Tijdelijke oprit - gemengd steenpuin

• Tags bouwmaterialen grondwerken tuin tuinaanleg verharding
  • Lid geworden
    4 okt 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    In afwachting van de definitieve afwerking van onze oprit (binnen enkele maanden) hebben we reeds een onderlaag van gemengd steenpuin laten leggen.
    De bedoeling was om in afwachting van de definitieve afwerking reeds een 'propere' toegang tot onze woning te bekomen. Echter is dit niet ideaal daar er nog steeds vuil aan schoenen, ... blijft plakken (vooral bij regenweer). Wat zouden we kunnen doen om het toch nog wat properder te kunnen houden? De uiteindelijke afwerking is met ecco-gravel.

Bedankt voor de reacties. Zou een worteldoek ook kunnen?

Bij ons gebroken betonpuin met daarop gravé. Laag genoeg zodat later niet moet afgegraven worden als we definitieve oprit plaatsen.

Bij ons gebroken betonpuin met daarop gravé. Laag genoeg zodat later niet moet afgegraven worden als we definitieve oprit plaatsen.
    Al spijt dat we niet voor betonpuin hebben gekozen.

Al spijt dat we niet voor betonpuin hebben gekozen.
    Ik heb het voordeel dat ik dit forum reeds jaren voor we aan bouw starten heb ontdekt (ik lees hier al mee even lang als ik mijn vrouw ken, dus een 13 jaar nu) en tegen het zover was om de (tijdelijke) oprit aan te leggen, was ik reeds helemaal brainwashed door @lukanar van geen steenpuin te gebruiken (en om al zeker geen betonplaat te gieten voor tijdelijk terras). Dit forum volgen is niet zonder gevolgen 🤭

Destijds heb ik er een aantal oprijplaten opgeplaatst om een 'paadje' te maken.
    Vrouwlief draagt graag een hakje👠.
    Die kocht ik op 2de hands nieuw. De bedoeling was ze nadien te verkopen maar ze kregen voetjes toen de aannemer klaar was🤔
    Valt mee van prijs hoor.

Bedankt voor de reacties. Zou een worteldoek ook kunnen?
    ja
    nee dus

Worteldoek gaat niet vast liggen of je moet daarover een laagje steentjes leggen .
    Los ... dat stropt op, dat waait weg , dat bolt , dat krult dat is zoals een handdoek leggen op het strand met een zuchtje wind.

Je gaat dit niet kunnen vermijden want steenpuin, is gemalen puin van restjes baksteen. Baksteen stof is klei, klei wordt kleverig bij vocht en gaat dus plakken.

Ga naar de bricogammahubo en haal daar enkele planken of een plaat triplex en leg deze als ' stapstenen op die baksteenpuin.

Waarom moet je eccogravel gebruiken ? Zit je met een helling van meer dan 4% dan ?
    Of werk je met een invulling van rolkeitjes ?
    Eccogravel is totaal niet nodig als je bulkmateriaal gebruikt dat onderling vast ligt en op voorwaarde dat de opbouwcorrect is .

Eccogravel is wat de tuinaannemer ons heeft voorgesteld. Er is een heel klein beetje helling (< 4%).

Kassa
    Wat is de afwerkingslaag dat er in ga komen?

Loop je vrouw /dochters /bezoekers rond met platte schoenen of met stilleto's van lagerfeld ?
    Kinderen die denken dat ze circuit aan het rijden zijn met hun fiets en hun bochten slippend maken ?
    Je draait je stuur van de wagen zonder te rijden ?
    Je rijdt met een motor ?
    Je zit van 0-100km per uur met je porsche en de steentjes kletteren tegen de ramen? ... of vliegen door de ramen?

Als je tuinaannemer niet minstens 1 van deze voorbeelden heeft gepolst , dan is hij bezig met extra 's aan te prijzen die niet hoeven.
    Wat zegt je tuinarchitect hiervan?

Kassa

Loop je vrouw /dochters /bezoekers rond met platte schoenen of met stilleto's van lagerfeld ?
    Kinderen die denken dat ze circuit aan het rijden zijn met hun fiets en hun bochten slippend maken ?
    Je rijdt met een motor ?
    Je zit van 0-100km per uur met je porsche en de steentjes kletteren tegen de ramen? ... of vliegen door de ramen?

Als je tuinaannemer niet minstens 1 van deze voorbeelden heeft gepolst , dan is hij bezig met extra 's aan te prijzen die niet hoeven.
    Wat zegt je tuinarchitect hiervan?
    Er zou Franse dolomiet inkomen.
    Ik heb al eens gekeken en kan vrij goedkoop OSB-platen hier in de buurt verkrijgen?

oke
    we zijn al een klein stapje verder
    we weten al dat het franse dolomiet is , die qua structuur vrij hoekig is , dus dat gaat niet rap verschuiven of wegzakken
    en als we nu nog weten welke granulaat die kerel voorstelt ?

Want eerlijk gezegd: ik leg al jaren dolomiet franse, belgische met uitzondering van deze uit het maasbekken , en nog nooit met stabilisatieplaten eronder als die helling kleiner was dan 4%.
    Alleen bij de granulaat 5/15 kan je de eerste maanden wat losse dolomiet hebben omdat het ff duurt voor het begint te lagen.

Wat zegt je tuinarchitect ?
    Als je goed en gratis advies wil dan is een antwoorden op de gestelde vragen wel een pluspunt.
    Voor ff de puntjes op de i te zetten

#
    Waarom moet je eccogravel gebruiken ? Zit je met een helling van meer dan 4% dan ?
    Of werk je met een invulling van rolkeitjes ?
    #

Je rijdt met een motor ?

Een steentjesraat zorgt wel voor een steviger gevoel bij het stappen en ook met bvb een fiets is het veel makkelijker dan in losse gravé. Of voor iets groot/zwaar dat geleverd wordt op een duveltje.
    Als het niet voor auto’s is dan kan je de ondiepe versie nemen, die is iets goedkoper en ook minder steentjes nodig.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan