• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Thermostatische mengkraan vloerverwarming

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb gehoord van een installateur om m'n ketel te plaatsen, er nog een extra thermostatische kraan, tussen de aanvoer en de retour van de ketel zou moeten geplaatst worden, dit om ervoor te zorgen dat er geen te warm water door m'n vvw gaat.
Volgens hem zou de temperatuur van het water op de retour gemeten worden en eer de ketel ziet dat de temp te hoog is is het te laat.

Ik zou de ketel op max. 35°C instellen aangezien het enkel vvw is zonder radiatoren, is deze redenering dan wel correct? 
Volgens mij niet.
Het is een combi-ketel, dus na een bad of douche zou het water wel enkele seconden te warm kunnen zijn (55 graden ...).

Wat denken jullie, heb ik gelijk?
Bijkomende vraag.
Ik wil m'n gasleiding leggen in Wicu en heb de berekening online gevonden i.v.m diameter buis, dien ik te kijken naar het vermogen van de ketel in functie van de verwarming?
Of het warm water om de diameter te bepalen? 25/30 kW.
Bedankt,
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
- Op de uitgang van je verwarmingskring direct na de ketel plaats je een aquastaat. Deze zal bij een te hoge temperatuur de ketel uitschakelen met behulp van een schakelcontact. Elke ketel heeft een onderbrekingscontact. Desnoods rechtstreeks op het stopcontact van de ketel.

- De manier die je installateur gebruikt zal ook perfect werken.

- De ketel op een maximum instellen is fijn, maar als de electronica ontregelt raakt of de temperatuursensor intern defect gaat, kan je nog riskeren dat de temperatuur veel te hoog wordt met alle gevolgen vandien. Je moet dus ZEKER een bijkomende veiligheid voorzien.

- Het sanitaire water wordt via een apart circuit verwarmd. De ketels zijn slim genoeg en wachten meestel even tot de temperatuur wat afgekoeld is voordat de CV-pomp terug inschakeld. Water van 55 graden zal al snel afkoelen eenmaal het in het CV-circuit gemengd wordt.

- Voor de diameter van de gasleiding: Je spreekt van een installateur voor de ketel, maar de gasleiding zou je zelf doen? Is dit een meerwaarde, je zal je gasleiding zelf moeten laten keuren, terwijl dit anders door de CERGA installateur kan gebeuren. Reken maar op 150€. Kan je niet met hem afspreken dat hij de berekening doet en het materiaal aanleverd, je zelf plaatst en hij keurt?

- Bij WICU moet er altijd een metalen beschermplaats boven komen. Hier heb ik (via selfmatic) een stalen buis van 2" (denk ik) geplaatst. 

 

 
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
kan idd eventueel vragen om de leiding via hem te laten keuren en materiaal te bestellen, is echter door 2 holle gewelven van 15 cm, naar de zolder = veel werk volgens mij dus gaat de kost waarschijnlijk snel oplopen :p, denk dat dit meer dan de 100 euro voor de keuring zal zijn.  Maar kan het natuurlijk vragen :)

Heb idd gevonden dat deze leiding moet beschermd worden, maar zou het simpels zijn om tot boven te komen denk ik (garage naar zolder, 2 bochten van 90 graden.

 

Had ook al in gedachten om een aanlegthermostaat aan te sluiten maar wist niet dat het gebruikelijk was om in de plaats daarvan een mengkraan te gebruiken, dacht dat dit een beetje overbodig was :p

Nu heeft m'n schoonvader gisterenavond gezien dat een andere installateur voor een installatie met chaufages ook zo'n mengkraan heeft gebruikt tussen de aanvoer en retour.

verder wordt er aangeraden om vpe te gebruiken terwijl ik meer voor alpex zou gaan omdat dit meer zal blijven liggen volgens de bocht die je maakt. Vpe zou ook meer krimpen bij ingebruikname heb ik gehoord?

 

ik zou om naar de twee collectoren te gaan een collector bij de ketel gebruiken en van hieruit vertrekken met twee aanvoer en retourleidingen naar m'n collectoren voor vvw. Misschien overkill en is een T-stuk hier ook voldoende, T-stuk aan de collectoren van de vvw zelf zullen mij belemmeren in het plaatsen (minder vrijheid).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan