• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Votes: 7 2,2%
  • M²minimax (Aquasell)

Votes: 18 5,7%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Votes: 22 7,0%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Votes: 9 2,8%
  • Calex (Ecowaters)

Votes: 13 4,1%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Votes: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

Votes: 16 5,1%
  • nog een andere

Votes: 47 14,9%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Votes: 103 32,6%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Votes: 77 24,4%

• Total voters
    316

Tevreden van je waterontharder?

Reaction score
0
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Hallo,

Ik heb momenteel 4 offertes voor me liggen van toestellen waarvan de jaarlijkse kost ongeveer op hetzelfde neerkomt, alleen de prijs scheelt hem soms 200 € in aankoop.

EcoWater 18L
Bayard Tenera 18L (debiet 1,2m³ / h)
Aqua Claro Soft Eco 18L (debiet 1,6m³ - 2.0m³ / h)
Aqua Claro ACS 17L (debiet 2,1m³ / h)

Waarom AquaClaro me niet direct dit laatste toestel heeft aanbevolen, vermoedelijk uit schrik om boven de offerte prijs uit te komen van de andere ... wat uiteindelijk niet het geval bleek...

Over de EcoWater heb ik nog geen info rond het debiet dat het toestel levert, over de andere 3 toestellen heb ik dit wel. Zoals je kan zien is daar een serieus verschil, en wat me dus nu 'vragen doet stellen' is het feit dat het duurdere toestel van Bayard 'maar' een debiet van 1,1m³ / h heeft, de toestellen van AquaClaro tussen 1,6 tot zelfs 2,1

Ik vind weinig info terug over het debiet, maar 1,2m³ per uur (20liter per minuut) lijkt me weinig als er iemand onder een regendouche staat, de wasmachine draait, & eventueel gecombineerd met de vaatwas? (Wat bij ions in het weekend wel eens durft te gebeuren)

Verder vraag ik me dan weer af: is die 17L hars inhoud voldoende?

Wij verbruiken jaarlijks met 3 personen 140m³ of omgerekend zo'n 390 liter per dag.

Dank voor jullie meningen!

Pieter

Beste Pieter,

Indien alle andere toestellen ook over een traditionele klep met 1 harsfles beschikken, zal de Tenera zeker geen minder debiet hebben dan deze andere toestellen. Ik vraag na of deze informatie wel klopt, het lijkt me dat die 1.2 aan de lage kant is, of dat de concurrenten overdrijven en maximale debiet van de sturingsklep geven in plaats van het maximale uitwisselingsdebiet van de hoeveelheid hars- soort klep klep-configuratie...

BMBay,

Bedankt voor je reactie.

Je hoeft echter voor mij geen moeite te doen om dit na te vragen, ik maakte hetzelfde mee als Xymo in deze post aanhaalt (http://www.bouwinfo.be/node/296321/?utm_source=Bouwinfo&utm_medium=Website#comment-2577410)

Ook Jens kwam bij mij langs met 'het verhaal' dat de promo nog tot eind november liep, gezien die man pas 25/10 langs kwam zat er ook heel wat druk achter om toch te tekenen... Gezien zijn leugen rond de promo, het feit dat ik met zijn toestel uiteindelijk even duur zal uitkomen dan alle andere én de twijfel rond het debiet heb ook ik reeds een aangetekend schrijven gestuurd om het contract te verbreken en m'n onterecht gevraagde én betaalde voorschot terug te eisen.

Nee, voor mij geen Bayard...

Ik had van in het begin toen ik me begon te informeren rond waterontharders de indruk dat het een 'harde cowboysector' was, en ja hoor, ook andere verkopers die reeds langs kwamen hielden zich niet aan een correct verhaal. Verkeerde info op offertes zetten die ze dan na heel wat mails over en weer toch moeten corrigeren, onduidelijke garantievoorwaarden (zo'n beetje dezelfde praktijken als voor gsm's, extra garanties aansmeren die achteraf toch maar lege dozen blijken te zijn), verkeerde toestellen aanbevelen en ook daar de totale prijs 'verbloemen': goedkope toestellen maar via onderhoudscontracten, garanties en dergelijke meer kom je al snel aan heel wat geld.

Ook de hardheid die de meeste 'inschatten' lijkt niet te koppen. Afgelopen weekend zelf een GH tester gekocht (druppeltest): 32 *F betekent dat ik denk ik ongeveer 26 *F moet ontharden, maar geen 30 - 35 wat sommige verdelers beweren.

Kortom, gezien de heel wat foutieve of op z'n zachtst uitgedrukt dubbelzinnige info toch maar besloten mijn zoektocht nog even verder te zetten... 

Jammer, dat zo'n 'op het eerste zicht makkelijke zoektocht' fout loopt door zo'n oneerlijke sector.

Heb me zelfs al de vraag durven stellen of het ook niet gewoon zonder kan ... 1500 euro voor een toestel, een jaarljiks onderhoud (zout, onderhoud, eventueel garnatie) die ook al snel 150 € / jaar kost, dan maakt na 10 jaar 3 000  euro, daarvoor koop je al wel wat 'toestellen die zogezegd door kalk kapot gaan'

Pieter

Beste pietervdb1986,

Dit is jammer om te horen. Het is inderdaad een harde sector. De ene maakt de andere zwart, en met eerlijkheid geraak je niet altijd even ver als de concurrent je zwart maakt met vanalles en nog wat. En elke verkoper heeft natuurlijk het beste toestel...

De vraag die u zich stelt kan ik volkomen begrijpen. Het is een luxe product dat niet goedkoop is. Maar toch is een ontkalker enigszins onmisbaar eens je weet wat zacht water is. Niet enkel op economisch vlak. Zacht water is veel malser.

Ik heb ook altijd zacht water gehad thuis bij mijn ouders, en nu we alleen wonen doen we het voorlopig zonder (huurapartement...). Waar ik vroeger woonde was het water 27F hard en hier slechts 17F. Op zich niet ontzettend hard.

Het resultaat van het relatief "zachte" water dat we hier hebben, is ons echter na een jaar al duidelijk. Beide toiletten hebben op korte termijn vieze kalkstrepen, de thermostatische douchekraan is kapot en die vervelende kalkvlekken die telken terug komen...

Een toestel met onderhoudscontract is duur. Ikzelf zou ook de voorkeur geven aan een toestel met 2 jaar garantie, waar je zakken goedkoop zout uit de winkel in kapt en dan na enkele jaren een echt onderhoud laten uitvoeren op eigen initiatief... Dan is het een stuk voordeliger en als het om een goed werkend toestel gaat, is dit in mijn ogen geen probleem.

De waterhardheid kan schommelen en het is best om enkele graden marge te nemen. De resthardheid trek ik zelf niet af van de capaciteit van het toestel. Die 7 "extra" graden zullen namelijk onder normale omstandigheden niet zorgen voor een meerverbruik van 100 kg per jaar... Ik vind het beter om een toestel wat marge te geven, dan bijvoorbeeld 1 dag hard water per week te hebben omdat het toestel te nauw afgeregeld is.

Dit is mijn mening over het hele verhaal, hopelijk neemt u er geen aanstoot aan :)

Beste,

Ik begrijp je opmerking ivm het inbouwen van een zekere marge, maar het lijkt me toch 'frapant' dat geen enkel verdeler het hier over heeft, en er zomaar dus zonder zelfs nog maar het water te testen ervan uitgaat hoe hard dat water bij mij thuis is. Op basis van algemene statistieken. Betaal uiteraard gerust bij plaatsing (of zelfs vooraf al een serieus) bedrag, en weg zijn ze ... ;)

Nu, mijn motto is ook steeds: wat je niet kent / hebt kun je ook niet missen. Zo is dat op dit moment ook met zacht water voor mij, zo is dat ook met een dure sportwagen... om maar te zeggen, ik bekijk ze op dit moment inderdaad als twee 'luxeproducten'.

Waar ik me dan inderdaad 'ooit wel aan heb laten vangen' is een droogkast voor de o zo zachte handdoeken... en ja hoor, ook ik kan die vandaag niet meer missen. Mensen die geen droogkast hebben (of geen waterontharder ;-)) denken wellicht hetzelfde als wat ik nu denk / zeg over een waterontharder...

Luxe, bij de mensen levert het vaak heel wat ergernissen op heb ik de indruk... Nog een laatste vergelijking: vroeger was het bellen & sms'en, nu klagen de mensen dat de smartphone of te traag internet oplevert of veel te snel de batterijcapaciteit verliest...

Pieter

Beste Pietervdb1986,

ik verbaas mij er nog steeds over dat de verkopers nog altijd dezelfde verkoopstaktiek gebruiken die al jaren meedraait.
Blijkbaar zijn zij ervan overtuigd dat al wat zij vertellen (lees: wijsmaken) evangelie is.
Ze hebben nog steeds niet door dat hun potentiële klanten vaak beter geïnformeerd worden/zijn dan zijzelf.
Als ik de argumenten en vooral de 'excuses' en 'promopraat' lees, dan gaan de haren in mijn nek rechtstaan!

Neem gerust de tijd om de diverse toestellen/mogelijkheden/aanbiedingen door te nemen en uit te pluizen.
Laat je alvast niks 'aansmeren' omdat de tijd dringt. Volgende maand is er zeker weer eens een of ander promotie.

Wat betreft het kiezen van een toestel dat voor jullie situatie het meest geschikt is, kan ik enkel herhalen wat ik in diverse postings al heb aangehaald, namelijk:

Welk model/type en/of welke leverancier je kiest, hangt af van jouw keuzes die je maakt inzake de specificaties van het toestel:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) (Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde.)

Wat ik je wel nog wil meegeven, zijn deze twee artikelen:

dit artikel bespreekt hoe je de schadelijke gevolgen van waterhardheid kan voorkomen.

dit artikel somt de voordelen en besparing op wat het plaatsen van een ontharder met zich mee brengt.

Daarin kan je lezen dat het plaatsen van ene waterontharder/waterverzachter/waterontkalker eigenlijk geen 'luxe' is maar een beschermingsinvestering voor de andere investeringen die je gedaan hebt of nog moet doen.
Een goede installatie gaat gemiddeld 15 jaar mee, dus deze kost is eigenlijk nog redelijk, niet?

Mvg
Aquaman

Aquaman,

Bedankt voor je bemoedigende woorden, maar je zegt het zelf: een goed toestel gaat 15 jaar meer, en dat verkondigen ook alle verkopers. Alleen verbinden ze die 15 jaar garantie toch aan verplichte onderhoudscontracten. Wat is zo'n garantie dan nog waard? Die zelfs geen dekking geeft op het meest cruciale onderdeel van het toestel, met name de sturing.

Nu, ik zet mijn zoektocht nog verder; maar de volgende vekopers die ik zal ontvangen ga ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat ze best eerlijk zijn, want dat ze anders beter zowel hun als mijn tijd niet kunnen verspillen.

Ik ga er ook steeds van uit dat eerlijkheid het langst blijft duren, maar da's blijkbaar niet de taktiek die binnen deze sector gehanteerd wordt :( (Ik ben moet ik eerlijk toegeven nog geen enkele eerlijke verkoper tegen gekomen, altijd is er wel ergens 'een verdoken iets' die achteraf uitkomt, onjuiste info tot zelfs flagrante leugens...)

Concreet nog over het debiet van zo'n toestel: welke is 'een normale acceptabele' waarde daarvoor ? Want ook daar wordt nog wel eens dubbelzinnig over gedaan in de zin van nominaal debiet, debiet 'met x aantal start hardheid, eind hardheid' enz enz wat vergelijken zeker niet makkelijk maakt.

Pieter

Beste pietervdb1986,

je kan nooit verplicht worden om je te laten binden aa nhun onderhoudscontract.
Wettelijk zijn ze verplicht om je 2 jaar garantie te geven, méér zal je echt niet krijgen, want dat betaal je sowieso bij.

Qua debiet/capaciteit hanteer je best de formule: 1 liter hars kan 5000 liter water 1°f verzachten.

Dus een klassiek 1-tanktoestel met 18 liter hars bij een waterhardheid van 35 °f zal 2571 liter zacht water kunnen leveren. Dan moet het gespoeld worden met 2,3 kg zout gemengd met 7,10 liter water om terug zijn volle capaciteit te krijgen.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Aquaman,

Dan er niets meer gratis is in het leven kan ik perfect begrijpen, maar men schermt wel telkens met levensduur van zo'n toestel tussen rond de 15 jaar maar 5 jaar 'standaard garantie' geven doen de meeste ook niet, om maar te zeggen: duren toestellen én 2 jaar garantie, in mijn ogen is dan zelfs de fabrikant niet zeker van z'n zaak.

Wat ik met debiet bedoel is het maximum debiet die een toestel aan water kan leveren per uur, per minuut, niet de capaciteit water die het kan ontharder.
Heb je enig idee wat gangbaar / nodig is voor het samen gebruiken van een regendouche, wasmachine en douche?

Je maakt ook een berekening op 35°F, mag ik er dan van uit gaan dat elk toestel dezelfde hoeveelheid water & zout zal verbruiken, en de 'praatjes' die sommige verdelers maken met een hele grote blok zout genomen moeten worden?

Sommige toestellen zijn misschien 'iets' zuiniger, maar wat betekent dat 'iets' concreet in cijfers?

Pieter

Beste pietervdb1986,

de meeste toestellen hebben een continu debiet van 4 à 5 m3 met een maximum drukval van 1 bar bij 3,5 bar aan de ingang.
Een gewone douche verbruikt gemiddeld 10 à 15 l/min en een regendouche 12 à 18 l/min.
Een klassiek toestel met een capaciteit van 2,5 m3 zal zeker volstaan om je een douche te laten nemen zonder dat er enige tekorten zullen optreden. Je staat tenslotte ook geen uur onder de douche hé.

De 'zuinigheid' van een toestel hangt af van de instelling die geprogrammeerd/ingesteld wordt bij het plaatsen.
Deze instellingen kunnen variëren van 21 tot 35 gram zout/°F.m3 waardoor het uitwisselingsvermogen eveneens variëert van 4,3 tot 6,5 °F/m3 .
Meestal wordt het gemiddelde van deze cijfers genomen.
Met vriendelijke groeten
Aquaman

Beste Lugosi,

dit is inderdaad een vreemd verschijnsel.
Komt dit op alle oppervlaktes terug of enkel op een deel?

Ik help mee verder zoeken naar eventuele oorzaken doch hoop dat dit snel 'opgelost' geraakt.

Mvg
Aquaman

Is het mogelijk dat de vlekken veroorzaakt worden door een (oplosbare) neerslag van natriumcarbonaat (en/of natriumwaterstofcarbonaat)?

Als de ontharder de Ca-ionen wisselt voor Na-ionen, dan blijven nog altijd de carbonaat (CO3) en de waterstofcarbonaat (HCO3) ionen aanwezig. Als deze recombineren met de Na ionen dan wordt natrium(waterstof)carbonaat gevormd.
Maar dan zou ik toch niet de enige zijn die dit voorheeft?

Ik heb ook al aan het denken geweest aan silicaten (die hier zeker in het water zitten). Ik weet niet hoe een waterontharder zich gedraag tegenover silicaten?

Iemand overigens een idee over de levensduur van de harsen die bij waterontharders gebruikt worden?

Ik vermoed dat die sterk afhankelijk is van het aantal 'spoelingen met pekel' die zo'n harsen te verwerken krijgen?

Een toestel die maar wekelijks gaat spoelen zal zijn harsen een stuk minder snel zien verslijten dan een toestel die dagelijks spoelt neem ik aan?

En als die harsen dan hun capaciteit definief verloren zijn, wat is de kostprijs om deze dan te vervangen?

Ik lees regelmatig dat harsen 10-15-20 jaar meegaan, en tegen dan is het toestel waarschijnljik ook op andere vlakken 'afgeschreven', maar aan welk gemiddelde rekent men dan om dat toestel te spoelen?

Pieter

Ik denk dat je net omwille van de levensduur van de harsfles om de x aantal maanden moet spoelen met harsreiniger. Dit haalt een aantal reststoffen/afvalstoffen  (die niet door het zout weggenomen worden) van het onthardingsproces uit de harsen.
Ik dacht ijzerdeeltjes en bepaalde mineralen.

Maar ik ben ook wel benieuwd wat een normale levensduur is voor een harsfles mits goed onderhouden (met bvb resin cleaner).

Misschien wordt dit zelfs uitgedrukt in aantal spoelingen...

EDIT: hier leggen ze eea uit, en ze leggen ook uit hoe je het hars moet vervangen. Maar dat zal niet voor alle verzachters hetzelfde zijn, wellicht.

Beste pietervdb1986 & DIY,

de onthardingsharsen die in de meeste toestellen te vinden zijn, zijn al geruime tijd monosphere harsen (harsbolletjes van dezelfde grootte) tegenover de conventieonele harsen die men vroeger gebruikte.
Die hebben het voordeel dat er minder ruimte tussen de harsbolletjes zijn waardoor er minder zoutoplossing (pekel) nodig is om deze te regenereren.

De levensduur van harsen zijn afhankelijk van het water dat erdoor stroomt, en nog het meest door het regenereren van deze harsen.
Daarbij worden, vooral in 1-tanktypes, de harsen tegen elkaar opgebotst waardoor deze na 'termijn' niet meer hun volle omwisselingscapaciteit hebben.
Deze 'termijn' hangt natuurlijk af van de frequentie van regenereren.
Er is geen exact cijfergegevens daaromtrent maar dit zal ergens tussen de 750 à 1000 spoelbeurten zijn.
Tijdens de normale werking van het toestel komen echter ook andere onzuiverheden in aanraking met de harsen (ijzer- mangaan, calcium, bariumdeeltjes en organische stoffen), dewelke kunnen verwijderd worden door het toevoegen van een harsbedreiniger.
Indien de vervanging van de harsen nodig zijn, kan men zich inderdaad afvragen of de leeftijd van de andere onderdelen van het toestel deze kost nog waard zijn.
Een toestel van 15 jaar oud heeft meestal ook andere slijtages dan enkel de harsen.
De harsen op zich kosten ongeveer € 10,00 per liter

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Attachments

• Onthardingsharsen.png
    Onthardingsharsen.png
    92,2 KB · Views: 0
Aquaman,

Dit is dus 'het dilemma' waar iedere mogelijke koper van een toestel dus mee zit: of ik kies een elektronisch gestuurd toestel met 'een gevoelige printplaat in een vaak toch minder gunstige ruimte' (kelder, 'zouten van de ontharder', ...)

Of ik kies een hydraulisch toestel, maar dan met het nadeel dat de harstank een heel stuk kleiner is, dus vaak heel wat meer spoelingen nodig zijn en dus de harsen inderdaad (volkomen logisch) een stuk sneller hun capaciteit verliezen.

Als ik even reken voor mezelf:

Een Morava Duplex 3,3 L harsinhoud 15m³ / °F
Te ontharder: 30 °F
Waterverbruik 380 L / dag
Dan zou dat toestel elke 1,3 dagen moeten spoelen en is de levensduur van die harsen zo goed als na een 7 jaar bereikt. (365/1,3 => 280/2 (harstanken) => aan 1000 spoelingen = ongeveer 7 jaar

Lijkt me in dat geval een dure zaak te worden.

Nemen we er dan de garantievoorwaarden bij van zo'n printplaat in elektronische toestellen, dan is die zeker en vast ook geen 7 jaar... Zo'n onderdeel in dergelijk toestel vervangen staat volgens mij ook gelijk met 'ik koop beter een nieuw toestel'

Ik begin dus meer en meer te twijfelen over de aankoop van een toestel, tenzij er objectieve argumenten zijn die dat toch nog kunnen weerleggen? Ik zie ze op dit moment niet meer ;-)

Pieter

Een tank van 3,3L? Ons verbruik ligt denk ik rond de 400a500L/d en ons is een tank van 22L aangeraden (klassiek hydraulisch 1-tank toestel). Spoeling ergens om de 10 dagen.

Op zich is de harstank misschien wel een beetje te groot, maar alles werkt prima. De meerprijs was ook beperkt tov een kleinere harstank. 

DIY,

De harstanken van de 'compacte hydraulitsche toestellen' zijn niet groter dan 3,3 (in geval van Delta Morava) tot 7 à 8 liter voor andere 'compacte' hydrautlische DUo toestellen (duo = continue zacht water)

Welk merk / type toestel heb jij ?

Pieter

Ik heb wel een heel groot toestel. Er kan meteen 100kg zout in. Staat in de kelder.

Dingen waar ik belang aan hechtte bij mijn keuze:
- grote zoutvoorraad zodat ik er nooit naartoe moet, het jaarlijkse onderhoud dekt alles
- eenvoudig mechanisch systeem dat zich al vele jaren bewezen heeft qua betrouwbaarheid
- op basis van volume
- regeneratie 's nachts (dan is hier toch geen water-activiteit)

Dit bleek dan ook nog eens over de goedkoopste toestellen in aanschaf te gaan, dus betrouwbaar én goedkoop.

Uiteindelijk is het aquaservice geworden (ik maak me geen zorgen over hun 'reputatie', over elke grote speler vind je massa's negatieve ervaringen op het net, dat is eigen aan 'groot' zijn. het is maar wanneer je over een kleine speler veel negatief vindt dat je je zorgen moet maken. positieve ervaringen komen nu eenmaal niet op het web).
Ik ben daar nu al dik 5 jaar heel tevreden over.
De vorige die hier 20 jaar gestaan heeft kwam ook van bij hen, heb zelfs nooit elders gekeken. Ik heb die vorige jammerlijk teloor laten gaan omdat ik niet wist wat het ding nodig had.
Nu ja, na 20 jaar was die toch aan vervanging toe.

Of het dan 100kg of 125 kg zout op een jaar verbruikt dat maakt me niets uit, ik krijg het zout toch gratis bij mijn jaarlijks onderhoud (zout kost dan ook bijna niets).
Voor de prijs van het water moet je het ook niet laten.
Spoelt 35 keer per jaar, dus of dat dan 2 liter meer verbruikt dan zo'n elektronisch systeem, dat doet er niet toe.

Het toestel is 1000 euro goedkoper, dat haal ik er in de verwachte levensduur met een jaarlijkse besparing van 5 euro zout en 1 euro water nooit uit.

Het duurste is eigenlijk de resin cleaner. Dat kost op zich meer dan het onderhoud. Daarvan gaat er 5 liter per jaar in. Ik vermoed dat met meer hars ook meer cleaner nodig is.
Maar ik heb op het web al plekken gevonden waarbij ik die kost tot op een derde kan brengen als ik meteen een voorraadje voor een paar jaar koop.

Een Fleck 5600 klep zit er in, dacht ik.

DIY 

Bedankt voor je reactie. Echter AquaService is voor mij geen optie, het zijn niet enkel de negatieve ervaringen die je op internet kunt vinden, ook praktijkervaringen bij vrienden en familie houden me daar heel ver weg.

Uiteraard hebben ook andere spelers gebreken waar je moet gokken en vooral hopen dat het mezelf niet toekomt, maar mijn vereisten voor een toestel zijn:

- Normale levensduur
- Relatief zuinig zout & waterverbruik gezien mijn hoge waterverbruik op dit moment (nog verbouwingen gepland en zal dus ook regenwater gebruiken op termijn, als ook die vraagstukken zijn opgelost, want ook dat lijkt me niet altijd even rendeabel te zijn)
- Daaraan gekoppeld een rendabel toestel, met inbegrepen van zout, water & onderhoudskosten
- Een eerlijk voorstel

En vooral bij dat laatste heb ik het gevoel dat elke speler wel z'n eigen verhaal koppelt aan een aantal voorwaarden die - als ik alles nuchter bekijk- op hetzelfde neerkomt: of een goedkoop toestel met daaraan gekoppeld een onderhoudscontract die maakt dat je na 10 jaar je toestel tot 2 keer toe hebt betaald of een duurder toestel maar dan stel ik me inderdaad de vraag "is zoiets rendabel voor een huishoudelijk gebruik'

Pieter

Ja, dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.

Ik heb ook geen onderhoudscontract hoor. Ze bellen me elk jaar rond dezelfde tijd met de vraag of ze moeten langskomen.

Voor 75 euro krijg ik 100kg zout thuisgeleverd, en is er iemand die gedurende 20 tot 30 minuten mijn systeem bijna volledig uit elkaar haalt om o-ringen en rubbertjes te controleren/vervangen, die het zout aanvult (en de plastiek weer meeneemt), in- en uitgangshardheid test en desnoods bijregelt, die de bypass en de drukregelaar naziet op hun werking, die de mechanische volume-meter nakijkt, die het toestel eens alle stappen van het proces laat doorlopen om de werking te valideren. En wat weet ik nog allemaal. (Ik ben er een paar maanden geleden eens bij gebleven om te zien wat er allemaal gebeurde).

Ik moet naar dat systeem nooit omzien.

Ik heb daarbij niet het gevoel dat ik mijn toestel dubbel betaal. Ik krijg daar toch veel voor terug, en vooral, dingen die ik zelf helemaal niet wil doen, omdat ik weet dat ik het toch ga vergeten.

Dat er toestellen bestaan die geen jaarlijks onderhoud nodig hebben, daar geloof ik overigens niets van. De combinatie kleppen, rubbers en zout, dat moet misgaan.

De harsreiniging/ontsmetting moet ook gebeuren.
Dat is overigens het enige wat ik zelf moet doen: de rest van de flacon na 6 maand in het pekelvat gieten. Maar daarvoor heb ik een alarm in mijn agenda staan en dat is op 1 minuut gebeurd.

Misschien dat het met een 2-jaarlijks onderhoud even lang gaat meegaan, of zelfs met een 5-jaarlijks waarbij ik zelf regelmatig het zout aanvul en jaarlijks eens de resthardheid nakijk. Maar dat wil ik niet.

Elk moet zelf kiezen wat er voor hem/haar belangrijk is.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief