Tips voor aanplanten haag en borders?

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Zaterdag gaan we een haag aanplanten van Amelanchier.
De draad om de planten aan vast te zetten heb ik al geplaatst en de holle bindbuis voor het vastmaken heb ik ook geregeld.
De planten worden als wortelgoed 100 - 120 cm geleverd.

Zijn er nog tips voor de plaatsing? 
Verder komt er nog een mix van onderstaande planten in de borders rond het huis, die worden in containers/potjes geleverd.

Daarvoor nog speciale plantadviezen?
Artemisia absinthium (absint) 
Salvia 'Purpurascens' (Purperkleurige salie, Echte salie) 
Linum perenne 'Saphir' (Vlas) 
Rosmarinus officinalis (rozemarijn) 
Myrtus communis tarentina (Dwergmirte)
Alchemilla alpina (Vrouwenmantel)
Pittosporum tobira 'Nanum' (Australische laurier, Kleefzaad)
Artemisia ludoviciana 'Valerie Finnis' 
Salvia nemorosa 'Tanzerin' (Salie)
Salvia argentea (Zilversalie)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.395
Punten
113
Toemme he, nog zogezegd tegen ene, moet een filmke maken : hoe zet je een haag?

Je trekt dus een plantkoord, metselkoord tussen je 2 punten op de lijn. Koord nagenoeg tegen de grond. Met een schup steek je langs de koord mooi recht naar beneden, zo diep als je kunt (A). Niet wrikken !!

Dan haal je een spade breed grond eruit en deponeer dat langs de sleuf. Indien blote wortel kan alles uit de sleuf aan 1 en dezelfde zijde liggen van je plantsleuf. Je plant de haag.  1 man zorgt ervoor dat de haag mooi op onderlinge afstand staat en de stam mooi tegen de rechte wand die je hebt met bewerking A. De andere brengt met de troefel de grond in de sleuf. Ondertussen leuter de plantman een beetje met het stammeke zodat de grond mooi tussen de wortels valt. AAnstampen met de hak, niet met de tenen van de grond. Opletten niet stampen op de stam. Er op letten dat de planten met hun wortelhals gelijk zitten met de grondslag, liever iets te hoogdan te diep.

kruiden en vaste palnten

deze uit de pot halen , zie filmke op BI

Indien de wortels gedraaid uit de pot komen ( wortelpruik is goed vol, te vol zelfs. De wortels draaien echt rond de pot) dan je duim in de bodem proppen ( midden) en even de wortelpruik vanuit de bodem wat scheuren. Je kan dit ook doen met een scherpe schup. Maar opletten dat je de wortelpruik niet van de stam steekt.

Als alles is geplant dan pas je spandraden aanbrengen !!! Gemakkelijkste is om de spandraad aan dezelfde kant te spannen als waar de plantkoord heeft gehangen.

Kursus of middagje voordoen kan georganiseerd worden

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Thanks Luk :)

de cursus red ik niet meer voor het weekend, maar hou me aanbevolen voor een cursus algemeen tuinonderhoud ;)

in feite zeg je dus dat ik best de spandraden eerst weer weghaal? Dat is kl@te, dacht me goed voorbereid te hebben :(

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.395
Punten
113
Ja , eigenlijk wel. Als je later pas de spankabels zet, werk het eens zo handig, die kabels zitten dan niet in de weg bij het planten, aanstampen, rechtzetten, leuteren, aanrijven. En ... je moet niet steeds over die draad kreuffelen .

Nu met draad is het ook mogelijk, ge moet da niet weghalen, maar als ge bezig zijt ga je gegarandeerd denken: merde de luk had gelijk!

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Ja, zoveel had ik gisteren ook begrepen toen ik het las :) Naja, dat wordt morgen een boel gevloek dus. 

Moet ik de geul eerst nog aanmodderen, of is dat alleen nodig als de grond echt droog is?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.395
Punten
113
aanmodderen :

- enkel en alleen als de grond kurkdroog is

of

- als er een scherpe oostenwind staat en tijdens het planten zelf zijn ze toch aan het uitdrogen . Bij beuk kan dit heel rap, bij amelanchier minder.

of

- als je eigenlijk te laat op het plantsiezoen toch wil planten omdat je eigenlijk telaat zijt en de planten beginnen zoal een beetje uit te lopen.

of

- als je niet met wat je bezig zijt en liefst van al terug je peuterjaren wil herbeleven en spelen met zand, water slijk en modderen maar.

strijk

nee, ik zie geen enkele rede om NU te modderen

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.395
Punten
113
aartwessels zei:
.....Naja, dat wordt morgen een boel gevloek dus. .....

En?

Goe gevloekt en gesakkert?

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Dat viel eigenlijk nog goed mee :)

We hebben het volgens je tips uitgevoerd, en daarmee was het behoorlijk goed te doen. Natuurlijk, die geul scheppen is wat werk, en veel op de knietjes om het weer netjes dicht te krijgen en de plantjes recht te krijgen, maar het staat er allemaal in, en is flink teruggesnoeid. Dat was eigenlijk het ergste van al. Koop je mooie hoge planten, knip je ze direct kort 

En nu dan het grote wachten, op hoe de borders en de haag zich gaan laten zien in het komende jaar. Ben benieuwd.

Bedankt voor alle advies!

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.395
Punten
113
aartwessels zei:
....veel op de knietjes om het weer netjes dicht te krijgen en de plantjes recht te krijgen, ....

Huh, waarom ga jij op je knieeen zitten? Peins dat ik dat nog nooit gedaan hem.

Je pakt die plant, je zet die met zijn stammeke mooi tegen de rechte sleufwand. Met je andere voet roeffel je wat grond over zen worteltjes en ondertussen leuter je een bekke met dat stammeke zodat de grond schoon tussen de worteltjes valt. Daarna pak je de troeffel en troeffel je alles bij. Aanstampen met de hiel . Ff klappen met die planten en klere.

Met twee is het nog gemakkelijker, ene houdt de plant vast, andere troefelt. Ene stampt aan en hup de volgende.
. Dat was eigenlijk het ergste van al. Koop je mooie hoge planten, knip je ze direct kort 

Ja zeg, waar halen we anders onze winst

Motte toch iets kunnen wijsmaken  (grapje he, je moet echt ff insnoeien
En nu dan het grote wachten, op hoe de borders en de haag zich gaan laten zien in het komende jaar. Ben benieuwd.

Bedankt voor alle advies!

Kom wel menne nieuwjaar eens halen

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Altijd welkom, zag ergens dat je een klus hebt in Essen, dus dat komt goed.

En ja, ik moet dat op m'n knietjes doen, omdat ik geen handigheid heb, voorzichtig met die plantjes wil zijn, ondertussen ze aanmoedig om wel goed hun best te doen, en de grond handmatig zachtjes rond de wortels verdeel. Echt met liefde dus. Niet die dominantie van die doorgewinterde hoveniers, die de plantjes met kordaat optreden dwingen goed te groeien.

Bovenaan