Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,1%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 19 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 22 6,7%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 9 2,8%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,0%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,2%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 18 5,5%
  • nog een andere

Stemmen: 47 14,4%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 111 33,9%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 77 23,5%

• Totaal aantal stemmers
    327

Tevreden van je waterontharder?

• Tags Sanitair water waterbehandeling waterontharder
  • Lid geworden
    23 aug 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    16
    Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
    Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
    Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
    Tevreden van?
    Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
    Bedankt,

Ik raak er toch ook moeilijk aan uit.

Heb er enkele laten afkomen, waarvan ik er ook enkele kan schrappen.

De grootste twijfel is tussen de minimax en degene van Aqua Service (AS 140 SXT).

Ik weet niet of die je bekend voorkomt?

Alvast bedankt!

Beste Checky,

Graag wat meer verduidelijking dan louter de benaming 'Minimax en Aqua Service (AS 140 SXT)' om jouw twijfel aan te duiden.
    Op basis van enkel deze benamingen is het onmogelijk om een degelijk objectief advies te geven.
    In eerste instantie zijn de gegevens over jullie waterverbruik en de plaatselijke waterhardheid noodzakelijk om een goede berekening te kunnen maken.

Met vriendelijke groeten,
    Aquaman

Heeft er iemand ervaring met een EcoWater ERM 10 Refiner? Is de kwaliteit van het gefilterde water echt te vergelijken met flessenwater?

Op basis van het waterverbruik (+/-30m³) zou er maar om de 3 jaar een onderhoud moeten gebeuren. Blijft de kwaliteit van het gefilterde water dan behouden?

Ik twijfel tussen dit toestel of een NSC11UD (of 14UD) van MCBwater.

Alvast bedankt!

Beste KatleenC,

bij eender welke waterontharder is het eindresultaat van het onthard water NIET te vergelijken met flessenwater !!!

Dit is een marketingszet van een verkoper!!

Test-Aankoop schrijft hierover: "De smaak van het leidingwater heeft geen uitstaans met de hoeveelheid kalk die erin zit maar wel met het chloor dat dient om het water voor consumptie geschikt te maken. Om een goed deel van die voor sommigen onaagename smaak te laten verdwijnen, volstaat het om het chloor aan de lucht bloot te stellen door het water in een karaf te gieten en die in de koelkast te plaatsen. Probeer het maar eens, je zal verrast zijn.
    Overigens is de aanwezigheid van kalk in het water onschadelijk voor de gezondheid."

Indien een waterontharder goed is afgesteld en regelmatig regenereert, dan blijft de kwaliteit van het 'gefilterd' of onthard water ook behouden.
    Eén van de grootste boosdoeners bij een waterontharder is stilstaand water! Dan is een risico voor bacterievorming het grootst!

De grootte van het toestel die voor jou/jullie geschikt is, is te berekenen aan de hand van het waterverbruik en de plaatselijke waterhardheid.
    Met deze parameters kan berekend worden hoeveel liters hars er in het toestel moet zijn om jullie op de meest veilige en economische wijze van zuiver en zacht water te voorzien.

Aquaman

De Refiner-versie heeft een actieve koolfilter en filtert dus ook het water bovenop de ontharding.

Bij de meeste filtersystemen met actieve kool moet echter wel om hygiënische redenen (bacterie-vorming) om de 6 maand de filter-inhoud vervangen worden. Bij grotere modellen gaat dat soms naar 12 maand.

Ik heb hier zo'n filtersysteem dat ingebouwd is in de koelkast. Om de 6 maand moet het patroon vervangen worden.

Wij hebben een erm 10  van ecowater sinds een half jaar.

Super tevreden van, veel minder zeep nodig, minder droge  huid, ... . Ik drink dagelijks water van de kraan en vind dit beter dan dat het vroeger door een brita ging.

Het enige wat ik een beetje raar vind is dat in het begin dat deze geïnstalleerd was dat er maar alle 1000 liter gespoeld moest worden en nu alle 750 liter. Dit blijft al wel 5 maanden op die 750. Wordt dit ook op tijd gerekend? Want het gemiddelde verbruik blijft nu hetzelfde staan maar in het begin schommelde dit wel erg. (wat normaal is met ons gebruik)

Mvg, Gert

Wij hebben een erm 10  van ecowater sinds een half jaar.

Super tevreden van, veel minder zeep nodig, minder droge  huid, ... . Ik drink dagelijks water van de kraan en vind dit beter dan dat het vroeger door een brita ging.

Het enige wat ik een beetje raar vind is dat in het begin dat deze geïnstalleerd was dat er maar alle 1000 liter gespoeld moest worden en nu alle 750 liter. Dit blijft al wel 5 maanden op die 750. Wordt dit ook op tijd gerekend? Want het gemiddelde verbruik blijft nu hetzelfde staan maar in het begin schommelde dit wel erg. (wat normaal is met ons gebruik)

Mvg, Gert

Beste GertD,

bij de opstart worden bepaalde parameters gebruikt om de instellingen in te geven.
    Het specifieke aan dit type toestllen is dat ze rekenening houden met je verbruik en daarop anticiperen.
    Als je gemiddeld x aantal liter verbruikt en er blijft een resthoeveelheid die onvoldoende is om je de volledige volgende dag van zacht water te voorzien, dan zal het toestel regenereren, ook als het nog niet z'n volle capaciteit heeft aangesproken.
    Daardoor is het mogelijk dat jullie toestel eerst maar om de 1000 liter en nu om de 750 liter regenereert.

Wat betreft de drinkbaarheid van het kraantjeswater dat door een ontharder gegaan is: die is zeker niet slechter dan ervoor!
    De enige mineralen die verwijderd worden zijn calcium- en magnesiumionen en er komt een kleine hoeveelheid natriumionen in de plaats. (Opgepast: Natriumionen zijn slechts een onderdeel van het zout!) Daarom dat men waarschuwt voor kleine kinderen (baby's) en ouderlingen om beter geen te zacht water te drinken.

Aquaman

wat een lang topic!

Is er een samenvatting beschikbaar voor wie nu nog maar net naar een waterverzachter op zoek gaat? :)

Welke informatie heeft aquaman nodig om types aan te raden? Of moeten we eerst een lijst met voorstellen hebben?

wat een lang topic!

Is er een samenvatting beschikbaar voor wie nu nog maar net naar een waterverzachter op zoek gaat? :)

Welke informatie heeft aquaman nodig om types aan te raden? Of moeten we eerst een lijst met voorstellen hebben?

Beste wadie,

Ik kan je begrijpen dat deze topic wat doorspartelen vraagt, maar als je mijn berichten eventjes overloopt, merk je dat ik geen bepaalde merken of firma's naar voren schuif.
    Maar om jullie op weg te helpen met een keuze dien je eerst een paar voorkeuren duidelijk te maken.

Welk model/type en/of welke leverancier je kiest, hangt af van jouw keuzes die je maakt inzake de specificaties van het toestel:
    - Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
    - Tijds- of volumetrisch gestuurd
    - Enkele of dubbele harscilinders
    - Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
    - Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
    - De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde.)

Daarnaast zijn een paar parameters noodzakelijk om een voor jullie situatie zo economisch mogelijke oplossing te berekenen.
    Deze parameters zijn:
    - de plaatselijke waterhardheid,
    - jullie jaarlijks waterverbruik (eventueel vermelden als jullie gedeeld waterverbruik hebben (leidingwater en put- of regenwater))

Mvg
    Aquaman

Beste Aquaman,

vooreerst absoluut dank voor al de info die je hier neerschrijft en deelt... Heb nu al uren tijd op deze forum gesleten en veel bij geleerd.

Ik ben momenteel op zoek naar een waterontharder voor 3 personen 'misschien in de toekomst 4..

Ons waterverbruik ligt rond de 100m³ en waterhardheid: 28.4 tot 41°, (gegevens VWM). Gemeten door APIC verkoper 28°, enige die meting uitgevoerd heeft.

Ik heb nu reeds verschillende leveranciers laten langskomen:

- Aquacare: stelden hun Twinsoft compact voor. En berekende dat 77,2kg zout en 4310l per jaar wordt verbruik en geen elektriciteit. Prijs 1588€ Eind-resultaat was 0° . Is dit aan te raden? Jaarlijks onderhoud 90€ of omium 180€

- Aquaservice was een gladde verkoper deze stelden hun Ecolo 250 voor. Maar konden mij weinig geven van verbruik. Prijs 1431€. Jaarlijks onderhoud 80€+ 100kg gratis zout. Heb achteraf veel slechte reputatie gehoord van mijn omgeving

-Apic had een goed gevoel voor mij heeft veel uitleg gegeven en meting uitgevoerd (zie bovenstaande) deze stelden hun Heracles voor en Zetes voor. En berekende voor beide dat 80kg zout en 2600l per jaar wordt verbruik en elektriciteit te vergelijken met wekkerradio. Prijs 1478€ Heracles of 1158 Zetes. Jaarlijks onderhoud 107€+ 50kg gratis zout bij zetes en bij Heracles tweejaarlijkse onderhoud 147€ +100kg gratis zout 

Voor mij is belangrijk dat deze volumetrische en voorkeur upflow. Aanvullen met filter + bypass en eventueel droge tank.

Welk toestel zou u aanraden in dit geval? Welke is prijs/kwaliteit aan te raden?

Wij hebben ons ingeschreven op een groepsaankoop. Hierdoor krijgen we een aanbieding van Aquarex en Aquaservice. Voorlopig enkel van Aquarex een offerte ontvangen per mail met standaard prijzen voor het model KIVU. 

Door de groepsaankoop krijgen we wel €200 korting op elk van de drie KIVU modellen +  100 kg zouttabletten + 20 jaar Omnium waarborg (zal wel z'n beperkingen hebben denk ik dan).

Ik heb nu eens wat zitten surfen en dit topic bijna helemaal doorgelezen en eerlijk gezegd vertrouw ik nu geen enkele van die firma's meer. Je leest van iedere firma wel rare dingen... het maakt de keuze er niet eenvoudiger op. 

Heeft iemand ervaringen met Aquarex? Ik kan daar precies niet te veel van terugvinden. Da's misschien een goed teken...

Beste Aquaman,

vooreerst absoluut dank voor al de info die je hier neerschrijft en deelt... Heb nu al uren tijd op deze forum gesleten en veel bij geleerd.

Ik ben momenteel op zoek naar een waterontharder voor 3 personen 'misschien in de toekomst 4..

Ons waterverbruik ligt rond de 100m³ en waterhardheid: 28.4 tot 41°, (gegevens VWM). Gemeten door APIC verkoper 28°, enige die meting uitgevoerd heeft.

Ik heb nu reeds verschillende leveranciers laten langskomen:

- Aquacare: stelden hun Twinsoft compact voor. En berekende dat 77,2kg zout en 4310l per jaar wordt verbruik en geen elektriciteit. Prijs 1588€ Eind-resultaat was 0° . Is dit aan te raden? Jaarlijks onderhoud 90€ of omium 180€

- Aquaservice was een gladde verkoper deze stelden hun Ecolo 250 voor. Maar konden mij weinig geven van verbruik. Prijs 1431€. Jaarlijks onderhoud 80€+ 100kg gratis zout. Heb achteraf veel slechte reputatie gehoord van mijn omgeving

-Apic had een goed gevoel voor mij heeft veel uitleg gegeven en meting uitgevoerd (zie bovenstaande) deze stelden hun Heracles voor en Zetes voor. En berekende voor beide dat 80kg zout en 2600l per jaar wordt verbruik en elektriciteit te vergelijken met wekkerradio. Prijs 1478€ Heracles of 1158 Zetes. Jaarlijks onderhoud 107€+ 50kg gratis zout bij zetes en bij Heracles tweejaarlijkse onderhoud 147€ +100kg gratis zout 

Voor mij is belangrijk dat deze volumetrische en voorkeur upflow. Aanvullen met filter + bypass en eventueel droge tank.

Welk toestel zou u aanraden in dit geval? Welke is prijs/kwaliteit aan te raden?

Beste Boone_Ov,

bedankt voor het compliment. *biggrin*

Om je een antwoord te geven op jouw vraag welk toestel ik je zou aanraden in jouw situatie, is de conclusie zeer eenvoudig.
    Als je zelf je bericht zou nalezen en de vraag die je stelt zou willen beantwoorden, dan kom je bijna automatisch het antwoord tegen, want je geeft het eigenlijk al zelf als je de belangrijkheid opsomt. Je wenst een volumetrisch upflow, eventueel met filter en bypass.
    Daarmee kom je dus uit bij de optie Héraclès 22 l van Apic. Die heeft namelijk deze eigenschappen. Qua prijs/kwaliteit is er ook niks op aan te merken.

De andere types hebbnen andere eigenschappen/specificaties en of heb je al negatieve ervaringen gehoord over de leverancier.

Daarmee is de keuze eigenlijk vrij simpel gemaakt toch.
    Het toestel van Apic heeft zeker de mogelijkheid om jullie jarenlang van zuiver en zacht water te voorzien op een economische wijze.

Aquaman

Wij hebben ons ingeschreven op een groepsaankoop. Hierdoor krijgen we een aanbieding van Aquarex en Aquaservice. Voorlopig enkel van Aquarex een offerte ontvangen per mail met standaard prijzen voor het model KIVU. 

Door de groepsaankoop krijgen we wel €200 korting op elk van de drie KIVU modellen +  100 kg zouttabletten + 20 jaar Omnium waarborg (zal wel z'n beperkingen hebben denk ik dan).

Ik heb nu eens wat zitten surfen en dit topic bijna helemaal doorgelezen en eerlijk gezegd vertrouw ik nu geen enkele van die firma's meer. Je leest van iedere firma wel rare dingen... het maakt de keuze er niet eenvoudiger op. 

Heeft iemand ervaringen met Aquarex? Ik kan daar precies niet te veel van terugvinden. Da's misschien een goed teken...

Beste sdx,

qua ervaringen met bepaalde firma's zal je je moeten wenden tot andere gebruikers van dit en/of andere fora of rechtstreeks bij andere gebruikers van toestellen die een bepaalde firma heeft geplaatst.
    Je meld in jouw bericht echter geen aankoopprijs doch slechts de korting die men je zal geven.
    Buiten het feit dat ik persoonlijk geen ervaringen heb met groepsaankopen zet deze advertentie van Aquarex mij wel aan het denken.
    Als men zo'n nieuwe produkten op tweedehandssites te koop aanbiedt, dan denk ik zelf dat er iets niet precies goed zit.

Aquaman

Bijlagen

• Kapaza.png
      Kapaza.png
      217,2 KB · Weergaven: 1
    Beste,

Ik heb zelf een Denver waterverzachter staan en ben er zeer tevreden van. Het zoutverbruik valt zeer goed mee. 
    Beste,

Het forum van bouwinfo heeft vele bezoekers, en is daarom voor velen ook het uitgelezen medium om gratis reclame te komen maken voor hun eigen winkel. Jammer genoeg werkt dat hier zo niet, en dat zult u waarschijnlijk ook wel gelezen hebben in de forumregels waarmee u zich akkoord hebt verklaard.

Uw berichten zijn van ons forum verwijderd, maar mocht u toch een graantje willen meepikken van het succes van bouwinfo, aarzel dan niet om contact op te nemen met de beheerder van deze site via

info@bouwinfo.be

voor meer informatie.

LET WEL OP : Als u adverteerder wordt, wil dat niet zeggen dat u hier opnieuw reclame mag komen maken. U hebt op die manier het recht om een link naar uw contactpagina te plaatsen, zodat mensen u makkelijker kunnen vinden wanneer u hen bijstaat met raad op ons forum.

Groetjes

Het Bouwinfo-Team

Beste Geertvh75,

Een bedrijf opgericht in 2012, bestaande uit twee andere bvba's als zaakvoerder die zich voornamelijk bezighouden met elctronische en softwarematige producten, lijkt mij niet direct de ideale partners om waterbehandelingsproducten/waterverzachters te verdelen.

Dit is enkel afgaande op de informatie die ik vond in het Belgisch Staatsblad.

Aquaman

Voor onze woning zijn we ons ook aan het informeren voor een waterontharder.

Ons (drink)waterverbruik is 60l/dag (2 volwassenen met kinderwens).

Volgens de site van De Watergroep is de waterhardheid hier  27,7 - 37,3 °F.

Op de betonplex ter hoogte van de waterteller hebben we nog een vrije ruimte van 69x83x58cm (BxHxD).

Aangezien hier door Aquaman al veel info verschaft werd, probeer ik het via deze weg dus ook eens... :)

VdE zei:
    Voor onze woning zijn we ons ook aan het informeren voor een waterontharder.

Ons (drink)waterverbruik is 60l/dag (2 volwassenen met kinderwens).

Volgens de site van De Watergroep is de waterhardheid hier  27,7 - 37,3 °F.

Op de betonplex ter hoogte van de waterteller hebben we nog een vrije ruimte van 69x83x58cm (BxHxD).

Aangezien hier door Aquaman al veel info verschaft werd, probeer ik het via deze weg dus ook eens... :)

Beste VdE,

op basis van de verstrekte gegevens zou een klassiek toestel met minimum 10 liter hars reeds volstaan om jullie van zacht water te voorzien.
    Indien jullie een gezinsuitbreiding voorzien, kan je daarop anticiperen en een toestel kiezen met 18 tot 250 liter hars.
    Gezien de beperkte beschikbare ruimte, is een klassiek groot toestel daarom niet geschikt en dien je te kijken voor een alternatief in de richting van duplexmodellen.
    Deze zijn meestal hydraulisch maar leveren wel 24/24 uur zacht water.

Welk model/type en/of welke leverancier je uiteindelijk kiest, hangt af van jouw keuzes die je maakt inzake de specificaties van het toestel:
    - Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
    - Tijds- of volumetrisch gestuurd
    - Enkele of dubbele harscilinders
    - Grootte van het toestel
    - Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
    - Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
    - De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde.)

Indien jullie nog meer vragen hebben, laat niet na deze hier te stellen.
    Ik probeer deze dan te beantwoorden.

Aquaman

Pfew, na 131 pagina's (en meerdere weken occasionele passages op deze topic) ben ik er eindelijk door...

Bedankt Aquaman & iedereen voor het delen van alle bijzonder nuttige info, ik ben er een heel pak wijzer door geworden.

Hierbij dan mijn situatie. Sorry als het wat veel tekst is! Ik wil een enkeltank waterverzachter kopen. Jaarlijks gebruik voor ons gezin (waarvan 2 kinderen van zes en acht jaar oud) tot 120m³, vermoedelijk zal dit nog wat toenemen, waterhardheid rond de 36 °F, gewenste eindhardheid rond de 3 °F. Is een systeem met harstank van 20l in dit geval overgedimensioneerd? Ik heb die 5000x formule eens geprobeerd en kom uit op een regeneratie om de 8.5 dagen. Misschien is dat niet vaak genoeg om bacteriegroei in het zoutreservoir tegen te gaan?

Ik twijfel momenteel tussen de Ecowater ERM 20 en Valeco ProSeries Care (producent = Hague).

Heb namelijk voorkeur voor een iets grotere enkeltank (al zou het voordeel van de compacte vorm van die duo-modellen me zeker van pas komen, toch heb ik geen zin om om de paar weken of zelfs maanden zout te moeten bijvullen, en om dat toestel om de paar dagen te horen regenereren).

En daarnaast heeft ongefilterd kraantjeswater bij ons ècht een vuile smaak dus zou ik ook een bijkomende filtratie willen (voor verwijderen van chloor maar ook organische residu's; ik twijfel niet aan de doeltreffendheid van de tip van Test Aankoop om gewoon een karaf in de koelkast te zetten maar na jaren gebruik van een Brita filterkan die ik permanent in mijn koelkast had staan, gebruik ik de ruimte in mijn koelkast voortaan liever weer voor wat anders).

De ERM20 heeft een actieve koolfilter maar ik vind het eigenaardig dat Ecowater beweert dat die pas na 5000 m³ aan vervanging toe is, en nooit een bijzonder onderhoud nodig heeft, terwijl ik online lees dat actieve koolfilters een groeibodem kunnen vormen voor bacteriën.

De Proseries Care heeft ook zo'n actieve koolfilter, die bovendien gecombineerd is met een KDF55 filtermassa die behalve - ook - chloor en wat zware metalen te filteren, ook een antibacteriële werking heeft en de filterende eigenschappen en vooral duurzaamheid van de actieve kool zou verbeteren. 

Beide systemen werken met een upstream regeneratie maar het ProSeries Care systeem van Valeco gebruikt GEEN droge zoutbak. Ik vermoed omdat in hun filosofie een 'ad hoc' regeneratie indien gewenst door de gebruiker niet te lang op zich mag laten wachten: volgens hun verkoper heeft een droge zoutbak minstens 2 uur nodig om eerst voldoende pekel aan te maken. En als ik Aquaman goed heb begrepen blijft er zelfs bij een droge zoutbak toch ook nog altijd 10cm pekel in je zoutbak staan, dus maakt die droge zoutbak op zich nu ook weer niet zo veel uit. Zolang de regeneraties maar niet te lang uit elkaar liggen. Vandaar mijn vraag aan Aquaman of een 20l model (laat staan een 22l model zoals de ERM20 van Ecowater) niet overgedimensioneerd is voor onze behoefte. De verkoper van Valeco zegt me dat ik ook voor een 11l harstank kan gaan (met aparte waterfiltratie indien gewenst), i.e. ik vermoed hun “Homeguard” toestel, maar een 11l harstank lijkt me dan weer te klein.

Tot slot is de ProSeries Care ook een stuk compacter (64cm hoog) dan de ERM20 (115cm hoog), èn beweert Valeco dat hun systeem fluisterstil regenereert (terwijl ik vernam dat de meeste waterverzachters doorgaans toch een beetje lawaai maken bij regeneratie). Wij gaan geen kelder hebben dus dat toestel moet in de berging in de hal komen te staan. Niet midden in de keuken of leefruimte, maar toch. Minder lawaai kan nooit kwaad in dat geval.

Om al deze redenen lijkt de ProSeries Care de interessantste optie. Maar ook de prijzigste... vermoedelijke aankooprijs zonder installatie bijna 2000 EUR (ik wacht nog op bestek), en jaarlijks 135 EUR (!) incl BTW voor onderhoud door Valeco (wat niet verplicht is maar wel recht geeft op 10 jaar all-in garantie inclusief op slijtage). Een stuk meer dan wat ik oorspronkelijk dacht uit te geven. En niet zeker of het verschil door die extra filtratie voldoende significant is.

Daarom vroeg ik me af of er gebruikers van de Ecowater ERM20 (of ERM10) en Valeco Proseries Care hun ervaring kunnen delen op dit forum? Tevredenheid over de kwaliteit van het verzachte water, en het gebruiksgemak en -kosten (zout/water voor regeneratie maar bovenal: nazicht, onderhoud en herstellingen)?

Tot slot 2 andere vragen:
    • Ik meen enkel bij gebruikers van Aqua Service te hebben gelezen dat er een dure ‘resin cleaner’ apart moet betaald en om de 6 maanden toegediend worden. Hoe zit dit bij andere merken: inbegrepen in de onderhoudsprijs, of niet nodig (of wordt het gewoon niet altijd toegepast, met snellere slijtage / afname in uitwisselingscapaciteit van de harsen tot gevolg)?
    • Is de drukval werkelijk niet noemenswaardig, zelfs met grotere enkeltank-systemen? Het is toch geweten dat het gebruik van een ontharder een zekere drukval (tot -1 bar) met zich meebrengt, hoe kan het dan dat er helemaal niets van te merken is?

Alvast bedankt!

Phillemon! zei:
    Pfew, na 131 pagina's (en meerdere weken occasionele passages op deze topic) ben ik er eindelijk door...

Bedankt Aquaman & iedereen voor het delen van alle bijzonder nuttige info, ik ben er een heel pak wijzer door geworden.Ik twijfel momenteel tussen de Ecowater ERM 20 en Valeco ProSeries Care (producent = Hague).

Vandaar mijn vraag aan Aquaman of een 20l model (laat staan een 22l model zoals de ERM20 van Ecowater) niet overgedimensioneerd is voor onze behoefte. De verkoper van Valeco zegt me dat ik ook voor een 11l harstank kan gaan (met aparte waterfiltratie indien gewenst), i.e. ik vermoed hun “Homeguard” toestel, maar een 11l harstank lijkt me dan weer te klein.

Tot slot 2 andere vragen:
    • Ik meen enkel bij gebruikers van Aqua Service te hebben gelezen dat er een dure ‘resin cleaner’ apart moet betaald en om de 6 maanden toegediend worden. Hoe zit dit bij andere merken: inbegrepen in de onderhoudsprijs, of niet nodig (of wordt het gewoon niet altijd toegepast, met snellere slijtage / afname in uitwisselingscapaciteit van de harsen tot gevolg)?
    • Is de drukval werkelijk niet noemenswaardig, zelfs met grotere enkeltank-systemen? Het is toch geweten dat het gebruik van een ontharder een zekere drukval (tot -1 bar) met zich meebrengt, hoe kan het dan dat er helemaal niets van te merken is?

Alvast bedankt!

Beste Phillemon,

bedankt voor het compliment.
    wink_smile.png

Ik geef jouw alvast een compliment voor het doorspartelen van deze duidelijk uit de kluiten gewassen topic.
    thumbs_up.png

Nu terzake:
    met de gegeven cijfers, bereken ik dat een eentanks-toestel met minstens 15 liter tot maximum 20 liter harsinhoud voldoende capaciteit heeft om jullie van zacht water te voorzien.
    In de keuze die je al aangeeft past de ERM20 beter aan jullie behoefte.
    De Pro Serie Care heeft ook wel dezelfde inhoud hars, maar ik ben niet zo overtuigd inzake de ingebouwde 'aktief koolfilter'.
    Uit mijn ervaring weet ik dat men zo'n actieve koolfilter best gescheiden en goed bereikbaar houdt zodat deze - indien nodig (actieve kool heeft namelijk een beperkte werking) - gemakkelijk kunnen vervangen worden.

Qua geluidsniveau bij regeneratie is het altijd zo dat men het geluid van weglopend water zal horen, temeer daar er door de watermaatschappijen vereist wordt om een waterafvoer mét airgap te voorzien. Dus echt stille toestellen bestaan niet echt.

Het gebruik van harsreinigers tijdens de onderhoudsbeurt is een veel gebruikt middel om de harsen extra te desinfecteren en van andere onzuiverheden te ontdoen.
    Bij sommige firma's is dit in de prijs van het onderhoud inbegrepen, bij anderen is dit apart te betalen (wat er meestal op wijst dat er gene onderhoud maar een nazicht wordt uitgevoerd).

Het drukverlies dat je zou kunnen ervaren is eigenlijk niet zo opvallend bij eentanktypes. Bij duotanktypes valt dit meer op aangezien deze overdag regenereren, terwijl er waterverbruik is.

Hopelijk zijn jouw vragen hiermee opgelost maar heb je er nog, aarzel dan niet deze hier te stellen.
    Aquaman

Hoe dikwijls moet die reiniging/onderhoudsbeurt worden uitgevoerd volgens jou? 1 keer per jaar? 2 keer?
    Wat als je terugkomt van 2 weken vakantie? Regeneratie uit te voeren?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan