• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 18 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 21 6,8%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 8 2,6%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,2%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 15 4,9%
  • nog een andere

Stemmen: 44 14,3%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 102 33,1%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 76 24,7%

• Totaal aantal stemmers
    308

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
We zijn ook op zoek naar een waterontharder voor onze nieuwbouw. We zijn met 3 personen (2 personen / 1 kind). De waterhardheid ligt om en bij de 38F°. Het waterverbruik van vorig jaar lag rond de 45 kubieke meter. En de plaats waar deze zou komen te staan is in de kelder. Welk type toestel zou voor ons dienen?

Beste Scheerschuim,

op basis van de gegeven parameters zou een klassiek 1 tanktoestel met een harsinhoud van minstens 12 liter volstaan om jullie van zacht water te voorzien.
Indien jullie eerder opteren voor een dubbeltanktoestel dan zijn er diverse types die van toespassing kunnen zijn.
In verband met de plaatsing kan dat gerust in de kelder geplaatst worden doch moet je een waterafvoer binnen een redelijke afstand hebben (klassiek toestel < 10m - ander < 5m) eventueel electriciteit (naargelang het type).

Mvg
Aquaman

mathias1

Lid
Lid geworden
4 mei 2009
Waarderingsscore
4
Punten
18
HIer wordt het waarschijnlijk de IQsoft 12l van Erie. 

Meest duidelijke uitleg gekregen van de verkoper + verbruik etc lijkt mij mee te vallen.

Moet wel nog een stopcontact voorzien in de buurt, gezien het toestel een elektrische aansluiting nodig heeft.

Lid geworden
30 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aquaman, bedankt voor de informatie. Ik ben niet thuis in het wereldje. Heb je toevallig een paar merken dat ik zou kunnen overwegen?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Beste Scheerschuim,

Als je deze topic eventjes overloopt, merk je dat ik geen bepaalde merken of firma's naar voren schuif.
Er zijn diverse types en uitvoeringen die voor jullie geschikt zijn, maar om jullie op weg te helpen met een keuze dien je eerst een paar voorkeuren duidelijk te maken.

Welk model/type en/of welke leverancier je kiest, hangt af van jouw keuzes die je maakt inzake de specificaties van het toestel:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde.)

Mvg
Aquaman

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben recent een minimax laten installeren. Het toestel lijkt te werken want als ik de hardheid met een testsetje meet is die nul. We hebben echter vastgesteld dat de glazen douchewanden nog steeds vlekken vertonen na het douchen (tot ongenoegen van de vrouw).
 Er zit geen kalk meer in het water dus waar komen die vlekken dan vandaan, van het zout misschien? Iemand nog zo'n ervaring?

Lid geworden
5 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo ,

welke waterontharder raden jullie aan voor nieuwbouw ?

Ik werk op zeer onregelmatige uren vd dag / nacht en wil dus op elk moment vd dag/nacht  kunnen douchen met onthard water .

Als ik toestel met 1 harsfles zou nemen en het is op het moment dat ik douche of bad neem bezig met regeneren en er dus onbehandeld water in warmtewisselaar , leidingen  en kranen komt heeft ontharder weinig nut hé . Ik denk dat zo'n systeem beter past bij mensen die volgens vast uurrooster werken en leven dan kunnen ze regeneratie instellen op tijdstip dat ze zeker geen douche of bad nemen .

Wasmachine nog niet aangeschaft maar is voor komende maanden , doordat ik m'n was bij m'n moeder ga doen heb ik dus nog geen volledg zicht op waterverbruik .

De WC's werken op regenwater alsook uitgietbak en buitenkraan  , voor wasmachine is ook regenwateraansluiting voorzien maar die zal voorlopig ongebruikt blijven want regenwater is onvoldoende helder (door dakbedekking plat dak , gele vlekjes op alles in buurt : nog onduidelijk of die afkomstig zijn v bomen/struiken of uitwerpselen v bijen vd imker aan overkant vd straat ? ) 

Dus liefst een hydraulisch volumetrisch gestuurd systeem met 2 harsflessen / harscylinders /Duplex-systeem .

Het is voor regio 9700 Oudenaarde Ename met 40°F a 46°F waterhardheid volgens sommige sites , de waterleverancier zegt gemiddeld 40°F  met een minimum v 34°F en een max v 44°F

http://www.farys.be/samenstelling-leveringsgebied-5

Er zit in elk geval  veel kalk in water want zelfs kraan aan handwasser in toilet vertoont al kalkaanslag in tegenstelling tot wat waterleverancier beweert (handwasser heeft enkel koud water ) .

Bij de buren (die dezelfde Vaillant CV op aardgs hebben maar wel met 3 gezinsleden zijn ,dus ook meer water verbruikt )  is de warmtewisselaar vd CV op maar iets meer dan jaar tijd moeten vervangen worden wegens volledig toegeslibt met kalk , je kon door de aansluitingen voor warm water zelfs niet meer blazen , die vd chauffage waren wel nog open maar da's altijd zelfde water dat circuleert in gesloten ysteem dus daar kan in principe geen extra kalk bijkomen .

]http://www.farys.be/folder-waterhardheid-2
Vergeet niet dat de hardheid van water eigenlijk geen rol speelt bij temperaturen onder de 60°C.
Pas wanneer de watertemperatuur hoger is dan 60°C slaan de aanwezige zouten neer als kalk.

0-7°F zeer zacht water 0-4°D

7-15°F zacht water 4-8°D

15-30°F middelhard water 8-17°D

30-45°F hard water 17-25°D

>45°F zeer hard water >25°D

ENKELE TIPS
Door rekening te houden met volgende tips kan je veel problemen voorkomen. Zo hoef je geen dure waterontharders te kopen:
-
Leg de onderdelen van kranen, douchekoppen en de wc-spoelbak af en toe in een azijnoplossing om te ontkalken.
-
De hardheid van het water is belangrijk voor de dosering van je wasproduct. Bij een wasprogramma boven de 55°C kan je je wasmachine beschermen tegen kalkaanslag door een kalkwerend product bij je waspoeder te voegen. In je vaatwasmachine is altijd een waterontharder ingebouwd.
-
Voor je strijkijzer raden wij aan altijd gedemineraliseerd water te gebruiken.
-
Problemen van verstopte koffiezetmachines kan je gemakkelijk vermijden door regelmatig een azijnoplossing door je machine te laten lopen.
-
Om ketelaanslag te vermijden in je boiler raden wij je aan het water af te stellen tussen 55 en 60°C. Deze temperatuur is ruim voldoende voor huishoudelijk gebruik.
-
Heb je een gasgeiser, probeer dan de watertappunten zo dicht mogelijk bij het toestel te houden (wanneer de afstand te groot is, blijft er in de leidingen steeds een hoeveelheid warm water achter die voor kalksteen zorgt). Indien het water toch te traag begint te lopen, moet je ontkalken.
Wanneer je deze nuttige tips in gedachten houdt,zal je merken dat een waterontharder in de meeste
gevallen niet nodig is.
Beschik je over een waterontharder, behandel dan enkel het koud water dat opgewarmd wordt.

Zorg er wel voor dat het toestel zodanig is ingesteld dat het water na behandeling nog minstens 15°F hardheid behoudt. Raadpleeg hiervoor jouw installateur.

Ik zou naar 8 a 10°F willen gaan , hoeveel kg zoutpastilles zou ik dan in 't slechtste geval per m² waterverbuik nodig hebben (dus om v ca 40 - 46°F naar 8 a 10°F te gaan )  .

Want ik zag er in de Gamma met hele karren vol zakken Axal zouttabletten rijden , is die 7,93€ voor een zak v 25kg zo spectaculair goedkope promo misschien ?? Of moet je daar echt 150kg of meer van hebben op een jaar ?

Hebben jullie ervaring met dergelijke toestellen en intallateurs in Oost- of West-Vlaanderen ?

MVG

Lid geworden
4 dec 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste Aquaman.

Graag uw mening over de keuze van de huiseigenaar ?

Zie vorige pagina onderaan.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Beste Lugosi,

met welk testsetje meet je de hardheid en waar meet je dat?
Heb je al geprobeerd om de douchewanden eens grondig te reinigen met een kalkverwijderend/werend product? Misschien zijn het nog resten van oude kalksporen die steeds zichtbaar blijven?
Een normale regeneratie eindigt met het naspoelen van de harsen zodat er zeker geen nadelige zoutresten in het water zouden blijven, dus zoutaanslag is zeer onwaarschijnlijk.

Mvg
Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Beste RedZone Racer,

je hebt duidelijk al een keuze gemaakt inzake het systeem je prefereert, namelijk een duotanksysteem. Daarmee ben je alvast verzekerd dat je 24/24u over zacht water kan beschikken.
Nu nog enkel het geschikte type qua capaciteit proberen vast te stellen maar daarvoor is het gemiddeld waterverbruik toch vrij noodzakelijk om geen ondermaats of overgecapaciteerd geplaatst te krijgen.

Het zoutverbruik kan maar vastgesteld worden als je weet welk type toestel je kiest en welke regelmaat van spoelen dit zal hebben volgens het waterverbruik en de hardheid van het water.

Mvg
Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Beste Henri1,

het toestel heeft een eerste maal geregenereerd na acht dagen, dat is binnen de aanvaardbare parameters dus lijkt het mij een goed keuze.

Mvg
Aquaman

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Lugosi,

met welk testsetje meet je de hardheid en waar meet je dat?
Heb je al geprobeerd om de douchewanden eens grondig te reinigen met een kalkverwijderend/werend product? Misschien zijn het nog resten van oude kalksporen die steeds zichtbaar blijven?
Een normale regeneratie eindigt met het naspoelen van de harsen zodat er zeker geen nadelige zoutresten in het water zouden blijven, dus zoutaanslag is zeer onwaarschijnlijk.

Mvg
Aquaman

Omdat ik een aquariaan ben heb ik gemeten met een testsetje voor aquaria, dat de totale hardheid meet.
Voor het niet ontharde water (1 leiding) meet ik 17 a 18 Duitse graden, wat min of meer overeenkomt met de waarde die de installateur ook gemeten heeft namelijk een kleine 30 Franse graden.

Voor het ontharde water heb ik gemeten op verschillende punten (douche, gootsteen, warm water, koud water,...) De kleuromslag hierbij is steeds onmiddellijk (ook bij verdere verdunning) bij de eerste druppel; wat dus betekent dat de waarde kleiner is dan 1 Duitse graad.

Dat het nog oude resten zijn betwijfel ik, omdat ze ook duidelijk zichtbaar zijn op de kranen die ik volledig kalkvrij gemaakt en ze nadien nog eens opgeblonken had.

Wat wel opvalt is dat de vlekken makkelijk weg te vegen zijn met wat vocht (gewoon even over met een natte vingertip). Terwijl ik dacht dat kalkvlekken helemaal niet zo makkelijk weg te vegen zijn; daarom dacht ik dat het misschien zoutafzetting is. 

Lid geworden
5 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0

Beste RedZone Racer,

je hebt duidelijk al een keuze gemaakt inzake het systeem je prefereert, namelijk een duotanksysteem. Daarmee ben je alvast verzekerd dat je 24/24u over zacht water kan beschikken.
Nu nog enkel het geschikte type qua capaciteit proberen vast te stellen maar daarvoor is het gemiddeld waterverbruik toch vrij noodzakelijk om geen ondermaats of overgecapaciteerd geplaatst te krijgen.

Het zoutverbruik kan maar vastgesteld worden als je weet welk type toestel je kiest en welke regelmaat van spoelen dit zal hebben volgens het waterverbruik en de hardheid van het water.

Mvg
Aquaman

Thanks Aquaman  ,

zoals gezegd heb ik momenteel nog geen wasmachine maar ben wel v plan die spoedig te kopen  ,dus nu zal ik moeten gokken zeker ? 365 dagen x 110 liter /dag (gemiddeld verbruik per persoon dat je links en rechts leest )  = 40 150 liter = ca 40 m² / jaar ?

Ben nu nog alleen , stel dat er vrouw in huis komt 100m² / jaar nemen ?

Ik twijfel nog tussen :

-Twinsoft

-Delta Morava Duplex omwille v uitneembaar zoutvak dat je zelf kunt reinigen ,nadeel is misschien beperkte zoutvooraad vd dat zoutvak ?

-Delta Duplex Duet omwille v groter zoutvak beter ?

-Domus als ik een verdeler in Vlaanderen vind .

-Minimax misschien maar heb gehoord dat syteem met zoutblokken veel duurder zou zijn dan zoutpastilles , klopt dat ?

- Grünbeck Weichwassermeister GSX   , nadeel is wel dat deze elektronisch gestuurd is ,dus complexer en misschien storingsgevoeliger en misschien ontregeld bij stroomonderbreking ?

Nog andere aan te raden ? Eventueel installateurs in de streek die aan te raden zijn ?

-Mag afloop v ontharder in zelfde sifon v condenserende CV op aardgas ?

Kennissen zijn ook geinteresseerd in zoiets voor hun tweede verblijf maar vroegen zich af wat ze met ontharder moeten doen als ze er enkele maanden niet naartoe gaan  , moeten ze dan onharder droog zetten (alle water en zout eruithalen  ? )  of moeten ze de buren -die nu wekelijks eens gaan kijken in vakantiewoning  of alles ok is- vragen om daar af en toe bad te gaan nemen ,zodat water circuleert en ontharder ook af en toe regenereert ?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Omdat ik een aquariaan ben heb ik gemeten met een testsetje voor aquaria, dat de totale hardheid meet.
Voor het niet ontharde water (1 leiding) meet ik 17 a 18 Duitse graden, wat min of meer overeenkomt met de waarde die de installateur ook gemeten heeft namelijk een kleine 30 Franse graden.

Voor het ontharde water heb ik gemeten op verschillende punten (douche, gootsteen, warm water, koud water,...) De kleuromslag hierbij is steeds onmiddellijk (ook bij verdere verdunning) bij de eerste druppel; wat dus betekent dat de waarde kleiner is dan 1 Duitse graad.

Dat het nog oude resten zijn betwijfel ik, omdat ze ook duidelijk zichtbaar zijn op de kranen die ik volledig kalkvrij gemaakt en ze nadien nog eens opgeblonken had.

Wat wel opvalt is dat de vlekken makkelijk weg te vegen zijn met wat vocht (gewoon even over met een natte vingertip). Terwijl ik dacht dat kalkvlekken helemaal niet zo makkelijk weg te vegen zijn; daarom dacht ik dat het misschien zoutafzetting is. 

Beste Lugosi,

dit is inderdaad een vreemd verschijnsel.
Komt dit op alle oppervlaktes terug of enkel op een deel?

Ik help mee verder zoeken naar eventuele oorzaken doch hoop dat dit snel 'opgelost' geraakt.

Mvg
Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
zoals gezegd heb ik momenteel nog geen wasmachine maar ben wel v plan die spoedig te kopen  ,dus nu zal ik moeten gokken zeker ? 365 dagen x 110 liter /dag (gemiddeld verbruik per persoon dat je links en rechts leest )  = 40 150 liter = ca 40 m² / jaar ?

Ben nu nog alleen , stel dat er vrouw in huis komt 100m² / jaar nemen ?

Ik twijfel nog tussen :
-Twinsoft
-Delta Morava Duplex omwille v uitneembaar zoutvak dat je zelf kunt reinigen ,nadeel is misschien beperkte zoutvooraad vd dat zoutvak ?
-Delta Duplex Duet omwille v groter zoutvak beter ?
-Domus als ik een verdeler in Vlaanderen vind .
-Minimax misschien maar heb gehoord dat syteem met zoutblokken veel duurder zou zijn dan zoutpastilles , klopt dat ?
- Grünbeck Weichwassermeister GSX   , nadeel is wel dat deze elektronisch gestuurd is ,dus complexer en misschien storingsgevoeliger en misschien ontregeld bij stroomonderbreking ?

Nog andere aan te raden ? Eventueel installateurs in de streek die aan te raden zijn ?

-Mag afloop v ontharder in zelfde sifon v condenserende CV op aardgas ?

Kennissen zijn ook geinteresseerd in zoiets voor hun tweede verblijf maar vroegen zich af wat ze met ontharder moeten doen als ze er enkele maanden niet naartoe gaan  , moeten ze dan onharder droog zetten (alle water en zout eruithalen  ? )  of moeten ze de buren -die nu wekelijks eens gaan kijken in vakantiewoning  of alles ok is- vragen om daar af en toe bad te gaan nemen ,zodat water circuleert en ontharder ook af en toe regenereert ?

Beste RedZoneRacer,

Alle vernomede toestellen zijn geschikt voor jouw situatie doch jouw keuze zal deels ook bepaald worden - door de ruimte welke het toestel inneemt,
- voorkeur inzake zoutopslag is eigenlijk maar een detail, aangezien je bij dergelijke toestellen altijd in het jaar moet bijvullen,
- de zoutblokken zijn inderdaad duurder in aankoop. Op alle toestellen kan je echter eenvoudig zoutpastillen gebruiken in plaats van de duurdere zoutblokken.

Dus Delta zijn identiek aan elkaar, enkel zoutvoorraad verschilt
Minimax en Domus zijn eveneens identiek, enkel zoutvoorraad verschilt.
Grünbeck is inderdaad electronisch tegenover de andere die hydraulisch werken, maar meestal is het enkel de uurinstelling die moet aangepast worden na een stroomonderbreking.

De afvoer van eender welke installatie moet technisch voldoen aan de voorwaarden en daarbij is het belangrijkste dat deze een onderbreking heeft van minstens 2 cm. Daarvoor zijn diverse hulpstukken verkrijgbaar die dit oplossen.

Stilstaand water is altijd een risicomogelijheid op bacterievorming. Daarom wordt er vaak op toestellen een 'override'functie ingesteld waardoor het toestel regenereert zelf als het zijn capaciteit niet bereikt heeft.
Met duotanktoestellen is dit niet in te stellen, maar die hebben op zich al een kleinere capaciteit.
Een eenvoudige oplossing is om telkens alvorens het water effectief te gebruiken een regeneratie opstarten (wat dan eigenlijk economisch niet interessant is) of op regelmatige tijden water verbruiken waardoor er doorstroming is, en bijgevolg regelmatig een regeneratie.

Het toestel 'droogzetten' is geen optie aangezien je het water uit de harstank niet kan verwijderen.

Mvg
Aquaman

fiekesof

Lid
Lid geworden
14 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik zit nog steeds in twijfel: waterontharder of niet...

We verhuizen binnen 3 weken naar onze nieuwbouwwoning in een streek waar het water hard is (29 - 41 °F) .

In onze vorige woning hadden we diezelfde hardheid en na een aantal jaren hadden we problemen met onze aardgasbrander.

De leidingen zaten vol kalk en we hadden geen verwarming meer.

We hebben toen een ontharder aangekocht,die hebben we (stom,stom!) met de verkoop van het huis achtergelaten.

Nu vraag ik me nog steeds af of de prijs en de voordelen van een ontharder opwegen tegen de eventuele nadelen (schade aan apparaten,...).

Wie woont ook in een streek met hard water ,heeft geen ontharder en ondervindt geen problemen?

Ons budget ligt op max 1000 euro,BTW en plaatsing inbegrepen dus de keuze is zeer beperkt...

Bedankt alvast voor de wijze raad en tips.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Toen we het huis kochten stond hier een ontharder.

Uit onwetendheid en verkeerd gebruik (geen zout bijvullen, geen onderhoud) is die kapot gegaan. Nu ja, was ook al wat van leeftijd.

Ik heb serieus wat geld gespendeerd aan boilers (elektrisch) en problemen met kranen en leidingen.

Nu staat er sinds een paar jaar weer een ontharder. Zalig. Alleen al voor het comfort onder de douche. Maar ook geen last meer met het kraanwerk en de leidingen.

Wij hebben een goedkoop modelletje van AS, zonder speciale technische of electronische snufjes, met een heel ouderwets (maar als ik aquaman mag geloven zeer degelijk) mechanisme op en dat werkt prima.

Het telt het volume (bij ons 4000L met 500L marge) en als dat bereikt is gaat die om 2u 's nachts regenereren, zo ongeveer om de 10 dagen.

Wij zijn wel grootverbruikers van water, dus een grote 22L harstank en 150 kg zout per jaar, maar dan nog zaten we onder de 1000 euro (5 jaar geleden) geleverd en geplaatst (weliswaar aan 6% BTW).

Heel tevreden van!

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Beste fiekesok,

dit artikel bespreekt hoe je de schadelijke gevolgen van waterhardheid kan voorkomen.

dit artikel somt de voordelen en besparing op wat het plaatsen van een ontharder met zich mee brengt.

Het is evident dat men probeert om de kosten zo laag mogelijk te houden en wat uitkijken naar de verschillende aanbiedingen loont zeker de moeite.

Mvg
Aquaman

Lid geworden
5 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als Uw gezin een  volgens min of meer vast levenspatroon leeft ( vaste werkuren overdag of in 2 vaste shiften )  kan je een ontharderder met maar 1 harsfles kiezen en die laten regeneren op moment dat je zeker  slaapt of niet huis bent ,die toestelen zijn paar honderd € goedkoper .

Voor mijzelf gaat dit helaas niet daar ik in soort full-continu syteem met onregelmatige uren werk soms geen dag in de week zelfde uren , dus bij mij moet het met 2 harsflessen/ harscilinders zijn

En er staan op zoekertjessites soms nieuwe ontharders met 1 harscilinder voor minder dan 800€ , als die ve bekend merk zijn of met bekende (universele ? ) hardware is die optie mss het bekijken waard ?

( ik weet niet of dat overstocks , einde reeksen of toestellen uit faillisementen ofzo zijn , hopelijk geen fake niet-werkende namaakbrol  )

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
113
Punten
63
Beste RedZoneRacer,

de meeste toestellen die op zoekerstjessites worden aangeboden zijn vaak tweedehandstoestellen met mogelijks een of meerdere van volgende specificaties: (de uitzondering niet in acht genomen)
- al geruime tijd gebruikt werden,
- eventueel al lang buiten dienst zijn,
- waarvan de correcte onderhoudsgeschiedenis niet gekend is,
- eventueel gebreken hebben,
- enz..

Op zich is dit niet altijd negatief maar soms riskant aangezien de meeste personen ook niet weten wat er mee aan te vangen. (ik koop af en toe zo'n toestellen op die ik dan reviseer).

Soms zie je wel eens 'nieuwe' toestellen verschijnen in de reeksen maar dit zijn regelmatig verkopers die handig gebruik maken van de verkoopsites om ook via dit kanaal hun waren te slijten. De prijzen zijn dan ook vaak kunstmatig laag gehouden omdat men nadien nog allerlei kosten aanrekent voor de levering/plaatsing en/of dergelijke.

Toestellen uit faillisementen, overstocks of eindereeks komen zelden of nooit in de aanbieding. Ik hou dit ook goed in de gaten.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
 Beste Lugosi,

dit is inderdaad een vreemd verschijnsel.
Komt dit op alle oppervlaktes terug of enkel op een deel?

Ik help mee verder zoeken naar eventuele oorzaken doch hoop dat dit snel 'opgelost' geraakt.

Mvg
Aquaman

De aanslag komt ook op de kranen voor. Ik heb ook eens op andere plaatsen water genomen en dit op een glazen plaat laat druppelen. Ook hier waren de vlekken te zien. 

Voor alle duidelijkheid; de vlekken zijn niet even "erg" als met hard water en ze zijn (momenteel?) makkelijk te verwijderen met vochtige doek.

Ik heb nog eens een ander setje (specifiek voor waterhardheid) gekocht om de waterhardheid te testen en ook hiermee kom ik tot een hardheid die gelijk is aan nul.

Er zijn dus twee mogelijkheden, ofwel blijft er een stof (geen Ca of Mg want hardheid=0) achter die in het leidingwater zit maar niet gefixeerd wordt door de waterontharder ofwel voegt de waterontharder een "stof" toe aan het water die bij opdrogen deze vlekken veroorzaakt.

Ik heb de installateur op de hoogte gebracht maar hij wist niet meteen een oorzaak, en stelde voor om enkele weken te wachten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan