• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 18 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 21 6,8%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 8 2,6%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,2%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 15 4,9%
  • nog een andere

Stemmen: 44 14,3%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 102 33,1%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 76 24,7%

• Totaal aantal stemmers
    308

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Lid geworden
29 jun 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi Aquaman - bedankt voor je snelle reactie. Mag ik je vragen of je feedback over actieve koolfilters ook gebaseerd is op (persoonlijke of bij klanten genoteerde) ervaring met de ERM20 ontharder? Zoals gezegd: hun verkoper claimt dat de actieve koolfilter in de ERM20 basically een heel leven (van het apparaat) meegaat: tot 5000 m³. Het gaat dan ook om meer dan 9 liter of meer dan 4kg actieve kool. Ook bij de Valeco ontharder gaat het om een volume van 8 liter. Meer dan een kleine cartouche dus. Bovendien is actieve kool toch alom gekend als zeer doeltreffend adsorbens en dus relevant en erkend in waterfiltratietoepassingen (zie ook Brita) dus ik begrijp je argwaan niet helemaal... Anderzijds lijkt het me inderdaad kras dat dit soort filter (zelfs al gaat het om een forse hoeveelheid actieve kool) helemaal geen bijzondere reiniging of onderhoud zou behoeven. En lijkt een 'autonomie' van 5000 m³ voor hij aan vervanging toe is, me wel héél erg veel... 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
GertD zei:
Hoe dikwijls moet die reiniging/onderhoudsbeurt worden uitgevoerd volgens jou? 1 keer per jaar? 2 keer? Wat als je terugkomt van 2 weken vakantie? Regeneratie uit te voeren?

Beste GertD,

een onderhoudsbeurt wordt meestal jaarlijks uitgevoerd, doch bij particulieren vaak ook maar om de twee jaar. (naar gelang welke firma)
Als men langer dan 10 dagen in vakantie is geweest en er op het toestel geen optie is ingebouwd om reguliere regeneraties uit te voeren, dan is een extra manuele regeneratie zeker aangewezen. Dit vooral omdat stilstaand water de kans op bacteriën vergroot en door een extra regeneratie wordt dit opgelost.

Mvg,
Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Phillemon! zei:
Hi Aquaman - bedankt voor je snelle reactie. Mag ik je vragen of je feedback over actieve koolfilters ook gebaseerd is op (persoonlijke of bij klanten genoteerde) ervaring met de ERM20 ontharder? Zoals gezegd: hun verkoper claimt dat de actieve koolfilter in de ERM20 basically een heel leven (van het apparaat) meegaat: tot 5000 m³. Het gaat dan ook om meer dan 9 liter of meer dan 4kg actieve kool. Ook bij de Valeco ontharder gaat het om een volume van 8 liter. Meer dan een kleine cartouche dus. Bovendien is actieve kool toch alom gekend als zeer doeltreffend adsorbens en dus relevant en erkend in waterfiltratietoepassingen (zie ook Brita) dus ik begrijp je argwaan niet helemaal... Anderzijds lijkt het me inderdaad kras dat dit soort filter (zelfs al gaat het om een forse hoeveelheid actieve kool) helemaal geen bijzondere reiniging of onderhoud zou behoeven. En lijkt een 'autonomie' van 5000 m³ voor hij aan vervanging toe is, me wel héél erg veel... 

Beste Phillemon,

op diverse verpakkingen van aktieve kool staat de waarschuwng dat dit produkt tijdig moet vervangen worden doordat het absorbtievermogen bereikt wordt. De duurtijd varieert naargelang de toepassing, maar ik stel mij inderdaad ook vragen bij de heel lange termijnen dewelke men hier aanhaalt.

Mvg,
Aquaman

Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aquaman,

Ik heb onlangs een vertegenwoordiger over de vloer gehad van Aqua Service uit Marke in het kader van een groepsofferte. Zij zijn er volgens Test-Aankoop blijkbaar het interessants uitgekomen tesamen met Aquarex uit Riemst.

De kostprijs bij Aqua Service voor het type AS 125 bedraagt € 1475 geleverd + geplaatst (BTW incl.), inclusief is de zoutvoorraad van 50 kg voor het 1 e jaar.

Het jaarlijks onderhoud bedraagt € 51.50 all in (inbegrepen: het zout en nazicht).

Bedenktijd max paar weken.

Een aantal negatieve reacties op dit forum weerhoud mij om op het voorstel in te gaan.

Wat adviseert u mij ?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Bert

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Bert L zei:
Aquaman,

Ik heb onlangs een vertegenwoordiger over de vloer gehad van Aqua Service uit Marke in het kader van een groepsofferte. Zij zijn er volgens Test-Aankoop blijkbaar het interessants uitgekomen tesamen met Aquarex uit Riemst.

De kostprijs bij Aqua Service voor het type AS 125 bedraagt € 1475 geleverd + geplaatst (BTW incl.), inclusief is de zoutvoorraad van 50 kg voor het 1 e jaar.

Het jaarlijks onderhoud bedraagt € 51.50 all in (inbegrepen: het zout en nazicht).

Een aantal negatieve reacties op dit forum weerhoud mij om op het voorstel in te gaan.

Wat adviseert u mij ?

Bert

Beste Bert L,

vooreerst is mijn advies steeds beperkt tot het toestel zelf, ik spreek mij niet uit over enige firma.
De toestellen die Aqua Service aanbied zijn de alomgekende en goed functionerende assemblagetoestellen.

Op basis van welke gegevens stelt men je dit type voor?
Heeft men een watertest uitgevoerd en een berekening gemaakt aan de hand van de testgegevens en je/jullie waterverbruik?
Na zo'n berekening kan men pas zeker zijn dat het toestel in jullie situatie het best geschikt is om je/jullie op een economische wijze te voorzien van zacht water.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
knipsel.png

Momenteel weer een actie bij een gekende DIY-zaak.
Het ideale moment om een voorraad aan te leggen.

PS: ik heb geen enkel voordeel bij deze actie!

Bijlagen

• knipsel.png
    knipsel.png
    211,5 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
18 aug 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bert L zei:
Aquaman,

Wat adviseert u mij ?

Bert

Bert,

Heb ook een vertegenwoordiger over de vloer gekregen van Aqua Service nav een registratie op een groepsaankoop voor de provincie Oost-Vlaanderen. Ben zelf uit de regio Ninove.

Mij werdt ook een AS 125 voorgesteld, maar wel aan de prijs van 1356,80 € incl 6% btw, geleverd en geplaatst, incl 50 kg zout bij opstart, dus all in. En bedenktijd tot einde deze maand.

Een jaarlijks onderhoud incl zout van hen kwam neer op 77,14 €.

Is de 2de plaats waar ik een verschillende prijs mag opmerken voor het jaarlijks onderhoud, en nu nog eens een prijsverschil op eenzelfde toestel.

Heb maw de indruk dat ze die prijzen uit hun mouw schudden, 

Heb ook nog per mail een reactie op deze groepsaankoop gekregen van de firma Aquarex.

Op basis van de regio, 3 personen stellen ze mij een Kivu 16 voor en komt neer op een 1000€, incl btw, levering, plaatsing en 100kg zout. Offerte is 3 maanden geldig.

Iemand die feedback kan geven over Aquarex en het model Kivu 16?

Jaarlijks onderhoud komt op 55€ incl btw en zout, zonder andere extra kosten.

AcuaService geeft 20 jaar full omnium, waar dit bij Aquarex maar 10 jaar is.

Wat verbruik betreft qua spoeling, kreeg ik op mijn vraag naar hen toe de reactie dat een spoeling om de +/- 10 dagen gebeurd en hierbij 44l per spoeling wordt gebruikt. Aquaman, is dit een aanvaardbaar verbruik?

Bert, ik lees later graag meer wat uw beslissing betreft. 

Langesmalle

verhto

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste,

ik heb ook nog een toestel gehad van AS. Het jaarlijks nazicht (geen onderhoud) was gratis vanaf een bestelling van een  bepaalde hoeveelheid zout. Ik denk dat dit toen rond de 100€ (4 zaken vermoed ik). Ook kwam daar telkens een bidon desinfectie product bij van 50euro EXCL BTW... dat was verplicht, dus ik kwam al snel aan 150euro excl BTW... vond dat serieus tegenvallen...

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Langesmalle zei:
Bert L zei:
Aquaman,

Wat adviseert u mij ?

Bert

Bert,

Heb ook een vertegenwoordiger over de vloer gekregen van Aqua Service nav een registratie op een groepsaankoop voor de provincie Oost-Vlaanderen. Ben zelf uit de regio Ninove.

Mij werdt ook een AS 125 voorgesteld, maar wel aan de prijs van 1356,80 € incl 6% btw, geleverd en geplaatst, incl 50 kg zout bij opstart, dus all in. En bedenktijd tot einde deze maand.

Een jaarlijks onderhoud incl zout van hen kwam neer op 77,14 €.

Is de 2de plaats waar ik een verschillende prijs mag opmerken voor het jaarlijks onderhoud, en nu nog eens een prijsverschil op eenzelfde toestel.

Heb maw de indruk dat ze die prijzen uit hun mouw schudden, 

Heb ook nog per mail een reactie op deze groepsaankoop gekregen van de firma Aquarex.

Op basis van de regio, 3 personen stellen ze mij een Kivu 16 voor en komt neer op een 1000€, incl btw, levering, plaatsing en 100kg zout. Offerte is 3 maanden geldig.

Iemand die feedback kan geven over Aquarex en het model Kivu 16?

Jaarlijks onderhoud komt op 55€ incl btw en zout, zonder andere extra kosten.

AcuaService geeft 20 jaar full omnium, waar dit bij Aquarex maar 10 jaar is.

Wat verbruik betreft qua spoeling, kreeg ik op mijn vraag naar hen toe de reactie dat een spoeling om de +/- 10 dagen gebeurd en hierbij 44l per spoeling wordt gebruikt. Aquaman, is dit een aanvaardbaar verbruik?

Bert, ik lees later graag meer wat uw beslissing betreft. 

Langesmalle

Beste Langesmalle,

wat betreft prijzen voor toestellen en onderhoud, stel ik ook vast dat men vaak 'op het ogenblik' een prijs daarop kleeft.
Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van 'groepsaankopen' voor waterontharders aangezien dit een situatiegebonden materie is.
Als men een degelijk voorstel wil maken, dient men vooreerst een berekening te maken aan de hand van bepaalde parameters en dan pas kan men een toesteltype aanbieden dat geschikt is voor die specifieke situatie.
Wat betreft de beide modellen die je aanhaalt, deze zijn allebei wel goed voor het doel waarvoor ze dienen, namelijk het ontharden van het water, maar zoals reeds aangehaald, zonder duidelijke parameters is het riskant om dit zomaar voor te stellen.
De gegevens van het verbruik van zout en spoelwater zijn niet echt duidelijk te vinden waardoor het moeilijk te verifiëren is doch slechts 44 liter voor een eentankstype (Kivu 16) lijkt mij nogal weinig

Langesmalle, kan je mij hun voorstel, liefst met toestelcijfermateriaal, bezorgen zodat ik eenbeter zicht heb op hun beweringen en daarop dan een duidelijker advies kan formuleren?.

Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
verhto zei:
Beste,

ik heb ook nog een toestel gehad van AS. Het jaarlijks nazicht (geen onderhoud) was gratis vanaf een bestelling van een  bepaalde hoeveelheid zout. Ik denk dat dit toen rond de 100€ (4 zaken vermoed ik). Ook kwam daar telkens een bidon desinfectie product bij van 50euro EXCL BTW... dat was verplicht, dus ik kwam al snel aan 150euro excl BTW... vond dat serieus tegenvallen...

Beste verhto,

afgaande op een recente posting waarbij ik de promotie en de prijs van onthardingszout, verkrijgbaar bij een DHZ, postte, kan men er toch van uitgaan dat rond de € 100 voor 4 zakken van 25 kg zwaar doorgerekend is.
Het desinfecterend product - hoogstwaarschijnlijk in een 5 literbidon - waarvan ik vermoed dat dit zelfs geen puur maar aangelengd product is, is ook niet van de poes.

Aquaman

Lid geworden
24 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo Aquaman,

Wij zijn ook op zoek naar een waterverzachter voor bij ons thuis (ongeveer 60m³ verbruik per jaar, 4à5 inwoners elke week). Volgens VMW is de waterhardheid bij ons 31.8 - 42.8 °F

na een bezoekje aan de jaarbeurs hebben we volgende bedrijven/voorstellen weerhouden:

- Twinsoft compact van Aquacare 

- Atlas 15 van Ecowater Systems

Jammer genoeg waren de standhouders op de jaarbeurs vooral bezig met verkopen door de andere bedrijven/aanbiedingen af te breken... Zodoende weten we niet meer wie we moeten geloven. Beiden zeggen ze bvb. dat de andere niet voldoende zacht water kan leveren per minuut voor ons verbruik?

Wat voor ons belangrijk is, is prijs voor installatie + verbruik (regeneraties, stroom, zout & onderhoud) 

's Nachts zijn wij niet wakker dus dan kan er gerust geregenereerd worden...

De aanbieding van Ecowater Systems is ongeveer 600euro goedkoper en voor hun toestel zijn we vrij om zelf zout aan te kopen. Moeten we hierdoor de Twinsoft sowieso afschrijven, of heeft die andere troeven waar we momenteel overkijken? Is de Ecowater Systems aanbieding niet te klein voor ons?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
wadie zei:
Hallo Aquaman,

Wij zijn ook op zoek naar een waterverzachter voor bij ons thuis (ongeveer 60m³ verbruik per jaar, 4à5 inwoners elke week). Volgens VMW is de waterhardheid bij ons 31.8 - 42.8 °F

na een bezoekje aan de jaarbeurs hebben we volgende bedrijven/voorstellen weerhouden:

- Twinsoft compact van Aquacare 

- Atlas 15 van Ecowater Systems

...

Beste wadie,

vooreerst wil ik je gelijk geven wat betreft de 'onfrisse' praktijken die verkopers tentoonstellen om toch maar hun product te kunnen verkopen.
Het is zeer uitzonderlijk dat je een verkoper zult treffen die nog met eergevoel zijn product aan de mand brengt zonder de concullega's en/of hun producten daarvoor te moeten afbreken.
Dit gezegd zijnde heb ik nog een vraagje: hebben jullie gedeeld waterverbruik? Met andere woorden, gebruiken jullie ook regen- of putwater?
Deze vraag stel ik omdat het waterverbruik dat je opgeeft opmerkelijk lager ligt dan het gemiddelde in Vlaanderen, wat eventueel door het gedeeld waterverbruik zou te verklaren zijn.

Om een juiste objectieve berekening te maken zijn deze parameters onontbeerlijk; de plaatselijke waterhardheid en het waterverbruik. Indien het juiste waterverbruik niet gekend is, worden vaak de referentiecijfers gebruikt, en die zijn 100 liter per dag per persoon.
In jullie situatie zou dit dus uitkomen op 182m3 per jaar, wat 3 maal meer is dan het opgegeven verbruik.

Afgaande op de gegeven data, zouden beide voorgestelde toestellen zeker voldoen om jullie van zacht water te voorzien.
Het regenereren verschilt bij deze toestellen, waar de Atlas 15 op een vooraf ingesteld tijdstip zal spoelen, zal de TwinSoft Compact spoelen op het moment dat 1 van de 2 tanken verzadigd is, dus tijdens het verbruiken van water wat meestal overdag is.

Het theoretisch verbruik tijdens de regeneratie van de toestellen, op basis van de opgegeven parameters, zijn:
TwinSoft Compact: spoelt om de 315 liter en verbruikt 230gr zout en 19 liter water.
Atlas 15: spoelt om de 1700 liter en verbruikt 1,95 kg zout en 90 liter water.

Afwachtend op eventuele wijzigingen in de opgegeven parameters, hoop ik je met deze informatie al wat klaarheid te hebben gegeven.

Aquaman

Lid geworden
24 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo Aquaman,

inderdaad gedeeld waterverbruik (toiletten + wasmachine op regenwater)

Het water voor het zwembad heb ik ook uit het verbruik gelaten, daar we deze niet door de waterverzachter zullen laten vullen, maar de eerste aftapkraan aan de ingang.

Maar dan denk ik dat het voorstel van ecowater zeker op kan tegen het aquacare voorstel (op technisch gebied?)

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
wadie zei:
Hallo Aquaman,

inderdaad gedeeld waterverbruik (toiletten + wasmachine op regenwater)

Het water voor het zwembad heb ik ook uit het verbruik gelaten, daar we deze niet door de waterverzachter zullen laten vullen, maar de eerste aftapkraan aan de ingang.

Maar dan denk ik dat het voorstel van ecowater zeker op kan tegen het aquacare voorstel (op technisch gebied?)

Beste wadie,

aangezien jullie effectief gebruik maken van gedeeld water, is het voorstel van Ecowater zeker een goed voorstel.
Dit toestel zal jullie voldoende kunnen voorzien van zacht water op een economische wijze.

Aquaman

Lid geworden
24 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
installatie door EcoWater is inmiddels al gebeurd. Alles is snel en vlot verlopen, afval mooi meegepakt, ... ziet er goed uit! :)

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
wadie zei:
installatie door EcoWater is inmiddels al gebeurd. Alles is snel en vlot verlopen, afval mooi meegepakt, ... ziet er goed uit! :)

Beste wadie,

proficiat met jullie aankoop, geniet van het zachte water!

Mvg,
Aquaman

Lid geworden
29 jun 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Intussen is de knoop doorgehakt en de ontharder geplaatst. De keuze is gegaan naar een Electrolux “Lux” toestel, geplaatst door MCB Water. Onder het Electrolux jasje gaat het om een EcoWater toestel, maar in de iets ‘luxueuzere’ Electrolux uitvoering is de bedieningsklep afsluitbaar (irrelevant voor mij maar handig voor in vochtige kelders) en is er een zoutalarm (wel handig).

Bij de installatie heeft MCB Water ook op mijn vraag een drukregelaar met manometer geplaatst + vuilfilter vooraf + actief koolfilter achteraf, evenals een eenvoudige uitgietbak (gootsteen – daar heb ik zelf voor gezorgd) met 2 bolkraantjes (1 met niet onthard stadswater, en 1 met onthard + gefilterd water).

Redenen om voor MCB en de Electrolux te kiezen:
  • Grote capaciteit 18l enkele harstank zodat er niet te vaak zout moet bijgevuld worden, en geen drukval ontstaat bij regeneratie overdag
  • Desondanks relatief beperkte hoogte toestel en dus aanvaardbaar volume
  • Betrouwbare indruk van de MCB verkoper, die duidelijk het meest onderlegd bleek
  • Technologie die deugdelijkheid heeft bewezen
  • Mits optioneel onderhoud van 80 EUR per jaar, volledige garantie op ALLES (harstank, onderdelen, elektronica, ...) van 20 jaar
  • Prijs toestel + plaatsing

Redenen om niet voor Valeco te kiezen:
  • Prijs toestel
  • Prijs plaatsing door onafhankelijke sanitairspecialist/loodgieter
  • Te complexe en dus mogelijks te riskante technologie (3 stappen binnen in 1 toestel: ontharding, actieve koolfiltratie, bijkomende KDF55 filtratie)
  • Daardoor ook veel te hoge onderhoudsprijs

Redenen om niet voor EcoWater zelf te kizen:
  • Te veel sales-talk met nadruk op reputatie van EcoWater, enkel de nieuwste toestellen via EcoWater zelf, en zogezegd een super-uitzonderlijke korting (terwijl de uiteindelijke prijs heus niet zo laag was)
  • Weinig betrouwbare en te oppervlakkige toelichting over hoe het toestel werkte binnenin. In de ERM Refiner zitten onthardingshars + actieve koolmassa blijkbaar in dezelfde harstank, net zoals bij een Brita waterfilterpatroon. Maar dat kon de verkoper me niet uitleggen, en hij scheepte me snel af met een halve (en  - zo bleek achteraf - foute) uitleg op basis van een klein tekeningetje in de brochure. De MCB verkoper lichtte dit achteraf wèl correct toe, en uitte bovendien zijn twijfels omtrent nadelige invloed hiervan op de terugspoelklep onderaan in de tank. Of de twijfels nu terecht zijn of niet, feit blijft dat de verkoper van EcoWater zelf niet in staat bleek (ondanks mijn voorafgaande schriftelijke vraag) dit correct uit te leggen, en me wat leugens heeft verkocht. Bovendien kan door deze constructie de actieve kool wellicht niet apart (i.e. vroeger dan de harsbolletjes) vervangen worden, ook al claimt EcoWater dat dit pas na 5000m³ nodig zou zijn.

Hopelijk is de rest van de lezers / toekomstige gebruikers hier wat mee...

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Phillemon! zei:
Intussen is de knoop doorgehakt en de ontharder geplaatst.

...

Hopelijk is de rest van de lezers / toekomstige gebruikers hier wat mee...

Beste Phillemon!,

proficiat met jullie aankoop.
Geniet van het zachte water!
wink_smile.png

Aquaman

Lid geworden
22 sep 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Aquaman,

Ken jij de ontkalker van Aqua Sensor ?  Is  iets duurder maar verbruikt heel weinig water en zout.

Heeft ook geen jaarlijks onderhoud nodig en er is een levenslange garantie op.

Wat raad jij mij aan voor een goede ontkalker ?

Àlvast bedankt voor de informatie .

Mvg,

Guido

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan