Thuisbatterij opties

• Tags energie energieverbruik hernieuwbare energie thuisbatterij zonnepanelen
  • zilla

Actief Lid
    Lid geworden
    15 feb 2018
    Waarderingsscore
    38
    Punten
    28
    Hallo
    Ik ben aan het overwegen om een thuisbatterij te installeren. Ik heb verschillende topics hier en op andere plaatsen op www gekeken voor meer info. Het nadeel is dat bijna elke situatie beetje anders is, en enkele kleine verschillen kunnen het al dan niet aankopen van thuisbatterij een goed/minder goed/slecht idee maken.
    Situatie :
    - Verbruik over periode van 1 jaar (vorig jaar 17 april tot dit jaar 17 april) : 5486 kWH afname, 2369 kWH injectie
    - Solar edge SE4000H 4kW omvormer (die klaar is om batterij op aan te sluiten), 12 phonosolar 360 Wp panelen op zadeldak richting zuid oost (na +- 18u in de zomer geen opbrengst meer, opbrengst start rond 7u30 's morgens)
    - Verbruikers : warmtepomp met diepteboring, fornuis, computer, laptop.... Alles is via elektriciteit, ik heb geen gasaansluiting
    - Geen jacuzzi, zwembad, airco of dergelijke en geen enkele intentie om die in de toekomst aan te kopen
    - PHEV auto die ik op het werk kan opladen en waarvoor ik ook een laadkaart heb van het werk
    - Binnen max 4 jaar heb ik een EV, die bidirectioneel kan laden en ontladen (laden op kosten van het werk, ook thuis), waarvan ik dus ook energie kan gebruiken voor thuis
    - Digitale teller op gelijkvloers, elektriciteitskast en solar edge omvormer staan op verdiep +2, er is geen mogelijkheid om bijkomende kabels tussen elektriciteitskast en digitale teller te leggen zonder enkele vloertegels open te breken

Aangezien ik binnen max 4 jaar een EV met bidirectionele functie zal hebben, en het niet de bedoeling is om een grote batterij aan te kopen die ik niet terugverdiend krijg, denk ik dat beter is om bijvoorbeeld een 800 W batterij aan te kopen, met capaciteit van 2.5 of 5 kW. Echter ben ik niet zo goed op de hoogte van hoe 'slim' die batterijen zijn om ze dusdanig te kunnen sturen om je energie wanneer je geen opbrengst hebt van zonnepanelen te gebruiken. Ik ken het concept van P1 meter die in je digitale teller kan, maar hoe dat dan te combineren met een batterij die je in stopcontact steekt, daar ben ik nog niet in mee.
    Het is niet de bedoeling om er op te verdienen, maar ook niet om er veel op te verliezen. Ik zou eerder op een meer optimale manier gebruik willen maken van de zon overdag (voornamelijk in de zomer dus om het verbuik 's avonds / 's nachts op te vangen).
    Het is dus de bedoeling om wat feedback van jullie te krijgen die een veel beter inzicht hebben en suggesties kunnen doen. Alvast bedankt.

Voor je iets besteld moet je kijken of die thuisbatterij reeds gehomologeerd is door Synergrid

Maar naar goede Belgische gewoonte zijn dat er bitter weinig en vooral staan de populaire er nog niet op want die gebruiken de P1 meter en dat mag blijkbaar niet voor redenen.

Mijn zoektocht bracht mij bij 3: Homewizard, Marstek & Evapower. Ik ben uiteindelijk voor de Marstek Venus gegaan omdat die niet alleen zeer goed zit van prijs maar ook een backup poort heeft. Bij spanningsval kan je van de opgeslagen energie nog gebruik maken.

Let wel op, het staat precies nog allemaal in zijn kinderschoenen, plug&play is zeer optimistisch en naar hoe het er in België naar uitziet zal je toch een aanpassing in je elektriciteitskast nodig hebben voor een meetmodule omdat de P1 meter niet mag.

waarvan ik dus ook energie kan gebruiken voor thuis
    Het is erg onwaarschijnlijk dat dit zal toegelaten zijn in België.
    Vehicle to grid is niet hetzelfde als vehicle to home.

Aangezien ik binnen max 4 jaar een EV met bidirectionele functie zal hebben
    Vanwaar ga je die halen?
    Is bij mijn weten nog niet bestaand in België :-(

Als je een DM hebt, doe eens een simulatie: https://mijn-thuisbatterij.nl/
    1745846295618.png
    Hoe graag ik het ook wil, ik kom maar héél nipt positief op 10 jaar tijd...

Diepteboring en geen koeling, raar

Dat is niet correct. Synergrid staat achter het V2X gebeuren, ik kan dit bevestigen (ik werk niet voor Synergrid of één van de leden).

Voor je iets besteld moet je kijken of die thuisbatterij reeds gehomologeerd is door Synergrid

Maar naar goede Belgische gewoonte zijn dat er bitter weinig en vooral staan de populaire er nog niet op want die gebruiken de P1 meter en dat mag blijkbaar niet voor redenen.

Mijn zoektocht bracht mij bij 3: Homewizard, Marstek & Evapower. Ik ben uiteindelijk voor de Marstek Venus gegaan omdat die niet alleen zeer goed zit van prijs maar ook een backup poort heeft. Bij spanningsval kan je van de opgeslagen energie nog gebruik maken.

Let wel op, het staat precies nog allemaal in zijn kinderschoenen, plug&play is zeer optimistisch en naar hoe het er in België naar uitziet zal je toch een aanpassing in je elektriciteitskast nodig hebben voor een meetmodule omdat de P1 meter niet mag.
    Bedankt, ik kan beetje verder zoeken naar diegene die je opsomt.

Binnen max 4 jaar heb ik een EV, die bidirectioneel kan laden en ontladen (laden op kosten van het werk, ook thuis), waarvan ik dus ook energie kan gebruiken voor thuis
    Als mijn werknemer op het werk zijn auto vollaadt, en daarna naar huis rijdt om die energie te gaan gebruiken om te koken, dan zal die auto snel terug weg zijn... Staat trouwens bij ons in de car policy dat dit niet toegelaten is...
    Vanwaar ga je die halen?
    Mij ID.Buzz kan bidirectioneel laden... Wel begrensd tot x-aantal kwh... Maar zo uitzonderlijk is dat dus niet. Alleen

Als je daardoor uw personeel extra kunt motiveren, aan de prijs van 50 kWh x €0,30 = 15 EUR. Voor jou in de kost, voor uw personeel netto. Dat is toch een win-win :cool:.

Aangezien ik binnen max 4 jaar een EV met bidirectionele functie zal hebben
    Vanwaar ga je die halen?

Als je een DM hebt, doe eens een simulatie: https://mijn-thuisbatterij.nl/
    Bekijk bijlage 109914
    Hoe graag ik het ook wil, ik kom maar héél nipt positief op 10 jaar tijd...
    Bedankt, ik weet dat het niet makkelijk wordt om uit de kosten te geraken, maar eens bidirectionele wagen aanwezig is, kan ik nog steeds de batterij gebruiken natuurlijk.
    Ik heb de simulatie reeds op https://mijn-thuisbatterij.nl/ gedaan, maar is de schatting nauwkeurig genoeg...?

Ik heb niet gezegd dat ik geen koeling heb, ik heb de mogelijkheid om te koelen met mijn warmtepomp, echter heb ik het nog niet nodig gehad in de 3 jaar dat ik ze heb, mijn screens houden de temperatuur mooi constant, en mijn ramen zitten maar tot 13u in de zon.

Binnen max 4 jaar heb ik een EV, die bidirectioneel kan laden en ontladen (laden op kosten van het werk, ook thuis), waarvan ik dus ook energie kan gebruiken voor thuis
    Als mijn werknemer op het werk zijn auto vollaadt, en daarna naar huis rijdt om die energie te gaan gebruiken om te koken, dan zal die auto snel terug weg zijn... Staat trouwens bij ons in de car policy dat dit niet toegelaten is...
    Vanwaar ga je die halen?
    Mij ID.Buzz kan bidirectioneel laden... Wel begrensd tot x-aantal kwh... Maar zo uitzonderlijk is dat dus niet. Alleen
    Er zullen zeker grenzen zijn, maar de markt zal die begrenzingen reguleren. Ik zit midden in het verhaal van V2X en alles wat er bij komt zien. Het zal wat tijd nodig hebben, maar V2X is een positief gebeuren voor alle stakeholders die er mee te maken hebben (en nieuwe business oppurtiniteiten).

Ik heb niet gezegd dat ik geen koeling heb, ik heb de mogelijkheid om te koelen met mijn warmtepomp, echter heb ik het nog niet nodig gehad in de 3 jaar dat ik ze heb, mijn screens houden de temperatuur mooi constant, en mijn ramen zitten maar tot 13u in de zon.
    Grondboring is altijd op principe evenwicht tussen koelen en warmen, anders geraakt je bron uitgeput

Als je daardoor uw personeel extra kunt motiveren, aan de prijs van 50 kWh x €0,30 = 15 EUR. Voor jou in de kost, voor uw personeel netto. Dat is toch een win-win :cool:.
    Die kost gaat veel lager liggen.
    Zeker industrie betaalt niet zoveel voor energie.
    Verder moet je dan kijken hoeveel die dagelijks uit zijn batterij kan trekken.
    Als je gemiddeld dagelijks 20kwh verbruikt, is dat al veel. En dan moet je dat volledig doen op moment dat je thuis bent.

Mij ID.Buzz kan bidirectioneel laden... Wel begrensd tot x-aantal kwh... Maar zo uitzonderlijk is dat dus niet.
    ID4 mag 10.000kWh bidirectioneel doen.
    Zou nog wel kunnen werken voor sluimverbruik van pakweg 5kWh/nacht.
    Niet om 30kWh/dag te gebruiken.

Kost van elek op een middenspanning cabine: 0,14/kWh

Dat is niet correct. Synergrid staat achter het V2X gebeuren, ik kan dit bevestigen (ik werk niet voor Synergrid of één van de leden).
    Ik had het niet over Synergrid, maar over de minister van financiën… het is nu gelukkig een andere, maar de vorige was zelfs geen fan van terugbetaling aan creg-tarief omdat daar op ‘verdiend’ kon worden. Die wilde een aparte fluvius-teller voor de laadpaal, zonder PV. En die pipo zit nu op begroting.
    Het is ook dankzij hem dat mensen met meer dan 10kW aan omvormers een btw-nummer moeten aanvragen om een injectie-contract te kunnen afsluiten omdat daar te veel aan ‘verdiend’ kan worden.

Alles wat ook maar van ver riekt naar een verdienmodel bij de kleine man moet en zal tegenwoordig belast worden.

Vandaar dat ik de kans dat V2H in ons land toegelaten wordt maar klein acht. Het zal wel technisch kunnen, en een tijdje geen wetgeving over zijn, maar zodra de politiek er wind van krijgt dat mensen het beginnen te doen met hun bedrijfswagen zal er wetgeving over komen met ofwel verbod, ofwel belasting.

Synergrid is uiteraard voorstander, net als Fluvius. V2G, centraal aangestuurd door de netbeheerder, is de gedroomde manier om net balancing te doen.

Mij ID.Buzz kan bidirectioneel laden... Wel begrensd tot x-aantal kwh... Maar zo uitzonderlijk is dat dus niet.ID4 mag 10.000kWh bidirectioneel doen.
    Zou nog wel kunnen werken voor sluimverbruik van pakweg 5kWh/nacht.
    Niet om 30kWh/dag te gebruiken.
    yep, buzz ook... Maar dan moet ge nog nen bidirectionele laadpaal hebben natuurlijk... En die kosten ook weer geld, het sop is de kolen nog niet waard volgens mij.
    Kost van elek op een middenspanning cabine: 0,14/kWh
    Of het nu 10, 20, 80 cent is, ik zal daar nooit mee akkoord gaan. Dat is eigenlijk diefstal, hetzelfde als een pen meenemen of een schriftje mee nemen. Heel kleinschalig, maar kan wel oplopen tot een paar 100€ tot misschien wel 1000€ per jaar. Mooie netto opslag... en als de fiscus er achter komt, ga je als bedrijf bij mogen betalen en als werknemer waarschijnlijk ook nog eens...
    De personeelskost is al belachelijk hoog, in dit geval krijgt de bestuurder al een mooi voordeel door een wagen, en dan nog gaat hij er de kantjes afrijden door op 't werk te laden, en thuis die energie te verbruiken... Dat is misschien de "baas" in mij, die probeert héél goed voor zijn personeel te zorgen, maar dit is voor mij not done...

Synergrid is uiteraard voorstander, net als Fluvius. V2G, centraal aangestuurd door de netbeheerder, is de gedroomde manier om net balancing te doen.
    daar ga ik mijn batterij van de wagen nu eens niet voor inzetten... Als ze mij willen kloten door mij op het dynamische tarief te duwen, dan vertik ik het gewoon om hunne shit op te kuisen.

damn ik ben precies in ne slechte mood opgestaan vandaag :p

Voor mij zou V2H enkel zijn omdat onze auto (momenteel een ICE) 90% op de oprit staat (wij gaan met de fiets werken). Dus overdag zonneoverschot in auto. ‘s Avonds en ‘s nachts gebruiken als thuisbatterij. Maar daarvoor is zo’n EV wel écht veel te duur!

Gisteren ook de simulatie nog eens gedaan. Afhankelijk van de capaciteit is het een besparing tussen 200 en 400 euro per jaar. Dus aankoopprijs van batterijen ga ik waarschijnlijk wel terugverdienen maar daar stopt het dan ook wel 🤷‍♂️

ik moet mijn simulatie voor een thuisbatterij wel helemaal omgooien. In mijn simulatie hou ik nu rekening met energie die ik uit de batterijen kan halen... Maar er is natuurlijk ook nog wel winst te rapen uit
    1. Het afvlakken van pieken. heb ik nu goed gezien dat die tarieven verdubbeld zijn in 2025?
    2. Het opladen vd batterij in de winter met dynamisch tarief op de goedkoopste momenten, en die energie te gebruiken op de duurste momenten.

Daar zitten volgens mij nog mogelijkheden om nog een paar 100 euro per jaar extra terug te verdienen... En dan, dan kan het wel interessant worden denk ik. als de prijs zakt naar 100 tot 120€ / kWh dan wordt het helemaal interessant :).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan