Theoretisch onmogelijk om 2 monofasige omvormers aan te sluiten op 3x230V

Gielleke

Lid
Lid geworden
30 jun 2009
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo,

Is het theoretisch onmogelijk om 2 monofasige omvormers aan te sluiten op een 3x230V aansluiting (L1/L2/L3) en niet over de toelaatbare 5000 Watt te gaan per fase...?

Bijvoorbeeld (theoretisch):
Omvormer 1 monofase (3000 Watt) aangesloten op fase L1 / L2
Omvormer 2 monofase (3000 Watt) aangesloten op fase L2 / L3

Dan zou men op fase L2 een grotere belasting kunnen krijgen dan 5000 Watt (wat niet toegelaten is voor de keuring)???

Bedankt voor de info!
Mvg,

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
15
Punten
38
- Dat schema is onvolledig. Waar zijn de verbruikers waaraan die PV-omvormer zijn energie levert?
- Die formules onderaan dit schema is het vermogen dat die transformator aan het net moet leveren, niet wat die PV omvormer levert.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.254
Punten
113
- Dat schema is onvolledig. Waar zijn de verbruikers waaraan die PV-omvormer zijn energie levert?
De casus die ik bekijk is net géén eigenverbruik. Dus de situatie waarin alles geïnjecteerd wordt in het net en die dus het meest relevant is voor de DNB om de richtlijnen op te baseren van maximaal 10kVA injectie met een onbalans van max 5kVA tussen de fases onderling. De DNB is niet geïnteresseerd in wat er achter de teller afspeelt, maar wil zijn transfo in de straatcabine net maximaal symmetrisch belasten.
Ik zie geen meerwaarde om in dit vraagstuk extra verbruikers te gaan toevoegen, dan wordt de vectordiagram helemaal niet meer te interpreteren.
- Die formules onderaan dit schema is het vermogen dat die transformator aan het net moet leveren, niet wat die PV omvormer levert.
Wat de transfo aan het net levert als negatief vermogen = wat de omvormers aan de transfo leveren als positief vermogen.

Ondertussen heb ik de vermogens nog eens goed uitgewerkt en nu klopt de wiskunde. De discrepantie tussen de 6000W omvormervermogen en de totale controle 6464W ligt aan de fout dat het geen W is maar VA. Het is dus een schijnbaar vermogen 6464VA met een actieve component van 6000W en een reactieve component van 464VAr.

Ik heb de oefening nog eens gemaakt met 2 omvormers van 30kW ipv 3kW omdat de stroomvectoren dan wat langer en leesbaarder worden op het diagram. Hier het resultaat. Dus hetzelfde maar stromen en vermogens een factor 10 hoger dan bij de vraag van de TS.

vermogen.png

phasoren2.png

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan