• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tips bouw carport

Lid geworden
6 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

ik zou een carport willen aanbouwen tegen 2 bestaande muren... (zie bijgevoegde tekening).

De lengte van de carport zou 6m zijn en de breedte 7,5m.

Nu aangezien, 7,5m een serieuze overkapping is vroeg ik mij af hoe ik dit het best voorzie?

- welke type hout?

- om de hoeveel cm kepers?

- aan de graskant, om de hoeveel cm een steunpaal?

- dikte van de kepers?

- dikte van de steunpalen?

Ik dacht om aan beide muren een zware draagbalk te monteren, en daar dan L profielen op te bevestigen voor de kepers... Is dit een goed idee of andere suggesties?

Een paal in het midden zetten ter ondersteuning gaat niet. Wat eventueel wel kan is een 2m van de muur af enkele steunpalen zetten, maar de opening in de breedte moet dus minstens 5m50 zijn.

Heb een tekening bijgevoegd, weet niet of dit iets duidelijk maakt, maar weet niet hoe anders :)

(de bruine vierkantjes zijn eventuele steunpalen en de bruine lange vlakken zijn de zware draagbalken).

Graag tips :)

Bijlagen

• carport.jpg
    carport.jpg
    8,8 KB · Weergaven: 2

Valerius

Lid
Lid geworden
23 jan 2008
Waarderingsscore
2
Punten
18
ik denk dat ge dat best eens goed gaat doorrekenen of laten doorrekenen. 7.5 meter zonder tussenpunten is een grote overspanning. Daar zal wat staal aan te pas komen denk ik.

Lid geworden
29 okt 2012
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik vrees ook dat hout hier geen optie is. Grotere secties nodig voor grote overspanningen maar bijgevolg te hoog eigengewicht waardoor je zowiezo doorbuiging gaat krijgen dat het niet schoon meer is.

Als je toch hout wilt, ga je naar een hellend dak moeten gaan, anders staal.

Lid geworden
6 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb dit ook voorgelegd aan bouwbedrijf (waar ik het hout zou gaan halen) en gevraagd om mij een offerte te maken.

Deze zouden zelfs gewoon de L profielen rechtstreeks op de muur bevestigen en voorzien zelfs maar 1 paal om alles te ondersteunen...

Vandaar dat ik toch ook hier nog eens wou horen...

Nu, het is wel zo dat ongeveer een 2m van de muur er een klein muurtje is gebouwd rondom een mazout ton.

Ik zou eventueel hierop ook nog extra steunen kunnen voorzien, zodat de overspanning maar 5m a 5,5m bedraagt... Zou dit een optie zijn?

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
110
Punten
63
7,5m overspannig ? ik zou dat eens moeten doorrekenen, maar in my humble opinion zal dat nooit lukken met 'gewone' balken (los va de vraag hoeveel steunpunten er moeten zijn.)

Waarom werk je niet met houten I-profielen? volgens mij moet het daarmee mogelijk zijn...

Lid geworden
29 okt 2012
Waarderingsscore
2
Punten
0
Eigenlijk, als ik er nog wat verder over nadenk:

Maak een, in bovenaanzicht, T-vorm met 2 staalprofielen. 1 eind steekt dan in de muur. Het vrijhangend stuk van de T (het puntje) wordt gesteund door een derde staalprofiel.

De vrije opening (tussen steunpaal en muur) kan je dan nog met hout doen, of met een stalen balk. Gezien je toch al met staalwerk bezig bent, misschien makkelijker in staal.

Met de muren erbij, krijg je in bovenaanzicht een geblokte 8-vorm. Dit wordt vertikaal gedragen door de 2 muren en die ene paal.

Ik zou aan de 7,5m zijde een overkraging van 1,5m toepassen, en aan de 6m zijde ook een meter in overkraging laten.

Staalprofielen dienen nu als steunvlak voor het hout waarmee je de verdere afwerking doet. Onderkant kan je afwerken met planchetten of iets dergelijks zodat je het staalwerk niet meer ziet, dat ene metalen profiel zou ik afwerken met wat plooiwerk (misschien in dezelfde RAL-kleur als een mogelijke daktrim?).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan