Pfew, na 131 pagina's (en meerdere weken occasionele passages op deze topic) ben ik er eindelijk door...
Bedankt Aquaman & iedereen voor het delen van alle bijzonder nuttige info, ik ben er een heel pak wijzer door geworden.
Hierbij dan mijn situatie. Sorry als het wat veel tekst is! Ik wil een enkeltank waterverzachter kopen. Jaarlijks gebruik voor ons gezin (waarvan 2 kinderen van zes en acht jaar oud) tot 120m³, vermoedelijk zal dit nog wat toenemen, waterhardheid rond de 36 °F, gewenste eindhardheid rond de 3 °F. Is een systeem met harstank van 20l in dit geval overgedimensioneerd? Ik heb die 5000x formule eens geprobeerd en kom uit op een regeneratie om de 8.5 dagen. Misschien is dat niet vaak genoeg om bacteriegroei in het zoutreservoir tegen te gaan?
Ik twijfel momenteel tussen de Ecowater ERM 20 en Valeco ProSeries Care (producent = Hague).
Heb namelijk voorkeur voor een iets grotere enkeltank (al zou het voordeel van de compacte vorm van die duo-modellen me zeker van pas komen, toch heb ik geen zin om om de paar weken of zelfs maanden zout te moeten bijvullen, en om dat toestel om de paar dagen te horen regenereren).
En daarnaast heeft ongefilterd kraantjeswater bij ons ècht een vuile smaak dus zou ik ook een bijkomende filtratie willen (voor verwijderen van chloor maar ook organische residu's; ik twijfel niet aan de doeltreffendheid van de tip van Test Aankoop om gewoon een karaf in de koelkast te zetten maar na jaren gebruik van een Brita filterkan die ik permanent in mijn koelkast had staan, gebruik ik de ruimte in mijn koelkast voortaan liever weer voor wat anders).
De ERM20 heeft een actieve koolfilter maar ik vind het eigenaardig dat Ecowater beweert dat die pas na 5000 m³ aan vervanging toe is, en nooit een bijzonder onderhoud nodig heeft, terwijl ik online lees dat actieve koolfilters een groeibodem kunnen vormen voor bacteriën.
De Proseries Care heeft ook zo'n actieve koolfilter, die bovendien gecombineerd is met een KDF55 filtermassa die behalve - ook - chloor en wat zware metalen te filteren, ook een antibacteriële werking heeft en de filterende eigenschappen en vooral duurzaamheid van de actieve kool zou verbeteren.
Beide systemen werken met een upstream regeneratie maar het ProSeries Care systeem van Valeco gebruikt GEEN droge zoutbak. Ik vermoed omdat in hun filosofie een 'ad hoc' regeneratie indien gewenst door de gebruiker niet te lang op zich mag laten wachten: volgens hun verkoper heeft een droge zoutbak minstens 2 uur nodig om eerst voldoende pekel aan te maken. En als ik Aquaman goed heb begrepen blijft er zelfs bij een droge zoutbak toch ook nog altijd 10cm pekel in je zoutbak staan, dus maakt die droge zoutbak op zich nu ook weer niet zo veel uit. Zolang de regeneraties maar niet te lang uit elkaar liggen. Vandaar mijn
vraag aan Aquaman of een 20l model (laat staan een 22l model zoals de ERM20 van Ecowater) niet overgedimensioneerd is voor onze behoefte. De verkoper van Valeco zegt me dat ik ook voor een 11l harstank kan gaan (met aparte waterfiltratie indien gewenst), i.e. ik vermoed hun “Homeguard” toestel, maar een 11l harstank lijkt me dan weer te klein.
Tot slot is de ProSeries Care ook een stuk compacter (64cm hoog) dan de ERM20 (115cm hoog), èn beweert Valeco dat hun systeem fluisterstil regenereert (terwijl ik vernam dat de meeste waterverzachters doorgaans toch een beetje lawaai maken bij regeneratie). Wij gaan geen kelder hebben dus dat toestel moet in de berging in de hal komen te staan. Niet midden in de keuken of leefruimte, maar toch. Minder lawaai kan nooit kwaad in dat geval.
Om al deze redenen lijkt de ProSeries Care de interessantste optie. Maar ook de prijzigste... vermoedelijke aankooprijs zonder installatie bijna 2000 EUR (ik wacht nog op bestek), en jaarlijks 135 EUR (!) incl BTW voor onderhoud door Valeco (wat niet verplicht is maar wel recht geeft op 10 jaar all-in garantie inclusief op slijtage). Een stuk meer dan wat ik oorspronkelijk dacht uit te geven. En niet zeker of het verschil door die extra filtratie voldoende significant is.
Daarom
vroeg ik me af of er gebruikers van de Ecowater ERM20 (of ERM10) en Valeco Proseries Care hun ervaring kunnen delen op dit forum? Tevredenheid over de kwaliteit van het verzachte water, en het gebruiksgemak en -kosten (zout/water voor regeneratie maar bovenal: nazicht, onderhoud en herstellingen)?
Tot slot
2 andere vragen:
- Ik meen enkel bij gebruikers van Aqua Service te hebben gelezen dat er een dure ‘resin cleaner’ apart moet betaald en om de 6 maanden toegediend worden. Hoe zit dit bij andere merken: inbegrepen in de onderhoudsprijs, of niet nodig (of wordt het gewoon niet altijd toegepast, met snellere slijtage / afname in uitwisselingscapaciteit van de harsen tot gevolg)?
- Is de drukval werkelijk niet noemenswaardig, zelfs met grotere enkeltank-systemen? Het is toch geweten dat het gebruik van een ontharder een zekere drukval (tot -1 bar) met zich meebrengt, hoe kan het dan dat er helemaal niets van te merken is?
Alvast bedankt!