• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

tipgevel snelbouw: isolatie dikte

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.249
Waarderingsscore
667
Punten
113
Bij een tipgevel met aansluiting naar een hellend dak, moet een koude brug vermeden worden.
Om zo de dakisolatie te laten doorlopen met de muurisolatie.
Kan ook met Ytong, maar wordt veelal uitgevoerd met muurisolatie.
Ik ga dus het binnenblad (snelbouwsten) iets vroeger laten stoppen dan het buitenblad (gevelsteen) en er een laag isolatie opzetten.

Maar nu vraag ik me af hoe dik die eigenlijk best moet zijn?


  1. Mijn boerenverstand doet me eerder vermoeden naar een identieke dikte van je dakspanten: in mijn geval 23cm.
    Tussen de dakspanten zal er later immers ook 23cm dikke glaswol dekens aangebracht worden als dakisolatie.
    Maar 23cm dikte bovenop die snelbouw-tipgevel, is dat wel zo?
    Moet er over de hele dakspant-breedte dan aangesloten worden met muur isolatie?
    Want dat wil ook zeggen dat de dakspant die dichtst tegen de tipgevel er niet echt stevig tegenaan kan staan, toch?

  2. Of is 14cm dikte reeds voldoende, want de muren hebben geen 23 maar slechts 14cm isoltie (2x 7cm)?
    Zeker omdat je op de meeste werven ziet dat de alu cachering naar boven gericht is.
    Dat zou ook verklaren waarom de meetstaat van de architect uitdrukkelijk 14cm vermeld voor de tipgevels, in tegenstelling tot 2x 7cm bij gevels.
    Dan heb je bovendien ook nog 9cm over dat je dakspant tegen de snelbouwgevel staat.

  3. Of een andere dikte? Ik heb reeds PIR platen van 7cm, 10cm en 14cm.
Zoals op onderstaande foto (gevonden via Google, niet mijn werf).

IMG_4951.jpg

Ik zal opzij geen dakoversteek hebben, mijn pannen zullen gelijk komen met de gevelsteen door middel van opgestreken boorden (niet met gevelpannen).
Alvast bedankt voor de tips, nieuwe inzichtingen. Eventueel een goede technische tekening of foto is steeds welkom, want ik kan er helaas nog geen vinden.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Bij ons is dat 12cm geworden. (Muur 14cm isolatie).
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.249
Waarderingsscore
667
Punten
113
@Bennyd en @minoeske
Bedankt voor de info.
Ik veronderstel dat de bovenkant van de isolatie gelijk moet zitten met de bovenkant van de dakspant.

@bull 26
Bedankt, jij hebt positieve ervaringen met Ytong als laatste rij?
Het lijkt me gewoon meer werk, want je moet ofwel: twee keer rekening houden met trapsgewijs metselen (snelbouw en Ytong). Ofwel netjes één rij volle Ytong blokken op een schuin afgeslepen snelbouw opmetselen (afschuivende Ytong ... ben ik al geen fan van; al is dat misschien een vooringenomenheid?) . Dan lijkt achteraf stroken isolatie op bevestigen met isolatie pluggen het makkelijkst en snelst. Bovendien zou een Ytong op die locatie geen dragende functie hebben; en dan lijkt het me beter voor een meer isolerend materiaal als PIR platen te kiezen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.102
Waarderingsscore
2.333
Punten
113
Op straffe van afgeschoten te worden, ga ik even vertellen wat onze isolatieman hier verteld heeft tegen onze dakwerker. Bij ons zit daar nu dus een "gigantische" koudebrug ;), maar om te verbeteren zei de isolatieman (https://sei.be/) dat onze dakwerker de celit had moeten laten doorlopen tot aan de isolatie. Dus idd, snelbouw iets lager, om dan de celit contact te laten maken met de isolatie.

Een combinatie van een isolerende steen bovenaan, en dit principe zal dan waarschijnlijk nog beter zijn... MAAR ik heb hier dus geen ervaring mee :), maar diene mens, ik had het daar wel voor :p.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
2.995
Waarderingsscore
1.902
Punten
113
@ Remi : Vroeger was ik er ook niet voor te vinden om een ytong schuin te metsen. Met de lijmbussen van tegenwoordig is het beter te doen.
Al geniet pur/pir mijn voorkeur.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan