Er zijn al tal van topics ivm vloeropbouw waar ik veel info uit haalde, heb echter nog wat specifieke vragen voor mijn vloeropbouw, een paar zaken die bij ons anders zijn doen me twijfelen.
Hieronder de situatie uitgelegd.
Benedenverdieping : 20 cm uit te vullen
gietvloer
7 cm gewapende chape met daarin VV
7 cm isolatieplaten (3 + 4 cm -> Eurofloor? of XPS/EPS ook genoeg?)
6 cm uitvulling (isolerend, niet isolerend?)
34 cm beton
6 cm XPS platen (2x3cm)
Volle grond
Die 6 cm onder de vloerplaat was oorspronkelijk niet gepland, maar doordat ganse fundering in EPS bekisting kwam hebben we daar meteen van gebruik gemaakt om de volledige vloerplaat te isoleren. Koude vanuit de volle grond zal al enigzins tegengehouden worden zo.
Nu dien ik uiteraard te zorgen dat de VV niet de betonplaat van 34 cm gaat verwarmen, op het eerste zicht dacht ik aan 7 cm PUR platen maar als 7 cm XPS (nog iets beter dan EPS) genoeg is, dan kies ik uiteraard voor de XPS, ook qua milieuvriendelijkheid.
Ga ik dan nog voor een niet isolerende uitvulling (schuimcement) of voor Polymix? Volgens de chaper kiezen we beter de polymix, al is het maar omdat dat schuimcement meer water is dan wat anders en je bouw dan een pak langer moet drogen.
Bovenverdieping : 18 cm uit te vullen
Staat haaks op gelijkvloers waardoor 30 van de 76 m2 als het ware zweeft en dus boven de buitenomgeving hangt. Dit heeft dus wel invloed op de mate van isolatie dat ik op dat gedeelte van de vloer dien te voorzien.
Deel boven gelijkvloers (badkamer + oudersslaapkamer + hal)
Gietvloer
7 cm gewapende chape met VV
11 cm uitvulling (isolerende polymix)
Hier dien ik niet zoveel te isoleren omdat er een verwarmd verdiep onder zit.
ik zit wel met een venilatiekanaal van +- 8 cm die uitgevuld dient te worden, zou dus wel kunnen werken met een plaat van 3 cm XPS bovenop 8 cm niet isolerende uitvulling om het goedkoper te maken. 11 cm isolerende uitvulling, al is dat isolerend wel minimum zal allicht ook genoeg zijn om gewoon VV naar boven te doen stralen?
Deel boven buitenomgeving (2 kinderslaapkamers)
Gietvloer
4 cm Eurofloor
6 cm uitvulling (isolerende polymix)
20 cm beton (5cm predal + druklaag)
18 cm isolatie tussen afwerking oversteek & predallen (harde platen of rotswol)
Koude vanonderuit zal ik zeker goed kunnen opvangen in die 18 cm, dus daar zie ik weinig problemen, rest me dan ook de vraag of ik eventueel niet genoeg heb om 6 cm isolerend uit te vullen icm een XPS plaat van 4 cm. Of gaat er dan naar beneden toch teveel warmte verloren?
Hebben jullie suggesties? Thx!
Hieronder de situatie uitgelegd.
Benedenverdieping : 20 cm uit te vullen
gietvloer
7 cm gewapende chape met daarin VV
7 cm isolatieplaten (3 + 4 cm -> Eurofloor? of XPS/EPS ook genoeg?)
6 cm uitvulling (isolerend, niet isolerend?)
34 cm beton
6 cm XPS platen (2x3cm)
Volle grond
Die 6 cm onder de vloerplaat was oorspronkelijk niet gepland, maar doordat ganse fundering in EPS bekisting kwam hebben we daar meteen van gebruik gemaakt om de volledige vloerplaat te isoleren. Koude vanuit de volle grond zal al enigzins tegengehouden worden zo.
Nu dien ik uiteraard te zorgen dat de VV niet de betonplaat van 34 cm gaat verwarmen, op het eerste zicht dacht ik aan 7 cm PUR platen maar als 7 cm XPS (nog iets beter dan EPS) genoeg is, dan kies ik uiteraard voor de XPS, ook qua milieuvriendelijkheid.
Ga ik dan nog voor een niet isolerende uitvulling (schuimcement) of voor Polymix? Volgens de chaper kiezen we beter de polymix, al is het maar omdat dat schuimcement meer water is dan wat anders en je bouw dan een pak langer moet drogen.
Bovenverdieping : 18 cm uit te vullen
Staat haaks op gelijkvloers waardoor 30 van de 76 m2 als het ware zweeft en dus boven de buitenomgeving hangt. Dit heeft dus wel invloed op de mate van isolatie dat ik op dat gedeelte van de vloer dien te voorzien.
Deel boven gelijkvloers (badkamer + oudersslaapkamer + hal)
Gietvloer
11 cm uitvulling (isolerende polymix)
Hier dien ik niet zoveel te isoleren omdat er een verwarmd verdiep onder zit.
ik zit wel met een venilatiekanaal van +- 8 cm die uitgevuld dient te worden, zou dus wel kunnen werken met een plaat van 3 cm XPS bovenop 8 cm niet isolerende uitvulling om het goedkoper te maken. 11 cm isolerende uitvulling, al is dat isolerend wel minimum zal allicht ook genoeg zijn om gewoon VV naar boven te doen stralen?
Deel boven buitenomgeving (2 kinderslaapkamers)
Gietvloer
4 cm Eurofloor
6 cm uitvulling (isolerende polymix)
20 cm beton (5cm predal + druklaag)
18 cm isolatie tussen afwerking oversteek & predallen (harde platen of rotswol)
Koude vanonderuit zal ik zeker goed kunnen opvangen in die 18 cm, dus daar zie ik weinig problemen, rest me dan ook de vraag of ik eventueel niet genoeg heb om 6 cm isolerend uit te vullen icm een XPS plaat van 4 cm. Of gaat er dan naar beneden toch teveel warmte verloren?
Hebben jullie suggesties? Thx!