• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Toilet nieuwbouwappartement loopt traag door vanaf eerste gebruik

Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo, 

Ik hoop dat iemand hier me kan gerust stellen. Wij hebben een nieuwbouwappartement gekocht en vanaf de eerste keer doorspoelen, vult de pot zich tot iets boven halverwege om dan redelijk traag weg te lopen. De mannen die het sanitair geplaatst hebben, zijn al komen kijken en met zo een ontstopper bezig geweest, maar volgens hen geen verstopping (zou ook raar zijn gezien het toilet nog niet gebruikt was). Volgens hen kan het niet aan de afvoer liggen want die ligt beter te vlak dan te hellend.

Had hier iets gelezen dat je eens een volle emmer er ineens moest inkappen. Dat geeft hetzelfde: vult tot halverwege en loopt dan relatief traag weg. Ik heb een video gemaakt, maar kan deze niet uploaden helaas.

Afvoer is een buis van 90 en loopt volgens mij zeker geen cm per meter af (daar was de ruimte niet voor). Ik denk zelfs dat deze vlak ligt, +/- 3 à 3,5 meter tot aan de schacht  met in totaal 4 bochten van 45° ( de eerste 2 op 0,7 m van het toilet ongeveer, de andere 2 op 2,5 meter). 

Kan er hier een probleem zijn van te weinig verval waardoor het water niet al te vlot door loopt? Of ligt het aan het soort toilet? Heb over dit laatste gelezen dat dit wel eens voor komt bij 'budget' toiletten, maar dat zou me straf lijken. Of?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Sarah

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Nieuwbouw.... Lijkt me sterk dat ze dan te weinig ruimte hadden.....? Zie je de afvoerbuizen lopen ? 

Degene die aansprakelijk is voor de oplevering hiervan aanspreken en een deftig werkend toilet vragen. 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Sowieso niet aanvaarden ! De fout kan in de privatieve afvoerleiding zitten maar net zo goed kan het ook een fout in de gemeenschappelijke riolering zijn.

Heb je dit appartement sleutel op de deur gekocht of casco waarbij de binnenafwerking voor jouw rekening was ?

Probeer ook eens bij de overige appartementeigenaars of huurders eens te informeren of het probleem zich daar ook voordoet.
 
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Is nieuwbouw sleutel op de deur, heb foto's van de leidingen hoe ze liggen. Probleem is dat er vloerverwarming ligt. Dus leidingen verleggen is geen optie, want dan moet de helft van de vloerverwarming er uit (3 deelcircuits).
photo-2020-01-27-14-37-57.jpg
0db2cce0-4abe-433a-b70e-56700026aa60.jpg
 

Bijlagen

  • photo-2020-01-27-14-37-57.jpg
    photo-2020-01-27-14-37-57.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 3
  • 0db2cce0-4abe-433a-b70e-56700026aa60.jpg
    0db2cce0-4abe-433a-b70e-56700026aa60.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 3

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
En wat zegt de SOD hiervan ? 

Want wat wil jij ? Je begint zelf eigenlijk al hun naar de mond te praten. 

Jou stelling moet zijn : ik wil een goed werkende installatie, desnoods moet alles er maar terug uit.... En kijk dan wat hun reactie is.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Welke ruimte ligt hieronder ? Kunnen ze niet direct omlaag gaan ?
Normaal is 3-4meter het MAXIMUM wat je horizontaal mag verlopen van een WC. (direct na een WC allesinds zonder niveauverschil) . 
Helling onder 1% is ONACCEPTABEL ! Zeker in zo'n scenario. 
Is er beluchting aanwezig aan het uiteinde ? Naar waar de buis loopt achter de muur op uw eerste foto.  Water loopt traag weg omdat lucht de plaats moet innemen van het water maar dit niet of traag kan doen. Principe is hetzelfde als je een fles met water ondersteboven houdt. Het water *klokt* hieruit. Maak een gaatje vanboven en het water is zo weg. 

Een iets betere uitvoering was ook als mijn afbeelding in bijlage geweest. 
De eerste bocht van de WC zelf onder 45° zetten en dan op de vloer nog eens 45° om dan vervolgens door de muur dezelfde tracé te nemen (Als er echt geen andere manier is). De reden dat dit niet is gedaan is om 1 boring uit te sparen waarschijnlijk. 
 

Bijlagen

  • aantekening_2020-02-11_234818.png
    aantekening_2020-02-11_234818.png
    439,4 KB · Weergaven: 2

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Die afvoer ligt zomaar zonder enige helling op de betonplaat vast gemaakt? Afvoer zonder afwatering is 'slechter' dan vlak? Wie ooit met dat fabeltje is begonnen mogen ze.... Het klopt dat een afvoer voor een toilet niet te veel mag aflopen, maar 1cm per meter is minimaal. Zou al moeten lukken dat de betonplaat oplopend naar het toilet ging op die afstand. Is er een ontluchting voorzien op de verticale afvoer naar beneden? Lijkt mij dat de lucht in de horizontale afvoer niet snel genoeg weg kan en dit het water enigszins tegen houd. 
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
ja buis heeft 0 afwatering

alles open en opnieuw, nu loopt dat slecht in enkele jaren loopt het niet meer en zijn de kosten voor jezelf
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Er mag ook niet teveel helling zijn want anders loopt vloeibare deel weg zonder vaste delen mee te nemen.

Wat zie je gebeuren in de septische put? Weinig debiet? Geen vuil in de sifon van het toilet zelf, bvb toilet dat er al hing toen de plakkers bezigwaren? 2 dezelfde toiletten? Wissel  of laat ze eens wisselen van plaats is 15min werk.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Niks zelf beginnen doen. 

Het probleem leggen bij de aannemer en eisen dat het opgelost wordt. 

Als de vloer er uit moet... tja, dan is dat zo. 

(een oplossing die je nog in je zak kan houden is dat ze een 'broyeur' zetten, die vermaalt en pompt weg)

Zij moeten met oplossingen komen, niet jij!! En vermits er al wat communicatie was, begin maar met een aangetekende ingebrekestelling. Anders rekken ze dit met nepinterventies, en blijf jij met de gebakken peren zitten. 
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Tommie1 zei:
Niks zelf beginnen doen. 

Het probleem leggen bij de aannemer en eisen dat het opgelost wordt. 

Als de vloer er uit moet... tja, dan is dat zo. 

(een oplossing die je nog in je zak kan houden is dat ze een 'broyeur' zetten, die vermaalt en pompt weg)

Zij moeten met oplossingen komen, niet jij!! En vermits er al wat communicatie was, begin maar met een aangetekende ingebrekestelling. Anders rekken ze dit met nepinterventies, en blijf jij met de gebakken peren zitten. 

 

misschien helpt een beluchter vlak aan de toilet. met zon broyeur daar zou ik niet mee afkomen, die dingen maken lawaai en gaan kapot, lijkt me geen degelijke langetermijnsoplossing. 

redelijk schandalig dat er geen betere oplossing voorzien is voor een toilet in een nieuwbouw! appartement, ik zou denken dat er een technische schacht moet lopen vlak achter de toiletten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
TS verdwenen ? 
 
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Mario_ zei:
TS verdwenen ? 

Haha, neen hoor. Ik heb tussen mijn werk en meetings door jullie reacties gelezen. Ik had echter deze ochtend afspraak ter plaatse met de zaakvoerder van de firma die alles van leidingen, ventilatie, verwarming e.d. gedaan heeft, met een medewerker om te ontstoppen en de bouwheer. En dus wou niet vroeger reageren. 

Zij vinden allemaal dat het toilet normaal weg loopt. Volgens hen is er minimum 0,5cm verval per meter. 'we weten dat dit 1 van de belangrijkste zaken is bij de afvoer van een toilet. Vlak leggen wij sowieso niet'  Volgens hen kan je zo iets niet zien op foto. Het feit dat er iets water in de pot komt en iets trager weg loopt dan ik gewoon ben, ligt volgens hen aan het soort toilet. De bovenbuurman heeft een 'rimless' toilet waarbij het water een kolk vormt en het water vlugger weg loopt. Maar bij die buurman ligt het toilet ook dichter bij de schacht...

Soit, ik heb een buurvrouw aangesproken die het gespiegelde appartement heeft een verdieping hoger, met zelfde afstand tot schacht. Zaterdag ga ik kijken hoe het toilet daar weg loopt.  

Nu twijfel ik of het niet gewoon aan mij ligt. Ik heb een video genomen, maar kan het hier niet delen...
 
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
jm188 zei:
Tommie1 zei:
Niks zelf beginnen doen. 

Het probleem leggen bij de aannemer en eisen dat het opgelost wordt. 

Als de vloer er uit moet... tja, dan is dat zo. 

(een oplossing die je nog in je zak kan houden is dat ze een 'broyeur' zetten, die vermaalt en pompt weg)

Zij moeten met oplossingen komen, niet jij!! En vermits er al wat communicatie was, begin maar met een aangetekende ingebrekestelling. Anders rekken ze dit met nepinterventies, en blijf jij met de gebakken peren zitten. 

 

misschien helpt een beluchter vlak aan de toilet. met zon broyeur daar zou ik niet mee afkomen, die dingen maken lawaai en gaan kapot, lijkt me geen degelijke langetermijnsoplossing. 

redelijk schandalig dat er geen betere oplossing voorzien is voor een toilet in een nieuwbouw! appartement, ik zou denken dat er een technische schacht moet lopen vlak achter de toiletten.

Wat betreft die schacht heb je helemaal gelijk. Dat was de eerste opmerking van de firma die de leidingen, ventilatie, verwarming e.d. moesten doen. Een heel gekend en gerenomeerd architectenbureau. Prachtige blok, maar dan alle bergingen op enkele meters van de schachten tekenen... Je wil niet weten wat een toeren ze gingen uitsteken met de afvoerbuis van de cv en de ventilatie 
scratchhead.gif
 Ze wouden eerst het plafond in de living met 25-30 cm verlagen... dat dacht ik niet 
wink_smile.png
 Uiteindelijk het plafond in de inkomhal moeten verlagen (gelukkig nog 2m48 over) en dan via plafond en de trappenhal zo de schacht in. Is nu mooi afgewerkt. Maar als leek teken je voor de aankoop van een mooi appartement, wist ik toen veel dat een schacht normaal achter de berging/toilet moet komen...

 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Klinkt misschien niet mooi, maar doe er eens je behoefte op, en kijk of dan alles mooi verdwijnt. 

Als dat het geval is, dan is het OK. Laat zeker ook nakijken of er een beluchting op zit, anders kan het dat de sifon leeg getrokken wordt. 

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Het filmpje zou toch handig zijn. Misschien uploaden naar Youtube? Of ergens op dropbox/google drive/... plaatsen en ons een link bezorgen?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat ziet er niet erg dramatisch uit. Dat zou best wel eens normaal kunnen zijn. Waarom die sanitairmannen dan een ontstopping hebben geprobeerd is me een raadsel.

De beste test doe je met het echte materiaal, hetgene waarvoor dat ding bedoeld is
smile.gif
.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Zo abnormaal ziet dat er nu eigenlijk niet uit :-D. Ik vind het toch raar vinden dat die afvoer vlak op de betonplaat ligt, maar dit kan inderdaad aan de foto liggen. 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ik vind het toch traag, is dit bij jullie dan ook zo?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan