Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Thuisbatterij Huawei of Pylontech

• Tags thuisbatterij
  • Lid geworden
    29 mei 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo mede-Belgen,

Ik ben op zoek naar een thuisbatterijsysteem voor in mijn huis en ik weet niet wat ik moet kiezen.

Ik heb momenteel een 4,4 kW Huawei-omvormer sinds 2021 met 13 zonnepanelen.

We verwarmen met gas en installeren binnenkort een warmtepompboiler voor ons warm water. Ik heb een Volvo XC60 T6 hybride (20 kW batterij) die ongeveer 70% van de tijd op puur elektrisch rijdt.

We hebben een warmtepomp-airconditioning beneden.

We injecteren momenteel veel elektriciteit, dus een batterij is een no-brainer.

Ik heb een aanbod voor:

1. De laatste Huawei batterijmodule met EMS + 5+7 kW-modules, dit stelt me in staat om tot 4,4 kW uit de batterij te trekken dankzij de omvormer. Geen noodstroomcircuit beschikbaar op dit omvormermodel dat ik al bezit.

2. De laatste Pylontech 15 kW thuisbatterij met hun nieuwe EMS, een 10 kW omvormer en een noodstroomcircuit.

Beide aanbiedingen zijn dezelfde prijs 5.8k eur excl btw alles inbegrepen), beide zijn hoogspannings LiFe.

Op papier lijkt de Pylontech beter, maar ik ben niet zeker van de kwaliteit en de efficiëntie van hun EMS-systeem hier in België (capaciteitstarief en dynamisch contract).

Heeft iemand ervaring met deze systemen?

Mijn huidig verbruik:
    In 2025 heb ik 6073kw geïmporteerd
    en 3123kw geexporteerd.
    ik verbruikte 2090kw uit eigen productie.

dat zou ik niet zo snel concluderen. Alles hangt ervan af hoeveel je werkelijk uit je batterij gaat halen, welk de tarieven gaan zijn met bv dynamisch tarief. En hoeveel injectie.

ik heb aanbiedingen gezien van Favor Cool voor 16kwh systeem met omvormer (keuring en plaatsing inbegrepen) voor 4000€ (excl btw)

Verder is je verbruik in de winter zoals bij de meesten het hoogste, maar opbrengst het minste.
    Wil je dan wat meer opbrengst, dan is het misschien beter om de PV uit te breiden ?
    Extra panelen aangevuld met een kleine batterij is misschien ee betere oplossing ?

batterijsysteem zou ik niet met Huawei werken , maar met degene die meer compatibel zijn.
    Veel makkelijker en goedkoper om eventueel uit te breiden.

Ook een reden waarom ik steeds aangeef om geen hybride omvormer te nemen als je toch geen batterij direct plaatst. Goedkopere normale omvormer en enkele jare later kan je dan makkelijker beslissingen en meer opties om dan de meest recente technologie te hebben.

Om te beginnen met je vraag:
    Ik zou kiezen voor pylontech.
    Niet dat ik ze beide kwalitatief ken maar pylontech is meer onafhankelijk, die kun je bijvoorbeeld (toekomstig )ook koppelen met victron omvormers.
    Denk niet dat dit mogelijk is met huawei batterijen, daar zit je meer in hun ecosysteem vast.

Daar zou ik niet te zeker van zijn.
    Heb je zelf al gerekend aan wat het kost en bespaard ? Over welke periode dacht je de investering terug verdiend te hebben?
    Wat zijn de prijzen van de offertes? zijn deze inclusief keuring?
    eventueel je slimme meter gegevens exporteren en kijken op iets als https://thuisbatterij-simulator.be/

Misschien dat het voor u situatie gunstiger uitkomt (met EV en zonder WP), maar de meeste posts die ik hier zie passeren is de uitkomst tocht wat treuriger dan verwacht

Even een ruwe telling:
    je geeft 3123kWh terug naar het net.
    Laat zeggen dat je daarvan de helft kan verminderen door je batterij. (vermoed dat dit al veel is)
    Nu krijg je een 4cent bij teruglevering en betaal je een 30cent per kwh
    Dus je jaarlijkse 'winst' gaat dan een (3123/2)*(0.30-0.04)= 406euro zijn.

Een paar dingen die we dan vergeten: vermindering van de batterij capaciteit over de jaren (richting 80% na 10j), efficiëntie verlies laden-ontladen.
    je gaat ook misschien je pieken kunnen verlagen dus daar bespaar je wat op capaciteitstarief.
    Wat sommige mensen ook nog doen is een dynamisch tarief nemen en dan beginnen handelen, dus goedkoop laden en duur terug verkopen.
    Moest je dit overwegen vergeet niet dat je tax betaalt op je elektriciteit, en dat je accu hierdoor extra slijtage heeft, dit moet geen probleem zijn. gevoelsmatig zou ik het afraden, waarschijnlijk heeft iemand anders wel meer info hieromtrent.

De bedoeling is effectief op een dynamisch tarief tegaan, zodat bij winderigde winterdagen je bvb kunt uitsparen. Daarom dat een goede EMS belangerijk is. Ik heb jammergenoeg de tijd niet om er veel mee te prutsen, het moet gwn werken out of the box.

Ons dak is ZO en NW georienteerd, aan de ZO kant zitten er al 13 zonnepanelen (lees: nog maar plaats voor 1 paneel). En wij verbruiken natuurlijk het meest na 17u. Geen idee wat het rendement zou zijn van zonnepanelen te zetten aan de NW kant.

Als ik het goed begrijp zou ik die pylontech kunnen zetten en later gwn extra zonnepanelen op de NW kant plaatsen en rechstreeks aansluiten.

Alvast bedankt voor de extra info, ik neem het allemaal op!

De bedoeling is effectief op een dynamisch tarief tegaan, zodat bij winderigde winterdagen je bvb kunt uitsparen. Daarom dat een goede EMS belangerijk is. Ik heb jammergenoeg de tijd niet om er veel mee te prutsen, het moet gwn werken out of the box.
    Even goed opletten met naar dynamisch te gaan. Ik heb altijd het gevoel dat de eventuele 'winst' die je daar uithaalt heel beperkt is.
    Als de prijs negatief is staat het wel in het groot online maar, vaak komt dat niet voor. Met die gedachte dat de prijs al behoorlijk goed moet zijn omdat je ook nog tax moet betalen.
    En niet vergeten het extra gebruik/slijtage aan je accu.

Ons dak is ZO en NW georienteerd, aan de ZO kant zitten er al 13 zonnepanelen (lees: nog maar plaats voor 1 paneel). En wij verbruiken natuurlijk het meest na 17u. Geen idee wat het rendement zou zijn van zonnepanelen te zetten aan de NW kant.

Als ik het goed begrijp zou ik die pylontech kunnen zetten en later gwn extra zonnepanelen op de NW kant plaatsen en rechstreeks aansluiten.

Ik ga er vanuit dat de batterij+omvormer worden gekoppeld op een aparte kring en dat deze gewoon de slimme meter gaat uitlezen (of met een eigen meter). Tenzij je nu een hybride omvormer hebt en daar de batterij aan koppelt, maar denk het niet omdat je over pylontech praat.

Dus als je later extra PV gaat installeren (met of zonder extra omvormer) gaat de batterij daar geen probleem mee hebben. hij ziet gewoon dat er meer stroom wordt opgewekt/geinjecteerd en kan meer meer laden.
    Je sluit je pv niet aan op je batterij, maar op een aparte omvormer.

Ik heb voor het plezier mijn snelle berekening van hier boven eens door de Vtest gehaald. (heb gekozen voor energy knights variable met een vaste piek van 4kW)
    Zonder batterij betaal je nu 1555 euro (1709 betalen en 153euro teruggave van injectie)
    Met de aanname van 1500kWh vermindering door een batterij betaal je nog 1254euro (1327euro en 73euro injectie)
    Dus dat zou betekenen dat je slechts een 301euro voordeel hebt met je batterij.

Hoeveel zijn de offertes voor de 15kWh?
    Als ik de aanduiding van Mario_ zie, rond 4500 euro voor een 16kWh zit je al op 15j terugverdien tijd. Wat ik veel te lang zou vinden.
    Heb een vermoeden dat je pylontech of huawei installatie nog wat duurder is dan die van Mario_
    Ik zou dus zeker aanraden om een kleinere batterij te overwegen.
    De extra opbrengst van een batterij van 5kWh naar 10 is niet veel, en zeker van 10 naar 15 is heel beperkt. (dat is zoals isolatie, de eerste centimeters hebben de grootste invloed)

ik zit ondertussen iets langer dan een jaar op het dynamische tarief.
    Ik ben blijven vergelijken met wat we met het "normale" tarief zouden betalen indien we niet zouden overgeschakeld zijn...

Resultaat: We doen 13,5% winst met het dynamische tarief.
    MAAR

De 13,5% winst is een vergelijking voor hetzelfde verbruik in dezelfde periode, met de kosten die we normaal zouden gemaakt hebben moesten we niet geswitched zijn van tarief, dus ik reken alles met de gangbare tarieven per maand, zoals het daarvoor ook was!

Hier zit een goeie sturing die ik zelf gemaakt heb, en zelf regelmatig bijstuur om ons verbruik zo laag mogelijk te houden. Wij letten echt op wat we wanneer doen. In deze periode van het jaar moeten we quasi nergens naar kijken, er is altijd zonne-energie genoeg om weinig te verbruiken. Vooral vanaf oktober t.e.m. februari is het opletten geblazen en dan moet er soms wel gekeken worden wat wanneer moet gebeuren. Dan kan het zijn, zoals afgelopen weken, dat de wagens opladen tijdens negatieve tarieven, maar eens de tarieven positief worden, we automatisch stoppen met laden. Dit kan overruled worden indien de wagen effectief "vol" moet zijn. Als er niet geladen wordt, en er zijn negatieve tarieven, dan schakelen omvormers uit, enz. enz.

Als je zelf zegt: ik wil een systeem dat plug en play (of pray) is, dan ben ik niet zeker of datzelfde haalbaar is.
    En als ik dan ga kijken of ik een batterij rendabel krijg, ik weet het niet. Ik heb al zoveel rekensommetjes gemaakt, het is mij nog niet gelukt... MAAR Het tarief dat hier dikwijls gehanteerd wordt: als je meer dan 200€ per kWh betaald wordt het moeilijk om het terug te verdienen... Daar ga ik wel mee akkoord.

Ik zou dat rekensommetje nog eens opnieuw moeten doen, maar ik dacht dat ik hier met een batterij van 15kWh, 550 euro kon terugverdienen per jaar... Het systeem van Mario zou dan op 8 jaar terugverdiend zijn ongeveer... Als de batterij dan nog werkt, begin ik winst te maken. Eigenlijk zou ik het moeten uitproberen, maar dat zou willen zeggen dat ik nog eens iets meer dan een 3e zou kunnen besparen door die batterij te zetten... 'k Wil het zien :-).

MAAR

....

(Misschien een beetje van OP zijn topic)

Heb je dan nog het idee dat het de moeite is? of is dat extra opletten geen extra sleur?
    Ik heb zelf geen EV, maar voor de rest wel alles elektrisch (koken, WP, heet water). In totaal is mijn factuur geen 700euro/j. Hier zit natuurlijk ook een vrij intensieve automatisatie achter vanuit HA.

Maar moest ik naar dynamisch gaan en 70 euro besparen, zou ik denk ik het gevoel hebben dat extra opletten en dergelijke die 70euro niet waard is.
    Als ik bijvoorbeeld (in u voorbeeld) 1 keer zou vergeten om de wagen vol te laden als dat nodig is, zou ik snel stoppen met extra willen besparen/ opletten.
    Ik heb een vergaande regeling op het sanitair water, ik kan daar nog wat extra op besparen maar dan is er het risico dat mijn vrouw opeens boos is omdat ze een koude douche heeft moeten nemen... Dan stop je automatisch met extra besparen ;)

Ik volg je ook wel. Ik denk dat een EMS met de perfecte regeling niet bestaat.Je gaat daar altijd nog aan moeten sleutelen en aanpassen. (en ik betwijfel of je voldoende zelf kan regelen bij die gesloten systemen). Dus denk dat je beter aan de slag gaat met HA, maar daar moet je tijd/interesse/kennis voor hebben...

MAAR

....

(Misschien een beetje van OP zijn topic)

Heb je dan nog het idee dat het de moeite is? of is dat extra opletten geen extra sleur?
    Ik heb zelf geen EV, maar voor de rest wel alles elektrisch (koken, WP, heet water). In totaal is mijn factuur geen 700euro/j. Hier zit natuurlijk ook een vrij intensieve automatisatie achter vanuit HA.
    Dat opletten is geen sleur meer op het moment dat het een gewoonte wordt... Het enige dat ik echt in de gaten hou is dat we geen pieken trekken. dat gebeurt bij de EV's door een sturing, en de rest is een beetje gezond verstand. En ja, soms gebeurt er eens iets waardoor er toch "een foutje" gebeurd, so be it...
    Maar moest ik naar dynamisch gaan en 70 euro besparen, zou ik denk ik het gevoel hebben dat extra opletten en dergelijke die 70euro niet waard is.
    Als ik bijvoorbeeld (in u voorbeeld) 1 keer zou vergeten om de wagen vol te laden als dat nodig is, zou ik snel stoppen met extra willen besparen/ opletten.
    Ik heb een vergaande regeling op het sanitair water, ik kan daar nog wat extra op besparen maar dan is er het risico dat mijn vrouw opeens boos is omdat ze een koude douche heeft moeten nemen... Dan stop je automatisch met extra besparen ;)
    Door de EV's had ik met het variabele tarief voor jaar ongeveer 2.000€ moeten betalen en daar heb ik iets meer dan 250€ kunnen afpietsen door op de juiste momenten stroom te verbruiken. Ik zou eens moeten kijken hoeveel er precies naar de wagens gaat... Want daar is niet veel winst meer te halen... Dus het is op de rest dat je dan moet kijken, en dan wordt het al helemaal moeilijk om nog extra winsten te doen...
    Ik volg je ook wel. Ik denk dat een EMS met de perfecte regeling niet bestaat.Je gaat daar altijd nog aan moeten sleutelen en aanpassen. (en ik betwijfel of je voldoende zelf kan regelen bij die gesloten systemen). Dus denk dat je beter aan de slag gaat met HA, maar daar moet je tijd/interesse/kennis voor hebben...
    (y)

Met Huawei zit je wel vast aan hun hele systeem, Pylontech batterijen kunnen in combinatie met meerdere merken geplaatst worden, dus dat scheelt al weer als de omvormer er de brui aan geeft.

Ik plaats zelf geen Huawei's, wel Pylontech, dus kan ik hier wel ge"bias"ed zijn, dar geef ik eerlijk toe (nu, dat is ook de reden waarom ik die plaats he, omdat ik er zelf meer van overtuigd ben;))

Die Pylontech batterijen zijn dan wel die Force modellen zeker? Bijna 6k lijkt me al redelijk hoog, maar niet geheel onrealistisch, zeker niet als daar dan een omvormer bijzit, keuring,...

De Huawei's zijn ook per stuk heel wat duurder dan Pylontech.
    En niet vergeten het extra gebruik/slijtage aan je accu.

Velen lijken hier niet naar te kijken, maar ikzelf vind dat echt een belangrijk punt. Wat haal je uit je batterij door iets van 1, misschien 2 euro? aan "winst" te halen op een dag door hier je cycli door te jagen in de winter? Ik kaart dit ook altijd aan naar mijn klanten, maar sommigen zijn daar echt steevast van overtuigd.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan