• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

  • Twintec (Aquacare)

    Stemmen: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

    Stemmen: 18 5,9%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

    Stemmen: 21 6,9%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

    Stemmen: 8 2,6%
  • Calex (Ecowaters)

    Stemmen: 13 4,3%
  • KaltecSoft (Honnywell)

    Stemmen: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

    Stemmen: 14 4,6%
  • nog een andere

    Stemmen: 44 14,4%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

    Stemmen: 102 33,4%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

    Stemmen: 74 24,3%

  • Totaal aantal stemmers
    305

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
933
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...



Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Jarno;1878816 wrote:
Beste,



Ik heb een Watrex/ecowater ontharder model Solid State E17. Het is 13 jaar oud en vandaag vertelde de onderhoudstechnicus me dat de hars moet vervangen worden. Hij vertelde me dat je dit ook zelf kan doen. Is het inderdaad doenbaar en waar kan ik de hars verkrijgen (zou 17 liter nodig hebben).



Alvast bedankt voor een reactie



Beste Jarno,



de harsen die momenteel het vaakst gebruikt worden kunnen gemakkelijk 15 tot 20 jaar meegaan en verslijten in normale omstandigheden enkel doordat ze veelvuldig tegen elkaar botsen tijdens de regeneraties.

Het kan altijd wel zijn dat de harsen zodanig vervuild zijn dat ze moeten vervangen worden maar dan spreekt men niet over normale slijtage.

Welke reden gaf de technieker op waardoor hij van mening is dat de harsen zouden moeten vervangen worden?

Heb je de indruk dat het toestel niet of onvoldoende het water verzacht?

Heb je meer zoutverbruik dan vroeger?



Los daarvan is het hoogst ongebruikelijk dat men het vervangen van harsen door de eindgebruiker zelf zou laten doen.

Ten eerste zijn deze harsen bij mij weten niet zomaar te verkrijgen in de handel, ten tweede is het verwijderen van de oude harsen en het heropvullen van de harstank geen eenvoudige karwei en ten derde moet men dan ook nog de oude harsen ergens op een deftige manier kwijt kunnen.



Indien je nog meer info wenst daarover, aarzel niet deze te vragen,



met vriendelijke groeten

Aquaman
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
aquaman,

welke zou voor ons goed zijn voor een verbruikvan 60m³ per jaar ongeveer.

ze hebben me ook verteld dat de waterverzachter regelmatig zou moeten spoelen. minstens 1 x per week.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
superman41;1879368 wrote:
aquaman,

welke zou voor ons goed zijn voor een verbruikvan 60m³ per jaar ongeveer.

ze hebben me ook verteld dat de waterverzachter regelmatig zou moeten spoelen. minstens 1 x per week.



Beste superman41,

om een juiste berekening van de benodigde capaciteit van een toestel te kunnen maken, zijn er een paar parameters nodig.

Eén heb je al gegeven, namelijk jullie jaarlijks waterverbruik.

Een tweede is de plaatselijke hardheid. Waar wonen jullie?

Aan de hand van deze gegevens kan ik dan de berekening maken.



Bij het bepalen van het type waterontharder die voor jullie situatie het best geschikt is, de keuze terug te brengen tot de volgende elementen:

Aankoopprijs (inclusief plaatsing en eventuele andere promoties)

Mechanisch, elektronisch of hydraulisch

Tijds- of volumetrisch gestuurd

Enkele of dubbele harscilinders

Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]

Kosten voor onderhoud en garantie

De reputatie van de leverancier/installateur.





Een waterontharder wordt best zo uitgerekend en/of afgesteld dat deze ongeveer elke week moet regenereren. Dit wordt gedaan om bacterievorming te voorkomen.



Met vriendelijke groeten,

Aquaman
 
Lid geworden
4 dec 2008
Berichten
167
Waarderingsscore
0
Punten
0
dit terzijde maar ongelooflijk veel respect voor je aquaman, je helpt hier ongelooflijk veel mensen, dit kosteloos, mooi dat er nog zo personen bestaan !!!
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Dankjewel voor het compliment Predator. :smile:
 
Lid geworden
12 mei 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
1
Punten
18
Gisteren zat er een formulier voor samenkoop in de bus. Lijkt aanlokkelijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Bayard?



Addertjes onder het gras bij zulke acties?
 

Bijlagen

  • image_127.jpg
    image_127.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
tikkeneiken;1880262 wrote:
Gisteren zat er een formulier voor samenkoop in de bus. Lijkt aanlokkelijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Bayard?



Addertjes onder het gras bij zulke acties?



Mailadres "waterontharding@skynet.be", wel referenties bij de NAVO, VRT, ... maar klanten moeten ronselen via briefjes in de bus? Alle alarmbelletjes rinkelen bij mij hoor. Moest het een echte samenaankoop zijn zou dat uitgaan van één of andere instantie of organisatie, dit lijkt mij eerder louche.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
tikkeneiken;1880262 wrote:
Gisteren zat er een formulier voor samenkoop in de bus. Lijkt aanlokkelijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Bayard?



Addertjes onder het gras bij zulke acties?



Beste tikkeneiken,



de firma 'Bayard' verdeelt voornamelijk de klassieke waterontharders met Fleck-besturingskleppen.

Zo'n samenaankoop is mijn inziens niet van toepassing op zo'n installaties aangezien ieder toestel in feite berekend moet worden aan de hand van minstens twee parameters, namelijk het waterverbruik en de plaatselijke waterhardheid.

Ik ben van mening dat iedere aankoop in deze materie goed doordacht en juist berekend moet zijn, er wordt tenslotte met drinkbaar water gewerkt!



Het kan natuurlijk een stunt van de verkopers zijn om zoveel mogelijk mensen te overtuigen dat zo'n samenaankoop 'voordelig' is ! :roll:



met vriendelijke groeten

Aquaman
 

redbaron

Lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
838
Waarderingsscore
7
Punten
18
Allen,



Recentelijk verbouwd, waarbij alle technieken volledig werden vernieuwd. Het lijkt het me dat er zeer veel kalk in het water zit, waarom ?:

  • Kalkaanslag van druppels e.d. op kraanwerk, keukenblad e.d.
  • Vaatwasser laat steeds vlekken achter bij het drogen
  • Toen ik gisteren een glas vulde met warm water, was het bijna melk. Lijkt dit echter enkel zo erg te hebben bij warm water.
Het dillemma waar we nu voor staan is dat we graag willen voorkomen dat al ons kraanwerk binnen de kortste keren al om zeep is en dus willen kijken om te investeren in een waterontharder.



Het probleem dat zich echter stelt is dat we op dit moment nog absoluut geen idee hebben van het jaarlijks verbruik. Iets dat denk ik essentieel is om naar een firma te stappen om offertes ?



Zoals hierboven echter gezegd, willen we niet wachten tot het te laat is en we de kalk niet meer weg krijgen ..



Volgens Pidpa is de gemiddelde hardheid:



Duitse graden: 9,6



Franse graden: 17,1



mmol/l: 1,71



Naar wat ik in voorgaande posts lees, lijkt dit acceptabel en zelfs onnodig om dan een waterverzachter te plaatsen ?? Wat is de beste manier om dit thuis te testen ? Bij onze steamer zat er zo'n testkitje met druppels. Hierbij kwam ik op ongeveer 18 F° uit, wat dus zou kunnen kloppen met de waardes van Pidpa.



Ik kijk alvast uit naar de reactie van het lokale watergenie Dr. Aquaman !:D
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste aquaman,



hierbij verdere gegevens voor de juiste berekening te maken.

- verbruik 60m³ per jaar: 2 volwassenen en 2 kinderen (3 jaar en 2 maand oud)

- postcode 3190: hardheid 37FF



Welke harstank kan ik best nemen? nsc 17l of één van 25 L (zie vorige posts)



alvast bedankt!
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
redbaron;1881141 wrote:
...

Hierbij kwam ik op ongeveer 18 F° uit, wat dus zou kunnen kloppen met de waardes van Pidpa.



Ik kijk alvast uit naar de reactie van het lokale watergenie Dr. Aquaman !:D



Beste redbaron,



om een juiste berekening van de benodigde capaciteit van een toestel te kunnen maken, zijn er een paar parameters nodig.

Eén heb je al gegeven, namelijk de plaatselijke hardheid van het water.

Een tweede is jullie waterverbruik? Met hoeveel personen zijn jullie? Hebben jullie gedeeld waterverbruik, t.t.z, ook regen- of putwater?

Aan de hand van deze gegevens kan ik dan de berekening maken.



Bij het bepalen van het type waterontharder die voor jullie situatie het best geschikt is, de keuze terug te brengen tot de volgende elementen:

Aankoopprijs (inclusief plaatsing en eventuele andere promoties)

Mechanisch, elektronisch of hydraulisch

Tijds- of volumetrisch gestuurd

Enkele of dubbele harscilinders

Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]

Kosten voor onderhoud en garantie

De reputatie van de leverancier/installateur.





Een waterontharder wordt best zo uitgerekend en/of afgesteld dat deze ongeveer elke week moet regenereren. Dit wordt gedaan om bacterievorming te voorkomen.



Met vriendelijke groeten,

Aquaman
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
superman41;1881224 wrote:
beste aquaman,



hierbij verdere gegevens voor de juiste berekening te maken.

- verbruik 60m³ per jaar: 2 volwassenen en 2 kinderen (3 jaar en 2 maand oud)

- postcode 3190: hardheid 37FF



Welke harstank kan ik best nemen? nsc 17l of één van 25 L (zie vorige posts)



alvast bedankt!



Beste superman41,



volgens een berekening aan de hand van de verstrekte gegevens, zou een volumetrisch toestel met 17 liter hars, zoals de NorthStar 17ED voldoende capaciteit hebben om jullie van zacht water te voorzien.



met vriendelijke groeten

Aquaman
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Lap, mijne Water"genius" ligt weeral in panne, ...de vorige panne is nog maar 8 maand geleden...ding is verdorie nog geen 4 jaar oud..:mad:

Bestaat dat nog ? zo'n "simpele" waterontkalker zonder "electronica" en "computergeklooi"..;die ge zelf moest eens per week doen "genereren" ? ?

of ene met een "mechanische klok" ??

Zo ja: dan vliegt die dure "electronica"met z'n "chantage koppelverkoop*" hier op de oud-ijzer-hoop...

*chantage omdat ge alleen die kwieten techneuten van watergenius aan hunne rommel moogt laten werken...

*koppelverkoop omdat ge dus ook diezelfde techneutenkwieten dat "onderhoud" moet laten doen.

Zal precies toch eens een boze brief richting testaankoop moeten sturen...
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Figofreak;1885756 wrote:
Lap, mijne Water"genius" ligt weeral in panne, ...de vorige panne is nog maar 8 maand geleden...ding is verdorie nog geen 4 jaar oud..:mad:



Beste Figofreak,

vervelend dat je weeral te kampen hebt met een panne. Wat is de foutmelding of wat is er fout gegaan? Misschien (hopelijk) is het niks ernstigs.



Zo'n 'simpele' waterontharder bestaat zeker nog hoor.

De meeste elektronische versies van de huidige modellen zijn slechts een frontupgrade want de 'body' van deze apparaten zijn identiek gebleven. Men moet namelijk steeds met iets 'nieuws' op de markt komen niet?



Neem eventueel een foto van het probleem en post deze hier ok?



mvg

Aquaman
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Hallo Aquaman,

dat is irritant aan dat onding: op het scherm komt alleen: Alarm: bel 077/......"

Als het zou "zeggen" waar het mis loopt zou men er zelf kunnen naar kijken...vandaar dat ik het woord "chantage" heb gebruikt, je zou ook "gijzeling" kunnen gebruiken...
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Even "updaten": blijkbaar is dat ding dus niet stuk..."alarm" wil alleen maar zeggen dat er een "jaarlijks onderhoud" zou moeten gebeuren...

Ik heb mij dus voor niks opgewonden deze keer...



Hopelijk blijft alles in de toekomst werken zoals het moet.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Figofreak;1886007 wrote:
Even "updaten": blijkbaar is dat ding dus niet stuk..."alarm" wil alleen maar zeggen dat er een "jaarlijks onderhoud" zou moeten gebeuren...

Ik heb mij dus voor niks opgewonden deze keer...



Hopelijk blijft alles in de toekomst werken zoals het moet.



Goed voor jou, hopelijk kan je nog lang genieten van je waterontharder.



mvg

Aquaman
 

redbaron

Lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
838
Waarderingsscore
7
Punten
18
Aquaman;1881325 wrote:
redbaron;1881141 wrote:
...

Hierbij kwam ik op ongeveer 18 F° uit, wat dus zou kunnen kloppen met de waardes van Pidpa.



Ik kijk alvast uit naar de reactie van het lokale watergenie Dr. Aquaman !:D



Beste redbaron,



om een juiste berekening van de benodigde capaciteit van een toestel te kunnen maken, zijn er een paar parameters nodig.

Eén heb je al gegeven, namelijk de plaatselijke hardheid van het water.

Een tweede is jullie waterverbruik? Met hoeveel personen zijn jullie? Hebben jullie gedeeld waterverbruik, t.t.z, ook regen- of putwater?

Aan de hand van deze gegevens kan ik dan de berekening maken.



Bij het bepalen van het type waterontharder die voor jullie situatie het best geschikt is, de keuze terug te brengen tot de volgende elementen:

Aankoopprijs (inclusief plaatsing en eventuele andere promoties)

Mechanisch, elektronisch of hydraulisch

Tijds- of volumetrisch gestuurd

Enkele of dubbele harscilinders

Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]

Kosten voor onderhoud en garantie

De reputatie van de leverancier/installateur.





Een waterontharder wordt best zo uitgerekend en/of afgesteld dat deze ongeveer elke week moet regenereren. Dit wordt gedaan om bacterievorming te voorkomen.



Met vriendelijke groeten,

Aquaman



Dank voor je reactie, hierbij enkele antwoorden:



Eén heb je al gegeven, namelijk de plaatselijke hardheid van het water.

Dit weekend even de overbuur aangesproken, met volgend resultaat als gevolg:



Hardheid voor: 15D°

Hardheid na : 4D°

Model Ecowater, W-L-2-15





Een tweede is jullie waterverbruik?



Met hoeveel personen zijn jullie?

Momenteel 2, nabije toekomst zal dit ook zo blijven. Afhankelijk van levensduur van dergelijk ding af te stemmen op een 4 tal pers. ? Overigens een grote regendouche die wel eens gebruikt wordt.



Hebben jullie gedeeld waterverbruik, t.t.z, ook regen- of putwater? Neen



Aan de hand van deze gegevens kan ik dan de berekening maken.



Hopelijk kan je hier wat mee .



Thx,



Tom
 
Lid geworden
1 nov 2013
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondertussen een dertigtal blz van dit forum gelezen en veel dingen genoteerd :)



Concrete vraag:

wij hebben een appartement gekocht in Boom. Op internet vind ik dat de waterhardheid daar rond de 18 franse graden is.



Eerste vraag is of een waterontharder dan aan te raden is of niet zoveel nut heeft gezien de meeste mensen hier spreken over hardheden rond de 30° ?



Verder zitten wij met een huidige verbruik van 113 m³ op jaarbasis.



Heb ik dan de calculaties correct als ik bvb een Ecowater Refiner toestel neem met volgende specs:

refiner 10l: 40/0.9 °Fm³/kg

refiner 20l: 113/2.4 °Fm³/kg



En dan het volgende bereken:

refiner 10l: 40/18 = 2.22 m³

deze kan met 0.9 kg zout een totaal van 2.22 m³ water ontharden en zal dus op een jaar tijd bij ons 113/2.22 = 51 keer regenereren.

Jaarlijks zoutverbruik zou dan rond de 46 kg liggen.



refiner 20l: 113/18 = 6.28 m³

deze kan met 2.4 kg zout een totaal van 6.28 m³ water ontharden en zal dus op een jaar tijd bij ons 113/6.28 = 18 keer regenereren.

Jaarlijks zoutverbruik zou dan rond de 43 kg liggen.



Kloppen deze berekeningen ?



De refiner 20l lijkt mij dan in ons geval zeker overbemeten en de 10l zou normaal perfect zijn.



De refiner toestellen zouden en waterontharden en waterfilteren wat dus een voordeel zou kunnen zijn als het goed werkt. Iemand ervaring hiermee ?
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste forummers,

ik ga er een weekendje tussenuit dus zal ik maar volgende week op jullie laatste vragen kunnen antwoorden.



Tot later.

mvg

Aquaman
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan