• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

To schors or not to schors

Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze tuin hebben al een jaar of 4-5 geleden aangelegd. Altijd geprobeerd om op ecologische manier onkruid te bestrijden. Maar het onkruid is niet tegen te houden. De ene onkruid-plaag volgt de andere op (en het is geen kwestie van eens even wat te schoffelen dan).



Intussen heb ik bijzonder veel last van een bepaalde grassoort waarbij ieder grasje een hele lange wortel heeft die tientallen centimeters ver onder de grond zit. Het is daar werkelijk een web van wortelkabels. Een aantal keren heb ik geprobeerd om dat gras 'uit te roeien', een héél intensief werk, maar dat lijkt maar niet te lukken.



Nu wil ik dus een fikse laag schors gaan gebruiken (eerder niet gedaan), maar mijn vrees is dat het gras zich van dit schors niets aantrekt en erdoor komt. Waardoor het nog moeilijker zou worden om tussen dat schors het gras weg te plukken. Of is mijn vrees op niets gestoeld en kan ik de lading schors laten komen? Wat denken jullie?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
ik heb de meeste plaatsen onder controle gekregen dmv cacaodoppen.



Echter redelijk duur, redelijk wat nodig en jaarlijks bij te kappen ook.



Zet onder Uw schors wel een doek.



Meeste irritante onkruid bij mij: akkerwinde
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Doek is in principe onmogelijk. De aanplanting staat er al, en daarrond gaan leggen: dan ben ik, vrees ik, volgend jaar nog bezig.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
plant een bodembedekker?



blote aarde kan je alleen behouden met dagelijks schoffelen of regelmatig vergiftigen, maard e natuur zal er altijd alles aan doen om blote aarde bedekt te krijgen.
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
606
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat is dus blijkbaar kweekgras (of "pemen" of "panen" - iedere nederzetting heeft daar wel z'n eigen woord voor).



De grond bedekken is de enige manier. Met schors of een mulch zullen de wortels wat minder greep hebben en dus makkelijker te verwijderen zijn. Ipv doek kan je ook stukken karton (bij elke oudpapier ophaalronde te vinden bij winkels en zo) onder die schors/... leggen - dat laat géén sporen achter, kost niets en houdt de bodemflora/-fauna ook intact. En dat karton kan je eenvoudig knippen/scheuren zodat het toch niet te moeilijk moet zijn om het tussen de reeds aanwezige beplanting te leggen.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
de truc met het karton werkt wel beter als je een stuk grond volledig onkruid vrij wilt krijgen tegen het voorjaar.

dan leg je nu karton en heb je een maagdelijk stukje grond na de winter.



om het lange tijd zo te laten is het misschien wat minder geschikt
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
hoow wrote:
de truc met het karton werkt wel beter als je een stuk grond volledig onkruid vrij wilt krijgen tegen het voorjaar.

dan leg je nu karton en heb je een maagdelijk stukje grond na de winter.



om het lange tijd zo te laten is het misschien wat minder geschikt



volgens mij bedoelt hij dat je gewoon je karton bedekt vervolgens met de boomschors of ander goed, en dit als alternatief van doek. En ja het karton zal gewoon wegrotten onder die schors.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
maar wat is dan de meerwaarde van dat karton?





normaal dient dat om alle licht van de bodem weg te houden (je kan het ook met plastiek doen)

Maar de schors heeft toch net dezelfde functie..



dacht ik zo bij mezelf
 
Lid geworden
10 jul 2009
Berichten
150
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij leggen ene dikke laag gemalen hout, maar dan ook wel centimeters dik. Geen onkruid meer :)
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
sachasenne wrote:
Wij leggen ene dikke laag gemalen hout, maar dan ook wel centimeters dik. Geen onkruid meer :)



hoelang ligt dat er al? 8)
 
Lid geworden
10 jul 2009
Berichten
150
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben dat een drietal keer gedaan. De laatste keer is drie jaar geleden en het ligt er nog. Sterk gezakt, maar nog genoeg als bodembedekker. Wij leggen het wel heel dik.
 
Lid geworden
10 mrt 2008
Berichten
887
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier komt het onkruid er elke keerweer door omdat de buren dat aan hun kant van de haag laten groeien tot in het zaad. Ze hebben het in de zomer 1 maand is wel onderhouden en er stond praktisch geen onkruid meer in onze tuin.
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
maar wat is dan de meerwaarde van dat karton?





normaal dient dat om alle licht van de bodem weg te houden (je kan het ook met plastiek doen)

Maar de schors heeft toch net dezelfde functie..



dacht ik zo bij mezelf



Denk dat je beter karton kunt gebruiken dan plastic. Karton dat je gebruikt is in vele gevallen 'gerecupereerd' én het composteert na verloop van tijd.

Als je eerst karton legt, dan hoef je de schorslaag niet zo dik te leggen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Tegen wat wij in de volksmond Peën noemen help echt zo goed als niks.



Heeft eigenlijk geen licht nodig ... want graaft gewoon ondergronds verder ...

Kan tot 30 cm diep wortelen ... en deze wortels breken af bij mechanische verwijdering ...



Zelfs als je en plastiekfolie legt en er boomschors boven legt gaat deze plant gewoon in de schors wortelen ... ipv dat uw schors wegrot gaat dit gras ze benutten samen met het regenwater om te overleven .... meters ver ...



Deze plant is volgens mij verwant met duingras ed ... zelfs woestijnzand aanvoeren zal slechts een tijdelijke oplssing zijn ...



Het verdringt verder de bodembedekkers en omsingeld alles , als je dan schoffelt is uw bodembedeeker kapot maar de peën zijn er nog.



Wij wonen tussen de weilanden en deze planten zullen ons overleven ... :mrgreen:



k.b.
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben hier ook veel van dat gras (naast ons nog stuk bos), de delen waar we schors hebben liggen blijven nu al enkele jaren onkruidvrij.

Wij hebben de dikke schors (niet die natte frul v/d Makro) 10-15cm dik liggen.
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
606
Waarderingsscore
0
Punten
0
LaChatteGitane wrote:
hoow wrote:
maar wat is dan de meerwaarde van dat karton?





normaal dient dat om alle licht van de bodem weg te houden (je kan het ook met plastiek doen)

Maar de schors heeft toch net dezelfde functie..



dacht ik zo bij mezelf



Denk dat je beter karton kunt gebruiken dan plastic. Karton dat je gebruikt is in vele gevallen 'gerecupereerd' én het composteert na verloop van tijd.

Als je eerst karton legt, dan hoef je de schorslaag niet zo dik te leggen.



Schors op zich heeft niet zo'n grote barrière-functie dan wanneer het gecombineerd wordt met zo'n laag karton eronder. Doorheen schors ga je vlugger terug opslag krijgen van ongewenste kruiden met een stevig ondergronds gestel (kweekgras, brandnetels, distels, heermoes,...). Wat zo'n "on"kruiden betreft: ook hier is het een kwestie van volhouden in de uitputtingsslag. Als die wortelstokken geen verse input krijgen via groene sprietjes, zullen ze het na een tijdje ook wel opgeven.
 
Lid geworden
31 mei 2010
Berichten
180
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok effe inbreken hier, mag zo'n worteldoek met schors erop ook onder hagen?
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Ik hoop het, want hier bij ons heb ik het zo gedaan. (jonge haag)

Ik heb dat zo langs mn neus weg hier en daar vermeld, en niemand heeft hier negatief op gereageerd, dus ik denk wel dat 't kan.

Ik heb er wel mulch onder liggen (grond - worteldoek - mulch - shors), want dat zou iets beter afdichten dan alleen de (ietwat duurdere?) schors.
 
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
je moet eerst en vooraal het geheel onkruidvrij maken.

want iets dat kiemt zoekt naar licht,ook al ligt er schors op.

een doek is een goeie oplossing maar verziekt de grond,heeft geen lucht meer.

je hebt nu ook doeken die na paar jaar verteren, het ideale is,om daar een bodembedekker op te plaatsen

indien je de grond eerst onkruidvrij gemaakt hebt en je legt er een laag(voorkeur franse maritieme) schors van 15cm op,zal je hier geen kruid meer zien,de regen die op de schors komt geeft een zuur af die kieming tegen gaat.

houtsnippers zijn niet aangeraden,schimmels en ziektes, en geven dit zuur niet af,en iets da kiemt zoekt toch een weg naar het licht.
 
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier heb ik al genoeg discussie over gevoerd en ga daar zeker nog niet eens aan beginnen.

Maar bij mij komt die rommel er niet in.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan