Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

thermostaat bar druk +/- 1.20

• Tags lucht-water warmtepomp thermostaat
  • RonC

Nieuw Lid
    Lid geworden
    27 apr 2022
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    Goedendag,

ik heb er zelf weinig tot geen verstand van maar op de thermostaat in mijn appartement geeft de bar druk altijd rond de 1.25, 1.20 aan.
    Sinds vorige week heb ik nu mijn vloerkoeling aangezet en nu schommelt het altijd tussen de 1.16 en 1.20. Is dit prima of laag? Kan dit later voor problemen zorgen? Omdat ik online soms toch lees dat een goede bar tussen de 1.50 en 2.00 maar bij mijn uitleg/toestand hier weet ik niet of dit ook zo is.
    Ik weet niet of dit een verschil maakt met verwarming of koeling.. Ik weet trouwens ook niet of het altijd zo laag heeft gestaan of hoger.
    Het appartment werkt volledig op een lucht-water warmtepomp.

een kleine opmerking, ik weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben maar wilde het toch even vermelden; in mijn badkamer was in de tijd een lek ontdekt in de leidingen. Ipv alles open te breken (omdat de werken al zolang bezig waren en hier een goede 10 cm chap, isolatie en gietvloer extra op gegoten is) heeft men dus op hun kosten verwarmingspanelen gemonteerd die mooi en onopvallend in het interieur passen. Dus in deze kamer loopt al bv geen druk.

Belangrijkste is dat die druk niet zakt.
    Of het dan 1.2, 1.5 of 1.8 is, is van minder belang.
    Koeling of verwarming maakt niet echt uit. zelfde water, in zelfde circuit.

Ik zou de druk wel degelijk beetje verhogen naar 1.5, dan heb je iets meer marge, maar als je er niet zelf wil aankomen is 1.2 perfect acceptabel. Je moet er zeker geen loodgieter voor gaan bellen.
    Druk wijzingen kan je normaal zelf met een kraantje onder, naast, bij, je ketel. typisch een slang tussen koudwater aanvoer en verwarmingscircuit met aan beide kanten een kraantje.