• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Toilet en douche vervangen

Reaction score
0
Hallo,

Eerste maal dat ik hier post en eveneens eerste maal dat ik me waag aan sanitair.
De situatie is als volgt.
We gaan de vloer in onze badkamer vervangen en van de gelegenheid gebruik maken om het toilet en de douche te vervangen.
Ik plan om deze klus te klaren in 1 week tijd samen met mijn vrouw, die niet van de onhandigste is.
Maar gezien onze ervaring zich in dit domein beperkt door het vervangen van kranen, hebben wij uiteraard wel nog een aantal vragen voor we van start gaan.
Link met foto's.
https://imgur.com/gallery/F5vpi

1. Algemeen.
Logischerwijze willen we eerst starten met verwijderen van oude toestellen en leggen van de nieuwe vloer uit click-vinyl.
De douche die we gaan verwijderen is zo'n oude douchebak die aan de douchebak mee betegeld werd.
Zie foto's link.
De bedoeling is om deze te vervangen door een douchecabine van 90 x 90 cm.

Graag tips om deze uit te breken met minimale beschadiging aan het omliggende tegelwerk?
De tegels vlak boven de bak gaan er waarschijnlijk sowieso aan, maar aangezien de douchecabine ervoor komt te staan zie je dat achteraf niet meer.
Het gaat mij vooral om de tegels links en rechts onderaan de douchebak die ik zo min mogelijk wil beschadigen.

2. Na het verwijderen willen we eerst de nieuwe vloer leggen, de click-vinyl.

Tot waar leg je de vloer onder de douchebak?
Ik neem aan dat de nieuwe douchebak best steunt op een afgewerkte vloer, met ruimte over te laten voor afvoer?

3. Ik heb nog geen idee van hoe de afvoer in elkaar steekt onderaan de oude douchebak, maar gezien de leeftijd van de woning zal dit wel allemaal gelijmd zijn.
Idealiter zou ik deze willen vervangen door een soepele afvoer, lijkt me eenvoudiger om te installeren.

Kan dit zomaar?
Als de afstand tussen sifon en afvoer kort genoeg is?

4. Dezelfde vraag voor het toilet.
Zie foto.
Dat is een muuraansluiting met verlijmde(?) afvoer die waarschijnlijk niet netjes meer zal uitkomen doordat we een nieuwe vloer gaan leggen, verhoging door het plaatsen van een ondervloer.

Wat kun je ons aanraden hier?
Ik hoop stiekem dat bij plaatsen nieuwe vloer + toilet dit hoogteverschil niet zo extreem zal zijn en dat dit nog netjes kan aangesloten worden.
Maar waarschijnlijk zal dat niet het geval zijn.

Kan ik de witte aansluiting op de foto vervangen door een flexibile?
Zoals je ziet, weinig ervaring, dus beginnersvragen. :)
Maar volgens mij wel goed te doen.
Alvast bedankt,

1. Van de mogelijkheid gebruik nemen om nieuwe moderne tegels te plaatsen.

2. Maakt niet uit waarop de douchebak steunt, zolang het maar een stabiele ondergrond is.

3. Soepele afvoer is misschien gemakkelijker, maar niet duurzamer.  Vermijden. Eens uitgebroken kan je eventueel hier nog eens raad komen vragen. Als je het toch gaat afbreken binnenkort, waarom nu al niet een deel zodat je je goed kan voorbereiden.

4. Allemaal nogal bricolé. Misschien met een valse wand werken zodat de afvoer mooi verstopt zit + je een inbouwtoilet kan plaatsen.

Probeer het in één keer goed te doen en niet alleen maar de oppervlakkigheden aan te pakken.

afvoer onder douchebak is wachten tot je weet wat er zit, maar met zo een flexibel aanwerken is geen probleem.

u wc, dat wit potstuk zit in een grijze pvc buis, dat gaat makkelijk los aangezien je die 2 niet op elkaar kan verlijmen. hoogte zal wel meevallen als het een klikvinyl is (meestal met ondervloer maar een 7mm)

Ok bedankt voor de info! Komt wel in orde voor dat toilet dus.

We starten volgende week met openbreken dus vanaf dan zal ik alvast  beter inzicht hebben in de douche situatie. Als we langer in deze woning zouden blijven zou ik overwegen om de volledige badkamer te renoveren (nieuwe betegeling, nieuwe meubels, etc....), maar het is de bedoeling om dit voor herverkoop te doen binnen 5 jaar. Ook past dit niet in het budget (nog andere zaken die we in het huis willen doen).

Als je nu al weet dat je binnen 5 jaar verkoopt , zou ik 0€ investeren in de badkamer...lijkt me alleen maar weggegooid geld dat je niet terugkrijgt door een meerwaarde van je "badkamer"....

Is mijn mening hee , iedereen doet wat ie wil , en misschien willen jullie 5 jaar lang wat meer comfort dan nu het geval is.

grandscenicman said:
Als je nu al weet dat je binnen 5 jaar verkoopt , zou ik 0€ investeren in de badkamer...lijkt me alleen maar weggegooid geld dat je niet terugkrijgt door een meerwaarde van je "badkamer"....

Is mijn mening hee , iedereen doet wat ie wil , en misschien willen jullie 5 jaar lang wat meer comfort dan nu het geval is.

Douche en toilet vervangen... die kosten krijgen we er nog uit. Op dit moment plakt er zo'n plastiek vloertje van op een rol. De kleur van douche en toilet is een modieuze poepkleur die in de na-oorlogse periode misschien modern was, maar nu heus niet meer. Het is deels ook uit eigen comfort voor de komende 5 jaren. Vandaar dat we het zelf doen,  en dat we dus het tegelwerk niet veranderen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief