Thuisbatterij opties

• Tags energie energieverbruik hernieuwbare energie thuisbatterij zonnepanelen
  • zilla

Actief Lid
    Lid geworden
    15 feb 2018
    Waarderingsscore
    38
    Punten
    28
    Hallo
    Ik ben aan het overwegen om een thuisbatterij te installeren. Ik heb verschillende topics hier en op andere plaatsen op www gekeken voor meer info. Het nadeel is dat bijna elke situatie beetje anders is, en enkele kleine verschillen kunnen het al dan niet aankopen van thuisbatterij een goed/minder goed/slecht idee maken.
    Situatie :
    - Verbruik over periode van 1 jaar (vorig jaar 17 april tot dit jaar 17 april) : 5486 kWH afname, 2369 kWH injectie
    - Solar edge SE4000H 4kW omvormer (die klaar is om batterij op aan te sluiten), 12 phonosolar 360 Wp panelen op zadeldak richting zuid oost (na +- 18u in de zomer geen opbrengst meer, opbrengst start rond 7u30 's morgens)
    - Verbruikers : warmtepomp met diepteboring, fornuis, computer, laptop.... Alles is via elektriciteit, ik heb geen gasaansluiting
    - Geen jacuzzi, zwembad, airco of dergelijke en geen enkele intentie om die in de toekomst aan te kopen
    - PHEV auto die ik op het werk kan opladen en waarvoor ik ook een laadkaart heb van het werk
    - Binnen max 4 jaar heb ik een EV, die bidirectioneel kan laden en ontladen (laden op kosten van het werk, ook thuis), waarvan ik dus ook energie kan gebruiken voor thuis
    - Digitale teller op gelijkvloers, elektriciteitskast en solar edge omvormer staan op verdiep +2, er is geen mogelijkheid om bijkomende kabels tussen elektriciteitskast en digitale teller te leggen zonder enkele vloertegels open te breken

Aangezien ik binnen max 4 jaar een EV met bidirectionele functie zal hebben, en het niet de bedoeling is om een grote batterij aan te kopen die ik niet terugverdiend krijg, denk ik dat beter is om bijvoorbeeld een 800 W batterij aan te kopen, met capaciteit van 2.5 of 5 kW. Echter ben ik niet zo goed op de hoogte van hoe 'slim' die batterijen zijn om ze dusdanig te kunnen sturen om je energie wanneer je geen opbrengst hebt van zonnepanelen te gebruiken. Ik ken het concept van P1 meter die in je digitale teller kan, maar hoe dat dan te combineren met een batterij die je in stopcontact steekt, daar ben ik nog niet in mee.
    Het is niet de bedoeling om er op te verdienen, maar ook niet om er veel op te verliezen. Ik zou eerder op een meer optimale manier gebruik willen maken van de zon overdag (voornamelijk in de zomer dus om het verbuik 's avonds / 's nachts op te vangen).
    Het is dus de bedoeling om wat feedback van jullie te krijgen die een veel beter inzicht hebben en suggesties kunnen doen. Alvast bedankt.

Die kost gaat veel lager liggen.
    Zeker industrie betaalt niet zoveel voor energie.
    Kost van elek op een middenspanning cabine: 0,14/kWh
    Of het nu 10, 20, 80 cent is, ik zal daar nooit mee akkoord gaan. Dat is eigenlijk diefstal, hetzelfde als een pen meenemen of een schriftje mee nemen. Heel kleinschalig, maar kan wel oplopen tot een paar 100€ tot misschien wel 1000€ per jaar. Mooie netto opslag... en als de fiscus er achter komt, ga je als bedrijf bij mogen betalen en als werknemer waarschijnlijk ook nog eens...
    De personeelskost is al belachelijk hoog, in dit geval krijgt de bestuurder al een mooi voordeel door een wagen, en dan nog gaat hij er de kantjes afrijden door op 't werk te laden, en thuis die energie te verbruiken... Dat is misschien de "baas" in mij, die probeert héél goed voor zijn personeel te zorgen, maar dit is voor mij not done...
    Wie heeft het over diefstal ??
    Dat kan bv perfect kaderen in een "cafetariaplan"

Hou bij een kostenberekening ook altijd rekening met omzettingsverliezen. De Marstek in de praktijk heeft een efficiëntie van 60-90%, afhankelijk van hoe sterk je (ont)laad omdat deze zowel op 800W als 2500W kan (ont)laden.

Dat is eigenlijk diefstal
    Da's omdat je het verkeerd bekijkt (ongeregelementeerd / gereguleerd gebruik van V2H).
    Als ik ooit de keuze zou krijgen tussen ecocheques, of €250 aan "V2H" stroom; zal mijn keuze héél snel gemaakt zijn.

Hoe zeker ben je trouwens dat dit momenteel nog niet gebeurt? Ik heb een handvol collega's die rondrijden met een V2L-plug waar er héél regelmatig iets anders dan een laptop insteekt...
    Of het opladen van een powerbank op't werk?
    De Marstek in de praktijk heeft een efficiëntie van 60-90%, afhankelijk van hoe sterk je (ont)laad omdat deze zowel op 800W als 2500W kan (ont)laden.
    Inderdaad. Langs de andere kant...
    Zelfs al is het maar 15%, zou het nog efficienter (financieel gezien) zijn dan te injecteren.
    Afgelopen maand (BTWe) kreeg ik €0.03788 per kWh geinjecteerde stroom.
    Ik betaalde €0.3139 per afgenomen kWh.

5kWh in de batterij -> verlies van 0.19€ injectie
    0.75kWh uit de batterij -> besparing van 0.23€ in niet afgenomen kWh

Of het nu 10, 20, 80 cent is, ik zal daar nooit mee akkoord gaan. Dat is eigenlijk diefstal, hetzelfde als een pen meenemen of een schriftje mee nemen. Heel kleinschalig, maar kan wel oplopen tot een paar 100€ tot misschien wel 1000€ per jaar. Mooie netto opslag... en als de fiscus er achter komt, ga je als bedrijf bij mogen betalen en als werknemer waarschijnlijk ook nog eens...
    De personeelskost is al belachelijk hoog, in dit geval krijgt de bestuurder al een mooi voordeel door een wagen, en dan nog gaat hij er de kantjes afrijden door op 't werk te laden, en thuis die energie te verbruiken... Dat is misschien de "baas" in mij, die probeert héél goed voor zijn personeel te zorgen, maar dit is voor mij not done...
    ik bekijk het jammer genoeg inderdaad misschien te veel vanuit het standpunt: Den baas zal maar weer eens iets extra moeten betalen, en ik hoor jammer genoeg alleen vakbonden brullen en het land platleggen... werkgeversorganisaties staan gewoon machteloos tegen alle extra's die nog maar eens opgehoest moeten worden.

ik bekijk het jammer genoeg inderdaad misschien te veel vanuit het standpunt: Den baas zal maar weer eens iets extra moeten betalen, en ik hoor jammer genoeg alleen vakbonden brullen en het land platleggen... werkgeversorganisaties staan gewoon machteloos tegen alle extra's die nog maar eens opgehoest moeten worden.
    extra's opgehoest ? Door middel van cafetariaplannen, zakken de brutolonen van de werknemers en dus minder sociale lasten voor de werkgever. Voor grotere bedrijven loopt dat aanzienlijk op ... stel dat er 1000 personen maandelijks 500€ late nvallen op hun bruoloon voor een leasewagen..;

extra's opgehoest ? Door middel van cafetariaplannen, zakken de brutolonen van de werknemers en dus minder sociale lasten voor de werkgever. Voor grotere bedrijven loopt dat aanzienlijk op ... stel dat er 1000 personen maandelijks 500€ late nvallen op hun bruoloon voor een leasewagen..;
    Dat is typisch niet de insteek van cafetariaplan, voor de meeste werkgevers is volgens mij de afspraak met de vakbond dat het bedrijf er netto geen voordeel mag aan hebben.
    Dus de bespaarde sociale lasten worden gebruikt om meer budget te geven in het cafetariaplan.
    Het voordeel voor de werkgever is dat hij zijn werknemers meer kan geven.

Ik denk niet dat de werkgevers daar recht tegenover de vakbonden staan. De vakbonden willen ook al die extralegale voordelen niet, want dat ondermijnt de sociale zekerheid. Ze willen dat alleen niet te luid roepen, want hun leden, de werknemers vinden al die extralegale voordelen wel leuk, ondanks dat het hen pensioen kost ("zorgen voor later")

Ter illustratie: een leasewagen gedurende een jaar, kost 5-10 euro op maandelijks pensioen. 40 jaar met lease wagen rijden, kost je dus 200-400 euro pensioen.

Laatst bewerkt:

Ter illustratie: een leasewagen gedurende een jaar, kost 5-10 euro op maandelijks pensioen. 40 jaar met lease wagen rijden, kost je dus 200-400 euro pensioen.
    Ja, maar enkel als je minder dan ca 5000€ bruto verdient...
    Gemiddeld loon in België is ondertussen al 4300€, en ik durf te hopen dat de meeste bedrijfswagenrijders al iets boven het gemiddelde zitten.
    (in elk geval.. ik wel)

Dat is typisch niet de insteek van cafetariaplan, voor de meeste werkgevers is volgens mij de afspraak met de vakbond dat het bedrijf er netto geen voordeel mag aan hebben.
    Dus de bespaarde sociale lasten worden gebruikt om meer budget te geven in het cafetariaplan.
    Het voordeel voor de werkgever is dat hij zijn werknemers meer kan geven.

klopt, dat zou moeten. Maar als ik de leaseprijzen zie, en vergelijk die met wat er geadverteerd wordt voor private of zakelijke lease, dan zie ik niet goed waar het voordeel van die sociale bijdrage gebleven is.

Gemiddeld loon in België is ondertussen al 4300€
    gemiddeld wel, maar de mediaan ligt maar op 3850. Dus meer dan de helft van de mensen zit nog héél ver van de 5000. (bron: https://www.jobat.be/nl/art/belg-verdient-gemiddeld-4318-euro)
    14,7% van de werknemers hebben een bedrijfswagen, ik durf te hopen dat het grootste deel daarvan boven de mediaan zit.
    Zonder wagen erboven met wagen eronder.... voor heel wat arbeiders hier. Ik zit zelf onder de mediaan, en kan persoonlijk niet klagen .

ik moet mijn simulatie voor een thuisbatterij wel helemaal omgooien. In mijn simulatie hou ik nu rekening met energie die ik uit de batterijen kan halen... Maar er is natuurlijk ook nog wel winst te rapen uit
    1. Het afvlakken van pieken. heb ik nu goed gezien dat die tarieven verdubbeld zijn in 2025?
    Wat bedoel je precies ?

Ik hou, mbhv de digitale meter en de Homewizard API ieder uur bij hoeveel ik van het net haal en hoeveel ik terugstuur. Op basis van de cijfers van de eerste 3 maand van 2025 zou ik met een 10kWh batterij een 500kW minder van het net halen.
    Dus ik ben nu wel benieuwd naar wat je precies bedoelt met het afvlakken van pieken.

afvlakken van pieken.
    Het afvlakken van de capaciteitstarief-pieken :-)

Als je batterij 2kW kan leveren, zal je op momenten dat de batterij z'n ding doet, 2kW minder piektarief hebben.

Ik vermoed dat het piektarief bij mij redelijk hard gedicteerd gaat worden door: het omvormervermogen van de PV.
    Als de batterij vol is in de zomer, gaat de omvormer PV tijdens het middaguur injecteren aan vol vermogen (in mijn geval 6kVA) gedurende ruim meer dan een kwartier.

Wat de batterij kan leveren (in mijn geval 3kVA) gaat, naar relevantie bekeken, enkel het piektarief, door afname kunnen verlagen die boven de bovenvermelde 6kVA zou komen te liggen.
    En dan ook alleen maar wanneer er nog genoeg spijs in de batterij zit, anders is het ook gedaan. In de winter dus "gene vette".

Ik vermoed dat dus het potentieel van een thuisbatterij voor het afvlakken van piektarief, eerder beperkt is.

Ik vermoed dat het piektarief bij mij redelijk hard gedicteerd gaat worden door: het omvormervermogen van de PV.
    Als de batterij vol is in de zomer, gaat de omvormer PV tijdens het middaguur injecteren aan vol vermogen (in mijn geval 6kVA) gedurende ruim meer dan een kwartier.

Wat de batterij kan leveren (in mijn geval 3kVA) gaat, naar relevantie bekeken, enkel het piektarief, door afname kunnen verlagen die boven de bovenvermelde 6kVA zou komen te liggen.
    En dan ook alleen maar wanneer er nog genoeg spijs in de batterij zit, anders is het ook gedaan. In de winter dus "gene vette".

Ik vermoed dat dus het potentieel van een thuisbatterij voor het afvlakken van piektarief, eerder beperkt is.
    telt de piek ook voor het terugleveren ?? ik dacht dat het enkel voor afname was? Anders ben ik helemaal gekloot

telt de piek ook voor het terugleveren ?? ik dacht dat het enkel voor afname was? Anders ben ik helemaal gekloot
    Capaciteittarief is enkel op afname, niet op injectie.

afvlakken van pieken.
    Het afvlakken van de capaciteitstarief-pieken :-)

Als je batterij 2kW kan leveren, zal je op momenten dat de batterij z'n ding doet, 2kW minder piektarief hebben.
    Ja, in de zomer als er wat in de batterij zit. In de winter (en trek ik uiteraard de hoogste pieken) krijg ik die batterij toch niet vol en dus kan ze ook niks doen aan de pieken.

Als een leverancier me zegt dat ik 400-500€ per jaar kan besparen, dan ga ik altijd uit van de onderste waarde...
    Uit meerdere antwoorden blijkt toch dat mijn criterium van max 200-250€ per kWh betalen voor de batterij de voorwaarde is om ze uberhaupt terug te kunnen verdienen binnen de 8 jaar (en dat is nog altijd erg lang).

Capaciteitstarrief wordt berekend per maand. In de winter inderdaad geen vette, maar als je 6 a 7 maanden per jaar deze naar beneden kan halen zit er wel wat in.
    Maar reken je niet rijk

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan