen?

100 x 100 x 6 : als dat in cm is dan zijn dat vlakken van 1 meter op 1 meter en 6 cm dik, als dat in mm is dan zijn dat vloertjes van 10 cm op 10 cm en slechts een goeie halve cm dik.

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
TS bedoelt waarschijnlijk 10x10x6 of 100x100x60 (geen idee hoe maten normaal opgegeven worden)

(anders hebt ge idd stenen van 120 kg het stuk...en ik kan het weten...)

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daarom hebben ze eenheden uitgevonden. Die dienen om bij de getallen gezet te worden zodat er ondubbelzinnig duidelijk is over welke afmetingen we spreken. *dash1*

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
*slik* dat verandert de zaak.

mijn ervaring met zo'n betonstukken is heel mixed...ik heb er een 30-tal gebruikt als staptenen naar de voordeur (in een bedje van split). daar ben ik vreselijk tevreden van.

ik had (let op de verleden tijd) er 35 liggen als terras en die heb ik na een jaar van pure miseri uitgebroken en als tuinpad gebruikt.

mijn grootste problemen: maatvastheid. de 2-3mm komen me bekend voor, evenals afspringende randjes, stenen die een tikkeltje hol zijn (=water blijven opstaan=groenaanslag), ...

my humble opinion: ideaal als losse stenen, te vermijden om ze tegen (of ducht bij elkaar te leggen)

hopelijk heb jij meer geluk...

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.427
Punten
113
Megategels dus , betontegels

Wanneer spreken we van klinkers als de lengte 2x (ongeveer) de hoogte is

als het maal pakweg 10 is, spreken we van tegels

Maar je mag dus van mij gerust klinkers zeggen tegen tegels, zoals sommige luc zeggen en andere weer luk :)

luk (dus)

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Toch maar proberen om de dingen juist te benoemen anders wordt het wel zeer moeilijk. Zoiets kan je hoegenaamd geen klinkers noemen.

Bovenaan