• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

  • Twintec (Aquacare)

    Votes: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

    Votes: 18 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

    Votes: 21 6,8%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

    Votes: 9 2,9%
  • Calex (Ecowaters)

    Votes: 13 4,2%
  • KaltecSoft (Honnywell)

    Votes: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

    Votes: 15 4,8%
  • nog een andere

    Votes: 45 14,5%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

    Votes: 102 32,8%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

    Votes: 77 24,8%

  • Total voters
    311

Tevreden van je waterontharder?

Joined
23 Aug 2006
Messages
933
Reaction score
0
Points
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...



Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,
 
@Figofreak, dit type heeft inderdaad geen programmatiemogelijkheden, enkel het juiste uur moet/kan ingesteld worden.
Het toestel werkt op basis van dagelijkse meting van de waterhardheid van het water en zal indien nodig om 2 uur regenereren.
Het toestel is per spoelbeurt redelijk zuinig MAAR spoelt wel frequenter dan een klassiek model.

@nickdd, slechts 6 Google reviews, zowel goede als minder goede, zijn niet echt dé referentie.
Tevens gaan de minder goede reviews over de manier van werken van de firma en minder over het al dan niet goed functioneren van het toestel.
Het is beter om rekening te houden met recensies over de toestellen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
@Aquaman ik leid dus af dat jij zelf wel vertrouwen hebt in de kwaliteit en goede werking van het toestel? Liefst installeer en onderhoud ik hier alles zelf.

Ps: kunnen al die toestellen het spoelwater ~2.5 meter naar boven pompen? Hier komt het in de kelder en de aansluiting op mijn afvoerbuis zit dus bovenaan.
 
@nickdd, in de installatiegids van zo'n toestel staat: "Als de waterdruk aan de ingang van het toestel minder dan 2 bar bedraagt, mag de afvoerslang niet langer dan 3 meter zijn en mag het aansluitpunt met de afvoer niet boven de ontharder liggen. Per bar boven de 2; kan de afvoerslang met 1 meter verlengd worden en de hoogte tot het afvoerpunt met een 1/2 meter stijgen."

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
de lengte van de afvoerslang zal geen probleem zijn: toestel kan net onder de afvoer komen.
Heb altijd al 3.2 bar gehad waar het water binnenkomt. dus eigenlijk mag ik maar een goeie halve meter boven toestel uitkomen, wat dus niet zal lukken.

afvoer.jpg
 
Beste nickdd,
kan je het toestel op een tablet monteren dat aan de wand bevestigd wordt? Eventueel links net boven de leiding?
Daarmee kan je zeker voldoende hoog geraken om de afvoer aan te sluiten.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
Beste nickdd,
kan je het toestel op een tablet monteren dat aan de wand bevestigd wordt? Eventueel links net boven de leiding?
Daarmee kan je zeker voldoende hoog geraken om de afvoer aan te sluiten.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Beste @Aquaman

Het is zeker mogelijk dat ik het toestel op een hoogte plaats, ik wil gewoon zien dat het nog handig blijft om zout bij te vullen of onderhoud te doen.
Ik heb echter ook een ontvochtiger in de kelder staan waar ik nu ook elke week ofzo manueel de vergaarbak van leeg.
Ik zou me dus ook een condenspomp kunnen aanschaffen die van zowel de ontvochtiger als van de ontharder het water opvangt en oppompt naar de afvoer.

Ondertussen ook even de technische fiche van de aquasensor te pakken gekregen en dat geeft me toch wat meer info.
Blijkbaar noemt dat toestel dus ook SensorSoft (vooral in NL zo te zien) en is dat van de firma Halutec, die ook de minimax importeren.

Ik heb verder nog een paar vragen :cool::

1) Als water via een ionenwisselaar stroomt dan wordt het altijd volledig naar 0° onthard, gewoon omdat dat proces gewoon zo werkt, klopt?
Dus eventuele elektronische of mechanische instellingen in de ontharder om aan te geven hoe hard je water is dienen enkel om op basis daarvan te berekenen om de hoeveel liter en/of tijd ze gaan regeneren.
Of bij sommige toestellen soms ook om een resthardheid te bekomen (door gewoon te mengen met onverhard water).

Als het water dat binnenkomt van hardheid zou veranderen dan werkt je toestel dus niet meer optimaal: bvb resthardheid te hoog/laag, veel te snel of veel te laat regenereren.

=> in dat opzicht ben ik wel te vinden voor het principe dat door middel van een sensor die de effectieve hardheid van het water meet en pas regenereert als het nodig is.
Anderzijds blijft het vreemd dat quasi alle andere toestellen niet zo werken, maar goed zo vind ik nog veel zaken raar in het leven :)

2) Hoe moet ik eigenlijk het (nominaal) debiet (Δp 1bar) interpreteren? Als daar 1500 liter/uur staan (=25 liter/minuut), wat is dan het "maximum debiet" van 3000 liter/uur (of 50l/min). Wordt bij dat opgegeven maximum debiet ook nog steeds volledig onthard water geleverd? Of is de drukval dan plots veel groter (zo ja waarom want dat water blijft er toch gewoon doorstromen?).Dus wat is het verschil tussen nominaal en maximaal debiet?

De afgelopen maand heb ik de flowsnelheid nu goed gemonitord. Meestal zijn de pieken maar zo'n 800 liter/uur, maar ik heb een paar uitschieters (gelijktijdige regendouches) tot 1800 liter/uur.

3) Morgen komt mijn testsetje voor hardheid toe (Titrant druppeloplossing) en ga ik eindelijk de exacte hardheid eens kennen. Dat zou volgens de site van de watergroep tussen de 15 en 24 °F moeten zijn, dus toch een vrij ruime range om correct de benodigde capaciteit van het toestel te kunnen bepalen
Voor dat aquasensor toestel met 9l harsinhoud schommelt het dan tussen 3100 liter (indien 15°F) of 1935 liter (bij 24°F) dat ik ermee kan ontharden. Met een stabiel dagverbruik van 200 liter zou dat dus regenereren zijn om de 15 of 10 dagen => dat is misschien wat aan de lange kant.
Dus gaat er dan sowieso niet te veel tijd tussen regeneraties zitten of gaat het toestel om de maximum X-dagen (bvb elke week) deels gaan regenereren met dan het toepassen van proportionele bezouting?
Anders vrees ik dat dit toestel ook overdimensioneerd is, net zoals vele andere.

4) Ik heb nu 3,2 bar druk waar de teller staat, in kelder dus net onder het maaiveld. In de douches op de 1e verdieping (dat zal effectief zo'n 5 meter stijgen zijn, dus -0.5 bar) voelt alles perfect aan. Ik neem aan dat door de stijging en wat andere onderdelen er tussen ik daar momenteel misschien een effectieve druk van 2.2 bar ofzo heb.
Hoeveel drukverlies voegt zo'n ontharder nog toe en loop ik daar niet het risico te weinig druk boven over te houden? Ik zou het plaatsen van een drukverhogende pomp willen vermijden.

Leuke materie wel die waterontharders, maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde :)

Gr,
Nick
 
Beste nickdd,
De AquaSensor is inderdaad identiek aan de SensorSoft en de fabrikant is Halutec in joint ventue met Harley Watersofteners.
Zoals ik op de foto zie, is het gene probleem om de waterontharder op een tablet te monteren en aan te sluiten op de afvoer. Indien je toch met een opvoerpomp zou werken, let er dan wel op dat deze waterontharder minstens 30 liter water verbruikt tijdens het spoelen.

Hierbij de antwoorden op jouw vragen.
Antwoord voor vraag 1:
Inderdaad, het is correct dat elke waterontharder in principe het water onthard tot 0°f.
Bij de meeste 'huishoudelijke' toestellen is er wel een mogelijkheid aan de besturingsklep of de bypass om de 'resthardheid' in te stellen.
De capaciteit van de ontharder worden berekend op basis van de inkomende waterhardheid en het aantal liter hars in het toestel. Veranderd één va ndeze parameters, dan dienen deze instellingen aangepast te worden.
Het unieke concept van de 'sensor' is in feite op geen enkel ander toestel te vinden. Misschien is dit door het patent, of iets dergelijks.

Antwoord voor vraag 2:
Het nominaal debiet is de hoeveelheid water wat je op een bepaald moment denkt te zullen gebruiken; bv.: 1 douche, 1 toilet, 1 vaatwasser, 1 wasmachine.
Het maximaal debiet is de hoeveelheid water die door de waterontharder kan stromen en volledig onthard worden tot de capaciteit van het toestel bereikt is.

Antwoord op vraag 3:
De sensor doet de ontharder werken volgens een hardheidsturing.
Elke liter water die door het toestel loopt wordt gecontroleerd op hardheid.
In functie van de hardheid wordt bepaald wanneer het hars moet geregenereerd worden.
Elke nacht om 2h (dit staat voorgeprogrammeerd) wordt de regeneratie ‘aangevraagd’. De sensor is bepalend:
De sensor meet nog steeds zacht water. Geen regeneratie!
De sensor meet hard water = regeneratie wordt gestart!

De sensor is een uniek in-line meetinstrument op basis van een speciaal hiervoor ontwikkeld hars dat toelaat de staat van het harsbed zeer precies op te volgen. Eenvoudig uitgedrukt zou je kunnen stellen dat de sensor ‘sneller’ is dan het harsbed en dus steeds een signaal kan geven alvorens het te laat is.
Een ingenieuze technologie laat toe de sensor zelf mee te regenereren zodat de cel na elke regeneratie op nul gezet wordt. Klaar om een nieuwe onthardingscyclus te sturen.

Antwoord op vraag 4:
In normale omstandigheden is er minder dan 1 bar drukverlies bij een normaal gebruik.
Het toestel functioneert met een minimum waterdruk van 1 bar en een maximum waterdruk van 8 bar.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
Hallo,

Nog even een braindump/wat berekeningen. Misschien heeft iemand er iets aan, en anders negeer je maar :)

Vandaag mijn testsetje ontvangen en zonet 3 keer getest: ik kom altijd uit op 15 °F, wat overeen komt met het minimum dat de watergroep voor mijn gemeente opgeeft (15-24°F) en meteen ook het minimum is wat ze volgens de regelgeving moeten aanleveren.
Ik verwacht ook niet dat de hardheid die binnenkomt veel zal gaan schommelen en er hier dus al centrale ontharding tot 15°F wordt gedaan door de watergroep en tot zolang de regelgeving niet wijzigt dit stabiel zal blijven.

(Het valt me trouwens op dat op veel sites van waterontharders ze er een serieuze schep bovenop doen. Op de minimax site spreken ze bvb. over 27°F voor mijn gemeente).

Mijn jaarverbruik is 65m³ en verwacht ik niet dat dit heel veel zal gaan verhogen. Ook het verbruik over de maanden heen is heel stabiel (5300 a 6000 liter per maand), dus dat gebruik ik als mijn effectieve parameters.
(doorgaans 1 maand afwezigheid - groot verlof/klein verlof op jaarbasis dat we niet thuis zijn, dus reken ik met 6000 liter / maand voor wat de ontharder betreft)

Voornaamste doel is hier om kalkaanslag op kraanwerk/regendouches en glazen douchewanden te vermijden zodat we dit minder frequent moeten reinigen en het op langere termijn blijft meegaan/er niet afgeleefd gaat uitzien.

Ik heb nog geen ervaring met volledig zacht water en mik nu op volledige ontharding (15->0 dus) maar las ook dat sommigen volledig zacht water ook niet prettig vinden en dit als "vet" water aanvoelen. Dus behoud ik me de reserve om misschien toch voor een rest hardheid te gaan (al zal dat de douchewanden niet ten goede komen).

Als ik dan mik op een regeneratieperiode tussen de min 7d en max 14 dagen (=niet te snel naar verbruik toe en niet te lang om geen bacterievorming te krijgen) en de vuistregel toepas om het aantal liter hars te bepalen kom ik op:

200l/dag x (7d of 14d) x 15°F / 5000 = 4.2 liter a 8.4 liter hars.

Verder heb ik nog een aantal persoonlijke voorkeuren:
- geen onderhoudscontracten of verplichte aankoop van zout bij de fabrikant/verdeler
- liefst gewone zakken zout (bvb van Axal 25 kg voor 10 euro uit de bouwmarkt) ipv tabletten (vaak 4 a 5 x zo duur).
- voldoende grote zoutbak zodat ik niet constant moet bijvullen
- toestel waar ik zelf jaarlijks onderhoud kan uitvoeren (wat eigenlijk vooral het doorlopen van een checklist is)
- voldoende debiet zodat bij gelijktijdige regendouches er nog optimaal onthard wordt en de druk ook ok blijft: 30 liter/minuut volstaat)

Momenteel aantal toestellen op mijn shortlist die ik verder bekijk:

Delta Mosala/Talent 200BL of Garona/Talent 200B (zelfde toestel maar andere namen/opstelling)
- duplex: 2x3L hars
- verbruik 300gram zout - 18L per regeneratie.
- nominaal debiet (Δp 1bar): 2600l/u (=43l/min)
- onthardingscapaciteit: 2x150m³ ppm CaCO3 = 30m³/°F of dus 2000 liter voor 15°F ontharding (=mijn situatie)
- zoutbak 25 kg (gewoon zout of optioneel ook blokken)

Nog onduidelijk:
- 300 gram zout/18l zal vermoedelijk per harscilinder zijn (en dus elke 1000 liter/5 dagen) ?
- impact van drukval/comfort tijdens regeneratie: dit zal praktisch altijd zijn als je net onder de douche staat. Maar of je dat merkt ...?

schatting jaarverbruik:
65m³ x0.3 kg (per 1m³) = 19.5 kg zout (dus 1 keer per jaar de bak opvullen)
65x18l = 1170 liter spoelwater.
geen elektriciteit


ATAG Descale 10
- simplex: 10L hars
- capaciteit: 26 m3.°Dh. (=46.3m³ °Fh) = 3086 liter voor 15°F ontharding
- debiet/flowrate: onduidelijke specs /geen specs in datasheet. Wel capaciteit 26 m³°Dh (dus per uur). Zou dus max debiet 51 liter per minuut zijn voor mijn 15°F ontharding => max debiet?
- zoutbak 25 kg - gewoon zout
- gewoon zout
- upflow regeneratie en propertionele bezouting

- verbruik: 1,20 kg zout / waterverbruik onbekend / op een of andere site vond ik 103liter per regeneratie - meer dan de grotere descale 15 die maar 76l zou verbruiken => mismatch)
=> zou dus om de 15 dagen regenereren (elke 3000 liter)

schatting jaarverbruik:
-65m³ / 3000l x 1,2 kg = 26 kg zout (21,6 regeneraties per jaar)
-2230 liter spoelwater => lijkt te hoog / foutieve specs

Nog te checken:
- onduidelijke, afwijkende of ontbrekende specs qua verbruik en debiet.

ATAG Descale 15
- simplex: 15L hars
- capaciteit: 47 m3.°Dh. (=87.7m³ °Fh) = 5846 liter voor 15°F ontharding
- debiet/flowrate: onduidelijke specs. Bij de capaciteit vermelden ze wel 47 m³ °Dh (dus per uur). Omgerekend zou dat 98 liter / minuut zijn (max debiet - lijkt hoog)
- zoutbak 75 kg - gewoon zout
- upflow regeneratie en propertionele bezouting
- verbruik: 2,10 kg zout / via site: 76 liter per regeneratie

=> regeneratie om de 29 dagen, lijkt dus veel te lang. Max instelbaar tussen regeneraties in de sofware is echter 28 dagen.

schatting jaarverbruik:
Regeneratie elke 5700 liter (kleine buffer) = 65 / 5.7= 11,4 regeneraties per jaar.
Zout: 24 kg zout (=3 jaar met 1 gevulde zoutbak?)
Water: 866 liter

Nog te checken:
- toestel te groot voor verbruik. Of mag 1 regeneratie per maand toch (ifv bacterievorming/kwaliteit water)
- specs valideren

Watergenius Wellness 2000
- simplex: harsinhoud onbekend - vermoedelijk 12 liter op basis van de onthardingscapaciteit.
- capaciteit: 2000l. bij 30F° = 4000 liter voor 15°F ontharding
- debiet: max 33l/min
- zoutbak: 75 kg
- verbruik: 1,3 kg / spoelwater onbekend

Regeneratie elke 19 à 20 dagen

schatting jaarverbruik: 22 kg zout / spoelwater onbekend


Durlem VI30 duo of Vi50 duo
- simplex VI30: 6l / Vi50: 10l hars (sommige sites zeggen duplex omdat er duo staat vermoed ik, dit gaat echter over de aparte zoutbak)
- capaciteit: 0,9m³ (Vi30) / 1,4m³ (Vi50) tussen 2 spoelingen bij 35°F en 7°F resthardheid: omgegerekend:
* Vi30: 1680 liter voor 15°F
* Vi50: 2613 liter voor 15°F
- nominaal debiet: 1,5m³/h = 25l/min
- max debiet: afhankelijk van druk: zal rond de 1,8m³/h liggen (30l/min) bij 3 bar.
- zoutbak: 40 kg / gewoon zout
- upflow en proportionele bezouting (denk ik adhv de omschrijving)
- verbruik: 0,8 kg/m³ zout en 34 l/m³ onthard water.

schatting jaarverbruik:
38 (Vi30) of 25 (Vi50) regeneraties per jaar
- 52 kg zout (65x 0.8 kg)
- 2210 liter

Te checken:
- volgens handleiding start regeneratie om 2u 's nachts (in te stellen) als overdag 75% van het volume overschreden is. En direct als 100% overschreden wordt. Lijkt ongeveer overeen te komen met vuistregel: 10l hars x 5000 = 50.000 m³ °F x 75% = 37.5 m³/°F / 28 = 1,34m³ tussen spoelingen (wat ongeveer met specs overeenkomt)

Aquasensor/Sensorsoft
- simplex: 9 liter hars (afgeleid)
- capaciteit: afgeleid uit tabel: 2600 liter bij 10°dH = 46,3m³ °Fh = 3085 liter bij 15°F
- nominaal debiet: 1500 l/u
- maximaal debiet: 3000 l/u
- upflow regeneratie / proportionele bezouting
- zoutvoorrad: 15 kg - BLOKKEN
- verbruik: 650 gram zout en 30 liter per regeneratie

schatting jaarverbruik:
21.5 regeneraties per jaar voor 65m³.
14 kg zout per jaar
645 liter water

Te checken:
- toestel werkt met zoutblokken: doorgaans duurder. Ook vrij in de handel te verkrijgen?


Afwegingen die ik nog moet maken:
- Verbruik valt overal wel mee. Meestal kom ik met 1 zak van 25 kg per jaar toe (=10 euro) en met 1m³ spoelwater (1,5% "verlies" op mijn 65m³)
- De eventuele meerwaarde van een aquasensor toestel is voor mij beperkt: minder zout en water maar de rest valt ook mee. Te bekijken in hoeverre mijn berekeningen stroken met de realiteit en de toestellen toch niet sneller gaan regenereren (of te laat en dan hard water doorlaten)
- Kan het kwaad om toch maar om 2-3 weken te regenereren of is dit absoluut af te raden.

De ATAG Descale had ik eerst niet op de radar maar lijkt me toch ook geen slecht toestel...

Groeten,
Nick
 

Attachments

  • 1654716324860.png
    1654716324860.png
    932 bytes · Views: 3
  • 1654716378946.png
    1654716378946.png
    999 bytes · Views: 3
Nog even een update.

De Delta duplex ontharder (talent 200b/gerona) staat nog zeker op mijn shortlist om volgende redenen:

- ik kan de harsflessen dicht bij mijn afvoer monteren en de zoutbak kan op de grond staan. Afvoer mag trouwens ook 2m hoger zitten, maar dat zou dan zelfs niet nodig zijn. Er is ook een overloop op de zoutbak voorzien, maar dat is pas voor in nood en kan sowieso niet omhoog afvoeren => deze zou ik dus niet gebruiken.

- bij debiet van 2600 l/u (=43.33l/min - meer dan voldoende) is de drukval 1 bar. Als hij net regenereert val je terug op de specs van een simplex model, 1500 l/u (=25l/min) met drukval 1 bar.
Aangezien het altijd net tijdens het nemen van een douche zal zijn dat hij regenereert was ik hier bang voor, maar qua debiet en druk zou dit geen issue mogen geven. Mogelijk merk je het een paar seconden op het moment dat hij van 2 naar 1 cilinder overgaat.
=> heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

- bij de duplex werken de cilinders altijd in parallel. Bij de opstart stel je dan eentje halverwege zijn cyclus in en zo vermijdt je dat ze gelijktijdig moeten regenereren.
In mijn geval lijkt de dimensionering en verbruik ook wel ok te zijn dan:
65m³ ontharden van 15 °F naar 0°F komt neer op 1000 liter per cilinder. Met gemiddeld verbruik van 200l/dag zal dus iedere cilinder om dat 10 dagen regenereren, maar als je ze samen bekijkt heb je dus elke 5 dagen wel een regeneratie.
Verbruik (vakanties afgerekend): 65 regeneraties x 300 gram zout en 18l spoelwater = 19.5 kg zout en 1170 l spoelwater per jaar

- je kan veel info op hun website vinden rond installatie en onderhoud wat me wel vertrouwen geeft en ook handig is voor een doe-het-zelver. Er is 5 jaars fabrieksgarantie zonder dat je een onderhoudscontract moet afsluiten.

- hoewel het huis hier vol domotica zit vind ik het misschien wel een voordeel dat een toestel dat 20 jaar moet meegaan zonder elektronica werkt. Doorgaans is dat het eerste wat kapot gaat.

Nadelen:
- na een lange vakantie is het misschien aangewezen even manueel te laten regenereren, maar dat lijkt me ook niet echt een groot issue te zijn.
- het toestel is behoorlijk zuinig, maar volgens de specs zijn er nog zuinigere.



De aquasensor/sensorsoft bekijk ik ook nog verder. Op zich wel een interessant toestel maar hier zit dan weer meer elektronica in.
Daarmee kom ik op 14 kg zout en 645 liter spoelwater. Da's nog minder dan de delta (vooral qua spoelwater). Het zoutreservoir lijkt volgens een bepaalde handleiding ook gewone zouttabletten te kunnen gebruiken ipv (enkel) blokken.
Er kan wel maar 15 kg in, maar als het verbruik daadwerkelijk zo laag is kom ik daar ook een jaar mee toe.

Ik bel ze eens want de uitleg klopt momenteel maar half:
Elke nacht om 2h (dit staat voorgeprogrammeerd) wordt de regeneratie ‘aangevraagd’. De sensor is bepalend:
- De sensor meet nog steeds zacht water. Geen regeneratie!
- De sensor meet hard water = regeneratie wordt gestart!

=> dus ja volgens deze uitleg zou je eerst overdag terug wat hard water moeten hebben (of minder zacht) alvorens hij 's nachts in gang schiet, dat wil je net niet.

Er staat wel nog:
De sensor is een uniek in-line meetinstrument op basis van een speciaal hiervoor ontwikkeld hars dat toelaat de staat van het harsbed zeer precies op te volgen. Eenvoudig uitgedrukt zou je kunnen stellen dat de sensor ‘sneller’ is dan het harsbed en dus steeds een signaal kan geven alvorens het te laat is.
=> ik vermoed dat ze hiermee bedoelen dat de sensor 's nachts al sneller door heeft dat het harsbed bijna verzadigd is, maar dan hadden ze dat beter erboven ook zo geschreven ...

Ook denk ik dat het reële verbruik van zout/spoelwater net iets hoger is dan de specs omdat er ook met een reservecapaciteit rekening gehouden moet worden. In de specs hanteren ze volgend voorbeeld: 1e lijn theoretische en 2e praktijkmodel (met werkingsreserve)
In mijn geval zou ik 8.5°D (=15°F) moeten ontharden wat op <30 kg zout en <1500l spoelwater per 100m³ betekent.
Omgerekend voor 65m³ is dit 19,5 kg zout en 975 liter water. => wat dan heel dicht bij het verbruik van de delta duplex ligt.

1655140575490.png


Ik vroeg me ook af of na verloop van jaren de harsen niet afnemen in kwaliteit waardoor je steeds sneller moet gaan regenereren.
Met de aquasensor zou dit automatisch gebeuren, bij de delta is het enkel volumetrisch en is het moment van regeneratie dus een vast gegeven.
Delta meldt echter dat dit enkel bij klassieke waterontharders zo is en bij hun de harsen opgesloten zitten en na spoeling niet inboeten aan kwaliteit. Over 15-20 jaar zouden die dus nog even efficiënt moeten zijn.

@Aquaman kan jij hier jouw ervaring en licht nog eens over laten schijnen aub :cool:

Groeten,
Nick
 
Beste nickdd,

bij de 'hydraulische' types is het zo ingesteld dat de twee harstanken NOOIT tegelijkertijd kunnen regenereren. Als je het toestel opstart en beide tanken starten op 100% dan zal T1 op 0% regenereren en T2 zal, indien deze ophetzelfde moment of tijdens het regenereren van T1 ook op 0% komt, wachten tot de regeneratie van T1 gedaan is en dan direct beginnen met zijn eigen regeneratie. Vanaf de tweede spoelbeurt zullen de tanken dus niet meer synchroon staan en telkens op andere tijdstippen regenereren.

De AquaSensor/SensorSoft heeft weinig electronica t.o.v. andere types aangezien er alleen maar een uur dient ingesteld te worden. Elke nacht wordt een staal van het water genomen op ongeveer 75% van de capaciteit van de harstank.
Die staalname wordt afgeleid naar een 'sensor' die aan de zijkant van de harstank hangt. Als die enige verhoging van de waterhardheid meet, zal het toestel een regeneratie inzetten.

Sensor.jpg
De kans dat je overdag met hard water te maken krijgt is hiermee zeer miniem, tenzij je net dan een groot volume zou verbruiken.

De harsen in de 'kleine' type toestellen zoals de Delta, SensorSoft, Kinetico en dergelijke meer, zitten inderdaad ingesloten in een compartiment waardoor ze niet 'tegen elkaar botsen' tijdens de regeneratie.
images.jpg
Bij de meeste 'klassieke' toestellen is er een 'vrije ruimte' boven de harsen om de regeneratie te kunnen uitvoeren.

Ik hoop dat ik je hiermee verder op weg geholpen heb.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
Ik ben al een tijdje dit topic wat aan het meevolgen, maar raak niet echt veel wijzer door alle technische info.
We zouden voor ons nieuw huis ook terug een ontharder willen kopen. We hadden een offerte gehad van Aquaservice en Van Marcke.

Hierbij de specificaties:

Bij Van Marcke stellen ze ofwel de mini voor als een compacte versie. In principe zou een mini voldoen, maar ik vraag me af of dit een goede zet is? We zijn met 2 personen, en naar schatting verbruiken we 50m³/jaar (zal nog iets verminderen) en een standaard grohe regendouche is de grootste verbruiker.

Voor de rest heb ik niet echt veel eisen. Onderhoud ed. is ongeveer hetzelfde bij beide. afhankelijk als je een contract neemt of niet (en zoutlevering) maar scheelt de wereld niet.

bedankt
 
Last edited:
Heeft iemand ervaring met de waterontharders van mooiwater.nl
De zoekfunctie geeft geen hits.
Opzich spreken de specificaties, design en afmetingen me wel aan voor mijn ruimte, ben echter geen expert op dit gebied.
 
Deze even terug naar boven halen.

Zijn er eigenlijk nadelen verbonden aan zo'n 'doorstroom' model als de Minimax?
Deze filtert zijn water bij afname, door de waterdruk.

Mijn eerste bedenking daarbij onmiddellijk is: wat bij wekenlange stilstand door vakantie en geen afname?
Opkoeking van allerlei bacteriën in dat toestel?
 
Beste Sting,

dit fenomeen riskeer je niet alleen bij de hydraulische toestellen, doch bij alle toestellen die volumetrisch werken en waar geen 'override' is ingesteld. Geen verbruik geregistreerd = geen regeneratie.
Een goede gewoonte is, om na elke afwezigheid van meer dan 6 dagen, steeds een regeneratie opstarten.
Daarmee vermijd je dat er 'vervuiling' in je systeem/leidingen terechtkomt, en tevens ben je zeker dat je direct over zacht en zuiver water beschkt.

Met vriendelijke goreten,
Aquaman
 
Wij hebben een ontharder en gegalvaniseerde leidingen …

Is het schadelijk voor onze leidingen als ik toch onder de 7 onthard ? Ontstaat er dan corrosie of hoe moet ik dat zien ?
 
Beste Braambes78,

de stelling van AquaBelgica (Belgische Federatie voor Waterbehandeling) is de volgende:
"Veroorzaakt onthard water corrosie?
Niet meer dan voor het onthard was…
Waterontharding verandert immers niets aan de zuurtegraad van water.
Hard water bevordert wel de vorming van kalkafzetting.
Bij bepaalde materialen en afhankelijk van bepaalde voorwaarden, kan kalkafzetting corrosie voorkomen.

De oorzaken van corrosie
Corrosie is vaak het gevolg van verschillende factoren, die vaak gelijktijdig optreden:
  • de aanwezigheid van onzuiverheden in het water;
  • de aanwezigheid van poreuze of ongelijke kalkafzetting op de leidingen.
Over het algemeen kunnen we stellen dat elk contact tussen water en een materiaal wellicht leidt tot corrosie. Het is immers niet omdat het water als drinkwater verdeeld wordt, dat het geen bestanddelen zou bevatten die corrosie kunnen veroorzaken aan gegalvaniseerde of koperen leidingen. Naast de hierboven vermelde factoren zijn er ook nog:
  • de te hoge temperatuur van het warm water, zeker in gegalvaniseerde leidingen (> 50°C);
  • het gebruik van verschillende metalen in dezelfde leiding (bv. koper en gegalvaniseerd metaal), wat in tegenspraak is met alle regels van de loodgieterij;
  • de slechte doorstroomsnelheid van het water in de leidingen.
Specialisten, zoals de leden van Aqua Belgica, zijn de aangewezen personen om de ideale hardheidsgraad van het ontharde water en het nut van eventuele bijkomende behandelingen na te gaan."

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
Beste Braambes78,

de stelling van AquaBelgica (Belgische Federatie voor Waterbehandeling) is de volgende:
"Veroorzaakt onthard water corrosie?
Niet meer dan voor het onthard was…
Waterontharding verandert immers niets aan de zuurtegraad van water.
Hard water bevordert wel de vorming van kalkafzetting.
Bij bepaalde materialen en afhankelijk van bepaalde voorwaarden, kan kalkafzetting corrosie voorkomen.

De oorzaken van corrosie
Corrosie is vaak het gevolg van verschillende factoren, die vaak gelijktijdig optreden:
  • de aanwezigheid van onzuiverheden in het water;
  • de aanwezigheid van poreuze of ongelijke kalkafzetting op de leidingen.
Over het algemeen kunnen we stellen dat elk contact tussen water en een materiaal wellicht leidt tot corrosie. Het is immers niet omdat het water als drinkwater verdeeld wordt, dat het geen bestanddelen zou bevatten die corrosie kunnen veroorzaken aan gegalvaniseerde of koperen leidingen. Naast de hierboven vermelde factoren zijn er ook nog:
  • de te hoge temperatuur van het warm water, zeker in gegalvaniseerde leidingen (> 50°C);
  • het gebruik van verschillende metalen in dezelfde leiding (bv. koper en gegalvaniseerd metaal), wat in tegenspraak is met alle regels van de loodgieterij;
  • de slechte doorstroomsnelheid van het water in de leidingen.
Specialisten, zoals de leden van Aqua Belgica, zijn de aangewezen personen om de ideale hardheidsgraad van het ontharde water en het nut van eventuele bijkomende behandelingen na te gaan."

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Hi Aquaman,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
In principe zou ik dus bv een resthardheid van minder dan 7 kunnen instellen …

Mvg
 
De vraag is vooral: Why, oh why ;). Waarom zou je dat doen?
 
De vraag is vooral: Why, oh why ;). Waarom zou je dat doen?
om de oude kalkaanslag uit de leidingen op te lossen … ik meende ergens gelezen te hebben dat vanaf 5 Franse graden het vermogen van het zacht water om oude aanslag te verwijderen verminderd
 
Beste

Waterverbruik 38m3 , hardheid 39 Franse graden. Ik heb een ontharder op t oog met 14l hars. Is dit voldoende voor mij? Gezin met 4 kinderen, regenwater wc/wasmachine.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top