Thuisbatterij / zonnepanelen aansluiten in kast (remautomaat?)

• Tags thuisbatterij zonnepanelen
  • Rubberducky

Nieuw Lid
    Lid geworden
    22 mei 2023
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    8
    Hoi! Vraagje voor elektriciens / keurders! Onze vorige situatie is diegene die beschreven is in het bijgevoegde eendraadschema: zonnepanelen met vermogen van 3.8kW aangesloten achter de 30mA differentieel.

In de kast is alles 10mm2. Wij hebben een 1-faseaansluiting van 40A.

Als ik het goed begrijp is er in deze situatie strikt gezien geen remautomaat nodig omdat de zonnepanelen achter alle differentielen zitten, en er dus nooit meer dan 40A door diff2 zal lopen.

Ik heb een plug-in thuisbatterij (Marstek Venus E v3.0) aangesloten op een eigen nieuwe kring (20A automaat met 1 stopcontact) die achter de hoofddifferentieel zit (dus rechtstreeks aan groepen 1 -> 18). Deze batterij kan ingesteld worden om te ontladen op 800W of op 2.5kW.

Vraag 1
    Hoe zit het in deze situatie specifiek met een aardlek? Zal een aardlek bij de wasmachine, als die helemaal gevoed wordt door de zonnepanelen, altijd gedecteerd worden door DIF2?

Vraag 2
    Als ik de batterij instel zodat die kan ontladen op 2.5kW kan er ineens ~11A extra (dus 51A totaal) door DIF2 lopen, die maar gerate is op 40A. Is het in dit geval voldoende om diff2 gewoon te vervangen door een 30mA diff die gerate is voor 63A?

Of moeten, volgens het AREI, alle producenten apart achter een eigen aardlekautomaat + remautomaat zitten?

In het kort: is de huidige situatie ok, gegeven dat ik een batterij aansluit achter DIF1 en DIF2 vervang door 30mA 63A?

Bedankt!
    voor.png

de zonnepanelen achter alle differentielen zitten, en er dus nooit meer dan 40A door diff2 zal lopen.

Je differentieel, diff2, in dit geval heeft een maximale toegelaten belasting van 40A. Je mag er dus niet meer van 40A door laten gaan: de differentieel zelf biedt geen bescherming tegen overbelasting.

Dat doe je met automaten, in dit geval heb je een tweepolige automaat van 20A tussen diff2 en je zonnenpanelen. Je zonnepanelen zullen dus nooit meer dan 20A kunnen leveren zonder dat je automaat uitschakelt.

Als je 40A van het net trekt en je zonnepanelen leveren 20A, dan kan je dus in totaal op je groepen 1-18 dus tot 60A trekken. Je draad van 10mm² mag tot 63A dus dat is oké.

Hoe zit het in deze situatie specifiek met een aardlek? Zal een aardlek bij de wasmachine, als die helemaal gevoed wordt door de zonnepanelen, altijd gedecteerd worden door DIF2?

Tot mijn weten, zou bij een direct lek naar de aarding je diff moeten springen. Er lekt immer stroom weg naar de aarde, en dus kan een verschil worden gemeten in de stroom tussen de twee draden.

Laat het perfect evenwicht even achterwege en bekijk het zo:
    1) je trekt van het net, en je diff detecteert imbalans
    2) je levert terug van pv, en je diff detecteer imbalans

Althans, dat is hoe dat ik het begrijp, maar ik kan fout zijn :-)

Als ik de batterij instel zodat die kan ontladen op 2.5kW kan er ineens ~11A extra (dus 51A totaal) door DIF2 lopen, die maar gerate is op 40A. Is het in dit geval voldoende om diff2 gewoon te vervangen door een 30mA diff die gerate is voor 63A?

Klopt, of automaat zetten voor of achter diff2. Maar een grotere diff lijkt mij de betere optie, aangezien je kast al bekabeld is tot 63A.

In het kort: is de huidige situatie ok, gegeven dat ik een batterij aansluit achter DIF1 en DIF2 vervang door 30mA 63A?
    Neen, als ik het goed begrijp kan je in totaal 71A = 40A (net) + 20A (pv) + 11A (bat) trekken op groepen 1 tot 18, en je kast met draden 10mm² mogen maar tot 63A belast worden. Je kan wel al je verbruikers en hun automaten achter een globale automaat zetten van 63A (of 40A). Zo zorg je er voor dat er geen overbelasting van de kabel kan gebeuren.

Of je kast herbekabelen naar 16mm², maar dan lijkt een extra automaat toch interessanter.

Laatst bewerkt:
    Je differentieel, diff2, in dit geval heeft een maximale toegelaten belasting van 40A. Je mag er dus niet meer van 40A door laten gaan: de differentieel zelf biedt geen bescherming tegen overbelasting.

Dat doe je met automaten, in dit geval heb je een tweepolige automaat van 20A tussen diff2 en je zonnenpanelen. Je zonnepanelen zullen dus nooit meer dan 20A kunnen leveren zonder dat je automaat uitschakelt.
    Als de omvormer achter de 30mA diff (diff2) is aangesloten kan er nooit meer dan 40A door die diff gaan. Maar als je de batterijen er voor aansluit kan dat wel en dien je een remautomaat te plaatsen of een diff van 63A.

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Neen, als ik het goed begrijp kan je in totaal 71A = 40A (net) + 20A (pv) + 11A (bat) trekken op groepen 1 tot 18, en je kast met draden 10mm² mogen maar tot 63A belast worden. Je kan wel al je verbruikers en hun automaten achter een globale automaat zetten van 63A (of 40A). Zo zorg je er voor dat er geen overbelasting van de kabel kan gebeuren.

Of je kast herbekabelen naar 16mm², maar dan lijkt een extra automaat toch interessanter.
    Indien ik voor de remautomaat ga, klopt het dan dat ik het moet aansluiten zoals ik (zeer mooi) op het bijgevoegde plan getekend heb? Of dienen er nog extra differentieelschakelaars geplaatst te worden tussen de pv inverter / batterij en de rest van de kast?

Bijlagen

• na.png
      na.png
      886,2 KB · Weergaven: 7
    Indien ik voor de remautomaat ga, klopt het dan dat ik het moet aansluiten zoals ik (zeer mooi) op het bijgevoegde plan getekend heb? Of dienen er nog extra differentieelschakelaars geplaatst te worden tussen de pv inverter / batterij en de rest van de kast?

Als alles bekabeld is met 10mm² dan lijkt mij dat conform voor de kabels, zelfs tot 63A ipv 40A. Als je panelen meer dan 3680W genereren dan zal je 16A automaat wel springen. Maar ik laat ik het over aan de experts hier, ik ben eigenlijk zelf maar een beginner dus neem mijn woorden maar met een dikke korrel zout. : - ) Zover ik het begrijp, mag de PV achter de 300 mA diff, zelfde voor vaste installaties (jouw plug en play batterij).

Uit je schema maak ik op dat de PV-omvormer op een 20A automaat zit.
    Het omvormervermogen is 3.12kVA wat overeenkomt met 13.6A.
    Lijkt me dus een correcte dimensionering.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan