Thuisbatterij UPS functionaliteit

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
In een poging zoveel mogelijk uit m’n potentiële nieuwe thuisbatterij te halen onderzoek ik de mogelijkheid om sommige kringen te bouwen met zekergestelde spanning.

De inleiding is wat lang maar ik probeer zo duidelijk mogelijk te schetsen wat ik van plan ben zodat de vraag daarmee hopelijk ook duidelijker wordt.

De opzet is een batterijsysteem met als omvormer een Victron Multiplus-II.

Deze inverter wordt verbonden met zijn “AC in” op een automaat om te verbinden met de rest van de elektrische installatie (tot dusver nog zoals elke inverter wordt aangesloten). Op deze poort is ook het ontkoppelrelais voorzien dus de omvormer koppelt zich los van het net bij wegvallen van de netspanning (anti-eiland-beveiliging). Net als een normale inverter hoort te doen dus.

De omvormer heeft echter ook een uitgang “AC out 1” dewelke na het ontkoppel relais zit en die permanent onder spanning gehouden wordt door de batterij. Nadat de omvormer zich heeft losgekoppeld van het net fungeert deze uitgang dus als UPS (niet meer verbonden aan het net, of de rest van de elektrische installatie) die een aantal kringen (die hier permanent op bedraad zijn) van zekergestelde spanning kan voorzien.
Op het moment dat de omvormer zich loskoppelt verbindt hij ook intern met een relais de N van die AC-out1 aan de aarde en dien je een extra diff te voorzien achter de AC out 1 opdat het UPS-net dat zo gecreëerd wordt voorzien is van een werkende aardlekbeveiliging.

Van volgende ben ik niet zeker, en vandaar ook mijn vraag:

AREI 5.3.5.1
“Een algemene scheidingsschakelaar moet op het hoofdschakel- en verdeelbord geplaatst worden die de gelijk-tijdige onderbreking mogelijk maakt van alle fasen, en eventueel van de nulgeleider. Zijn nominale stroom-sterkte is aan de installatie aangepast, zonder nochtans minder dan 25 A te bedragen.

In elektrische installaties van huishoudelijke ruimten is de nominale stroomsterkte van de algemene scheidings-schakelaar aan de installatie aangepast, zonder nochtans minder dan 40 A te bedragen.

Nochtans mag de functie van de algemene scheidingsschakelaar verzekerd worden door de beschermingsin-richting voor aansluiting indien deze ontworpen is om de scheiding te verzekeren.”

In mijn bord zouden er echter twee voedingen zijn.
  • De drie fasige netvoeding die de meeste stopcontacten en zware verbruikers voedt
  • De AC out 1 (UPS) voeding van mijn batterij die de verlichting, domotica en enkele stopcontactkringen zou voeden

Ik zou bijgevolg ook 2 automaten hebben die moeten bediend worden om het geheel spanningsloos te zetten.
Is het voldoende om aan de buitenkant van het bord de twee spanningen te beschrijving (voeding1: 3 x 400VAC +N (net); voeding2: 230VAC (UPS)) en in het bord de twee (hoofd)automaten duidelijk te markeren?

DIY, jij gaf reeds volgende reply in een ander topic:

Als de elektriciteit uitvalt, dan moet jouw generator ook uitvallen. Een UPS op je bord kan dus niet. Die is daar overigens ook niet voor geschikt en zou nooit een automaat kunnen laten uitvallen bij kortsluiting omdat die daar niet genoeg stroom voor kan leveren.

Wat je wil is een eilandwerking, en dan moet de netstroom niet het bord voeden maar de ups, en dan de ups op zijn beurt het bord.
Maar dat wordt dus een pokkeduur speelgoedje om op jouw huis-aansluiting te mogen zetten. Zo’n computer-ups mag ook enkel voor een computer en randapparatuur gebruikt worden.
De meeste thuisbatterijen zijn ook niet geschikt voor eilandwerking, of toch de omvormers niet, omdat ze onvoldoende kortsluitstroom kunnen leveren. Die vallen dus uit zodra het net uitvalt. Dat is verplicht (en niet alleen om die reden, ook om geen spanning op het net te krijgen als het net afgesloten wordt voor bvb onderhoud).

Eilandwerking. Geen sinecure.

Op grote bedrijven waar een technische ploeg aanwezig is kan dat wel anders zijn, omdat er dan door bevoegden ingegrepen wordt en alles correct omgeschakeld wordt, maar thuis krijg je dat nooit gekeurd.

De omvormer koppelt zich inderdaad los bij wegvallen van netspanning. De AC-out1 is na ontkoppeling echter op geen enkele manier verbonden met het net (en is na ontkoppeling van de inverter inderdaad een eiland achter de inverter/batterij).

De omvormer kan inderdaad bijlange niet de kortsluitstroom leveren om een automaat magnetisch te doen trippen. Ze is echter zelf voorzien van een interne kortsluitbeveiliging op 2 * I_nom van zijn eigen nominale stroom en doet dat ook zeker in minder dan 5s. (inverter schakelt zichzelf uit)

Daarmee wordt denk ik voldaan aan Onderafdeling 4.4.2.1. Beschermingsinrichting tegen kortsluiting

(kan verwachtte kortsluitstroom onderbreken en kan dat in minder dan 5 seconden)

Onderafdeling 4.4.2.2. Plaats van de beschermingsinrichting vermeldt verder dat een beveiliging tegen kortsluiting mag worden weggelaten als stroomopwaarts een afdoende bescherming geplaatst is. Met de ingebouwde kortsluitbeveiliging van de inverter wordt ook daar volgens mij aan voldaan.

De automaten voorzien verder uiteraard wel correct de beveiliging tegen overstroom op iedere kring.

Zie ik hier iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Ik zou bijgevolg ook 2 automaten hebben die moeten bediend worden om het geheel spanningsloos te zetten.
Is het voldoende om aan de buitenkant van het bord de twee spanningen te beschrijving (voeding1: 3 x 400VAC +N (net); voeding2: 230VAC (UPS)) en in het bord de twee (hoofd)automaten duidelijk te markeren?
Bijkomend moeten alle stroombanen gevoed door de ups in een eigen zone van het bord zitten die duidelijk visueel te onderscheiden is van de andere kringen
De omvormer kan inderdaad bijlange niet de kortsluitstroom leveren om een automaat magnetisch te doen trippen. Ze is echter zelf voorzien van een interne kortsluitbeveiliging op 2 * I_nom van zijn eigen nominale stroom en doet dat ook zeker in minder dan 5s. (inverter schakelt zichzelf uit)

Daarmee wordt denk ik voldaan aan Onderafdeling 4.4.2.1. Beschermingsinrichting tegen kortsluiting

(kan verwachtte kortsluitstroom onderbreken en kan dat in minder dan 5 seconden)

Onderafdeling 4.4.2.2. Plaats van de beschermingsinrichting vermeldt verder dat een beveiliging tegen kortsluiting mag worden weggelaten als stroomopwaarts een afdoende bescherming geplaatst is. Met de ingebouwde kortsluitbeveiliging van de inverter wordt ook daar volgens mij aan voldaan.
Klopt. Maar je moet dat wel met een berekening aantonen: de doorlaatenergie tijdens kortsluiting tot aan uitschakeling vd ups moet lager zijn dan de energie die de kabels aankunnen met opwarming tot max kortstondige schoktemperatuur.
De automaten voorzien verder uiteraard wel correct de beveiliging tegen overstroom op iedere kring.
Klopt.
Zie ik hier iets over het hoofd?
Beveiliging tegen onrechtstreekse aanraking, maar dat heb je al opgelost door de differentieel. Meestal wil men achter een ups geen differentieel en dan moet je de uitschakeltijd vd ups bij isolatiefout aftoetsen tegen de curve van de relatief conventionele grensspanning en zo aantonen dat er geen gevaarlijke contactspanning te lang op een massa blijft.
Als je een diff gebruikt tegen onrechtstreekse aanraking zou ik wel een selectieve en geimmuniserrde kiezen.

Zorg dat je onderbouwing met berekening en technische data van de inverter bewezen veilig is

Ieder degelijk systeem op de markt heeft dat toch standaard ingebouwd?
of wil je echt DHZ?

youpower al eens bekeken?

of wil je echt DHZ?

Heeft wat standaard ingebouwd? Mijn vraag ging over hoe ik conform moest omgaan met twee verschillende voedingen in een verdeelbord.

of wil je echt DHZ?

Heeft wat standaard ingebouwd? Mijn vraag ging over hoe ik conform moest omgaan met twee verschillende voedingen in een verdeelbord.
Batterij als UPS te gebruiken

en zijn geen 2 verschillende voedingen, alles is 1 geheel
net zoals bij PV

of wil je echt DHZ?

net zoals bij PV
Ik moet zeggen dat ik u niet volg.
Door de anti-eilandbeveiliging koppelt iedere inverter zich los van het net. De enige manier dat een inverter/batterij een UPS functie kan voorzien is door een extra aansluiting achter dat ontkoppel-relais.
Tenzij elke kring dus bedraad is op die uitgang (en dat de enige voeding is van je bord) zit je toch altijd met twee voedingen in je kast?

Het is niet mijn intentie dat mijn warmtepomp, kookplaat en ieder stopcontact door de UPS gevoed worden.

hier op het victron forum is iemand die hetzelfde geprobeerd heeft als jij, maar een beetje tegen de bureaucratie aangelopen is.
Het is duidelijk niet zo simpel, maar er zijn daar wel enkele mensen die het wél werkende en gekeurd gekregen hebben. Blijkbaar moet zoiets door een industriële keurder gedaan worden, niet door een residentiële.
Blijkbaar moet de omvormer ook een ESS certificaat hebben voor BE voordat je dit hier mag gebruiken, want mag niet overal, maar dat zou volgens die thread wel goed zitten.

Wel een heel schoon stukske gerief, die Victron.
Levert wel maar 4000W continue op de AC out. Hou daar rekening mee.

hier op het victron forum is iemand die hetzelfde geprobeerd heeft als jij, maar een beetje tegen de bureaucratie aangelopen is.
Het is duidelijk niet zo simpel, maar er zijn daar wel enkele mensen die het wél werkende en gekeurd gekregen hebben. Blijkbaar moet zoiets door een industriële keurder gedaan worden, niet door een residentiële.
Blijkbaar moet de omvormer ook een ESS certificaat hebben voor BE voordat je dit hier mag gebruiken, want mag niet overal, maar dat zou volgens die thread wel goed zitten.

Wel een heel schoon stukske gerief, die Victron.
Levert wel maar 4000W continue op de AC out. Hou daar rekening mee.
Dat is gekend. Het model komt voor op de synergrid C10/26 lijst met gehomologeerd materiaal en goedgekeurde interne ontkoppeling.

Het 3KVA model levert zelfs maar 2,4kW continu, maar ik plan 3 x 3KVA inverters te installeren die samen een 9KVA systeem vormen op 3 fasen (7,2kW continu).
Ik vind het inderdaad een heel mooi ding. Mijn voornaamste reden om er voor te kiezen is om het PV systeem aan de DC kant te koppelen met de batterij. Niet enkel is je PV-systeem niet gebottlenecked door het inverter systeem dat minder dan 10KVA hoort te blijven, het zou ook heel wat minder omzettingsverliezen (normaal: van DC naar AC, van AC naar DC en weer van DC naar AC bij ontladen) geven om de PV-energie in je batterij te krijgen.

Gaan die drie omvormers in eiland modus netjes op 120° van elkaar gaan draaien dan? Want als dat niet zo is moet je wel opletten met jouw 3F-verbruikers. Motoren die absoluut draaistroom nodig hebben zal je misschien niet hebben (tenzij een WP?) maar bij bvb een kookplaat (die gewoon 3x230V wil, moet niet draaien) zal je wel een probleem krijgen in de N-geleider, die dan 3x de stroom zal voeren ipv 0x dankzij de faseverschuiving.
Ik weet ook niet hoe een laadpaal zal reageren op een niet-draaiend net. Als je door de N 3x 16A retour van laadstroom gaat duwen, dan gaat dat draadje bijzonder warm worden.

(In NL worden kookplaten bvb op 2x230V mono aangesloten, maar dat moet verplicht met 2xN, precies om die reden)

Gaan die drie omvormers in eiland modus netjes op 120° van elkaar gaan draaien dan? Want als dat niet zo is moet je wel opletten met jouw 3F-verbruikers. Motoren die absoluut draaistroom nodig hebben zal je misschien niet hebben (tenzij een WP?) maar bij bvb een kookplaat (die gewoon 3x230V wil, moet niet draaien) zal je wel een probleem krijgen in de N-geleider, die dan 3x de stroom zal voeren ipv 0x dankzij de faseverschuiving.
Ik weet ook niet hoe een laadpaal zal reageren op een niet-draaiend net. Als je door de N 3x 16A retour van laadstroom gaat duwen, dan gaat dat draadje bijzonder warm worden.

(In NL worden kookplaten bvb op 2x230V mono aangesloten, maar dat moet verplicht met 2xN, precies om die reden)
jazeker. Die drie inverters zijn gekoppeld met een communicatiebus en maken tesamen een 3F-systeem, 120° uit elkaar. Je koppelt ze ook op de drie fasen uit het net dus ze moeten wel synchroniseren met de netstroom, anders verbindt de ontkoppel-relais niet.

of wil je echt DHZ?

net zoals bij PV
Ik moet zeggen dat ik u niet volg.
Door de anti-eilandbeveiliging koppelt iedere inverter zich los van het net. De enige manier dat een inverter/batterij een UPS functie kan voorzien is door een extra aansluiting achter dat ontkoppel-relais.
Tenzij elke kring dus bedraad is op die uitgang (en dat de enige voeding is van je bord) zit je toch altijd met twee voedingen in je kast?

Het is niet mijn intentie dat mijn warmtepomp, kookplaat en ieder stopcontact door de UPS gevoed worden.
Je bent niet verplicht om je kookplaat op te zetten als je op batterij werkt

wat is meerwaarde van een UPS in België voor een huis?

wat is meerwaarde van een UPS in België voor een huis?
Dat is ook wel iets wat ik me afvraag eigenlijk.
Net als van een thuisbatterij.
Maar dat is natuurlijk een andere discussie voor een topic over de zin van de batterij en/of UPS, niet voor de technische discussie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan