• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 18 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 21 6,8%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 8 2,6%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,2%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 15 4,9%
  • nog een andere

Stemmen: 44 14,3%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 102 33,1%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 76 24,7%

• Totaal aantal stemmers
    308

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Lid geworden
2 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben op zoek naar een waterverzachter en zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie me wat advies geven over volgende situatie?

- Ik ben momenteel op zoek naar een waterontharder voor een 1-slaapkamerappartement. De afmetingen van het toestel spelen dus zeker een rol.

- Mijn waterverbruik ligt aan de lage kant, daar er slechts 1 persoon het appartment bewoont

- Waterhardheid: 28.4 tot 45°, ik vermoed dat het eerder aan de hoge kant van dat spectrum zal liggen

Op Batibouw ben ik naar volgende leveranciers gegaan:

- Minimax: volumetrisch toestel met dubbele harscilinders, zonder elektriciteit. Gaf de meest duidelijke uitleg, maar totaalprijs lag rond de € 1900 (zonder onderhoud)

- Bayard: waren blijkbaar zeer drukbezocht, boden € 1800 als prijs en een tijdelijke promo van € 1300. Toestel dat werd aangeraden was ook eentje met dubbele harscilinders.

- Aquacare: stelden hun Twinsoft voor. Kwamen minder aangenaam over, en men probeerde een gratis toestel om drinkwater te zuiveren te gebruiken als verkoopsargument.

- Culligan: stelde een 1-tanktoestel voor op elektriciteit, beweerde dat toestellen met dubbele harstanks problemen met de druk kunnen veroorzaken.

Wat zouden jullie aanraden in dit geval? Ik lees ook dat toestellen met dubbele harscilinders af te raden zijn bij een regendouche (en die heb ik) - wat is hier de reden voor?

KMeskens

Lid
Lid geworden
16 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
16
- Bayard: waren blijkbaar zeer drukbezocht, boden € 1800 als prijs en een tijdelijke promo van € 1300. Toestel dat werd aangeraden was ook eentje met dubbele harscilinders.

Was dit voor de Bayard Onega (http://www.bayard-europe.be/nl/info/41/Huishoudelijke-ontharder.html)?

Wij kregen gisteren een prijs van 1.470 euro (excl. btw, incl. zout, plaatsing en 15j omnium-garantie); Kwam van meer dan 2.000 euro.

Lid geworden
2 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat was voor de Minima. De precieze prijzen heb ik momenteel wel even niet bij de hand.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Ik ben op zoek naar een waterverzachter en zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie me wat advies geven over volgende situatie?

- Ik ben momenteel op zoek naar een waterontharder voor een 1-slaapkamerappartement. De afmetingen van het toestel spelen dus zeker een rol.

- Mijn waterverbruik ligt aan de lage kant, daar er slechts 1 persoon het appartment bewoont

- Waterhardheid: 28.4 tot 45°, ik vermoed dat het eerder aan de hoge kant van dat spectrum zal liggen

Op Batibouw ben ik naar volgende leveranciers gegaan:

- Minimax: volumetrisch toestel met dubbele harscilinders, zonder elektriciteit. Gaf de meest duidelijke uitleg, maar totaalprijs lag rond de € 1900 (zonder onderhoud)

- Aquacare: stelden hun Twinsoft voor. Kwamen minder aangenaam over, en men probeerde een gratis toestel om drinkwater te zuiveren te gebruiken als verkoopsargument.

- Culligan: stelde een 1-tanktoestel voor op elektriciteit, beweerde dat toestellen met dubbele harstanks problemen met de druk kunnen veroorzaken.

Wat zouden jullie aanraden in dit geval? Ik lees ook dat toestellen met dubbele harscilinders af te raden zijn bij een regendouche (en die heb ik) - wat is hier de reden voor?

Beste David3020,

alle aangehaalde toestellen hebben meer dan voldoende capaciteit om jou zuiver en zacht water te geven.
Wel is er een verschil tussen de diverse types, namelijk de Minimax en de Twinsoft zijn toestellen met dubbele tanken, de Minima en de Culligan zijn toestellen met 1 tank.
Voor de Minimax, Bayard Minima en de Twinsoft geldt wel dat deze toestellen regenereren van zodra de harstank verzadigd is, dus tijdens het dagelijks gebruik. De Culligan is de enige die uitgesteld zal regenereren.
Het regenereren overdag kan een drukval met zich mee brengen waardoor het regeneratieproces of eventuele andere zaken minder goed kunnen verlopen, bij voorbeeld regendouches.

Heb je ook informatie ingewonnen bij andere kleinere toestellen met een uitgestelde regeneraties (op electriciteit)?
Er zijn toch wel mogelijkheden om - ook op kleinere ruimtes - een toestel te plaatsen. Daarvoor moet men wel eens 'out-of-the-box' durven denken.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Wij kregen gisteren een prijs van 1.470 euro (excl. btw, incl. zout, plaatsing en 15j omnium-garantie); Kwam van meer dan 2.000 euro.

Beste KMeskens,

ik wil jullie attent maken op deze 15j. 'omniumgarantie' die men je beloofd.
Wat valt er dan precies onder deze garantiebepalingen? Wordt dit duidelijk omschreven op de bestel- en leveringsbon?
Het zou niet de eerste keer zijn dat men 'goochelt' met beweringen die naderhand niet waargemaakt (kunnen) worden.

Aquaman

Lid geworden
15 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste Aquaman,

Ik dank je voor je antwoord. De chauffagist komt morgen langs om te kijken naar de boiler. 

Ondertussen ben ik ook op Batibouw langgeweest bij Ecowater. De verkoper heeft daar nog al gezweet :). Denkende van een vrouw even te bepraten.. En te moeten vaststellen dat er daar gerichte vragen werden gesteld. Mijn  water- en zoutverbruik hebben ze vooralsnog niet kunnen geven.

Ik heb vandaag iemand uit de buurt laten komen. Ook daar kreeg ik geen berekening van het zout- en waterverbruik. Ze werken met verzachters van ecowater in een andere behuizing. Ze hebben dezelfde klep als ecowater en werken met upflow en droge zoutbak. Het is mij alleen onmogelijk om te vergelijken omwille van cijfers die niets zeggen.

kan je me hierbij helpen ?

het eerste wat ze me aanraden is een AH11. Uitwisselingscapaciteit: 28@0,4 , 45@0,8 en 62@1,6. De harsinhoud is 10,4 l. En het zoutvatinhoud is 34 kg. 

De tweede is een AH14 met uiwisselingscapaciteit 44@0,7, 74@1,3 en 103@3,6. De harsinhoud is 14,2 liter met een zoutreservoir van 45 kg.

de verkoper raadde mij de AH14 aan omwille van de hoge kalk in de omgeving. Ben ik dom of zie ik het nut ervan niet in ? Hij beweerde dat dat toestel AH14 zou spoelen om de 20 dagen. Bij de vraag of hij niet meer moest spoelen, zei hij dat t alleen goed was voor het zout- en waterverbruik.

De mensen zijn hier van de streek, wat wel een meerwaarde is maar geen doorslaggevend argument.

Het onderhoud kost  75 eur zonder btw. Ze geven 10 j garantie op de harstank. 

De prijzen tussen ecowater en een halfgeleide ervan zijn idem. 

Ik hoop dat je me voor de laatste keer kan verlichten alvorens de beslissing wordt gemaakt met wellke firma ik in zee ga.

Trouwens, van Apic geen nieuws.. Geen telefoon noch mail. 

Thx voor de verlichting in de donkere waterverzachtingswereld ! 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Aquaman,

Ik dank je voor je antwoord. De chauffagist komt morgen langs om te kijken naar de boiler. 

Ondertussen ben ik ook op Batibouw langgeweest bij Ecowater. De verkoper heeft daar nog al gezweet :). Denkende van een vrouw even te bepraten.. En te moeten vaststellen dat er daar gerichte vragen werden gesteld. Mijn  water- en zoutverbruik hebben ze vooralsnog niet kunnen geven.

Ik heb vandaag iemand uit de buurt laten komen. Ook daar kreeg ik geen berekening van het zout- en waterverbruik. Ze werken met verzachters van ecowater in een andere behuizing. Ze hebben dezelfde klep als ecowater en werken met upflow en droge zoutbak. Het is mij alleen onmogelijk om te vergelijken omwille van cijfers die niets zeggen.

kan je me hierbij helpen ?

het eerste wat ze me aanraden is een AH11. Uitwisselingscapaciteit: 28@0,4 , 45@0,8 en 62@1,6. De harsinhoud is 10,4 l. En het zoutvatinhoud is 34 kg. 

De tweede is een AH14 met uiwisselingscapaciteit 44@0,7, 74@1,3 en 103@3,6. De harsinhoud is 14,2 liter met een zoutreservoir van 45 kg.

de verkoper raadde mij de AH14 aan omwille van de hoge kalk in de omgeving. Ben ik dom of zie ik het nut ervan niet in ? Hij beweerde dat dat toestel AH14 zou spoelen om de 20 dagen. Bij de vraag of hij niet meer moest spoelen, zei hij dat t alleen goed was voor het zout- en waterverbruik.

De mensen zijn hier van de streek, wat wel een meerwaarde is maar geen doorslaggevend argument.

Het onderhoud kost  75 eur zonder btw. Ze geven 10 j garantie op de harstank. 

De prijzen tussen ecowater en een halfgeleide ervan zijn idem. 

Ik hoop dat je me voor de laatste keer kan verlichten alvorens de beslissing wordt gemaakt met wellke firma ik in zee ga.

Trouwens, van Apic geen nieuws.. Geen telefoon noch mail. 

Thx voor de verlichting in de donkere waterverzachtingswereld ! 

Beste Ingelke,

zoals ik je in mijn vorig advies reeds meedeelde is volgens de berekening die ik maakte op basis van de gegevens die je gaf in jouw bericht, een toestel met 11 liter hars het meest economisch geschikt om je van zacht water te voorzien.
Een groter toestel (meer harsinhoud) is niet echt aan te raden omdat er dan te veel tijd tussen twee regeneraties zou kunnen zijn.
Ik heb in de berekening rekening gehouden met de tussenpauzes tussen twee regeneraties om kanaal- en bacterievorming te vermijden.

Ik ga ervan uit dat het hier een NorthStar of Galaxy betreft.
Het zout en spoelwaterverbruik van zo'n 11 litertoestel met een Ecowaterklep (of afgeleide) komt op 30 tot 33 kg zout en 2 tot 2,5m3 spoelwater/ jaar.

Qua onderhoudskost is de gegeven prijs vrij aannemelijk en courant.

10 jaar garantie op de harstank is niet ongewoon, daar kan weinig aan komen.
De algemene garantie is altijd 2 jaar.

Aquaman

Lid geworden
14 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Aquaman,

voor onze nieuwbouw hebben we ons op batibouw laten overtuigen door de M2 Minimax.

De hardheid van het water is 38 graden (Overijse)  en we verbruiken ongeveer 90m3 water per jaar (2 volwassenen en 2 kindjes van 7 & 5).

Enkel de toiletten komen op regenwater in ons nieuw huis ( dit is nu ook al het geval)

hebben we de juiste keuze gemaakt ( voldoende capaciteit)???

alvast bedankt!

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Jc38,

dit toestel kan jullie wel voorzien van zuiver en zacht water, doch zou op langere termijn - als de kinderen wat groter zijn - misschien niet meer de meest economische oplossing zijn aangezien het nu al om de 2 dagen zal regenereren.

Aquaman

Lid geworden
14 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Besta Aquaman,

Welke grootte/inhoud zou idealiter de harskern(nen) moeten hebben om zo economisch mogelijk te zijn?

zou je ons kunnen zeggen hoeveel regenereerwater (extra water)per jaar we op dit moment zullen verbruiken met de Minimax, of is dat moeilijk te zeggen?

we krijgen hier al het koud zweet thuis!

alvast bedankt voor de hulp!

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Besta Aquaman,

Welke grootte/inhoud zou idealiter de harskern(nen) moeten hebben om zo economisch mogelijk te zijn?

zou je ons kunnen zeggen hoeveel regenereerwater (extra water)per jaar we op dit moment zullen verbruiken met de Minimax, of is dat moeilijk te zeggen?

we krijgen hier al het koud zweet thuis!

alvast bedankt voor de hulp!

Beste Jc38,

op basis van de verstrekte gegevens hebben jullie een gemiddeld waterverbruik van 247 liter per dag.
Met een klassieke 1-tank waterontharder wordt berekend dat dit toestel om de week regenereert, dit om kanaal-  & bacterievorming te vermijden.
Dus dient de capaciteit van zo'n type maximum 1500 liter  tussen twee regeneraties zijn.
Indien jullie toch verkiezen om een twee-tankstype te nemen dan zou een type met minstens 7 liter het meest economisch zijn.

De Minimax zal  op basis van jullie waterverbruik en waterhardheid gemiddeld 2,5 m3 tot 3m3 spoelwater en 50 kg zout verbruiken.
Opgepast! Dit zijn theoretische gegevens en kunnen variëren naargelang de plaatselijke situatie!

Aquaman

PS: er is geen reden tot paniek! Hou het hoofd koel ok? *ok*

Lid geworden
14 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
*good* Bedankt voor alle hulp en advies Aquaman! 

Lid geworden
5 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het doordat we een zachte winter gehad hebben dat ze minder strooizout hebben moeten produceren en dus meer zouttabletten hebben kunnen maken dat ze die nu meer in promotie zetten ?

Nu in de Gamma : Axal zouttabeletten in zakken v 25kg  : 9,15€ /zak maar als je er 7 koopt ( 6+1 gratis )   7,85€ / zak  .

Onlangs was er bij de Hubo gelijkaardige actie

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Gelijkaardige promoties als deze komen regelmatig terug.
Ik probeer dit ook op te volgen en hier door te geven waardoor men gemakkelijk een aardig bedrag 'aan zout GRATIS geleverd door de onderhoudstechnieker' kan uitsparen. *biggrin*

Met vriendelije groeten,
Aquaman

Lid geworden
15 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste Aquaman,

Nog steeds bedankt voor je raad ! Is er een verschil tussen excellence en softrix ?

mvg,

Ingelke

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Ingelke,

dankjewel voor het compliment. *bye*

Graag toch wat meer verduidelijking dan enkel een benaming zoals 'excellence en softrix' om bepaalde type toestellen aan te duiden.
Op basis van enkel deze benamingen is het onmogelijk om een degelijk objectief advies te geven.

Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Ingelke,

na het bekijken van de gestuurde foto's, kan ik je geruststellen dat 'Softrix' een afgeleid type is van een Ecowatertoestel.
Dit betreft een toestel aangepast aan de 'verkoper' zodat die een 'eigen lijn' heeft.
Qua prestaties is dit echter identiek aan de Ecowater en andere afgeleide toestellen.
Veel succes en geluk met het gebruik van zacht water.

Met vriendelijkie groeten,
Aquaman

Lid geworden
8 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik raak er toch ook moeilijk aan uit.

Heb er enkele laten afkomen, waarvan ik er ook enkele kan schrappen.

De grootste twijfel is tussen de minimax en degene van Aqua Service (AS 140 SXT).

Ik weet niet of die je bekend voorkomt?

Alvast bedankt!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan