Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

thermostaat bar druk +/- 1.20

• Tags lucht-water warmtepomp thermostaat
  • RonC

Nieuw Lid
    Lid geworden
    27 apr 2022
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    Goedendag,

ik heb er zelf weinig tot geen verstand van maar op de thermostaat in mijn appartement geeft de bar druk altijd rond de 1.25, 1.20 aan.
    Sinds vorige week heb ik nu mijn vloerkoeling aangezet en nu schommelt het altijd tussen de 1.16 en 1.20. Is dit prima of laag? Kan dit later voor problemen zorgen? Omdat ik online soms toch lees dat een goede bar tussen de 1.50 en 2.00 maar bij mijn uitleg/toestand hier weet ik niet of dit ook zo is.
    Ik weet niet of dit een verschil maakt met verwarming of koeling.. Ik weet trouwens ook niet of het altijd zo laag heeft gestaan of hoger.
    Het appartment werkt volledig op een lucht-water warmtepomp.

een kleine opmerking, ik weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben maar wilde het toch even vermelden; in mijn badkamer was in de tijd een lek ontdekt in de leidingen. Ipv alles open te breken (omdat de werken al zolang bezig waren en hier een goede 10 cm chap, isolatie en gietvloer extra op gegoten is) heeft men dus op hun kosten verwarmingspanelen gemonteerd die mooi en onopvallend in het interieur passen. Dus in deze kamer loopt al bv geen druk.

Belangrijkste is dat die druk niet zakt.
    Of het dan 1.2, 1.5 of 1.8 is, is van minder belang.
    Koeling of verwarming maakt niet echt uit. zelfde water, in zelfde circuit.

Ik zou de druk wel degelijk beetje verhogen naar 1.5, dan heb je iets meer marge, maar als je er niet zelf wil aankomen is 1.2 perfect acceptabel. Je moet er zeker geen loodgieter voor gaan bellen.
    Druk wijzingen kan je normaal zelf met een kraantje onder, naast, bij, je ketel. typisch een slang tussen koudwater aanvoer en verwarmingscircuit met aan beide kanten een kraantje.

Afhankelijk waar ketel of WP staan, kelder of zolder, maakt een verschil, en hoeveel verdiepingen in gebouw

Bedankt. Klopt, er staan 2 kraantjes boven mijn boiler, denk dat ooit de technieker hier in het begin heb zien aan bezig zijn. Heb een afbeelding toegevoegd.

Belangrijkste is dat die druk niet zakt.
    Of het dan 1.2, 1.5 of 1.8 is, is van minder belang.
    Koeling of verwarming maakt niet echt uit. zelfde water, in zelfde circuit.

Ik zou de druk wel degelijk beetje verhogen naar 1.5, dan heb je iets meer marge, maar als je er niet zelf wil aankomen is 1.2 perfect acceptabel. Je moet er zeker geen loodgieter voor gaan bellen.
    Druk wijzingen kan je normaal zelf met een kraantje onder, naast, bij, je ketel. typisch een slang tussen koudwater aanvoer en verwarmingscircuit met aan beide kanten een kraantje.

Bijlagen

• IMG_7315.jpeg
      IMG_7315.jpeg
      253 KB · Weergaven: 9
    Afhankelijk waar ketel of WP staan, kelder of zolder, maakt een verschil, en hoeveel verdiepingen in gebouw
    Ja de wp staat op het eerste verdiep, wat al redelijk hoog is in de blok. Dus misschien daarmee. Gebouw heeft 2 verdiepingen dat op het tweede en 3de voor mij begint.

Ik zou het gewoon laten zoals het is. Er is niets abnormaal aan die druk. Die twee kranen met het rode handvat op de foto zijn het al zeker niet.

Ik zou het gewoon laten zoals het is. Er is niets abnormaal aan die druk. Die twee kranen met het rode handvat op de foto zijn het al zeker niet.
    Ik denk dat het dat rode kraantje rechts achteraan is, maar uiteraard ga ik ook niets garanderen van achter mijn computerscherm.
    Dus zoals ik eerder schreef: 1.2 is best ok, als je niet weet wat je moet veranderen is er geen reden om nu actie te nemen.

• Leuk
    Waarderingen: RonC
    Ik denk dat het dat rode kraantje rechts achteraan is, maar uiteraard ga ik ook niets garanderen van achter mijn computerscherm.
    Dus zoals ik eerder schreef: 1.2 is best ok, als je niet weet wat je moet veranderen is er geen reden om nu actie te nemen.
    Dat klopt, maar ik heb dat met opzet niet vermeld omdat er vermoedelijk nog een kraantje is aan de andere kant van de flexibel maar niet zichtbaar op de foto. Stel dat er volgende week minder dan 1 bar op zit kan TS best zijn technieker bellen omdat er dan iets mis is.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb bewust iets meer dan een week gewacht met antwoorden en het blijft altijd rond de 1.18 tot 1.25 schommelen. Vandaag 1.16 dus niets abnormaal denk ik dan als ik jullie volg. Moest het toch plots onder de 1 gaan zal ik de technieker contacteren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan