• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Toiletpapier spoelt niet weg

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
We hebben in onze woningen 2 identieke hangtoiletten. Het toilet onderaan werkt perfect maar bij het toilet boven blijft vaak het toiletpapier bovendrijven. Je ziet dan echt dat het water er precies onder komt en dat het extra naar boven komt. Opnieuw doorspoelen brengt niet op, het enige wat je kan doen is er een bekertje water over gieten zodat de lucht onder het papier er uit is en dan opnieuw doorspoelen.


Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Onlang kwam ik op facebook toevallig een advertentie tegen van een bepaald merk dat een nieuwe manier van doorspoelen heeft waardoor het water zou gaan draaien. Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Ik weet helaas het merk niet meer maar als ik wat zoek bij sanitairwinkels zie ik eigenlijk dat quasi elke randloze toilet een speciale manier van spoeling heeft die misschien voldoende kan zijn om het probleem op te lossen. Alleen zou ik er natuurlijk wel zeker van willen zijn dat dit het probleem verhelpt zodat ik de kosten niet voor niets doe.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Los van het papier, spoelt ie vlot door?
komt het water omhoog?
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Los van het papier, spoelt ie vlot door?
komt het water omhoog?
ja, hij spoelt vlot en het water komt niet omhoog zoals bij een verstopt toilet of zo.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Enkel Scottex gebruiken :)
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
quasi elke randloze toilet een speciale manier van spoeling heeft die misschien voldoende kan zijn om het probleem op te lossen.
wij hebben in onze badkamer boven een rimless. die heeft niet bepaald een speciale spoeling. en sinds enige tijd spoelt die ook niet meer geweldig door. daar denk ik dat verkalking de oorzaak is. dus of je dan die kost moet maken ?
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Als ze beneden wel naar behoren werkt en boven niet denk ik niet dat vervanging nodig is.
Zijn de hoeveelheden water beneden en boven dezelfde?
Gebruik je beneden en boven hetzelfde toiletpapier?
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
quasi elke randloze toilet een speciale manier van spoeling heeft die misschien voldoende kan zijn om het probleem op te lossen.
wij hebben in onze badkamer boven een rimless. die heeft niet bepaald een speciale spoeling. en sinds enige tijd spoelt die ook niet meer geweldig door. daar denk ik dat verkalking de oorzaak is. dus of je dan die kost moet maken ?
Misschien gaat uw klep (door kalk) niet volledig open en dan komt het water niet snel genoeg binnen om de hevelwerking te krijgen
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Niet leuk......en dan nu mijn vraag : ben je een propper of een vouwer ? :)
Spoelt het maw beter door als je er een prop van maakt of net andersom .
Kwestie van je de juiste techniek aan te meten , al zal ik eerlijk zijn : ik ben een vouwer !
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Iedereen alvast bedankt voor de antwoorden!
Als ik het dus lees dan zal zo een randloze toilet geen oplossing bieden.
Ik kan niet spreken voor al mijn huisgenoten maar ik ben sowieso een vouwer ?
Beide toiletten zijn net hetzelfde ingesteld, evenveel water, enz.
Ik heb van het toilet boven nu het mechanisme er eens volledig uitgehaald en gereinigd en ik zal zien wat dit de komende dagen geeft.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Soms hangt het ook van soort toiletpapier. Sommige merken zijn gewoon sneller weg bij contact met water. Goedkoper papier is vaak stugger.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Volgens mij heeft het te maken met de snelheid waarmee het spoelwater door de leidingen kan worden afgevoerd.
Bij ontbrekende of ontoereikende beluchting en/of ontluchting op het leidingnet kan dit de doorspoeling vertragen.
Bij toestellen op een verdiep is dit belangrijker dan bij toestellen op het gelijkvloers.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Niet leuk......en dan nu mijn vraag : ben je een propper of een vouwer ? :)
Spoelt het maw beter door als je er een prop van maakt of net andersom .
Kwestie van je de juiste techniek aan te meten , al zal ik eerlijk zijn : ik ben een vouwer !
awel, ik heb nog nooit gehoord van een vouwer of een propper.
voor alles blijkt een woord te bestaan, precies.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Volgens mij heeft het te maken met de snelheid waarmee het spoelwater door de leidingen kan worden afgevoerd.
Bij ontbrekende of ontoereikende beluchting en/of ontluchting op het leidingnet kan dit de doorspoeling vertragen.
Bij toestellen op een verdiep is dit belangrijker dan bij toestellen op het gelijkvloers.
Ik denk niet dat er bij mij beluchting/ontluchting aanwezig is. Kan je dat ergens nakijken? Ik weet dat er in mijn vorige woning 2 buisjes op zolder omhoog staken en die stonden open boven en dat was blijkbaar voor de toiletten. Nu in deze woning zie ik die nergens en ik vrees ook dat dat iets is dat je niet zo maar even snel kan toevoegen?
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Soms hangt het ook van soort toiletpapier. Sommige merken zijn gewoon sneller weg bij contact met water. Goedkoper papier is vaak stugger.
Met 3 vrouw thuis moet dan extra zacht papier zijn :-D
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Volgens mij heeft het te maken met de snelheid waarmee het spoelwater door de leidingen kan worden afgevoerd.
Bij ontbrekende of ontoereikende beluchting en/of ontluchting op het leidingnet kan dit de doorspoeling vertragen.
Bij toestellen op een verdiep is dit belangrijker dan bij toestellen op het gelijkvloers.
Ik denk niet dat er bij mij beluchting/ontluchting aanwezig is. Kan je dat ergens nakijken? Ik weet dat er in mijn vorige woning 2 buisjes op zolder omhoog staken en die stonden open boven en dat was blijkbaar voor de toiletten. Nu in deze woning zie ik die nergens en ik vrees ook dat dat iets is dat je niet zo maar even snel kan toevoegen?
In de meeste gevallen is dat een buis die in het verlengde ligt van de verticale stijgleiding voor de wc en die doorloopt tot door het dak om daar met een verluchtingskapje te eindigen.
Het kan ook dat die doorgetrokken leiding ergens op de bovenverdieping of zolder eindigt met een beluchtingsventiel (Knits).
In een eventuele buizenschacht of omkasting zou je dit mogelijk kunnen zien.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Volgens mij heeft het te maken met de snelheid waarmee het spoelwater door de leidingen kan worden afgevoerd.
Bij ontbrekende of ontoereikende beluchting en/of ontluchting op het leidingnet kan dit de doorspoeling vertragen.
Bij toestellen op een verdiep is dit belangrijker dan bij toestellen op het gelijkvloers.
Ik denk niet dat er bij mij beluchting/ontluchting aanwezig is. Kan je dat ergens nakijken? Ik weet dat er in mijn vorige woning 2 buisjes op zolder omhoog staken en die stonden open boven en dat was blijkbaar voor de toiletten. Nu in deze woning zie ik die nergens en ik vrees ook dat dat iets is dat je niet zo maar even snel kan toevoegen?
In de meeste gevallen is dat een buis die in het verlengde ligt van de verticale stijgleiding voor de wc en die doorloopt tot door het dak om daar met een verluchtingskapje te eindigen.
Het kan ook dat die doorgetrokken leiding ergens op de bovenverdieping of zolder eindigt met een beluchtingsventiel (Knits).
In een eventuele buizenschacht of omkasting zou je dit mogelijk kunnen zien.
thanks! Dat heb ik dus niet bij mij thuis en ik neem aan dat ik dat niet zo maar kan installeren achteraf.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat hangt er van af of je nog bij de stijgleiding bovenaan kan komen. Je zou dan de laatste bocht naar de wc kunnen vervangen door een T-stuk, een halve meter buis hierop zetten met daarop een beluchter.
Maar zolang het probleem niet groter wordt dan af en toe een papiertje dat blijft drijven is de noodzaak hiervoor misschien niet zo groot.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
je hebt een hangtoilet dus waartegen is die geplaatst ? Achter ons toilet zit dus bij ons een bekasting uit OSB rond het spoelsysteem en in die bekasting zit bij ons ook de beluchter. Je ziet het dus niet, maar het is er wel (onlangs nog vastgesteld dat die er dus wel degelijk is bij ons). Is er ergens geurhinder want zonder beluchter worden de watersloten vaak gewoon leeg gezogen ?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik bedenk me net dat je in principe bij die nieuwe doorspoelsystemen het aantal liter kan instellen ...om water te besparen.
Misschien is per ongeluk bij die wc het aantal lier/spoelbeurt net wat minder ingesteld ??
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan